16 Eylül 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

16 Eylül 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

B YA CA YT k ç F ; ı ğ E : : : : ; : , Sahife 6 — Safihe 2 16 Eylül 1929 Etabli Rumları Pasaportla harice seyahat edebilecekler İstanbul vilâyeti, etabli vesikası almış olan Rumların memaliki e: nebiyeye seyahat edip edemiye- ” ceklerini Dahiliye vekâletinden sormuştu. Hükümet, yunanlıların Garbi Trakya Türklerine göster- diklöri müşkülâta ve son ihtilâfa Tağmen hüsnü niyet ibraz ederek bunların ecnebi memleketlere yahat edebilecekleri cevabını ver- miştir. Ancak etabli. vesikası almamış olanlar da gitmek isterlerse bir daha memleketimize avdet ede- miyeceklerdir. Ziraat müsteşarı bugün geliyor Ziraat müsteşarı İhsan Abidin B. bugün Ankaradan şehrimize gelecektir. İhsan Abidin B. bura- dan Lehistana gidecekPoznan daki sergiyi ziyaret edecektir. İhsan Abidin B. ayni zamanda Lehistanda — zirat — kooperatifler hakkında tetkikat yapacaktır. Splandit otelinden 3900 lira istihlâk vergisi isteniyor Büyükadada Splandit oteline tarhedilmiş olan 1300 lira istihlâk, resminin müddeti muayyenesi zar- finda tesviye edilmemiş olması ve akdemce satış - defterlerini dahi ibraz etmemesi hasebile def- terdarlık ikinci şube müdüriyeti tarafından meseleye vaziyet edi- lerek IĞ incı maddenin tatbiki suretile ve iki misli ceza ile 3900 liranın tahsili tekarrür ve teblig edilmişti Splandit müsteciri Mr. Lata bu tebliğe de ve tesviyeden imtina ederek ikamei dava eyle- miştir. Ardaşla Tedorinin kavgası Kumkapıda — sakin Ardaş - ile Todori dün kavgaya tütuşmuşlar- dir. Neticede Ardaş, Todoriyi | kem dövmüş, hem yaralamıştır. Araba kazası Adnanın — idaresindeki araba dün Unkapanında sakin Fatma | hanımın oğlu Remziye çarpmıştır. Remzinin kolu kırılmıştır. Bıçakla tehdit edildiğinden çocuğunu düşürmüş Kasımpaşada oturan Atıye ha- mim komşusu Zehra hanımı dün biçaklâ tehdit etmiştir. - Zehra | hanımda hamile olduğu için kor- | kusundan çocuğunu düşürmüştür. | | Mesele şhakkında tahkikat ya: prliyor. Kürekle kolunu kırdı Düh Galatada Han önü isklesi sandalcılarından İsmail, bir alacak yüzünden ayni iskele " sandalcıla- rından Alinin kürekle kolunu kırdığından derdest edilmiştir. Kulıımdın yırılımış | yam kömisyoncu Mustafa efendiyi kulağının arka- sından yaralamıştır. Bayram yaka- lanmıştır. Parasını aşırmak isterken Beyazıttan tramvayla gelmekte olan Fatma hanımın paltosu ce- binde - bulunan parayı ” aşırmak teyen — sabıkalı İrfan derdest edilmiştir. Muallim muavini kursları bitiyor Erkek muallim mektebindeki -| Muallim muavini kursları perşembe | “günü bitecektir. Cumartesi günü imtihanlara hışlı.uıeıkhr İmtihan- | larda muvaffak - olmı muallim r muavinlerinin vazifelerine nihayet verilecektir. | de Parise hareket etmi; | gre mesaisine |ölmüştür. Renin tahliyesi İngiltere Ren hav- zasını tahliyeye başladı İesllk 3€ (Planni) — Gözeteler Renin — tahliyesine — başlandığını yazıyorlar. Visbadendeki — İngiliz karargâlı bir kısım otomobillerini satmağa başlamış ve Almanya ile hasıl olân itilâf mucibince bu mübayaalardan hiç bir resim ve etmişti başlanması vergi alınmayacağını il; Renin - tahliyesine münasebetile İngiliz harbiye na- bir Ren İngiliz - kumandanına telgraf çekerek kumandası da