19 Eylül 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

19 Eylül 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Tatihe 2 bir müzakere Ş taralı birinci sahifede ) 1. Ştrezeman fransız başvekilinin sıktı. M. Briand | n ihsas ediyor. inde oturdu, elini kuvvetle gülerek canı yan yet her S y a bir iki sopa | . Bu darbeler insana | ttiyari bir tiyatroda olduğu veriyar. Milletler meclisinin | şimdiye kadar vakı olan içtima- da akılınca bu his pekte liş olmasa gerek. İlk olarak Belçikanın meşhur siyasisi M. Himans söz söyledi. İhtiyar nazır sözlerini bitirirken gençliğe hitap ediyordu. Nuluk biter bitmez derhal ingilizçeye edildi. Sonra Briand | ayağa kalktı, ağır ağır kürsüye giderken şiddetli bir alkış tufanı koptı ” M.Briand söze başladı.. Bir tarafa imiş duran bu yaşlı başın hançe- resinden bu kadar gür ve tannan bir sesin çıkacağını tahmin etmek kabil ldi. Onun tam yerinde yaptığı zarif jestleri sesini 'büyük bir meharetle idare edişini herkes büyük bir zevkle takip ediyordu. Fransız — başvekili — milletlerin mecburi hakem ' usülünü kabul etmeleri lâzım geldiğini anlatıyor- dü. Bu sıradaz “Fransiz/ milleti şimdiye kadar bir kaç befa bu üsüle müracaat etmiş ve verilen kararları seve seve kabul etmiştir. Hattâ bir tanesinde davamızı kay- bettik. Bunu haber verdikleri za- man asla müteessir olmadım: demek ki haksızmışır tercem nasebet zaiflamadı, bilâkis gürbüz- leşti, dedi ve Lotüs meselesini ima etti. Bu meseleden bahs- ederken Venizelosun daha bariz bir alâka ile müzakerata kulak — kabarttığını görüyordum. M. Briand. bir saatten, fazla ayni talâkatla söyledi. Kürsüden inerek yerine giderken şiddetle alkışlandı, Başta M. Makdonald olmak üzere bir çok murahhaslar kendisini tebrik ettiler. Bu güzel nuluktan sonra içtimaa — nihayet verildi. | in bu defaki | len daha bara- izel sözler söy- lendi, fakat nelice gene aynidir, | , Bugünkü hava Yeşilköy —rasat —merkezinden verilen malümata göre ün hava kismen açık, kısmen hîg:ç»:— z ıîlr şimal istikametin- olarak esecektir. Hararette düne mazaran ” bir tebeddül olmıyacaktır. Dün azami hararet 22 idi, gece 13 olmuştur. Sabahleyin sıcaklık 9 du. Dün İzmit.ve orta Anadoluya z miktarda yağmur yağmıştır. Müsamere tehiri Moda deniz kulübü menfaatine bu perşembe akşamı Fenerbahçe- — de Belvü oteli bahçesinde* te edilen — müsamere — tebede havaiye dolayisile 3 teşri perşembe akşamı Kadıköyünde Süreyya paşa sineması salonunda icra edilmek üzere tehir edildiği bildirilmektedir. Bir tramvay arabası bir müte- | » kaite çarparak yaraladı " Karagümrükte sakin mül: likten mütekait Mehmet Şefik efendi Fevzi paşa caddesinden geçmekte iken 811 numaralı tramvay çarparak mecruhiyetine sebebiyet vermiştir. Mecruh has- taneye yatırılmıştır. | emiyeti akvamda | , / hakkında pek nikbin olan İngi Yunanıstan çeteyi | ele geçirmekten aciz kaldı Atina 17 — dağa - kaldırılanlar fidyei necat verilerek kurtarılmışlardır. Esirler kurtulduktan sonra Caca çetesinin daha