24 Ekim 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

24 Ekim 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Safihe 2 Gazi Hz. M. nin | küşat gün nutuk irat edecekler Gazi Hz. 1 teşinisanide Büyük Millet meclisinde irat buyuracak- ları nutku hazırlamıştır. Bu nutuk fevkalâde mühim olacaktır. Gazi Hz. dün Çankayadan Yenişehre kadar atla bir tenezzüh icra buyurmuşlardır. Meclis vesi Kâzm Pş. Hz. Meclis binasma giderek yapılan hazırlıkları tetkik etmiştir. Mec- “Tisin cuma günü açılması muhte- meldir. Gazi Hz. İş bankasında — Gazi Hz. dün saat beşte otomo- bille çarşıyı “gezmiş, sonra İş bankasına giduel( ir buçuk saat orada kalı Emanetle Terkns şirketi anlaşıyor (Baş terafı birinci sahifada ) idi. — Emanetle — şirket — arası sındaki yeni itilâfa göre şimdilik yalnız — şehremaneti — tarafından yapılacak olan tesisata munhasir olmak üzere yeni bir tesisat tarifesi vücude getirilmiştir. Bu tarife, eski tarifadan yüzde 30 nispetinde daha ücuzdur. Bu yakında halk için de tatbik edi- İecektir. Bundan başka emanet, yeni bir aat tarifesi de tanzim ettirmek- tedir. bir etin şimdiye kadar kullan- dığı saatler kurulduğu zaman bir daha şehrimizde tamiri imkânsız — olacak derecede taferruatı ihtiva ediyordu. Bu saatlerde ekseriya Su — sarliyatım — yanlış olarak kaydetmektedir. Emanet halkın sızıltılarına niha- — yet vermek için yeni saat tarile- Sini tatbik ettirecektir. Ancak yeni saat tarifesinin tatbil şekremaneti Fransadan saat kata- loğları getirtmiştir. Bu kataloglara göre halkın — sarfiyat —miktarını anlayacağı derecede bir saat inti- hap edilecektirr. Takdiri kıymette yeni safha (Baş tarafı birinci sahifada ) haslarımız, muahede ve itilâfna- melere göre çalışacaklardır. Aldığımız malümata göre heyeti İlmatnamede gayri mübadillerimi- zin müavazaya tabi emlâki bak- kında çok ameli esaslar vardır. Murahhaslarımız - badema — kiy- metlerinde ihtilaf zuhur eden- muavazaya tabi emlâk — için ısrar — etmeyecekler, — ihtil noktalar hakkında bir mazbat hazırlayarak — komisyan — heyeti umumiyesine göndereceklerdir. İh- tilâfsız takdiri kıymet muamelâtı derhal tespit ve tastik olunacaktır. Evvelâ aylarca halledilemeyen iht Vâflı muamelâtın komisyon heyeti umumiyesinde daha ameli surette halli imkâni bulunacaktır. Bu usul, gayri mübadillerin lehine büyük bir ediliyor. Türk tıp iııı cuıııyıtı 7==ı Tahir, Nuri Fehmi beyler ap edilmişlerdir Ceset kimin? Düna Çaddebostanı hamamları bulunan naşin kime ait 6i gu henüz anlaşılamanııştır. için | Fransız kabinesi ' Briund neden istifaya mecbur oldu? Paris 22 ( Hususi) — Meclisi mebusan bugün açıldı. " Başvekil M. Briand. bu münasebetle bir Dutuk irat ederek kendisinin beynelmilel “mözakeratı — netice- dendirmek - ve itilâfları kubul et- tirmek üzere kabineyi teşkil etmiş olduğunu söylemiştir. Bundan sonra meclice verilmiş olan istizah takrirlerinin müzake- resine başlanmıştır. Bu takrirlerde sağ cenah Renin vakitsiz olarak tahliyesinden, sol cenah ise içti- mafi muavenet ve buğday mesele- lerinden dolayı istizahta - bulun- muştur. İki tarafın hatipleri bu müna- | sebetle kabineye şiddetle hücum etmişlerdir. Radikal sosyalist mebuslardan ile sağ cenaha mensup bir çok | mebusların alkışları arasında vaki | olan beyanatında, Younğ — plânı hakkındaki istizah takrirlerinin La Hey itilâfları tastik edilmeden evvel müzakeresini, ondan sonra beynelmilel banka, Ren arazisinin tahliyesi ve Sar — meselelerinin tetkikini istemiş ve her gün bir istizah takririnin müzakere mev- küne konulmasını teklif eylemiştir. Sabık nazırlarlardan M. Louis / Marin M. Montigny nin beyanatını | tasvip etmiş Ren arazisinin tah- Viyesi haklanda izahat istemiştir. |— Sosyalist cumhuriyetçilerden M. Violette elyevm LaHey konferan- sinm — neticelerini mahvetmeğe çalıştığını - söylemişti. M. Frank- “len Buyyun bu sözleri şiddetle protesto etmiştir. Sağ cenaha mensup