24 Ekim 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

24 Ekim 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

24 Teşrinievel 1929 ARADA 'SIRADA Palavracılar Süleyman Efendiye rastgeldim; Şişli'de dükkân açmış. — Oar Merhaba, — hazret! inşallah?! Uğurlu kademli olsun! Alışverişten mem- nuasun ya?.. -dedim, Süleyman Efendi, şemsisipersiz kasketli başını yeisle salladı. — Bırak Allahını seversen! bi- rak ? - dedi - Alışverişten memnun olmak mı, ne mümkün? Şu Şişli- Niler kadar idaresini — bilmiyen adamlara rastlamadım: Ayranları yok içmeğe, sokaklardan otomo- bille sıkılmazlar geçmeğel Doğ- züsü aklım ermez. benim böyle saçmayal,. Bak, efendi oğlum, şu bitişik apartımanda oturan karı kecanın, bana, 100 lira takıntısı oldu. Eşyalarını rehin göstererek, kapıcılarından mahiye faizle borç para alıyor; nevale düzerek, haftada iki akşam, ken- dileri gibi züppelere ziyafet çeki- yorlar.. İçkiler, kasa kasa, mezeler tabak tabak, yemekler sahan sahar Palavracı mı kâratalar palavra - 'snafı kafese koymak içir yapacaklarını bilmiyorlar.. Bir ça- hm, bir çalım.. Geçen gün, tram- vay beklerken yanımdan geçiyor- lardı da, hana duyuracak gibi, banyo alacaklarını söylediler. Ban- ye almak mı? Ne münasbet! Pa- raları olsa — borçlarını öderler. Hem söyledimya.. Evdeki eşyala- yını rehne koyan adam, dışardan fazla eşya alır mı? Almaz elbette. Bu csnada, dükkânın önünde, şık bir kadın erkek dürdü; Süley- man Efendi, göz eti kulağıma iğildi. — “Nah, bunlar, işte, ! - dedi. Kadın erkeğe: — Otomobil alacak mıyız?- diye sordu. Erkek cevap verdi. — Evet! otomobil alalıml Yürüdüler. Ötlede bir taksiye bindiler. Süleyman Efendi, bana 'e göz etti — Görüyorsun ya, oğul, oto- mobil alacaklarmış. Esnafı kefene koymak için dolap! Otomobil binlerle lira, yahu! Yüz lira bor- cunu / veremiyen - oromobili nasıl alır? (Akşamcı) Memleket albümü Bursaya ait bir albüm yapılıyor Bursa 22 (Hususi) — Matbuat umümi buradaki fo- tografçılardan - birine 100 çeşit resim sipariş etmiştir. Bu resim- ler ikmal edilerek matbuat mü- dürlüğüne gönderilmiştir. Mat- buat idaresi bu resimleri memle- ket albümüne ithal odecektir. Bundan başka evkaf idaresinin yaptırmakta olduğu hususi albüm de bitmek üzeredir. Bursadaki mimari abidelerin — ve — kıymet n eserlerin resimlerinden ekkep olan bu albümden bi nüsha evkaf müdürü Salâheddin B. tarafından Müşir Fevzi paşa hazretlerine Bursayı son ziyaret- lerinin bir hatırası olarak takdim edilecektir. * Koyun tacirleri zarar ediyor Şehrimizde — koyun — ticaretile meşgul olan bazı tacirler bü ziyanlara girmişlerdir. Bu meyanda bir tacirin 70 bin Tira açıkla iflâs ettiği söyleniyor. Doktor Ekrem Emin Hastalarını eskisi gibi hergün 2 den 4 e kadar Kadıköyünde Yoğurtçudaki muayenehanesinde Kkabul eder. Telefon Kadıköy 164 Mehmetcik abidesi Şehzadebaşı kara- | kolu arsası istim- |lâk edilince inşa- ata başlanacak İstanbulun — işgaline — tesadüf eden 16 martta Şehzade başında şehit edilen Mehmetçiklerimiz bir abide inşası takarrür etmiştir. Abide şimdi bir arsa halinde binasında yapıla- Emanet bu. yeri istimlâk istemi; arsa olan karakol