muntazam surette takibine — devam — olunmaktadır. Gece yarısına kada jandarmanın çetenin ihtifagâhı hakkmda hiç bir haberi yoktu. Jandarma — kumandanı — takip müfrezelerinin — bir çok defalar çetenin 15 metro yakınından geç- tiklari halde çeteyi görmediklerini ve ahvali tabüyenin dahi eşkıya- ya yardım ettiğini söylemiştir. Atina 17 (fos) — Tırhaladan | gelen son haberlere göre eşkiya ifrezelerinin - kordonunu hisettirmeksizin yar - mağa ve meçhul bir semte kaç- mağa — muvaffak — olmuşlardır. Müfrezeler / çetenin kaçtığı yeri bulmağa çalışıyorlar. Yaz tatili bitti Manisa 16 (Husı ların soğuması üzerine yaz tatiline nihayet verildi Memurin vazife- lerine sabah 9 dan 12 ye ve bir buçuk saat yemek tatilinden sonra 5 € kadar çalışacaklardır. takip — Hava- İngiltefîl-lmerika İki hükümet arasında itilâf hasıl olacak mı Londra İ7 ÇACAY — İngiliz Amerikan müzakeratının neticesi gazeteleri bu hususta şu — müta- Tâatı serdetmektedir. Ti: İki memleket arasında son saatte bir ihtilâf zuhuru tehlikesi artık tama- mile zail olmuştur.., Daily telgraf; İngiliz- Amerikan itilâfı bütün bahri devletler ara- sında husulü İngiltere ve Ameril da şiddetle arzu edilen umumi bir uyuşmağa doğru atılmış ilk mühim adımdır. diyor. Daily Herald * İngiltereyi Şi diye kadar Amerika ile - uzl maktan — meneden en — büyük engel aralarında müsavatı bahri- yeyi tesis eden ve ayni zaman- da iki memleketin — vaziyeti mahsusalarını — nazarı . itibare alan bir plânı bulmaktan aciz kalmalarıdır. Bu engel şimdi artık bertaraf edildiğinden itilâfın akdi kuvvei karibeye gelmiştir. , Daily Mail; “M. Mac Donaldın Amerika — seyahatına — bağlanan ümitleri tehakkuk edecek olursa cihan tarihinde yeni bir fasıl açılacaktır,, diyor. 14 ada meselesi Anadolu sahillerimize pek ya- kın 14 küçük ada vardır ki bun- ların aidiyeti meselesi Türkiye- ırhala civarında | İtalya arasında öteden beri ihtilâfı | mucip olmaktadır. Bu meseler La Hey hakem mahkemesi tara- “fından halli kararlaştırılmıştı. Adliye vekili Esat Mahmut bey gelecek haziranda La Heye giderek bu husustaki noktai na- zarımızı müdafaa cdecektir. Sırbistanda yeni bir kanun Belgrat, 17 ( Hususi) — Kral Aleksandr tarafından imza edilen bir kanuna göre vatana mahküm olanların emlâki müsa- dere edilecektir. | sahada açılar Telefon haberleri Cevabımız yarın gönderiliyor ara 18 ( Telefon) — Yu- L LA n he gün kuriş Atinaya gönderi- lecektir. Cevabımızın pazartesiye Yunan hâkümetine tevdii muhte- meldir. İsmet Paşa Hz. Ankara 18 (“Telefon ) — İsmet Pş. Hz ya yarın ” yahut - cuma günü İstanbula müteveccihen ha- reket edeceklerdi M. dakar Ankara 18 |Telefon| — Belçi- kada sıhhiye ve dahiliye müsteşarı olan M. Jakarın yerine, gelecek seneki umumi tahriri nüfus için yeni bir mütehassıs getirilecektir. Tıp kongresi bu sabah toplandı Ankara, 18(Telefon) —Tıp kon- gresi saat 9,50 de doktor Refik Münir beyin riyasetinde açılmıştır. Firengi hakkında serbest mü- makaşalar oldu. 11 de toplanacak ikinci celsede