bir çok meb- uslar hükümeti Ren arazisini vak- tinden evvel tahliye ettirdiğinden İfşaat Rusyanin sabık Paris müsteşarının makaleleri Paris 22 (Hususi) Rus hariciye komiser vekili Litvinofun kardeşi | aleyhinde bir ıılııekırlık davası el 8 müyea' Traskik L çek imzalamakla mazmımdur. Rusyanın Paris sefareti sabık müsteşarı Besedovski Maten ga- Üzetesinde bir makale serisi neş- M. Montigüy sol cenah mebuslar | rediyor. “Üçüncü enternasyonalın kulislerinde,, serlâvhasile çıkan bu makalelerde bilhassa Rus gizli polisinin ecneb faaliyetine ait malümat vardır. Çiçerinin hastalığı Berlim 22 (Hususi) — Mosko- vadan bildirildiğine göre Troçkinin eski taraftarlarından Karl Radek komünist —enternasyonalı alman şubesi müdi ine tayin edilmiştir. Resmi bir tebliğe göre hariciye | komiseri Çiçerinin ahvali sıhhiyesi değil içerinin istirahata ihtiyacı vardır. Mamafih yakın bir zamanda tekrar iş başına geçmesi muhtemeldir. Bursa ovasının iskası ihale edildi Ankara, 22 (Hususi) — Nafıa | vekâleti Bursa ovasının iskası ve dolayı muahaze etmişler ve bu tah- | liye keyfiyetinin ancak Young pilâ- nunın tastiknie başlanıldıktan sonra icrası Tâzimgeldiğini söylemişler- dir. Bunun üzerine M. Briand tahliye tarzına ve muamelâtma ait bazı izahat vermiştir. M. Briand istizahların — tehirini istemiş, —fakat reye müracat edilince 277 reye karşı 288 zeyle bu talep reddedilerek ka- bine ekalliyette kalmıştır. Bunun üzerine M. Briand istifasını ver: | miştir. Yeni bir Sovyet cumhuriyeti Moskava, 22 (A.A.) — Taçi- kistan Sovyetler kongresi Ta, tanı cumhuriyet “ilân etmiş ve merkez, ittihaz edilen Duşambın bundan sonra İstalinabat tesmiye- sine karar vermiştir. Nusratullah Maksum yeni cumhuri kezi icra komitesi rei hap edilmi; ovada mühtelif kanalların açılma- S ve suların tuğyanında arazinin muhafazası için yapılacak tesisat taliplerine ihale edilmiştir. Bursa ovasındaki irva ve iska ameliyatı beş senede bitirilecektir. Ankara mekteplerine tehacüm Ankara 22 (Husı Busene Ankara ilk mekteplerine müra- caat eden talebe adedi çoktur. Bu rağbet ve tehacümü nazarı dikkate alan dairci aidesi evvelce şube olarak açılmış olan kısımları müstakil mektep olarak kabul ve kadrolarını tayin etmiştir. — Geçen sene Ankara ilk mektep- lerinden 500ü mütecaviz talebe mezün olmuştur. Buna — mukabil bu sene ilk mekteplere giren ta- lebe mevcudu 1500 den fazladır. Cebecide inşası iş olan İltekin ilk mektebi tesisatı tama- mile bitmiş ve tedrisata başlamıştır. Çubuk çay bendi Ankara 22, (Hususi) — Nafıa vekâk | yaptıracağı bende yedi grup işti- Bunlardan en az fiat Tahsin bey rak etmiştir istiyen — mütaahhit olmuş! Tahsin beyin teklif ettiği fiat 2,344,000- liradır. İhalenin Tah- sin B. üzerinde kalması muhte- meldir. Bendin inşası 1932 sene- sinde ikmal edilecektir. Evkaf işleri Bursa,22 (Hususi) Vilâyetimizin evkaf işlerini teftiş etmek üzere bir muavini ile birlikte müfettiş Cemal B. şehrimize geldi. Evinizde, ticarethanenizde, hiz- metçinizi, maayetinizde ve yanı- nızda, okuma yesma bilmiyenleri hemen - bir kaydolmaya teşvik ediniz. Okuma | millet mektebine yazma bilmiyen, ve sizin zoru || nuzla mektebe giden ümmiler, ( bir ay sonra size minnettar ola- — caklardır! memleketlerdeki | in Çubuk çayı üzerinde | Rusyada 5 idam Bir çok yüksek rütbeli zabitler nefyedildi Moskova 22 (Hususij— Çekanın emri üzerine eski Çarlık ordusu cenerallarından - Mihailof. - Vese- çavski, Dümman, Dokanofk, Şuitza , tevkif ve — idama mahküm edilerek derhal idam olunmuşlardır. Bu beş ceneral harp imalâtı işlerile meşgul olu- yordu. Bunlar imalâta hile karış- ftırarak — mukabil ihtilâla yardım ile itham edilmişlerdi Daha 5 ceneral idama mahküm edilmiş, eski orduya mensup bir çok yüksek rütbeli zabitler Siber- yaya nefyolunmuştur. İtalya - Yugoslavya İtalya hükümeti bir protesto notası verdi Peşte 22 |Hususi) — Belgrat- tan bildirildiğine göre İat Belgrat sefiri Yugoslavya hariç nezaretine bir nota vermiştir. Nota- da Zagrep, Belgrat ve Spalatoda İtalya aleyhinde yapılan nümayişler- den ve Sırp matbuatının neşriyatın- dan şikâyet edilmektedir. Notada idam edilen kimsenin âdi bir katil ol duğu ve İtalyaya ait dahili bir meseleye sırpların müdadale ede- miyeceği bildiriliyor. 