28 Ekim 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

28 Ekim 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Muzaffer bey eminlikte meşgul oluyor Behçet beyin yerine İstanbul maarif — eminliğine - tayin edilen Ali Muzaffer bey, iki gündür eminlikte maarif işlerile meşgul olmaktadır. Behçet bey bu akşam memurlara veda -edecek swe Mu- zaffer bey yarın bilfiil sişe-başlı- yacaktır. Yeni maarif -eminine muvaffakıyet temenni ederiz — Halk dırkasının “Beyoğlu merkezindeki dispanser Halk fırkası TBeyoğlu —merkez hinasında fakirlerin tedavisi iç açılan dispanser geçen kış bi rağbet kazanmıştı. Beyoğlu belediyesi dakilindeki bütün bikes ve fakirler bu'dispan- sere koşuyorlardı. Müracaat eden hastalardan bü- yük “bir kısmını <müteverrimler teşkil etliğinden bu sene bunların tedavisine bilhassa itina edilecek, dispanser doktorları tarafından ikametgâhları gezilecek ve kendi- lerine ikametgâhlarında sıhhi ve- sayada bulunulacaktır. “tomabil kazası 2014 mumaralı otemobil Boğaz- kesende Hüseyin isminde 16 ya- şında bir çocuğun yaralanmasına sebebiyet vermi; Hastalıktan korunma Çocuklarımızın ilk tahsil çağın- dan itibaren bıfzıssıhha kaidele- rine riayet — edebilmeleri — için bu seneden — itibaren — sıhhat derslerine daha büyük ehem yet verilecektir. -Bu dersler yakın- da mekteplerde konferans. tar- zanda başlayacaktır. Evyelâ talebeye büyük tahribat — yapan hastalıklar ve bunlardan — mubataza tarzları izah edilecek, İtalya - Macar atletik maçı Avrupanın — bellibaşlı spor yapan milletleri arasında Macaristan mühim bir. mevki almaktadır. Avrupa futbolünde en başta yer alan macarlar atletizm- de de hatırı sayılacak şayanı hürmet bir mevkie sahiptirler. Zeps Amsterdam ölempiyadında atma dünya ikinciliği kazanarak atletik ciridi 65 metrodan fazla savı- ranlar , — Barşi gibi 48,2/5 de 400 koşanlar , Keşmarki gibi 1,90 dan fazla yüksek atla- yanlar ve nihayet 46 dan fazla diski savuran Marvaliç, gülleyi 15 metrodan uzağa düşüren Darani ve 7,40 dan ileri düşen uzun atlayıcı Balog gibi beynelmilel kymette atletler hep orada yeti- şen güzidelerdir. —— 20 teşrinievelde İtalyada yapı- lan Macaristan - İtalya müsabaka- sında macarlar 14 puvan farkla italyanları mağlüp etmişlerdir . Bu müsabakalar her iki tarafı o kadar büyük gayret sarfına mec- bur etti ki (6) rekorun bir anda tadiline sebep oldu. Neticeler şunlardır: 100 — Maregetti (İ) 11 110 — Karlini 15,1/5 İtalya zekoru 400 — Barşi (.) 48,2/5 400 mania — Façelli (İ) 54,1/5 1500 — Bekali (İ) 3,58.2/5 'rekor 5000 — Zerle (m) 15,39,4/5 Disk — Marvaliç (m) 44,45 Gülle — Darani (m) 15.21 rekor | Cirit — Zeps (m) 63,1 Yüksek — Keşmarki (m) 1,85 Uzun — Baleg (m) ğ.w' Sırık — Zufka (m) 3,80. Bayrak — Macaristan, -— Ö Besim Fransız kabinesi M.Daladier ikabine teşkili için | uğraşıyor Paris 26 (ALA) —'M. "Dala- dier kabine teşkiline çalışmaya muvafakat ettiğini M. Dumerg'e “bildirmiş ve dün akşamdan baren istişare ve mükâlemeye başlamıştır. Şimdiki halde en aüühim amesele - sosyalistlerin de birlikte çalışmasını temin etmek- ten ibarettir. M. Daladier sesyülistlerin hü- kümete iştirâkini bilhassa