14 Eylül 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

14 Eylül 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

14 Eylül 1929 Sulardan istifade edilecek (Baş tarafı birinci sahifede) yaparak yeni esaslar hazırlamış- lardır. — Burada — bentler inşası takarrür etmiştir. Bu — hususta projeler — hazırlanmıştır. - Ankara civarındaki — Çubukçayı — saha- sında 40 metro yüksekliğinde bir bent inşa edilecektir, bu bent 700,000 — Hiraya —mal - olacaktır. Bendin inşasından sonra Ankara ve civarı Çubuk suyundan isti- fade edecektir. Bugün su siyasetimizin ana hatları tamamen çizilmiş addolunabilir. Bu hususta yapılar cak ihaleler 10 eylülden itibaren Ankarada başlıyor. Naf vekileti ayrıcz büyük Su tesisatı için bir çok ecnebi gruplarla temasta bulunmaktadır. Bir iki günme kadar Polatl civarındaki suyun güzergâhında L işleri — başlayacaktır. — Naha - su işlerine ait bir çok tetkikat hu aa nheyeline Kadar ikmal cdi lecektir. Demir yollarımız Umumi müdür Haşim beyin beyanatı Devlet demir yollari ve şimen- düler inşaatı bakkında umumi müdür Haşim bey şu beyanatta bulunmuştur: Fevzipaşa - Diyarbekir hattının Fevzipaşadan Konya istasyonuna kadar olan (142) ' kilometrelik kısımı 9 eylülden itibaren işlemiye başlamıştır. Şimdilik bu hat üze- rinde haftada üç muhtelit katar işletilecektir. Fevzipaşa hattı Ergani madeni istikametine ilerlemektedir. Erga- niye 4 sene sonra varacaktır. Erganiden — sonra — Diyarıbekire kadar temdidi mutasavverdir . Fevzipaşa - Diyarıbekir battının güzerghâmdaki arazi feyizli ve bereketli yerlerdir. Bu hattın, bilhassa madeze varıldıktarı sonra memleket için parlak ve nafi bir iktisat amili olacağında şüphe yektur. Bu gün idaremiz tarafından kesirsiz olarak (2600) kilemetro hat işletilor. Banliyo hatlarında intizamsızlık ve - izdihama gelince Ankarada bulunduğum / zaman işittiğim bu şikâyetleri tetkik için inüteaddit günler istasyonda bulundum. Ka- tarların ekserisinde izdiham deği bilâkis bir çok boş yerler gördüm. Belki tenezzüh günlerinde tren- lerde fazla yolcu bulunabilir. Fa- kat bunun daimi surette müzde- hem gösterilmesine bir misal teş- kil etmez. Trenlerin araba memuru / ile makli işini takip ediyuruz. Sondaj için plân tertibi. hakkındaki te- şebbüsümüzün neticelenmiş olma- masıma' rağmen bu-işten vaz ge- nlm değildir. Garın tamiri-ile Haydarpaşa geçidi için köprüyü gelecek sene yapacağız. Garın tamiri için de- mir malzeme gelmiştir. Fakat tamir masrafların bu sene büt- çesine koymadık. Köprüye gelince bu asma şekilde olacak, alttam iren üstten tramvay ve diğer vesait geçecektir. Kayseri - Sivas kısmının inşa- atına da faaliyetle devam edil- mekte ve gelecek sene bu battın » Sivasa varacağı kuvvetle ümit olunmaktadır. İstanbul - Ankara ekspresi Teş- Tinievvelden itibaren hergün tah- rik edilecektir. Biz bu hususta tertibat aldık. Vagon-li nin de getirttiği vagonlar gelmek üze- redir. , Hayduîlar diyarı Yunanistanda bir çete 130 kişiyi nasıl soydu Atina, 12 (Hususi) — Tsalyada Tırkala —şehri civarında dağa kaldırılanlar hakkında şu malümat veriliyor: Yaz iptidasında sıcaklar dolayısiyle — şehre 8 kilemetro mesafedeki Tirmi köyüne gitmiş olan Tırbala eşrafından ve zei ginlerinden 130 kişilik bir kafile