kanseroloji hakkın- da Hamdi Suat, Saim Ali , Meh- met Lutfi beyler beyanatta bu- lunacaklardır. Hayvan sergisi Ankara, 18 (Telefon) — 27 ey- lülde istasyon caddesi üzerindeki hayvan sergisinin tesisatı bitmiştir. İstatistik kursu Ankara 18 (Telefon) — İsta- stik müdiriyeti Yenişehirdeki aya taşınıyor. " Kânünuevelde bir İstatistik kursu açılacaktır. Bu kursa istatıstik memurları ile hariçten isteyenler devam edebi- lecekledir. Kurs 6 ay sürecek ve muvaffakıyet gösterenlere ehliyet- nameler verilecektir. İstatistik kongresi Kongreden avdet eden murahhasımızın beyanatı Ankara 16 (Hususi) — Geçen- lerde varşuvada toplanan beynel- milel hi istatistik kongresine ümiz namına istatistik mü dür muavini Selim Sabit bey An- karaya avdet etmiş ve şu beya- nalta bulunmuştur: — Varşuva içtimaına 37 hükü- met iştirâk etmiş ve muhtelif yer- lerden 81 murahhas, 66 enstitü 51 davetli gelmiştir. Kongre /tan reisi cumhurunun hima- yesinde idi. Küşat merasimini Lehistan dahiliye nazırı icra etti, Baş vekiller hakkında mutena resmi kabuller yapıldı. Azaya bir çok ziyafetler verilmiş tahtezzemin asansörlerle inilen meşhur Biyalçka yeraltı mahallesi — gezdirilmiştir. İspanya ve Japonya gölecek kon- grenin kendi / memleketlerinde yapılmasını talep etmişlerdi. 10 un- cu içtima Tokyoda 20 da Madritte akdedilecektir Pele yanardağı Yanardağ indifaa başladı, halk kaçıyor Port de France(Martinik adası) 17 (A.A.) — Mont Pele volkanı: nın hafif bir indifar üzerine hü- kümet Saint-Pierre'e nukletmiştir. Orada elli metrelik bir krater açılmış olduğu - söylenmektedir. Ehali kaçmaktadır. Pele yanardağı bundan otu zse- ne kadar evel de feveran etmiş bir kaç şehir yakarak 40 bin ki- şinin ölümüne sebep olmuştu. Almanyada | Sui kast tertiba- tına dahil 27 kişi tevkif edildi Berlin 17 (Hususi) — Alman- | yada hükümetin şeklini değiştir- mek için vuku bulan teşebbüsün ehemmiyeli gittikçe daha iyi an- laşıl Son — günler zarfında yeniden tevkifat yapılmıştır. Tevkif edilenler 21 kişidir Bun- ların evlerinde bombalar / bulun-. | muştur. Tevkif edilenlerden bazır darı sui kast tertibatını itiraf et mişlerdir. Şiddelli fırtınalar Lizbon 18 (AA) — Gayet şiddetli bir fırtına Loriga hava- lisinde suların taşmasına sebep olmuştur. Zarar ve hasar 3 mil- yon esküde tahmin olunuyor. Altı | fabrikada işler muvakkaten - tatil olunmuştur. 500 amele işsiz kal- mıştır. Bir idam kararı Digne 17 (A.A) — Yukarı Alp jü kendilerini misafir - olarak evlerine kabul eden beş kişilik bir aileyi gaddarane bir surette öldürmüş olan Üghetto yu idama ve Mucha Vitowski yirmi sene | hapse mahküm etmi; Reni tahliye Koblenz 17 (Hususi) — İngiliz askeri Reni tahliyeye devam edi- yor. Fransa hükümeti de Renden 10 bin askeri çekmeğe karar ver- miştir. Afganistanda harp Londra 17 (Hususi) — Bombay Gemaleritin t Hikbarilar “ gö Yunanistan eski zırh- | lılarını satıyor Atina 17 (Hususi) — Yunaz hükümeti Hidra ve Psara zırl ları e Miyaulis kruvazörünü s: mağa karar