sarzu etmektedir. Tan gazetesi;sosyalist fırkasının bir hizbinin, yeni kabineye iştirak lehinde balunduğunu, sancak ma- liye ve “hariciye “nezaretlerinin kendi fırkalarına -mensup - kimse- ilere tevcihini, ayni zamanda s0s- galist Sırkası için radikal sosya- dist nazırların adedince nezaret makamı tahsisini şart koşmakta olduğunu yazıyor. Bununla beraber meclisteki sos-| yalist grubunun Ron kongresinde M. Chaulemps tarafından vaki olan beyanat dolayisile dün akşam bir iğbirar eseri gösterdi- fakat M. Pol - Bonkurün matbuat vasılasile neşrettiği bir beyannamede hükümete iştirak dikrinde sabit olduğundan fırka- sını öfke ve hırçınlıkla hareket etmemeğe davet eylediğini kaydey- lemek icap eyler. Sosyalist Tırkasının — vereceği cevap — radikallerin göstereceği teminata bağlı gibi görünmek- Cumhutiyetçi — sosyalist grubu sol cenah fırkalarının bir. birlik vücüde — getirmelerine — hararetle taraftar olduğunu beyan etmiştir. Cumhuriyetçi demokratlar birliği azası esas itibarile M. Puankare'nin siyasetini takibedecek bir kabi- neye müzaheret etmeğe karar vermişlerdir. Solcenah cumhuriyetçileri mer- kez gruplarının da bi masının temin edilmesiz tedir. Sol cenah radikalleri evelce veki olan bayanatlarını ve sol cenabâ mensup bütün gruplarla temas halinde kalmak hususum- daki kararlarını hatırlatmaktadır. Akşam gazeteleri umümiyet | itibarile Rön kongresinin küşat celsesinde ferdi mülkiyetin koyu bir taraftarı, ısal ve mübadele | vasıtalarının millileştirilmesi fikrinin şiddetli bir muarızı olduğunu be- yyan eden M. Daladier ile sosya- Tistlerin bir arada çalışmalarını imkânsız değilse bile muvakkatn olacağını yazıyorlar. Kaçak rakı Manisa 26 ( Hususi ) — Müskirat inhisar memurları dün gece bir bağda 100 kilo kaçak rakı, iki varil cibre, kazan müsadere ettiler. Üzlüm fiati çok düştü Manisa 26 (Hususi) — Bağcı- ların vaziyeti acınacak dereceyi i. Yağmurdan ıslanan üzümler yedi ilâ 12 kuruşa satılmaktadır. Almanyada bir fahri konsolasluk Ankara 26 (Hususi) — Alman- yada yeni ihdas edilmiş olan Vürtenberg şehri fahri konsolos- luğuna M. Adellert Meterling tayin edilmiştir. M. Adellert yeni vazifesine başlamıştır. | Kışhazırlığı Ki avarlam Pa yetiştiren bir köy Rize 25 (Husu: örlim ve mütemedi lecek de7 recede yağan yağmurların tesirile mahsulât geçen seneki mahsulün yarısı kadarda olmadı. Halk b karşı şimdiden yaz zamanını dü şünüyor. — Burada kış hazırlık- larına başlandı. Tarlasında mah- sülünü — kaldıran — köylü — şimdi de üzümünü — toplayarak pekmez yapıyor. Her sene olduğu gibi evlere daşlık kavurma yapılmak için getirilip satılan hayvanlara bu sene, iktisadi - vaziyet yüzün- den pek rağbet edilmiyor. Merkeze on sekiz saat uzak olan kurayi seba nahiyesi mınta- kasında külliyetli patates yetiştiril- mektedir. Orada ziraat yapanların anlattığına nazaran vesati bir he- sapla bir okka patates 15 okka mahsul veriyor. Ora köylerinin ekmeği pata- testir. Arazisi patates yetişmesine müsait olan bu —mahal şehre bir yol ile bağlı olmadığından mahallinde batmanı on iki kuruşa satılan bu kiymetli mahsulden de edemiyoruz. Manisa ormanları Manisa, 26 (Hususi) — Manisa ormanları hakkında yapılan tet- kikat ikmal edilmiştir. Orman mühendisi Fazıl bey ormanların plânını bitirmiştir. Nahiye müdürlerine hayvan yem bedeli Ankara 26 — 34 senesinde ittihaz edilen bir kararla hayvan besleyen — Nahiye — müdürlerine senevi 60 lira hayvan yem bedeli veriliyordu. 