caktır. teşebbüs henüz neticelenememiş- tir. Arsa sahipleri, burasile bera- ber arsaya bitişik olan kalende- rane binasının - ki burası bir ada kendileride ait ol- ediyorlar, — İhtilâf ediliyor, Bu ünlerde lerhal bu ada istimlâk edilecek ve bu sene içinde şehitlerimizin halledilince Emanetçe : hatırasını taziz edecek bir al inşa edilecektir. Bir günde ne kadar telgraf çekiyoruz ? Yapılan tetkikata nazaran İs- tanbul postanesinde her gün15000 4 18,000 adet telgraf cekilmektedir. Yeni bu hesapça ayda İstanbul postanesinden talgraflar 450,000- 540,000 arasın'dadır.Bunlardan yalnız. dahili telgraflar bu yeküna dahil değildir. İstanbuldan en çok telgraf çe- kilen yer Ankaradır. Ankaraya günde 2000 - 2500 telgraf çekil- mektedir. İkinci İzmir gelmekte- dir. İzmire İstanbuldan hergün çekilen telgrafların adedi. 1500 ile 2000 arasındadır. Kaçak ispirto ispirtolar yakalandı Son zamanlarda rakı ve ispirto | kaçakçılığı çoğalmıştır. Bir iki gün | evel Kilyosta içi ispirto dolu bir sandal yakalanmıştır. Bundan baş- ka Sarıyer önünde bir kaçakçı sandalı daha yakalanmıştır. San- dalin içinde 40 sandık ispirto bulunmuştur. Şehir dahilinde de rakı kaçak- çılığı artmıştır. Bu ay içinde 110 rakı kaçakçılığı vakası vardır. Bu günlerde Taksimde bakkal Agobun evinde çifte kazan 60 kilo rakı $00 kilo salamura bu- lunmuştur . Bundan başka Fener caddesinde — Kostaki — efendinin | evinde 70 okka rakı bir kazan bulunmuştur. Karaagaç mezbahası idare meclisi azalığı Karaağaç müessesesi idare mec- lisi azasından Sami B. İş bankası Ankara şubesi kontrotorluğuna tayin edilmiştir. Şehremaneti, yeni idare meclisi azasını bu günlerde tayin edecektir. Et fiatleri düşüyı Asmaaltında kvırcık et 60 ku- ruşa kadar satılmaktadır. Et fiat- lerinin bu düşkünlüğü hayvan satışlarının — ucuzlamasından - ileri gelmektedir . Bilhassa son günlerde Mardin koyunlarının — fiatleri düşmüştür. D Et fiatlerinin düşmesinden - bir çok celepler çok ziyan etmişlerdir. Bu günlerde bir çok kaçak Ankarada kaç tüccar var? Ankara Ticaret odası tarafından odaya mukayyet olan bütün tica- rethane ve şirketlerin nev'i / işt gallerini gösteren bir tasnif ya- pılmıştır. Yapılan bu tasnife görı 19 kavaf, 2 kırtasiye, 2 fotoğ- içı, 9 terzi, 3- saatı lükçü, 3 kitapçı, 2 pol bayüi, 1 mahrukat nesi, 7 eczacı, 2 alçı ticaretha- nesi, 20 hazır elbiseci, 21 komis- yoncu, 6 kapzımal, 2 araba tamir- cisi, 3 elektrik tesisatı ticaretha- nesi, 4 matbaa, 6 kunduracı, 7 billüriye ticarethanesi, 2 dikiş makinesi ticarethanesi, 3 sebzeci, 1 kolutukçu, 1 ahçı, 1 mahallebici, 2 yorgancı, 4 mobilyeci, silahcı, İçilingir, 1 paçavracı, 1 itiryatcı, 10 lokantacı, 1 kireç ve çimento, 3 bezzaz, 1 tenekeci, 12 tuhafiyeci, 28 hurdavat ve attariy, 3 hancı, 2 göncü, 1 celep, 40 emtia bakka- liye ve kantariye, 56 manifatura, 25 tiftik ve manifatura, 32 otel, 26 kerest, ve malzemei inşaiye, 4 fabrika, 12 fırın, S banka, | 43 şirket, 4 Aacenta, 1 foto- graf ve elektrik malzemesi, 2 maden kömürü, 1 börekçil 2 arpa ve saman ticarethanesi, 10 bakırcı, 9 simsar, 4 şekec halı ve kilim ticareth: camcı, 2 meyvacı, 1 kömürcu, 1 