19 Eylül 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

19 Eylül 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Zevç mi, evlât mı? Memuriyet — ve sair sebeplerle W | taşrada ikamet — mecburiyetinde bulunan ailelerin tahsil çağına gi- 'ren çocuklarını meleri çok vakidir. | kadına teveccüh eden vazife ne | dir? Cocuğun - tahsiline nezaret | etmek üzere beraber İstanbula gelmek, ve ya çocuğu burada şayanı itimat kimselere tevdi ede- rek kocasının yanından ayrılımzmak şıklarından hangisini ihtiyar et- mesi musipt Her iki sureti hareket hakkın- da da leh veya aleyhte mütalâa serdetmek mümkündür. — Kadın zevcinin yanında kalsa çocuk ağ- lebi ihtimal tevdi edildiği aile | nezdinde iyi bakılacak, muntaza- men derslerine - devam edecek, sinni icabı aile muhitini pek ar: mayacak, her halde onsuz olmağı alışacaktır. Buna mukabil ana gözünden ırak büyüyen çocuğun ne kadar | olsa her hususta-nim öksüz, biraz | hocbin ve lâkayt olması zaruridir. | r taraftan belki evlâdı kadar İstanbula gönder- Bu takdirde zevcesinin şefkat ve ihtimamına mühtaç olmayan erkek vefa ve sadakat hususunda da zaiftir. Uzun hasret senelerini mütaakıp kavuşma âninde bir kadım z.vç ve evlâdı ayni iştiyakla karşıl Evlât kalbinde annenin mevki mahfuzdur. Erkeğe ise pek gü venmek caiz değil. Aile ocağının inkısama uğra- menfaatini edeceginden, zahiren çocuğunu feda etmiş gö- Timlta bnder belki bakilatla yak niz önü mazarı dikkate - almış olabilir. Velhasıl bu mes'elenin halli pek kolay değildir. Ayni derecede sevgili iki mev- cudiyet arasında biri lehine karar n bir. mecburiyettir. Bu vaziyeti maddi bir misal ile tasvir edelim: Avrupada kemen her istasyonda — sıra ile dizilmiş makineli kutular ve her kutunun üstünde — mühteviyatını — bildirir levhalar vardır; bonbon, şokol: biskül, öksürük şekeri, ilh. ” Bunlardan her hangisi istenirse © makinenin deliğine bir bakır para atarak yandan bir düğmeye basmak maksadı temine kâfidir. Hayatta çok safhalar bana bu kutuları hatırlatır. Gönül arza eder| ki elde bir kaç bakır para bulun-) sun da her kulunun deligine birer tane atısın. Halbu ki ekseriyetle elimizde bir tek sikke olduğu halde bir sıra cazip Jevhalar önünde bulu- muruz. Şu halde, para bir defa deliğe girince istirdat imkânı ol- madığını iyi bilerek sermayemi: ona göre sarfetmeliyiz. Belki eli- mize bir daha para geçmez, belki © kutunun önüne bir daha yolu- muz düşmez; kim bilir belki de bir gün ayni kutuyu yerinde bula- mayız yahut boş buluruz. Son baharda çocuk sofrası Akşam bissedilmeğe başlayınca — çocuk sofralarından / palates, — bezelye, mercimek gibi çorbaları eksik etmemelidir. Bu -çorbalara bir ile iki havuç - ilâve elmeli ve beraberce lidir. Et suyu ile yapılan çorbalara sonradan bir miktar taze tereyağ, ilâve etmeli su ile pişirilenler sü ile ezilmelidir. Bu kabil çorbalar ateşten ine- ceğine yakın içlerine sade kıy- madan yapılmış bir kaç köfte baş soğan Norma Şerer Holivutun güzelliği kadar şıklığı ve zarafeti ile de tanınmış bir sanatkârdır. Normanın üzerinde daima en şık tuvaletler bulunur. Yukarıdaki resim güzel sanatkârı pek ağır bu suvare elbisesi ile gösteriyor; Bu tuvalet Holivutta herkes tarafından çok beğenilmiştir. Kızlarımızın elbiseleri Önlük ve mektep üniformasın- dan