bulunan kıtaatın göster- hüsnü hal ve hareketten dolayı | beyanı teşekkür etmiştir. Young plânmın — yarından (i baren tatbikine başlayacak olan komisyonda — bulunacak — Alman murahhasları M.Dornun riyasetir Mayans 14 (ALA.) — İngilizler Koenigsteini pazarlesi günü tah- liye etmeğe başlıyacaklardır. İçki kaçakçıları Memurlar da kaçakçılarla orlak imişl... Londra 14 ( Hususi ) — Los Ancelos içki kaçakçılığı ile mü- cadele idaresi, memurlarından 62 kişinin kaçakçılarla müşterek ol- duğunu keşfetmiştir. Bu hadise büyük - gürültülere sebebiyet vermiştir. Memurların, kaçakçıların — resim — ve izlerini yok ettikleri anlaşılmıştır. Tahkikat tevsi ediliyor. 13 İeylıelmıgpanıyır Marsilya 14 (A.A) — Beynelmi- lel beşinci panayı ingiliz - Rus münasebatı - Londra 14 (A.A.) — Londraya bir Rus mümessili göndrilmesi hakkında İngiltere hükümeti ta- rafından vaki olan talebe M. Lit- vinof tarafından verilen cevapta bu talep is'af edilmiştir" Muazzam bir şirket Londra 14 (ALA) — Nevyork- tan Röyter ajansına bildirildiğine göre milyarder Morganın 450 milyon dolarlık bir sermaye ile teşkil ettiği * Niyagara Power Corporation, unvanlı şirket Sen- Loren nehrinin bir kısım sahilini satın almıştır. Burada 2 milyon 240 bin beygir kuvvetinde bir elektrik fabrikası vücude getire- cektir. Beynelmilel! ipek kongresi # Zürih, 14 (A.A) — Beynelmilel ipek köngresi ipekli kumaşların satış şeraitini kararlaştırmak için esas itibarile bir itilâf hasıl etmek izre bey- nelmilel bir komite teşkili hakkın- daki karar suretini tasvip etmiştir. Tabiüi ipek taleplerinin günden güne çoğaldığını anlıyan kongre ipek- Çiliğin “bütün memleketlerde, bu san'at erbabına vasi mikyasta yar- dımlarda — bulunan — Japonyadan mek almak süretiyle inkişaf et- açılmıştır. | Mesi arzusunu izhar etmiştir. Kon- ihayet vermiştir. Bir ev yıkıldı Para, 14 CA A) — Bir &v yıkılmış altında 20 kişi kalarak parmak | Afgarda harp | Nadir hanın son muvaftakiyeti | rtabibullahı müşkül vaziyete düşürdü.. Lonra 14 ( Husı — Peşa- 3 verden bildirildiğine göre Alga- nistandan gelen bazı - firariler Nadir han tarafından uğradı; hezimet üzerine Habibullahn ât sini pek karanlık gösteriyer. Nadir han muvaffakıyetinde büyük bir tesiri görülen Vezir Mesut — aşiretlerinden — 9,000 kişilik bir imdat kuvveli almıştır. Vezir aşireti Kâbil üzerine yürü- düğü halde Nadir han kuvvei asliyesile Gardezde buluuuyor. Kömür madeninde kaza Belgrat 14 (A.A) — Bir kömür madeninde iştial olmuş, 10 kişi ölmüş ve 9 kişi ağır surette yara- lanmıştır. | İngiliz kabinesi Kabine azası arasında ihtilâf çıktı Londra gazeteleri ” bir - İngiliz jamele kabinesinde ilk defa ihti- lâf zuhur eylediğini baber veri- yor. Bu ihtilâf Sosyalist hüküme- tini Cemiyet akvam hakkında takip edeceği siyasetlen neş'et etmiştir. İngiltere — hariciye —nazırı M. Henderson tecavüze maruz kalan devlet yabut devletlere Cemiyeti akvamın muzahareti maliyede bu- | kunmasına dair akdi tasavvur olu- nan müahedeyi İngilterenin ati- deki şartlar dahilinde imzalıyaca- ği Cemiyeti akvamın — büyük | meclisinde vadetmiş idi. Muahedei — maliyenin — menafii Cemiyeti akvamın — azalarından terki teslihat muahedei umumiye- | sini kabul edenlere hasrolunmuş- | tur. Mali muavenet ” muahedesine vazitilimza olan devletler arasında