bağırsakçı, 3 tuğla imalâthanesi, 2 bal ve pastırma 40 müteahhit ve mühendis, 6 helvacı 1 nakliyat, 1 kumaş, 2 makine yağı, 1 oto- mobil tamirhanesi, 10 zahireci ve uncu, 5 sarraf, 2 tuzcu, 2 mül- tezim, 1 Tabak, 6 kasap, 7 ma- rangoz ve doğramacı, 1 çini ima- lathanesi, 5 deri ve yün ticaretha- nesi, 3 saç ve demir, 4 gramofon, 1 alâtı ziraiye, 1 su tesisatı levazımı, 2 kilişeci, 1 yorgancı, 1 fanile ve çorap, 1 makine tamircisi, 1 spor levazımı, 1 sinema, 2 bar, 2 iş idarehanesi, 9 kıraathane, 9 kuru yemişci, 9 basmacı, 1 dökmeci, 1 çaycıdır. Henüz odaya kaydedilmiyenler bura dahil olmadığı gibi evelce dercettiğimiz listede adedleri m: cut olan küçük tacirlerde bu |i teye dahil bulunmamaktadır. ge Küçük ilânlarımızla alâkadar kari'lerimize : 1 — Meccanen geşredilmek üzere küçük ilân tevdi etmiş olan kari'lerimizden bazıları ilânlarını henüz gazetede gör- medikleri için şikâyet etmek- tedirler. Muhterem kari'lerimize şunu haber verelim ki, ilânları her- halde vadımız mucibince dere- edilecektir; ancak bu teşeb- büsümüz tahminimiz fevkinde rağbet gördüğü için gelen ilânları idarehanemize vurut sırasile tasnif ederek sıra ile neşre başladık. 2 — Adres olarak “Akşam,, idarehanesini göstermiş olan ilân sahiplerine tahriren ve ilânda mevcut isim veya ru- muzu da ilâve ederek mı caat etmek icap eder.Bu şeraiti ihtiva etmeyen mektupların maalesef sahiplerine tevdii im- kânsızdır. r V. adresine gelmiş mek- 'in matba- Tütün enstitüsü Masrafı vekâlet, ticaret odası ve in- hisar verecektir Ticaret odası bir tütün ensti. düsü açmağa karar -vermiştir) Enstitü tütün tacirleri arasındaki Müşterek — menfaatleri — üzerinde çalışacaktım. — Enstitünün — hariç memleketlerde teşkilâtı olacaktır. Bu memleketlerde tütünlerimiz hakkında yapılan propagandalara mukabele edilecektir. Ayni zamanda ecnebi piyasa- ları hakkında malümat alınacaktır. Tütün enstitüsü faaliyetine tütün inhisar idaresi de işti Enstitü yalnız ticari mahiyette olmiyacaktır. Aynı zamanda tütün İziraatının aslahile de meşgul olacaktır. Bu- 'nun için enstitünün fen şubesi de bulunacaktır. Bu şubenin vazifesi memleket dahilindeki hastalıkları takip ede- cek ve tedavisi çarelerine baka- caktır. - Enstitünün — masrafları t vekâleti, ticaret odası tütün inhisar idaresi temin edecektir. Bu teşkilâta ait işler için oda isi Nemli zade Mithat beyin | riyasetinde bir komisyon sine devam etmektedir. Okranya ruhiyat kongresinde murahhaslarımız Okranyada Harkof — şehrinde ruhiyat kongresi açılacağı yazıl- mişti. Köngreye davet edilen Darülfünun emini Neşet Ömer ve Köprülü zade — Fuat beyler perşembe günü şehrimizden ha- reket edeceklerdir. Benzin fiatı Şirketler gene 1 kuruş daha zammettiler Benzin fiatlerinin 100 para art- tığını yazmıştık. Dündenberi gaz kumpanyaları gene fiatlara 40 yara zam yapmı P*Benzin flatlerindeki bü tereffiu yeni gümrük mukavelelerinde be: Tinin &ğ fezma tahitotelmasmdan ileri gelmiştir. Halbuki ayni/ tari- felerde petroldan daha az resim alınmasına dair kayıt vardır. Petrol kumpanyalarının tarifede resmi artan benzin fiatini artır- dilar. Diger taraftan tarifede res- mi