ne kadar olsa bıkan. kızlar n cuma ve sair tatil günleri süslemeliyiz. Geçen seneden kalma İankk; ” Hekanlacı gönler. gaşkek mek ve yenilerini yapmak mev. simindeyiz. Resmimizde —sağdan itibaren ikinci ve beşinci modeller küçül müş elbiselerden istifade edilmek bir kloş eteğinizden için terlip edilmiştir. Bedeni da- | pek âlâ çıkar. Üçüncü ve dör ralıp kısalmış plise bir libasın | düncü modeller kadife ve jerse, | eteğini halile ipka ederek üstüne | altıncısı krepdöşindendir. atlarak beraber bir iki taşım | posto kayanatılır. ve ya her tabağa bi- | caizdir. rer yumurta Süt ve tereyağı hazır bulunma- çocuklar için bile mükemmel bir | dığı zaman çorbanın üstüne bolca taam teşkil eylediklerinden ancak | rendelenmiş kaşar peyniri” serp- bir çok meyva veya biraz kom- | mek kâfidir. İ Aayrı renkten uzunca bir kazak yapmak, Klaş bir esvabı belinden ve kol kapaklarından parçalar ilâvesile uzatmak ve ayni parça- dan bir $aka koymak büsbütün | yeni ve zarif iki tuvalet meydana getirmeğe kâfidir. Sağdan birinci rop geçen sene- den kalma | üyü itmam etmek kırılırsa | İstanbul şehremaneti istikrazı - Londra mali âleminin intibaları - Kanadada mahsul kuraklıktan az oldu Cıhan iktisadiyatı âleminde son | günlerde — Türkiyeden — sık sık bahsolunuyor. Türkiyenin iktisadi ve mali sahadaki müsbet ve menfi haraketleri nazarı dikkati celbe- diyor. Son günlerde Siti'de yani şimdiye kadar cihan para ve esham piyasası umum merkezi Londra — mahafili — maliyesinde Türkiyeye ait bir istikraz en ziyade - bahsolunan mali mesele olmuştur. Bu münasebetle serdo- lunan mütalaalar Türkiyeye karşı Londra mali mahafilinin son telek- kiyatını / gösterdiğinden dikkate şayandır. Bu münasebetle “Taymis,, gazetesi diyor ki 1909 senesinde İstanbul şehre- manetinihi İngiltereden akteyler istikrazın esham ve tahvilât hami leri haksızlıklara alışkındır. Maahaza, ahiren - dayinler - ile şehremaneti arasında hasıl olan itilâf mucibince 15 eylülde tediye edilmesi icap eden 38 numaralı küponun - tediyatının ğu haberi hamilleri isede inkisarı hayala uğratmıştır. Hamiller ku- | mitesinin verdiği izahata nazaran | 30 nisanda hamiller komitesi, | Türkiye Milli Bankası ve İstanbul şehremaneti arasında hasıl olan | itlâfname, mühtelit Türk - İngiliz | hakem mahkemesi hakimleri tara- fından yapılması lâzim gelen vazı | imza muamelesi mahkemenin tatili | mühasebetiyle — yapılmadığından kuponların tediyesi tehir edilmişti. Tülâfnamenin alâkadar olan makam tarafından tasdik & Temmuzun onunda haber veri miş idi. İtilâfname abkâmı v cibince 15 Eylulde tediyat yapıl- saydı hamiller kupon başına ba- kaya için 5 İngiliz lirası ve cari 1 İngiliz lirası 15 şilin alacaklardı. itilâiname - başlıca alâkadarlar tarafından tasdik edil- miştir, kredi ve itibarı hakkında ziyade hassas olan bir muslakriz bazi merasimi müteferria ikmal edilmemiş edecek tertibatı 'almış olmalı Tediyatın böylece tebir edik- mesinin bais olması zaruri olan fena — intibaatı - İstanbul memur- Tarının idrak edeceklerini ve borç- larınmı mümkün mertebe bir an evel tediye edeceklerini ümi ederiz.,, Kanadanın buğday mahsulü Müttehidei Amrikadan sonra dünyanın en çok buğday yetiş- tiren memleketi olan Kanadanın bu seneki buğday mahsulü beş senedenheri emsali