mali muavenet mütekabil olmalıdır. Buna — nazaran — Cemiyeti akvamın masarifine en ziyade | lngiltere iştirak etmekte olduğun- | dan bir harp vukunda taarruza | oğrıyacak tarafa yapılacak mali muavenetini en büyük hissesi İngiltereye tahmil olunacaktır. İngiltere maliye nazırı olup La Hey konferansında bir kaç yüz bin İngiliz lirası üzerinde kıyamet koparan Mr. Snowden, arkadaşı nazırı Cenevrede İngilte- re namma gayri mahdut taahl datı maliye de bulunmağı vadey- lemesinden hiç memnun kalma: mıştır. Kabine parlaiaentç' tatil ettik- 'ten sonra akdeylediği ilk içtima- da maliye nazırı hariciye nazı- rını tenkit etmiş ve diğerleri de bu tenkidata iştirak eylediğinden Sınowdenin etrafında kuvvetli bir | muhalif grup peyda olmuştur. — | Bunlar, Sosyalist hükümetinin gayri mahdut mali taahhüdata | girişmiş olmasından dolayı efkâri | umumiyeyi —münfail olacağından ve muhafazakârlar ile liberalların bundan istifade edeceğinden en- dişe ediyorlar. Snovden ve taraf- | tarları - meselenin - parlamentoya | havale edilmesine çalışıyorlar. | Parlamentonun böyle bir teklifi reddedeceği muhakkak addalumu- | yor. M. Makdonald ve Henderson ise bu yolu takip etmek ist Velhasıl İngiliz amele hükümeti | erkânı arasına ilk defa - tefrika | | | | | girmiştir. Bu tefrika- Amele fırka- sına sirayet eylediği takdirde İn- gilterede hükümet fırkasının zaif- Temesinden dolayı vahim bir buh- | | ran çıkmış olacaktır. Lahey divanı Amerika Divanı adalete iştirak edecek 14 (ALA) — Akvam cemiyeti büyük meelisi umumi bir içtima akdetmiştir. Bu celse La Hey adalet divanına ait işlere $ olunmuştur. Meclis, Fransa tarafından vaki olan teklif üzerine divanın yöni den tetkik olunan dahili nizam- namesini kabul etmiştir. Bundan başka meclis Amerikanın La hey divanına iştiraki hakkındaki pro- tokolu da tasvip etmiştir Bu protokolun kabulü bizzat Amerika hükümetinin verdiği te- minat icabinca Amerikanın Lahey Cenevre, | divanına iştirakini tazammün et- mektedir. M. Politas, bugün veri- len kararların ehemmiyetine dik- kati celbetmiştir. “Yunanistan ve Bulgaristan da- bil olduğu halde bir çok hükü- metler iştirak protokolunu derhal imza etmişler ve bu suretle Ame- rikaya karşı olan muhabbet ve muhalâsatlarını göstermişlerdir. Cenevre, 14 (AA) — İrlanda hükümeti La Hey divanının hakkı kazasını tanıyan ihtiyari maddeyi imza etmiştir. Amerika-ayanı yeni gümrük tarifesini reddetti Vashington, 14 (AA.) — Güm- rük tarifesi hakkında âyan mec- lisinde yapılan ilk müzakere ne- ticesinde Huover projesi muvaf- fakiyet —kazanamamış 27 reye karşı 51 rey ile reddedilmiştir. Bundan sonra meclis, M.Stimson tarafından verilen ve evvelâ yeni bir tarifeye lüzum olup olmadığı meseli in tetkiki icap ettiğini | beyan eden karar suretini kabul | etmiştir. Azadan biri, yeni gümrük rü- sumu — alınmasının — caddelerde adam soymak — kabilinden bir | hareket olacağını — şimdi alınan vergilerin -bile haddinden fazla olduğunu söylemiştir. Ayan meclisinin verdiği bu ka- rar, >mebusan - taraından - kabul edilen projenin feshi hasıl edecektir. Tamirat bankasında Amerika Nev York, 14 (Hususi) — Ga- zetelerin verdiği malümata göre Nev York National bank M. Reynolds, ve Şikago First National bank müdürü M. Taylor | Beynelmilel tamirat bankası Ame- neticesini