15 Ekim 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

15 Ekim 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

: | 15 Teşrinievel 1929 “İstanbulun imarı meselesi (Baş terafı birinci sahifada ) — İstanbulda - behemehal bir serbest mmtaka tesis edilmelidir. Bunun için en iyi yer, Lâz burnu ile Kalamış koyudur. Serbest mıntaka ve diğer bulunacak - va- ridat — menbalarından — alınacak para ile şehir bir kül halinde imar edilir. Şüphe yok ki her şeyden evel bir proğram lâzımdır. Programsız bir ev bile idare edilmez. Ben şehremini iken 10 senelik bir proğram yapımştım. Bu proğram bilâhare istirdat edidi. Bu — proğramı — beğenmemişler benim zamanımda iyi kötü 10 senelik bir program vardı. Dört di bu proğramın tatbik görmedim. O halde şimdi bir proğram yok demektir.,, Cibaliden Saray burnuna, Azap kapısından Fındıklıya kadar olan istimlâki hakkında Cemil hakkında' mütalâa- Emin B. derhal paşanın - fiki sını sordum. cevap verdi: — Fena bir fikir değil. Tatbiki müstakbel şeklini tespit etmek üzre teşkil ettiğim komsiyonda Cemil Paşa da hazır bulunmuşlardı. kendileri çok sevdiğim hocamdır. Biz o komsiyonda pratik ve tat- biki kolay gşeyler aradık. Bu fikirlerini o zamanda serdetmişti . İstimlâk bedelinin pek çoğa mal olmasından — bu fikir. karara ran edemedi . Paşa İstanbulu İngilterenin Birmingam şehrinin tanzim ve imar tarzma benzetiyor. Bunu yapabilmek için milyonlarca hira istikraz etmek lâzım. Halbuki bu parayı verecek banka grup- ları nerede?.. Cemil paşanın bu fikrini tatbik etmek için şehri nevima — yeniden tesis etmek demektir. Şehrin imari her şeyden evel yol ve vesati nakliye mese- lesidir!, Emin B. mutalâatını hulâsa etti: —" Ben İstanbulun imari için müm- kinatı düşünürüm, tarik bedelin- den 3 milyonu şehre terketmeli, serbest limandan ayrılacak mühim bir hisse 4-5 milyon varidat lra getirebilir. Adalara verilecek hu- Susi vaziyetten, almacak varidatın 500 bin lira tutacağını ümit edi- göylece varidat menbaları da iyi ıslah edilir ve muntazam cibayet edilirse İstanbulun bütçesi 20 mil yona baliğ olur. Bu parada şekli hazırile şehrin imarına kâfidir.,, Burada mülâkat bitmişti, Fakat Emin bey birden bire coştu ve kat'i bir fikri ifade eden bir tavırla ilâve etti: — Kilyosu, Çamlıcayı, Akbaba, Yuşa, Alemdağını imar ediniz, bakınız İstanbulun semtleri dağ- mık midir, yoksa aradaki vesaitle birbirlerine mi — yaklaşır. Yolları iyi yapınız, katranlı yollar yap- malı, şimdiki gibi değil, hakiki manasile katranlı.. O zaman oto- mobiller çoğalır. Temin ederimki şimdi, bin otomobil varsa o zaman 20 bine çıkar ve hepsi de iş Amiral Fild Amiral Ankarada merasimle istikbal edildi Ankara, 14 (Husust) — İngil terenin Akdeniz filosu kumandanı amiral Fredrik Fild ile, İngiliz sefiri sir Corç Klark ve maiyet- leri bu sabahki ekspresle buraya geldiler. İstasyonda, mevki mandani teşrifat umumi Fuat Simavi beyler - tarafından istikbal edildiler. İstasyonda bir müfreze asker ve bir. bando muzika selâm resmini ifa