11 Ekim 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

11 Ekim 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

“Sahife 8 Haftalık siyasi icmal ; Şark meseleleri, Mısır, Irak ve Filistinin listikballeri - Yugoslavyada neler oluyor? Misi selelcinin bir haylisi inkişaf etmiş ve birer suretle ” neticelenmek yolunü tutmuştur. Muallâkta bu- lanan bu meselelerden birincisi Mısırdır. Bu memleket zenginliği, coğrafi — cihetinden — mevkünin ehemmiyeti itibarile “ötedenberi bir çok — devletlerin alâkadar bulunduğu / bir yerdir. İngiltere Mısırın ” Akdenizde ve Bahıı ah- merde hakim bir vaziyette oldu- ğunu ve dünyanın en işlek yolları üzerinde — bulunduğunu — çoktan takdir eylediğinden — başkaları kaptırmamak için 50 senedenberi al ve idari kontrol altında bulunduruyor. Fakat son zamanlarda vaziyet iştir. Evvelâ İngiltere Ak dar ehemmiyet vermiyor. Çünkü harbi umumiden zonra Fransa ve İtalya deniz ve hava kuvvetlerinin fevkalâde art- mış olması ve bu. iki devletin Akdenizin hem şimal hem de cenup - sahillerinde vasi araziye malik bulunmaları İngiliz donan- masının we deniz yollarının cenah- larını tehdit ediyor. Bu sebeple İngiltere Mısıra müdafaa için eskisi gibi Akdenizde rakipsiz denile- cek kadar kuvvetli değildir. Saniyen Mısır milleti rüşdünü ispat ettiğinden hem vatanını harice karşı müdafaa edebilecek hem de Mısırdaki ecnebi ve gayri müslim ekalliyetleri himaye ede- bilecek vaziyette bulunuyor. Bu- mun için İngiltere Mısırm müda- faasını kendisine bırakarak yalnı Süveyşin müdafası için K mıntakasına bir miktar asker bulundurmakla — iktifa — etmeğe karar vermiştir. İngiltere Mısra bir ittifak mu- ahedesi şartiyle istiklâl vermiştir. Mısır milleti dahi bunu memnu- niyetle kabul etmi Yalnız hükümetin başında bir diktatör bulunması halkın istediği gibi fikrini izhar eylemesine mani teş- kil ediyor idi. Şimdi diktatör dahi bertaraf edilmiş ve öteden beri iktidar ve itibariyle maruf Adli Yeğon paşanın riyaseti altında bitaraf bir kabine teşkil etmişt Bu kabine bir dereceli intiha- batla milletin meb'uslarını intihap ettirecek ve yeni parlamento İngilterenin teklifini kabul ettiği takdirde artık Mısır kalkacaktır. Irak — İrak meselesi de kat'i Surette halledilmek üzere bulu- nuyor. İngiltere buradan dahi bilfüil askeri işgal ve idari kontroldan sarkınazar ederek - İngiliz - İrak münasebeti “—müstakbelesini — bir ittifak ve dosluk “muahedesine istinat ettirmek istiyor. Bu işi başarmak için İngiltere hükümeti Bağdada, şark işlerinin €n maruf — mütehassısı ceneral ( Clayton ) u göndermişti. Fakat bunun nagihani vefat eylemesi İngiliz kabinesini müşkül mevkie düşürmü; Şimdi İngiltere hükümeti yakın zamana kadar Afganistanda İn- giliz sefiri bulunan sir Slumpharyi Bagdada göndermek istiyor. İktidarı ve şark ahvaline vuku- fu mücerrep bu zatin rehberliğiyle Irak meselesinin dahi yakında neticeleneceği muhakkaktır. Filistin— Ortada Filistin mes- elesi kalıyor. Burada Araplar ile mes'elesi “ — yahudi muhacirler arasında ahi — Geçen hafta şark me- | | | | şimdi anlaşılıyor. ren vukn bulan hadiseler bu | memleketin akıbeti ne olacağı ve amele hükümetinin nasıl bir hattı hareket ittihaz edeceği bütün ci- hana merak olmuştu. İngiliz siyasiyununun bir kısmı Filistin - mandasının İngilterenin kilmekte — oldu; bakarak Filistinden dahi çekil ceği zannolunmuş ve hattâ bura- daki mandanın ya Fransaya, ya- hut İtalyaya terkolunacağı riva- yet edilmiş idi. İngiltere hariciye nazırı M. Hen- derson amele fırkası kongresinde bir kaç gün evel irat eyledi nutukla bu zan ve şüpbeleri izale etmiştir. İngiltere Filistin manda- sını terketmiyecek ve Yahudi yurdunu müdafaa edecektir. Bu netice pek de gayri muntazar ol- mamıştır.Süveyş kanalının karadan müdafaası için kanal mıntakasın- da bulunacak İngiliz kuvvetleri ya Mısıra yahüt Filistine daya- nacaktır. Madam ki Mısır tahliye