4 sırkat 1 — Unkapanında oluran ma- yangoz Ömer efendinin evine ** siklet pompası istemek bahanc- sile gelen komşusu Mehmet, ev- den kaymetli mühtelif / eşyalar çalmıştır. 2 — Sabıkal Ahmet yeni bah- çede oturan Hatice hanımın çama- şırlarını çalmıştır. 3 — Ayasofyada AtikAlipaşa mahallesinde oturan iranlı Esat efendinin eşyasile birlikte 20 lirası çalınmıştır. Hırsızin aynı apartı- manda oturan İzzet efendi ismin- de bir mütekait olduğu anlaşı- mıştır. 4 — Sabıkalılardan İsmail ve Lâtif Mercanda seyyar simitçi Sıtkının (camekânından 95 kuruş çalarken yakalanmışlardır. Bir hamal yaralandı Hasan Tahsinin idare otomobil hamal Mustafaya çarpıp başından yaralanmıştır. Sarhaş sarhoşu yaraladı Limanşirketi amelesinden Raşıt, Mustafa, Hasan ve Ali Taksim meyhanelerinden birinde kafaları tütsüledikten sonra kavgaya tutuş- muşlardır. Bu dört rakı arkadaşı birbir- lerine sataşa sataşa meyhaneden çıkmışlar, yolda kavgayı azıtmış- lardır. Bir aralık aşırı hiddetlenen Raşit arkadaşı Hasanı bıçakla ağır sürette yaralamıştır. Hasan hastaneye, sarhoş kafadarlar da polis merkezine gönderilmiştir. Çanakkalede karaya oturan vapur kurtarıldı Çanakkalede sis yüzünden ka- raya oturan Romanya vapıwu tahlis edilmiş, Akdenize doğru yoluna devâin etmiştir. ettiği | 16 Vilâyet memurları — Barent kanunu henüz idarci ” hususiye | memurlarına tatbik edilmemekte- | dir. Memurlar bir istida ile vil | yete müracaat ederek şehrem: netinin yaplığı gibi kanunun tai bikine kadar maaşlarma münasip bir zam icrasımı talep etmişlerdir. * Bir Hint mihracesi şehrimi de — Dün Piyer Loti vapurile şehrimize Hint — mihracelerinden Sör N. Vayda gelmiş ve Perapa- las otelinde büyük bir daire gal etmiştir, Mihraceye - zevces çocuğu, kâtibi refakat etmekti dir. Hintli Mihrace İstanbula ge- lirken Beyruta da — uğramıştır. Şehrimizde bir kaç gün kalacaktır. * M. Mektepleri — Millet mek- tepleri için dün Maarif idaresir den ilk mektep müdürleri ile köy mekteplerine mühim bir tamim gönderilmişti. Bu tamimde millet mekteplerine talebe kaydi için emir verilmiştir. Ayni zamanda ilk tedrisat mü- fettişleri ile kaza maarif memur- larımada faaliyete başlamaları için emir verilmiştir. * Devlet Bankası raporu — Almanya Devlet bankası mü lerinden M. Müllerden maliye ve- kilimize gelen bir mektupta Devlet bankası teşkiline ait raporun ihz: edilmekte olduğu ve yakında gönderileceği bil stedir. * Devletlerle yeni ticaret mu- ahedesi — Yakında Suriyeden gelecek selâhiyettar — bir zatla Türkiye - Suriye - ticaret “muahı desi müzakdratına başlanacakt Yunanlılarla da ticaret muahedesi aktine kadar muvakkat bir mu- ahede aktolunacak ve yakında müzakerata başlanacaktır. Polon- yalılarla yapılan müzakerat bit- Yakında gelecek baslarile de Tü kiye - İtalya Hcaret —muahedesi müzakeratına başlanacaktır. İngiliz_ İirası Ziraat bankası satışa başladığından düşüyor İngiliz lirası dün akşam 1036 da kapanmıştı. Bu sabah saat 10 da 1032 kuruş üzerinden açıl- kuştır. Borsa kumiser vekili Hasan bey vaziyet hakkkında bir muharriri- aat bankası İngliz satıyor. Düşmesine sebep budur. Bugün piyasa gevşektir. İzmir- den de düne nispetle daha fazla kambiyo geliyor., demiştir. ahit ictikraz ze0, Düyunu müvahbide zokas İngilir 5i Rümeli tahvilatı &c Esham Amadolu şimendileri Tramvay şirketi Terkon Balya Çimento Tahvilât Anadeli Of0 15 Anadeli II Amadoku M Tünel Of 5 Tramivay Elektrik Çek Fiatları tizerine Londen Pariz Küyork Amaterdam Safya Bükreş Roma Cenerro Berlin Viyana G Yazlarında nakir yakamlar müsmele fiyetleri gösterir.