rika delgeliğine tayin olunmuş- lardır. x Berlinde tevkifat Berlin 14 (A.LA) —, taz meclisine konulan - bor lese- lesinden dolayı yeniden bazı tev- kifat yapılmıştır. Beynelmilel tayyare müsabakası La Bol 14 (A. A.) — Bey- nelmilel tayyare — müsabakasına | iştirak edecek 5 tayyare muayyen vakitlerde glmişlerdir Gayri askeri İngiliz tayyare idaresi müdürü | M. Brancaer bu. yarışta hazır | bulunmuştur. Bir çocuk çiğnendi 1545 numaralı otomobil di Pangaltıda - Rasim — isminde çocuğa — çarparak — ehemn sürette mecruhiyeline - sebebiyet | vermiştir. * İtalyaya seyahat — Tıp fakül- tesi müdavimlerindem 25 efendi müderrislerile İtalyaya bir seya- hat yapmağa karar vermişlerdir. | Tip talebesi yarın bir İtalyan va- purile gidecekler ve 25 gün ka- dar İtalyada kalacaklardır. 4 İrtişa tahkikatı — İrtişa meselesine ait tahkikatın. bu ay | nihayetinde — bitmiş istintak Fakimi tarindl ea | nin yazılmış olacağı haber alm- mıştır. * Sabık Efgan kralı — Sahık Efgan kıralı Amanullah Hz. nin bir aya kadar İstanbula gelecek- leri teeyyüt ediyor. Kıralın ikametine Z: | künü tahsis muhtemel, * Taksilerde hile — Bazı şo- förlerin taksilerde yeniden bir takım hilelere tevessül eyledikleri ve 30, 20, 40 kuruş kadar hile yaptıkları anlaşılmıştır. Seyrisefer Mmerkezi — yeniden teftişat — icra edecektir. Yeni pasaportlar — Eski harf- lerle yazılı pasaportlar bitmiştir. Maliye vekâleti yeni pasaportları türk harflerile tabedecektir. Bu bususta gelen — emirler verilmiştir. * Talebe müfetti | fin Avrupa talebe müfettişliğine /| Darülfünun müderrislerinden İzzet bey tayin olundu. * Adliye vekili — Adliye ve- kili bu hafta içinde İstanbula ha- reket edecektir. 5 * Madenciler —Dün bir kısım madenciler Ticaret odasında top- lanmışlardır. Bu içtimada mevaddı infilâk- yenin madencilere ucuz verilmesi ve 1226 senesinde yapılan maadin nizamnamesinin asri bir şekilde veseleleri müzakere edik inin köş- ir. Madenciler bu meselelerin halli in Ankaraya bir heyet gönde- receklerdir. | >* Bir lokomatif yoldan çıktı — | Şark - demir yolları ” idaresinin (209) numaralı katarı Küçükçek- mece istasyonunda manevra ya- parken lokomotif hattan çıkmıştır. Makinistin vazıyeti derhal idrak etmesi sayesinde makine durdu- rulabilmiş ve hendeğe düşmesine mani olunmuştur. Kazanın hattın o kısmının açıl- mamasından — ileri geldiği tah- min edilmektedir. * Dahiliye kadrosu — Dahiliye memurlarının - yeni kadroları dün edilmiş ve memu- almışlardır. Yen kadroda başlıca tebeddülât yol tur. Yalnız Beyoğlu Nüfus şubesi Hasköy ve kasımpaşa kısımlarını ihtiya etmek üzere ikiye ayrılmış- 'tır. Bütün devairin yeni kadroları gelmiş gil |e Mülkiye tayinleri — Sili | kaymakamlığına Horan kaymaka- | mı Kerim bey, Hoaran kayma- kamlığına Nüfus idaresi Mümey- yizlerinden Memduh Bey, Ankı ranım Çubukabat kaymakamlığı: İstanbul vilayeti esbak tahrirat mümeyyizi Sadri bey, Konya yetinin Sultaniye kazası kayma- kamlığına Mektebi mülkiye mezun- larından Bekir Sıtki bey tayin edilmişlerdir. sarhoşun marifeti Dün gece Beyazıtta Sırmakeş ham karşısında Koçonun meyhane- sine gelen kahveci Mehmet Ali, içtiği rakının parasımı vermek istes memiş buun Üzerine gazinocu polisi çağırmış, gelen memura serhoş Mehmet Ali hücum ve has karet ettiğinden derdest edilmiştir. _—_—__ S