28 Ekim 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

28 Ekim 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

28 Teşrinievel 1929 REğm çawgppadan Gülhane parkı Edebiyatı cedide - sanatkârları Tepehaşı bahçesinden, Fecriatici- ler de Taksim bahçesinden çok bahsettiler. Ümit edilirdi ki bir €debi zümre çıksın da şu Gülha- ne parkının edebiyatını yapsın.. Fakat nerede?. Sanki Gülhane parkından bahsetmek günahı ke- bairden imiş gibi hiç kimse şu bahçenin lâfını ağzına almayor. Dört beş senedir, gitmemiştim.. Dün şöyle bir uğradım. Lâkin Gülhane parkı ne kadar da de- Şüküyl Bahçenin büyük yolları tama- mile tenha, arka taraftaki dar yollar, ağaçlar arasındaki kuytu- luklar, köşeler bucaklar dopdolu.. Hep de çift.. Kadınlarda da er- keklerde de şayanı hayret bir serbestlik var... Meselâ birbirlerine sarılmış adeta kucak kucaga otu- 'ran bir çifte rast geliyorsunuz.. Bittabi zavallıları mahcup etme- mek için kırk adım uzaktan baş- Tayorsunuz - öksürmeğe... — Fakat gırtlağınız — yırtılırcasına — öhhö #hhöleseniz gene biçtir... Çünkü sıranın üstünde — oluran çiltler | sevilerin Balat hastanesi Hastane kapan- mak tehlikesine maruz bulunuyor Balattaki musevi hastanesi 100 yataklık ve vesaiti ile şehrimizdeki hastanelerin en mükemmellerin- den biridir. Bu hastane İstanbul- da, Edirnede, İzmirde - bulunan yahudilerin iane ve muavenetile yaşayan bir müessesedir. Bu hastaneye — memleketimizin - mu- verdikleri — ianeden , teberruattan — maliyenin - veraset kanununa göre vergi alması lâzım gelirken hastane bu vergi viye etmemiştir. Maliye tahakkuk şubesi bu ka- nuna göre hastaneden 30 bin ya yakın bir vergi istemiştir. Hastane idar”si, bu vergiye itiraz etmiştir. Hastanenin istidası temyiz komisyonundadır. Ancak kanunun diğer bir maddesine göre tahak- kuk eden bu kabil vergilerin katiyen vaziyetlerini bozmazlar, sizin için kendilerini rahatsız et- Yanlarından, ta burun- larının ucundan — geçel iz de aldırış bile etmezler... İstanbulun en serbest yeri şüphe yok ki Gülhane parkıdır Biraz ilerleyin hani dar yolların bitiminde çardak gibi bir yer vardır ... Oraya kadar gidin.. | Göreceğiniz manzara şudur: Satıcı kıyafetinde bir adam .. Yeldirmeli sevgilisinin dizine yat- | mış horul horul oyuyor.. Sevgili , hanım aşıkının dağnık saçlarındaki ufaklıkları ifna ile meşgul. O günü marak edip dört kere parkın bu kösesine baktım. Dört kere de eşhası ayrı ayrı olmak ürere aynı sahneye tesadüf ettim. Parkta yeni bir mücadele pey- dahlanmış. Bahçe bekçileri ile sey yar fotografçılar arasında.. Malüm ya sevgililerle dolu olduğundan Gülhane parkı seyyar fotgrafçılar için fevkalâde kazançlı bir muhit. Halbuki bahçede seyyar satıc hk, seyyar sanatkârlık memnu.. Fotoğrafcılar - demiryolu tarafın- daki duvarı aşıp parka öyle gi yorlar... Fakat tam müşteri bulup “Makinesini ayar cdip resmi çeke- cekleri zaman evvelâ bir düdük iyor arkasından bir ses: — Tut.. Tut bel, Haydi sizin fotoğrafcı edevatı toplayıp pirrrer | Şurası muhakkak pârk bekçi- leri köprü tahsildarlarından daha insafsız., Vallahi fotoğrafçıları” öyle bir kovalıyor ki en azılı canilerin arka- sından bu kadar hızlı koşulmaz... Fotograflar mezler... alâtı karşısında —alınan pozları bir görseniz, bir görseniz., Kolkola, başbaşa aşıkane vaziyet- ler, elde kitap işaret parmağı şakakta alınan tavurlar.. Daha neler de neler... Her halde Gülhane parkının şimdiki hali gidip görülecek bir hal... Hikmet Feridun Güzel sanatlar akademisi açıldı Güzel sanatlar akademisi dün açılmıştır. Bu sene bu mektebin resim şubesine hanımlar |daha Çok rağbet etmiştir. Mimari şube- Bine pek az talip vardır. Mektep laresi bu sene Avrupaya talebe 'gönderecektir. | rinde Ankaranın bir resmi bulun- tahsili tevkif edilemiyor. Binacnaleyh tahsil memuru, has- tanenin itirazına rağmen bu ver- giyi tahsil etmeğe teşebbüs et- miştir. Hastane bu parayı bir kaç güne kadar tesviye etmezse defterdar- hk tahsili emval kanununa göre parayı tahsil edecektir. Alâkadarlar, hastanenin bu- günki vaziyetine göre bu paranın tesviyesine imkân — görmiyorlar. Bu sebeple müessesenin kapatıl- ması muhtemeldir. Şebrimizde bir hastane buhranı varken ve bir çok hastalar tedavi edilemeden — hastane — kapıları önünden dönmek mecburiyetinde bulunurlarken bu hastanenin ka- | panmak mecburiyetinde kalması