928-929 seneleri büt- çesi formüllerinde ise — nahiye müdürlerine ayda 10 lira hayvan besleme masrafı verilmesi takar- rür etmişti. Halbuki - vaki olan mürağaat- lardan bir çok vahiye müdürlerine eski karar üzerinden yani senevi altmış lira nerildiği anlaşılmıştır. Maliye vekâleti bütün vi lere gönderdiği bir tamim nahiye müdürlerine 10 lira veril- ve hayvan beslediklerine dair nahiye müdürlerinden mu- saddak vesaik alınmasını bildir- miştir. Manisada fırtına Manisa, 26 (Hususi) — Bir kaç günden beri hüküm süren şid- detli fırtına devam etmektedir. Yeni zeplinler Almanyada 4 zeplin daha inşa edilecek Hamburg 25 — Zeplin inşaat tezgâhlarında yeninden 4 zeplin inşasına karar verilmiştir. Bunlar- dan ikisi Amerika hesabına inşa edilecektir. Yeni zeplinler daha büyük olmayacak, fakat daha sağlam inşa edilecektir. Bu zeplinlerin hangarı Baden Badende buluna- caktır. Parisin cenubunda Luvar vadi- sinde de bir hangar yapılacaktır. Amerikada Vaşington ve Bal- timorda hangarlar vücud - getire- cektir. Zeplinler Amerikaya sefer yapacaktır. İngiliz kabinesi Parlamento açılı- — Bu sene | yor, kabine mev- künden emin Londra 26 (A Â) — Parlamen- tonunali yedi öçtimn' desresi gel cek salı günü başlıyacaktır. Bu devrenin programında yıl başma kadar müzalere Cdilmesi lümee gelen bir çok maddeler vardır. Bilhassa hükümet — tarafından eT A KN İeberlilmiş olan üç'kanun lâyihası diğer projelerden evel müzakere edilecektir. Bu lâyihalardan biri dul kedınlara verilecek maaşala dairdir. Diğer ikisi kömür maden- leri sanayiine ve İ karğı sigörtü el le Baateslikin Nazırlar tatil devresinde sarfet- tikleri “mesainin —memleketteki ilerini 'pek ziyade takviye ettiğive parlamentodaki muarız- Tarının — kendilerini — düşürmek, yahut hükümeti müşkül bir mev- kide brakmak için her hangi bir fırsattan istifade hususunda tered- düt göstereceği kanaatında bu- Hmaladılık Prens Bülov Roma 25 ( Husui,) — Sabik Alman bağvekili “peems | Bilova yeniden nüzül isabet etmiştir. ni kooperatifleri Ödemiş 26 |Hususi) — Valimiz buraya geldi. Kendisi ile görü; tüm. Bana kredi. kooperal küşat etmek. için geldi di. Bu kooperatifle vilâyetimizde teşkil edilen kooperatiflerin ade- di otuz yediye baliğ oluyor. Köj lü bu kooperatiflerden çok mem- nundur. Tahsili emval talimatnamesi Ankara 26 (Hususi) — Maliye vekâletinin — hazırlanmakta — olan yeni tahsili emval kanunu talimat- namesi yakında ikmâl edilecektir. Bu kanun talimatnamesinin tahsil dairelerine ait olan kısımları bit- miştir. Yeni talimatname bir kaç güne kadar — vilâyetlere tebliğ olunacaktır. Kredi kooperatifleri Manisa, 26 ( Hususi) — Vilâye- timizin her tarafında kredi koope- ratifleri açılmak üzeredir. Türk çifçileri bu teşkilâtın kendilerini kurtarıcı birer kuvvet olduğunu takdir etmekte ve elden gelen faaliyeti göstermektedirler. Çoban İsa köyünde yapılan bir içtimada derhal (15) bin lira gibi mühün bir teahhüdatta bulunmuşlardı İlk kooperatif teşkilâtı - şerefir Çabanİsa kazanacaktır. Almanyanın borcu Vaşington 26 ( Hususi ) manyanın borcunu. gzaltmak; için Amerika ile Almanya arasında müzakereye başlanmıştır. Bir naaş bulundu Dün saat dörtte Rumeli mezar- lığı önünde bir kadın naaşı bu- lunmuştur. 