olunuyor. İngiltere Filistini terk- | edemez. Yugoslavya da neler 1 oluyor? Bir kaç ay evel Yugoslavyada kanunu esasi tatil ve parlamento fusholunarak kral diktatör ilân edilmiş ve her türlü fırka ve cemiyetler dağıtılmıştı. Bu hare- ketin çok derin manası olduğu Çünkü memle- ketin idare şekli taksimatı mi kiyesi ve hattâ devletin isı bile değiştirilmiştir. Bu devletin şimdiye kadar res- mi namı Sırp - Hirvat - Sloven müttehit krallğı idi. Bu isimden sabık Avusturya - Maçaristandan ayrılan ve öteden beri muhtari- yeti haiz olan Hırvatistan ile Sloven eyaletlerinin Sırbistan gibi yeni devletiu birer cüzütamı oldu- ğu anlaşılıyordu. Fakat şimdi bu isim ilga edilerek bunun yerine “Yugoslavya krallığı, namı kabul edilmiştir. Artık ortada üç kral- lık kalmamıştır. Şimdi müttehit üç krallık değil yalnız bir krallık vardır. Yeni Sırbistan krallığı Hırvatistan ve Sloven krallıklarını / yutmuştur. Bütün memleketin eski taksimatı ilga olunarak - cografiyayı tal esası üzerine yeni taksimat yapı miş ye doküz. ümümi - valilik ih- das olunmuştur. Her vilâyete bir nehir verilmiştir: Tuna vilâyeti , Sax vilâyeti, Vardar vilâyeti ilâahirihi. Bu. suretle etnografi, cihetinden olan taksimat kalmamıştır. Ezcümle Bosna bir kaç parçaya ve Dalmaçya iki kısma ayrılmış- tır. Şimdi mes'ele Hırvatların bu işe ne diyeceklerindedir. Zaten Sırpların tagallübünden müşteki olan Hırvatların son cezri tedbir- lerden dolayı bir kat daha hoşnut- gazlukları aetmış olacaktır. ağa mahallesine rtaköyde Cavit nümaralı hansde amükim iken kaybubetlo ikâmetgâhi moçhul — bulunan — Aamet l aleyhine ikamo eylediği ehi nihâk: devasından Basim elendiye İayıhayı - iptidaiye davetiyonin ilânen tebliğine rağınan 4 olduğundan hakkında giyap ka- Karı iltibaz ve emri tahkikat 3 teşrini sani 989 darihine müsadi/ pazar gönü Saat 11 re tayin kılınmış olmakla yevmi mezkürda, müduloi aloyhin tabkikat ba- kimi nezdinde kazır bulünması ve aksi halde giyaben mümameleye devam edi- leceği ilân. olunuur . Bütün dünya otomobilcilerinin gözdesi dünyanın en mukavim ve sağlam lâstikleri olup, kullanan şoförlerin yüzünü güldürür. Bir tecrübe bin nasihat- tan evlâdır. Bir kere tecrübe TALR 59 T. C. Umumı acentasi Mühendis Halit Salih evi Telefon: B.O. 1227 Satış mağazası: Galata Voyvoda caddesi No 15 İstanbul ıthalat gümrüğünden: Adet N, 390971-72 Müstamel otomobil ğ 3 » 390025 Hi » Sandik 2 Kilb 94 Pamuk çorap ü a 41 Vazelin Çuval 1 26 Kendir ip Sandık 4 » 601 Telefon teli Sarayburnunda harbı umumiden kalma ve kısmen toprak altında metrük demir eşya Bilveşin türillin aeilikekik ei taransit Sandık 1 Kilo 27 İpek fantazi düğme ” ” 8 » S10 İçleri teneke düğme v Çuval 2 » 190 Kakao (Üç N. h anbarın anbar fazlası olarak teraküm eden ) 85 parça demir aşya kösele parçaları dibagata ir bıçak ve sair eşya balâda muharrer 12 kalem eşya 9/10/929 tarihinden itibaren İstanbul satış anbarında bilmüzayede satılacağı ilân olunur. 78 metre mik'abı kereste mübayaası Tütün inhisarı umum müdürlüğünden: Azapkapı levazım ambarına teslim edilmek üzere muhtelif eb'adda 78 metre mik'abı kereste pazarlıkla alınacaktır, İtaya talip olanların eb'adı öğrenmek üzere her gün müracaatları ve 16/10/929 çarşamba günü saat 10,50 de Galatada mübayaat komisyonunda bulunmaları. Devlet demiryolları umumi idaresinden: Anadolu - Bagdat demiryollarında mer'i ve maden kömürü nakli- yatına mahsus tenzilâtlı 25-325 numarali tarifenin yerine kaim olmak HER NEVİ EŞYA 6 ay vade ile yeresiye almak isterseniz Beyoğlunda Tünel pasajında * 7 mümerolu KREDİTO Yazıhanesine müracaat ediniz. Telefon: Beyoğlu 1891 üzere tadilen tenzilli bir tarife ihdas edilmiş ve kok kömürü nakli- in tarifede ayrıca teshilât gösterimi D. D.-2 numaralı olan bu tarife 10 teşrinievvel 1929 tarihinden itibaren tatbik edilecektir. Fazla tafsilât için istasyon ve anbarları- mıza müracaat edilmelidir.