görülmemiş derecede olduğu dominion istatistik bürosu tarafından ilân edilmiştir. Kanadanın geçen se- neki buğday mahsulü rekor yılı olup 566,729,000 buşel idi. Bu seneki buğday — mahsulü geçen senekininin yarısına yakın olup ancak 293,797,000 - buşeldir. Diğer mahsulât — geçen sene- ye nisbetle az olmuştur. Bu se- neki arpa mahsulü 106'201,000 büşeldir. Geçen sene 136,391,000 büşel idi. Yulaf 284,588,000 bu- şel tamin olunuyor. Geçen seneki 452,153,000 buşel 1di. Çavdar 14,291,000 buşeldir ki geçen sene 14,617,000 buşel idi. Keten — 2,059,000 buşeldir. ki geçen sene 3,614.000 - buşel idi. Bu seneki mahsulün — azlı Haziran ile Ağustus arasında adetin hilâfında şidde lar | ve kuraklık — olmasından — ileri gelmiştir. Şu kadar varki busene- , ki hububatın evsafı iyi derecede- dir. Arjantin hububat opsiyonları Bucnos Aires borsasında 11 eylülde buğday tutkun olarak kapanmış ve 20 ilâ 25 sent yükselmiştir. Teşrinevel teslimi 10,50 den 10,70 pesosa ve şubat teslimi 11,15 den 1160 pesosa çıkmıştır. Misir, yülaf ve merci- mek te bu nisbette arimıştır. Bosario borsasında dahi fiatlar bu nisbette yükselmiştir. Bir peso takriben —bir türk lirası olup mezkür fiatler 100 kilo üzerinedir. Pamuk mensucatı piyasası Cihanın pamuk ve pamuk men- sucat piyasası olan Mançesterden bildirildiğine göre fabrikalara ge- len siparişler hararetli değildir.Pa- muk fiatının yeniden düşmesinden fabrikatorları şaşırtmıştır. Bundan dolayı fabrikalar ihtiyatkârane ve ne polilikasınin devam edeceği anlaşılıyor. Şark karip Piyasasında mütenevvi cins men- sucat üzerine mutedil derecede iş varise de diğer yerler ile muamele çok azdır. |Cihan piyasa haberleri Yorkta - buğday — tutkun olup 1,578 ila 1/2 sent çıkmıştır. Çavdarda tutkun olup 7/8 - sent yüksektir. Arpa sabit olup degiş- Mısır gevşek olup 1 sent tenezzül etmiştir. Un ile petrol sabittir. Pamuk tohumu gayri muntazamdır. Madenlerden teneke, kurşun ve tülyer sabittir. Ham demir sabit- tir.Bakır gül ve sahil nevi gevşek isede diğer dereceleri sabittir. Şikage borsasında dahi bagday tutkun olarakaaçılmış ve 1,1/2 ila 1 sent yükselmiştir. . Buğdayin yükselmesinin sebebi İllimcis kükümeti dahilinde çiftçi ameliyatının — yağmura — ihtiyacı otmasından ve sert kışlık bugdaya haricten talip zuhur eylemesinden ileri gelmiştir. Wimipeg borsasında dahil buğ- day tutkun olup 18 ilâ 1/2 sent yüksektir. Londrada buğday tulkun isede fazliyet yoktur. Amerika ve Arjantin piyasala- rından fiatlerin yükselmekte ol- Iduğuna dair geten kaberler Lon- dra piyasasma da tesir etmiştir. M. Çemberleyin Siyasetten çekilerek âlemi ticarete atıldı İngiltere farkası bi in çok zaman devam edeceği mubafazakârlar tarafından tahmin olunduğu anlaşılıyor. Çü hafazakârların en maruf si ticaret âleminc intisap ediyorlar. Sabık umurü - hindi Lord Birkenhead. Bi ve havalisi Trust - kumpanyası namında bir müessese - vücusu getirmiştir. Şimdi de sabık hari- ciye mazırı Sır Austen Cemberleya ile harbiye mazırı Sır Evons bu şirkete dahil olmuştur. Bu şirket İngiliz ve Amerikan sermayesinden teşkil edilmektedir. Lord Birkenbead. şirketin esha- sürmek — için Amerikaya gilmiştir. Çemberleyn ile sabık harbiye nazırı Londrada Ralarak şirke eshamını İngilterede sürmeğe ça- lışacaklardır.