havaların soğuması üzerine avde- le karar vermişler ve yola çık- anışlardır. Kafile, katırlar sırtında, şarkı- lar söyliyerek güle eğlene yolna devam ederken bir boğaza gel diği zaman iki taraftan silâhlar atılmış ve “dür!, emri verilmiştir. Kafileyi teşkil edenler bu emre itaatla tevakkuf etmişlerdir. Bu- 'nun üzerine bir kaç haydut orta- ya çıkmış, her kesin üstünde kiymettar ae bulmuşsa aldıktan sonra içlerinden ayan azasından isi, iki dokteru, bir küccar rin ricalarına, ağlamalarına kulak asmışlardır. Eşkıya bunları serbest brakmak içim 4 milyon dolar para gönderilmesini bildir- miştir. Haydutların Dimitri Çatas çe tesine mensup oldukları ve 7 ki- şiden ibaret bulurldukları anlaşı- mıştir. Hadise Atinada büyük bir tesir yapmıştır. Dağa — kaldırılanlar — tahliye edilinceye kadaf takibat yapıl- maması tekarrür etmiştir. Bunlar serbest — birakıldıktan — sonra şiddetli takibat yapılacaktır. Çatas 1914 senesinden beri haydutluk yapan pek azılı bir şerirdi Kudüste sükün Fakat İngilizler mütema- diyen asker gönderiyorlar Londra 12 (A. A) — Röyter ajansının — Kudüsten — istihbarına göre, Filistinde büküm sürmekte olan sükün ve asayış sayesinde son günlerde bu mıntakada bulu- nan İngiliz kavvetlerinin tahşidine devam etmek ve bu suretle Yafa ve Hayfada vazife ifa edecek skeri kuvvetleri tedarik eylemek imkânr basıl olmuştur. Karaya çıkarılmış olan bahriye silâh endazları gemilerine bindi- rileceklerse de bu gemiler - vazi- yetin azimetlerine imkân vere- ceği ana kadar - Flistin sahille- rinde kalacaklardır. Memleketin sair aksamında bu- kunan küvvetler yeni her türlü kargaşalık teşebbüslerini sür'atle tenkil etmeğe kâfidir. Karnına taş atmıs Eyipte İslâm bey mahallesinde oturan Yaşar hanımla Fatma ha- w birbirleri ile kavga etmişler, neticede Fatma hanım Yaşar ba- mımın karnma taş atmıştır. Yaşar hanım bundan mütevellit acı ile çocuğunu düşürmüştür. Tramvaydlan düştü Gazete müvezzüi Fahri isminde bir genç dün Ayasofyada bir ye- dikule tıramvaymndan düşerek ağır sürette yaralanmıştır. ve bir | İzmirde bir içtima Son yağmurlar çok büyük bir felâket oldu İzmir,12 (Hususi) — Bağcılarr mimn uğradığı som elim akıbet etrafında müzakeratta bulurmak üzre vali Közmm paşa, müskirat inbisarı umumi müdürü Zekâi, İzmir mebusu Münür, Rahmi, ticaret odası umumü katibi Turgut beyler. bir içtima akdetmişler ve uzun uzadıya müdavelei efkârda bulunmuşlardır. Ziraat bankası, kredi açmış olduğu ve bugün yağmur- ların tesirile elinde cüzi mal kalan kağcıların sergilerini haciz altına almağa tevessül etmiş: ve bazı yerlerde bu kararını tatbike baş- Tamıştır. Alâkadar makamlar nez- dinde seri tesebbüslerde zak bunun men'i için çalışılacaktır. Metrük mallar idaresinden bağ alanların, bu şarait tahtında tak- sitlerini ödeyememeleri tabü bu- Tanduğundan — taksitlerinin - tecili maliye ve dahiliye vekâletlerine yazılacaktır. 