etmiştir. Amiral cenapları ve maiyetleri otomobillerle — Ankara — palasta kendileri için hazırlanan daireye inmişladi Amiral ile maiyeti burada bir müddet istirahat — ettikten sonra hariciye vekili Tevfik Rüştü beyi, müdafaai milliye vekili Mus- tafa Abdülhalik beyi ziyaret e- mişlerdir. Müteakiben hariciye, ve müdafaa vekillerimiz. amiral ce- yaplarına iadei ziyaret edecek- ler Bu ziyaretleri mütcakip, müda- faai — milliye * vekili — tarafından Amiral Hz. şerefine Ankara pa- lasta bir ögle ziyafeti verilecel Amiral cenapları, saat 16 da Çankayada Reisicumhur Gazi Hz. | tarafından resmen kabul edile- çektir. Saat 18 de başvekimiz İsmet paşa Hz. amiralı ” kabul | edecektir. Bu akşam saat 20 de hariciye vekili tarafından amiral cenapları ve maiyetleri şerefine -Ankara polasta bir akşam ziyafeti veri- Mubaâgiğîşleri Bu hafta içinde mühim kararlar verilecektir Muhtelit mübadele komisyonu bugün - tekrar içtima edecektir. Bugünkü içtimam çok hararetli olacağı tahmin ediliyor. Komis- yonun - faaliyeti - hakkında baş Mmurahhasımız Tevfik Kâmil bey şa beyanatta bulunmuştur. — Komisyonun lâ; bahs meseleler üzerinde faaliyetin tek- sif etmiştir. Bugünlerde komis- yondan mühim kararlar çıkması muhtemeldir. Son içtimada biz esaslı meseleler | gtrafında bilhassa Yunanistandaki | Türk emlâkinin süratle iadesinde ve bu hususta tahkikat icrasında ısrar ettik ve komisyonun şimdiki kadrosile meşgul olabileceği işlere teallik noktai nazarımızı izah Bu hafta içinde komisyon sık sık toplanacaktır. Henüz - vaziyet tamamen tavazzuh etmedi; muallök işlerin ne; olacağı hak- kında şimdiden ka?'i bir şey söy- lemek mümkün değik Deri fabrikasında yangın Dün Samatyada Hikmet beyin deri fabrikasından yangın çıkmıştır. bulur., Mastafa Ragıp İngiliz lirası 1024 kuruşa çıktı. Bu demektir ki hayat biraz daha pahalılaştı, paramızin iştira kud- reti daha ziyade azaldı, tüccarla- rımız biraz daha ziyana girdi... Buna ne zaman çare bulunacak? Siyasi bir hadis Rusya, Paris müsteşarının teslim edilmesini istiyor Moskova, 13 (A.A.) — Sabık Paris sefareti birinci müsteçarı M. Başsodovski sefarete ait ih- lâsta — bululunmuş - olduğundan hariciye - komiserliği " mumaileyh hakkında takibatı adliyede bu- lunmasını — müddei umumilikten talep etmiştir. İfayi vazife halinde bir cürüm işlemiş olduğundan mumaileyhin, Sovyet — zabıtasına — iadesi — için Fransa hükümeti nezdinde adli teşebbüsatta bulunulması muhte- meldir. Rus hükümeti Almanya vasıtasiyle bir nota verdi Moskova 13 (A.A.) — Hari ye komiserliği “Alman sefirine tevdi ettiği bir muhtırada Teşrini evel bidayeytinden beri Çin kıta- sının Amur nehri üzerinde Sovyet ticaret gemilerine ve hudut boyun- da sakin ahaliye karşı tecavüzle- rini artırdıkları — ve — Soungari nehrinde de sık sık torpillere | tesadüf edildiği bildirilmekte ve Sovyet hükümetinin artık bilâ tereddüt — hudutlarının - emniyeti için icap eden 1ledbirlere müra- caat eyleyeceğini ilâve etmektedir. Graf Zeplinin seyahatı Amsterdam 13 (A.A) — Zeplin balonu memleket üzerinde uçmeş ve coşkun tezahürat ile kaşılan- mıştir. İstanbulu bir ziyaret Atina sulh kongresine iş- tirak edenlerden 40 zat şehrimize geldi Atinada toplanan ve son gü lerde içtimaları hitam bulan sulh konferansma iştirak eden murah- haslardan 40 zat dün akşam İstan- bula gelmişlerdir. Bunlar arasında Avrupa — hükümetlerinin — ehem- miyetli ve nüfuzlu ricali ve bu | meyanda İsviçre reisicumhurunun biraderi vardır. | Bu zevat şerefine, yarın akşam yali vekili ve şehremini Muhiddin bey tarafından Vilâyet konağında yemekli bir balo verilecektir. Bu baloya 120 kişi davet edil- miştir. — Murahhasların — Istanbulu ziyaretleri büyük inkılâbımızı ve Türkiyenin - teceddüt - harekâtını yakından görmek — arzularından ileri geh Bir cinayet “Vay sen benimle alay mı ediyorsun!,, dedi ve. Dün gece Feridiyede hiç se- bepsiz bir cinayet olmuştur. Fe- idiyede 69 mumaralı umumi evin sahibi Şükran dün bir parça hava almak için evinin önüne bir is- kemle atarak oturmuştur. Şükra © esnada oradan geçen bir adamı eve çağırmıştır. Lâkin mechul şahıs: — Sen benimle alay mı edi- yorsun?. Diyerek bıçağını çıkarmış Şük- ryanı kasığından ağır sürette ya- ralamış ve bundan şonra kaçmış- tır. Hastaneye — kaldırılan Ş | yut Süleymanın bahçesine gitmiş- İngiltere - Rusya Fransız mahafili ililâftan hiç memnun değil Paris 13 (Hususi) İngiliz - Rus müzakeratının itilâf ile neti- celenmesi Pariste hoşa gitmemiş- tir. İtilâfnamenin hazı maddeleri bilhassa mütekabil borçların tes- viyesi meselesi büyük münakaşa- lara sebebiyet — vermiştir. Mali mahafil, İngiltere tarafından rus mükabil taleplerinin - tanınmasın- dan dolayı bilhassa endişe göste- | riyor. Bu maddeler mucibince sovyet hükümeti Denikin ve Kolçak or- dularının — sebebiyet — verdikleri zararların tazminini talep edebile- cektir. Bu karar vaktile Kolçak — ordularına — muavenette bulunmuşolan — diğer — devletler için de arzu edilmiyen neticeler verecektir. Kalın yağ ile işliyen bir motör yapıldı Paris, 13 (A.A) — Fransız sa- nayi erbabından M. Clerget kal yağ ile işliyen bir tayyare mot yapmağa muvalfak olmuştur. Mo- törün imaline derhal başlanacaktır. Beynelmilel gazeteciler federasyonu Anvers 13 (A.A.) — Beynel- milel gazeteciler federasyonu icra heyeti toplanmıştır. Bu içtimada 13 memleketin mümessilleri hazır Denikin ve Otomobil kazaları 1 — 1507 numaralı ” ötemobil dün Beşiktaştan geçerken Meh- met isminde bir askere çarpmış- tır. Müsademe neticesinde Meh- met ağır surette yaralanmıştır. 2 — Genc Beşiktaşta 1416 Halici kurtarmak için ( Baş tarafı birinci sahifade ) sathından 55 metro yuksekliğine dedir. Beyazit kulesinden dahâ, yüksek olacak bu köpru Boğazi dan ve Marmaradan bakılınca İstanbulun bütün güzelliğini ör: tecektir. İstanbulun Halne nazır ve Süs | İeymani, .en miliş. vinaf abideleri büsbütün kapamaıs olar caktır. Emanet heyeti fenniyesinin ba fikrine Gazi köprüsünün plânını bazırlayan M. Piju da iştirak ctmişti * Değişen merkez memurları — Mülkiye müfettişlerinin - polis merkezlerinde yaptıkları teftişatın neticesi olarak bazı polis merkez memurlarının — yerlerinin — tebi icabetmiştir. Yapılan tebeddülâtın bir kısmını dünkü nüshamızda ık. Mütebakisi de bunlardırı merkez memurü — İhsan bey Bakır köy merkez memurlus luğuna, Bakır köy merkez memurü Mehmet Ali bey Kasımpaşa mer- kez memurluğuna, Eminönü mer- kez memuru İsmail bey Karagüme merkez memurluğuna Kara- gümrük merkez memuru Osman bey Eminönü merkez memurlu» Hüna, evvelce açığa çıkarıldığı halde ahiren tekrar vazifeye alıs nam merkez memuru Necati beyde Arnavutköy merkez memurluğuna nakledilmiştir. * Millet Mektepleri - talimat» famesi — Millet mektepleri talir matnamesinin esasları şunlardır * Millet mektepleri A. B. dershane- leri ile şehir yatı dershanelerin» den mürekkeptir. A. dershanele- vi vazifesi hiç okuma-yazma bilmi- yenleri okutmaktır. B. dershane- İcrinin vazifesi A. kursunu bitiren vatandaşları hayat bilgisile techiz etmektir . Tedrisata teşrinisani iptidasında başlamır ve şubat nihayetinde tam verilir. Millet mekteplerinde yaşları on altıdan, 45e kadar olan kadın erkek her vatandaş okutulur. Her muallime dört aylık okut- numaralı otomobil, şehremaneti | ma bedeli olarak en az elli |ir memurlarından Abdullah efendiye | ücret verilir. Mekteplerinde - ( SARENR dersane — açılan baş — muallime 3 — Vatman Nureddinin idare- sindeki tramvay — arabesi dün Beyazıtta 2120 numaralı otomobile carpmıştır. Müsademe neticesinde gerek otomobil, gerek tramvay hasara uğramıştır. Nüfusça bir zayiat yoktur. 4 — 1488 numerolu otomobil Zminönünden geçen Madam Anas- tasyaya çarpmıştır. Madam Anas- tasya ağır yaralanmıştır. 3 hırsızlık vakası 1 — Tophanede mütekait Hüsnü beyin evine hırsız girmiş ve 12 lira para ile öteberi çalarak kaçmıştır . 2 — Sütlücade Fazıl efendinin evinden dört halı aşırılmıştır. 3 — Bün Yeniköyde Haralamba efendinin evine giren bir hırsız bir çok eşya çalmıştır. Paşabahçede bir bahçıvan bir | askeri yaraladı İki gün evel Paşabahçede bir cinayet olmuştur. Vaka şudur: Mustafa isminde bir askerle bir arkadaşı Paşabahçede Arna- ler, burada - dolaşırlarken - Süley- manla kavgaya — tutuşmuşlardır. Süleyman elindeki kafa denilen bir çapa ile Mustafayi ağır suretle yaralamıştır. — Süleyman — derhal yakalanarak — Üsküdar müddei umumiliğine teslim edilmiş, asker Mustafa da — kastaneye yatırıl- miştir. 50 İlk tedrisat müfettişlerine 60 Maarif müdürlerine 90 lira verilir, Dershaneler üç türlüdür: Mün- hasıran erkek veya kadın, yahut muhtelit dersanelerdir. BORSA 6 14 Teşrinievel 1929 Ait — 89350 Dahili ieti Düyünü müvahhide İngilir lirası Rümeli tahvilkti Esham İş bankası Anadolu şimendiferi Tramvay çizketi Terkes » Balya Çimente İ Tahvilât Anadolu Ola 45 Anadolu 1L Anadolu NL Tünel Olgâ Tramvay Elektrik Çek Fiatları Londen — üzerine Paris Nüyerk Amsterdam Sofya ! Bükreş Roma, Cei Berlin Viyana B Yaplarında hakise— İşareti olan akamlar münmele görmeyen caki fiyetleri görterir. 189 aansa