tenzil edilen petrol fiatini ne- den indirmedikleri cayi sualdir. Hükümet petrolu ucuzlaştırmak için yaptığı tarife petrol kum- panyalarının ihtikârı karşısında bir türlü düşmiyor. iştial eden maddelerle teshin edilen buhar kazanlar Vilâyet sanayi müdürlüğü, mü- racaat edenlere buhar kazanı için ruhsatiye veriyor. Halbuki Galata, Topane, Fatih, Beyoğlunda bazı senayi merkezlerinde iştial eden | maddelerle asıtıldığıı. emanetçe haber alınmıştır. Şehremaneti, bu buhar kazanlarını kaldırtmeyı di şunmüş, fakat sanayi müdüriyeti Tuhsatname — verdiğinden — men için kanuni imkân bulunamamıştır. Mahalle aralarında yangın teh- likesini çoğaltan böyle kullanılması doğru göri Emanet, iştial edecek mevat kullanılan buhar kazanlarının meni için ruhsatname verilirken daha fazla dikkat edilmesini — sanyi müdürlüğünden rica edecek ve Boş zamanlarında Vilâyet gazeteleri yazıyor: Kay- makamın biri, ümet dairesinin yanı başında küçük bir bakkal dükkânı açmış .. Ve başlamış ticaretle meşgul olmağa.. — Bundan sonra kaymakam 'beyi makamlarında koydunuzsa bulun,. Kaymakam bey dairede umu- ru hükümet ile uğraşacağı yerde bakkal dükkânında fasulye tart- mak, gaz yağı ölçmek, pastırma , doğramak, peynir İseanhalle ii gal buyururlarmış... Nihayet foyası meydana çıkmış e kahmakam sinilir Bdi yalnız bakkallıkla meşgul olmasına karar verilmiş, yani azledilmis. bey dört kere makamına teşrif etmişler, inlerini dükkân- da geçirmişler.. Yani kaymakam senenin dört gününü hükümet dairesinde 361 gününü de bakkal dükkânında imrar etmişler.. Fi zamanında meşhur bir fran: sız ressamı hükümeti İspanyaya sefir tayin etmiş... Ressam, sefa- et işlerini bir tarafa bırakır. İspanyanın bol dekorundan, ente- ressan tiplerinden istifade etmek için mütemadiyen resim — yapar- mış. Bir gün İspanya kralı Hz. kalk- miş ressamın ziyaretine - gitmiş .. O esnada Fransa sefiri başladığı bir tabloyı ikmal etmeğe uğraşı- yormuş... Kral Hz. gelince sefir çalışma gömleğini sırtından çıkarmış.. Ve kiymetli ziyaretcisini - fevkalâde bir hürmetle kabul etmiş.... Kral sefirin yaptığı güzel tabloya hay- yan hayran bakmış: — Sefir hazretleri galiba boş zamanlarında canlarının sıkılma- ması için resim yapmakla iştigal buyuruyorlar ...? Ressam cevap vermi — Hayır efendim ressam haz- retleri boş zamanlarında canları» nın sıkılmaması için bir az sefir- likle meşgul oluyorlar.. Bizim kaymakam — efendinin vaziyetleri de bu hesap... - Meğer bakkal efendi boş zamanlarında canlarının sıkılmaması için şöyle bir az kaymakamlık ediyorlarmış.. İşler de olup bitiyormuş. Hikmet Feridun depoları teftiş ve içindeki tütünler tartılacak Tütün — inhisar — idaresi tütün depolarını teftiş edecek ve tütün- leri tartacaktır. — Fakat şimdi imalât mevsimi - olduğu için bu teftiş muamelesi imalât işini geri bırakacağı tütün tacirleri tarafın- dan ileri sürülmüştür. Bu hususta ticaret odası tütün inhisar idaresi nezdinde teşebbüsatta bulunmuştur. Ti İDARENANE — Tolgraf süreel; Talelen : yanı İşlerl için Gi 1686 Göndecine yanlar, sahibine labe alllar ABONE ÜCRETLERİ . Seneliği 1700 allı S00 kuruş, Fen I1 3000 Türkiye ç