16 teşrinievelde toplanacak olan Ziraat bankası heyeti umumiye- sinde, bankanmı bağcılar için tente mübayaa etmesi için temen- miyatta bulunulacak ve tente es- manmın 4 taksitte tediyesi istene- Buca, Bornova ve civarındaki bağfarda asmada kaları veya he nüz serilmemiş bulunan üzümler, rakı imal edilmek üzere, yaş bir halde müskirat inhisar idaresi tarafından mübayaa edilecektir. İzmir meb'usları, Ankaraya git- tükleri >tanmmr gerik beşvekilet, gerek diğer alıkadar vekâletler nezdinde bağcıların düştüğu elim halleri arzederek kendilerine icap elliği eekükde macene ğilmesini istiyeceklerdir. — Mukarrerat bir rapor halinde makamatı aidesine b bı“nlecekııı- Borçlar $ Avusturyaya bağışlıyorlar, Macarlardan istiyorlar Prag 12 (Hususi) — Tagblatt,, Prager gazetesinin Cenevre gelen tamirat borcunun talep etmişt Fransa, İngiltere, Lehistan ve Yugaslavya da bu fikre iltihak etmiştir. Bu münasebetle ya merkezi Avrupamın iktisadi ve mali vazi- yetini takviye ve tarsin için Avus- turyanın cemile gösterilmesi lüzu- muna işaret olunmuştur. Avusturyar mali — v: düzeltmek — için istikraz aktetmek - istiyor isede tamirat meselesi tasfiye edilme- den istikraz verilmiyor. Çekslovakya Macaristanın mirat — borçlarından — vazgeçmek istemiyor. Yalnız Maceristandan Çehslovakyanın — istediği üç milyon kurondur. Avusturynım ve Macaristanın ta- mirat meselesiyle iştişal etmek üzere eylülün ortalarında bir tali komisyon toplanacaktır. iki ingiliz gemisi Küllükte Muğla 127 ÇALA) — Akdemiz filosuna mensup iki kruvazör Kül- fük Himanma gelmiştir. Filo Kü lükte iki gün kalacaktır. ini tamirat buluna- | | | | | âimaş'jaüa İmperatorluk taraftarlarının bir teşebbüsü Berlin 12 ( Hususi) — Almam yada bugünkü hükümeti devirerek tekrar - imperatorluk - tesisi için çalışan bir cemiyet keşfedilmiştir. Raykıştağ meelisinde * geçende patlayan bombayı / bunların . koy- dukları anlaşılmıştır. Bir çok kimseler tevkif edilmiş, gizli bir bomba — imalâthanesi keşfedilmiştir. Sosyalist firkası bir beyanname neşrederek bu teşebbüsü şiddetle takbih etmiştir. Grat zeplin balonu Baldn Almanya dahilinde bir seyahat yaptı Berlin V? ( Hususi ) — Graf balonu dün gece yansma doğru Fridrihsbafendem bareketle Almanyanın — garbındaki - sanayi merkerleri üzerinde v . Balon — Magdelburga — kakar gitmiş, akşam üzeri Fridrihshafene avdet etmiştir. Rusyada etsiz gün Moskova, 12 (Hususi) — Hafta da bir gün et kesilmemesi karar- laştırrlmıştır. — Pazartesi — günleri et satılmacak . İokantalarda etli yemek bulunmayacaktır. Nil nehri taşıyor Pamak ve misir mahsulü kismen harap oldu İskenderiye, 12 (Hususi) — Nit nehrinin suları kabarıyor. Bazr yerlerde nehir taşmmşlır. Bura- larda pamuk ve misir mahsülü hasara uğramıştır. Feyezan saha- sında bir kasınt evler de yıkılmış- tır. Hükümet muavenet ediyor. Nufusça zayiat yoktuı Salamis zırhlısı Venizelos - bunun alınmasına aleyhtar Atina 11 (Hususi) — Cazete- lerin beyanına göre Venizelos Salamis — zırhlısınin — alınmasma |aleyhtar — bulünüyor. — Başvekil donanmanın küçük gemilerle tak- viye edilmesine ve kuvvetli bir z İhava Slosu vücuda getirilmesine ta- ırıflıxdıı- Venizelos 28 eylüle kadar | Fransada Banyol kaplıcalarında | kalcak, sonra Berlini ve merkezi Avrupa payitahtlarını ziyaret ede- cektir. Mihalâkopulosun ziyareti Atina 12 (fos) — M. Mihala- kopulos İngiliz hariciye nazırı M. Hendersonla bir mülâkat icra etmiştir. Bu mülâkatin mev- zuu hakkında bir malümat yoktur. Cemiyeti akvam kâtibi umamisi M. Mihalokopulos — şerefine — bir ziyafet vermiştir. Bu — ziyafete Cemiyeti akvamın diğer