vermiştir. Zu 100 bin, kruvazöre 50 bin lira teklif edilmiştir. Sıtma değilmiş Manisa 16 (Hususi) — Höros köyün de iki ü vefat etmekde olduğuna dair olan şayia ve neş- riyatın asılsız olduğu anlaşıldı. Hükümet doktoru — bakteriyolog Salih memleket hastanesi dahiliyye | mütehassısı Alim Can beylerden | mürakkep heyet bu köye giderek | bütün sıtmalıları gözden geçirmiş- | i ay zarfında 32 öldügü ve bunların hastalıkları sıtma olmayıp muh- telif —hastalıklar — olduğu anla- şılim Heyet bu hususta tanzim ettigi raporu vilâyete vdrdi, Meyhanenin camlarını kırmışlar Dün gece Hasköyde Moizin meyhanesine Necati, Cemal Nuri ve Naci gelerek fena halde iç- | mişler ve gazinocunun para ist | mesinden muğber olarak meyha- nenin camlarını kırmışlardır. Sar- hoşlar derdest edilmişlerdi, Üç metrodan aşağı.. Ortaköyde tüccardan Raif B. inşa ettirmekde olduğu binada çalışan amele Ömer ağa müva- zenesini kaybederek 3 metrodan yere düşmüştür. Ömer ağa başın- dan, ayaklarından ağır surette mecrah olmuş ve hastahaneye nakledilmiştir. Ç 19 Eylül 1929 Tütün satışı İzmir tütünlerine fazla rağbet var Tütün inhisar idaresi İzmirde lütün mübayaatına devam ediyor, İdarenin mübayaat ve yapralf tütün fen müşavirleri — İzmirde bulunmaktadır. — İzmirden gelen haberlere göre inhisar idaresinin İzmirdeki faaliyeti fiatlerin artma- sına sebep olmuştur. Ecnebi tütün kumpanyaları da alışlarına devam - ediyorlar. taraftan kumpanyaların, diğer raftan inhisar idaresinin - tüti mübayaatı yüzünden İzmirin Bor nova, Buca, taraflarında tütün kalmamıştır . Mütekaitlerle yetimlere maaş veriliyor Bügünden itibaren, milki, as- keri bütün mütekait, yetim ve dullara 3 aylık maaş tevziatına başlanmıştır. Maaş tevziati 26 eylül perşembe gününe kadar devam edecektir. Maaş sahipleri, ilân edilen günlerde- mensup bu- lundukları — şubelere — müracaat etmek mecburiyetindedirler. Otomobil kazaları 1 — Şoför İzzetin ;ammagkiî otomobil dün Kızıltoprakta Mus- | tald inminde: birine 'çarparlık söt sörette yaralanmasınz- sebebiyeti vermişti 2 — Dün Topçulardan geç mekte olan şöför muavini Halilin idaresindeki oltomobil. macar te- baasından Sopo isminde bir. kı dma çarparak mecrubiyetine se- bep olmuştur. Şoför derdest edilmiştir. Catalcada bir cinayet Çatalcada oturan oturan Sadık efendiyi efendiyi — akrabasından Ömer efendi belkemiginden kur- şunla yaralamıştır. Tedavisi için İstanbula getirilen Sadık efendi hastanede — velat etmiştir. Müddei umumilik — meseleye vaz'ıyet etmiştir. Birbirlerinin başını yardılar Samatyada sakin Ali ile Sami eşya meselesinden kavga ete mişler ye taşla birbirlerinin baş- larını yarmışlardır. Zorlu dalgıç bir arkadaşını keserle yaraladı Yağkapanında — oturan — dalgıç — Kâzım bir meseleden dolayı arka- daşı Edvardı. keser ile başından ağır surette yaralamıştır. Dalgıç Kâzım yakalanmıştır. 18 Eylül 1929 Altın; — 88650 Anadolu ö/o 45 Anadolu 1 Anadolu NL Tünel Olo 5 Tenmray Elektrik Çek Fiatları Londra Bükreş Roma, Cenevre Berlin