60 yaşında olan kadı- nn kim olduğu anlaşılamamıştır. Bir geçmişleri olacak.. Meçhul bir şahıs duvarcı Haşim efendiyi Beyoğlunda çasşı cadde- sinde sol memesinden kama ile yaralamıştır. | toplanarak fikstürü tayin | Abone Vyazayıin! Polis dün bir dolandırıcı daha yakaladı iri dün Dimitri fabrikasına — Ben Ticaretve sanayi — salk namesi Fidare memuruyum... Sizi abone kaydedece Diye Dimitri efendiden 50 lira istemişti. Bu adam hüviyetini ispat etmek için de Ticaret mü> diriyeti namıma sahte vesikalar göstermişti, polise haber vermiştir. — Yapılan tahkikatta Sadinin bu suretle çok müesseseleri — dolandırdığı anlaşılmıştı. Sadi Arapyan has 'nında oturan Mahmut Saim efen- dinin kâtibi olduğunu söylemek- tedir. Bugünkü hava Yeşilköy rasat merkezinden ve- rilen malümata göre bugün hava ekseriyetle bulutlu olacaktır. Rüz- gâr cenup istikametinden esecek- tir. Rüzgâr akşama doğru atını artıracaktır. Bu sabah rüz- gârm süratı 9 metroydu. Hararet farketmiyecektir. Bu sabah hara- ret 16 dereceydi. Rütubet miktarı yüzde 75 tir. Ankara telefonu | Ankara- İstanbul — telefonunun ikinci hattının temdit ameliyesi ikmal edilmiştir. Bu hattın ayrı makinesi olmadığı için her zaman işlemiyecek, diğer hat bozulduğu zaman bu hattan istifade edile- cektir. Bundan maada fırtınalı ha- valarda telsizle verilmiyen haber- ler de bu hatla verilecektir. Cuma günü güneş tutulacak Teşrinisaninin birinci cuma günü güneş kismen tutulacak ve bu tutulma pek uzun devam etmiye- cektir. Güneşin tutulması hadisesi şehrimizden ve Anadolunun mul telif bazı mahallerinden de rülebilecektir. Karaağaç mezbahasının Önü temizlenecek Geçen sene kışın şiddetinden dolayı Halicin bir fçok yerleri ve Kâğıtane deresi donmuştu. Bu meyanda et nakliyatı da güçleş- mişti. Emanet, Şişli ile Karaağaç müessesesi arasındaki şoseyi ihale etmiştir. Ancak bu cadde ile beraber et nakliyatını deniz tarikile de temin etmek — için emanet Karaağaç iskelesi önünü temizletmeğe — karar — vermişt Bu temizleme ameliyesine bir iki güne kadar başlanacaktır. Boğazda yapılan ve yıkılan evler Son seneler zarfında Boğaziçi- nin*tenhalaştığı malümdur. Yapı- lan bir hesaba göre Boğaziçinde 3627 ev yıkılmış, buna mukabil 2200 ev yapılmıştır. * Spor mıntaka heyeti — Ge- çen haftaki spor mıntaka kongre- sinde intihap edilen yeni heyeti merkeziye dün mıntaka merkezin- de ilk içtimanı aktetmiştir. Dünkü içtimada tarzı mesai etrafında bazı müzakerat cereyan etmiştir. Lik maçlarına yakında başlan- ması için futbol heyeti de yakında ede- cektir. * Sahne heyeti — Ankarada yeni inşa edilen Türkocağı sard- yında yeni bir sahne heyeti teşkili için bir liste hazırlanmaktadır. Sahne heyeti için maliye vekâle- & de yardımda bulunacaktır.