rüesası da iştirak etmişt Amma ne misafirmişt Üsküdarda Hamam sokağında hamınım / evine Hilmi efendi isminde bir misa- fir. gelmiştir. Hilmi efendi. bir aralık evi tenha bulmuş ve bir demir parçası ile bütün san- dıkları açarak — bir. altın saat ve 20 allın İira ve saire çalarak kaçmıştır. Hilmi efendi yakalanmış ve sirkati itiraf et iştir. oturan * Nazire rUNUV HABERLERİ Yizenammnı Tevfik Kâmil bey Muhtelit mübadele komisyonun- da başmurahhasımız Tevfik Kâmil B. bugün Ankaraya - gidecektir. Tevfik Kâmil B. Ankaradan ne zaman avdet edeceği malüm ol- madığını — söylemiştir. Komisyon beyeti umumiyesi — önümüzdeki hafta içinde toplanacağı cihetle başmurahhasımızın Ankaradan 2-3 gün içinde avdeti muhtemeldir. * Nahıa vekili bir müddet daha şehrimizde kalacak — Nafıa vekili Recep B. bir müddet daha şehrimizde kalacaktır. Vekil B. Tokatlıyan otelinden akrabasındar birinin apartımanına nakletmiştir. * Paris sefirimiz dün gitti — İki aydanberi mezunen - şehrimi: de bulunan Paris Büyük elçimiz Fethi B, dün akşam saat 17 de kotüs vapuru ile ve Marsilya tarikile Parise müteveccihen ha- reket etmiştir. * Beşiktaş biçki yurdu gisi Beşiktaş biçki yurdu sergisi dün açılmıştır. Sergide Tük kızları ve Hanımları tarafın- dan işlenilmiş çok güzel eşya teşhir edilmiştir. Hanm kızlarımız el işlerinde cidden büyük kabili- yet ve mavaffakiyyet göstermiş- Terdir. * Lehli talebe yarm gidiyor — Galatasaray lisesinde misafir bu- kunan Lehli talebe heyeti, yarmı memleketlerine gidecekti * Uçuş mitingleri — Ahaan malümata göre yakında tayyare- cilerimiz için her memlekette ol- duğu gibi uçuş mitingleri tertip tehlikeli bir şey olmadığına ikna edecek olan bu uçuşların günü henüz tespit edilmemiştir. * Hayat pahaklığı — İstanbul ticaret ve senayi odası ağustos ayının hayat pahalılığımı gösteren bir cedvel tanzim etmiştir. Bu cedvele göre Harpten evvei 100 kuruş altın para ile temin edilen havayici zaruriye; 1929 - kânunu- sanisinden itibaren ağustosa ka- dar 168, 173, 171, 168, 163, 155, 154, 152 kuruş altın para ile temin edilebilmektedir. Bu netice bugünün maaş ve ücretlerine göre hesap edilirse şu neticeye vasıl olunmaktadır: Evvekce 12 altın lira alan bir memür bügün mukabili olan 106 lirayı alsa bile gene 12 altın hiranın verdiği refah ve geçimi elde edememektedir.Çünkü bugün altın havayici zaruriye ve bütün eşyaya nazaran ucuzdur. * Takılâp müzesi komisyonu toplandı — Dün şehremanetinde İnkılâp müzesi komisyanu topla- narak hazırlıklara devam etmiştir. Müzenin şimdilik kütüphane kısmı ile uğraşılmaktadır. İnkılâp ait bazı kiymetli resimler de elde edilmiştir. Kiralık motosikletler yüzünden Fatihte hir çok kazalar oluyor Son zamanlarda Fatihte Fevzi- paşa caddesinde bir çok moto- siklet ve otomobil kazaları olmak- tadır. Buna sebep © civarda bir çok bisiklet ve motosikletlerin saatle çocuklara / kiralanmasıdır. Para ile bisiklet, motosiklet tu- tanlar sabahtan akşama kadar bu caddede dolaşmakta ve bir çok kazalara sebebiyet vermektedirler, Dün gene burada Enver ismin- de bir adam bisikletle dolaşırken 60 yaşında Mustafa efendi ismin- de bir ihtiyara çarpmış ve pek ağır surette yaralanmasına sebe- biyet vermiştir. Bu hususta mere nazarı dikkatini celbederiz.