yazıktır. Şehremaneti, şehirdeki hastane buhranını nazarı dikkate alarak Balat hastanesinin idaresini der- 'vhte etmeli ve burasını bir şehir müessesesi haline koymalıdır. Yeni sigaralar - Ankara sigarası çıktı Bey de çıkıyor Tütün inhisar idaresi tarafından piyasaya yeni sigaralar çıkarıla- cağından bahsetmiştik. Bunlardan * Ankara , sigarası çıkmıştır . Ankara sigarası zaril bir tene- ke kutu içinde satılmakta, üze- maktadır. Fiati 28 kuruştur. Bey sigarası da bir kaç güne kadar çıkacaktır. Mahut dolandırıcı Bu defada ticaret odası mecmuasına abone yazıyor! Ticaret odası namıma Mahmut isminde birinin ötede beride para toplamakta - olduğu haber mıştır. Son günlerde bu adam oda mecmuası namına da bir hayli para toplamıştır. Dün bu dolandırıcı Beyoğlunda bir ticarethaneden para isterken yakalanmıştır. alın- de seyyahin salonunda bir tütün meşheri açacaktır. Salon dahilinde bunun için bir daire ayrılmıştır. ŞEHİR HABERLERİ Şehir tiyatrosu Tiyatro Taksim meydanı- nın neresinde yapılacak ? Şehremaneti Taksimde abide yanında büyük bir tiyatro binası inşa ettirmeğe karar vermişti. Binayı inşa edecek olan alman gürübile yapılan müzakere ilerliyor. Projenin kat'ileşmesi için binanın işgal edeceği yeri tayin etmek lâzım geliyor. Binanın meydanın hangi yerin- de - yapılması muüvafık - olacağı emanet heyeti fenniyesiece tet- kik edilecektir. Bundan sonra proje ikmal edi- lecektir. mukavelename — tanzim edilebilmek için projenin cemiyı ti belediyeye tevdü lâzım geliyor. Malül gaziler İdare heyeti azasından bir zat ne diyor? Malüâl Gazilerin senelik içtima- imin techhür ettiğinden bahsetmiş- | tik. Bu yüzden bazı malüller ida- | re heyetinin çalışmadığından - şi- kâyet ediyorlar. Buna karşı idare heyeti azasın- dan bir zat diyor ki: — Kongre vilâyet murahhasla- rının İstanbula — gelmemesinden tehir edilmiştir. Başka ne yapa bilirdik? Tabü ekseriyeti hai olmayan bir kongreyi açmazdık Bu sebebleri bütün azamız bilir. Böyle olduğu halde beş on kişinin ürültü etmesindeki sebeblerde izçe malümdur. Bu sebebleri açıkça izah etmek icap ediyor. Eski heyetlerde men- faatları haleldar olan bazı kimse- ler vardır. Bu zavat zavallı bir kaç malülü gürültü yapmağa teş- vik ettiriyorlar. Karışıh maddeler Bakkallar cemiyeti bir kimyane açtıracak Şehremaneti geçen hafta içinde bakkallardan 108 kişiye cezayi makti vermiştir. Cezaların ekserisi mahlut makarna ve pirinç unu satışı yüzündendir, Bakkallar cemiyeti bakkalların bilmiyerek mahlut bir madde almalarına karşı bazı tedbirler ittihaz edecektir , Bunun için her şeyden evel kimya laboratuvarı açacaktır. Bir. bakkal — şüphelendiği — maddeyi cemiyetin kimyahanesinde tahlil ettirecektir Yarın 24 sahifeli nüshamızda Küçük ilânlar Sütununa göz gezdi- riniz, belki işinize ya- rar bir şeye tesadüf edersiniz! Evlenenler En çok Beyoğlu dairesinde izdivaç var Geçen nisan, mayis ve haziran aylarında — şehremaneti — hududu dahilinde 906 çiftin nikâhları yapılmıştır. Nisanda 281 mayis 303 haziranda 322 nikâh akte- dilmişti. Bu yekünun belediye daiiğlerine tefriki gu süretledir. yazıtta 133, Fatihte 222, Beyoğlunda 337, — Yeniköyde 28, Anadolohisarında 26, Üskü- darda 54, Kadıköyünde 80, Ada- | larda 10, Bakırköyünde 17, S10 ergen ve 122 dul müslüman er- kek, 492 bakir, 124 dul müslü- | man kadın; 57 ergen, 3 dül ermeni erkek, 55 bakir, 6 dul ermeni kadın, 36 ergen, 2 dul rum erkek, 55 bakir, 3 dul rum kadın, 87 ergen, 7 dul yahudi | erkek, 99 bakir, 3 dul yahudi kadın, 75 ergen, 7 dül ecnebi erkek, 63 bal 6 dul ecnebi kadın evlenmiştir. Yekün itibarile 765 ergen, 141 dul erkek, 764 kız 142 dul kadın Bolu ormanları Bundan bir müddet evel bir alman grubunun Bolu ve Kasta- munü ormanlarında tetkikat ya- pılmişti, — grübün — mümessili elyevm Ankara da bulunmaktadır. Mümessil M. Rozenberg bu hu- susta iktisat vekâletine - teklif- lerini — bildirmiştir. — Teklifler kabul - edili taktirde Alman grubu Bolu ve Kastamunu varında derhal tesisata — girişe- cektir. grup kereste imali için fabrikalar açacaktır. Matbuat balosu hazırlığı Matbuat — cemiyetinin - senelik balosu için hazırlıklara başlanmış- tır, Balo kânunusaninin üçünde verilecektir. Karton fabrikası Tütün inhisar idaresinin fabrikası bitti , Balatta yapılan karton fabrika- sının inşası bitmiştir. Makinalar bir kaç güne kadar şehrimize gelecektir. Fabrika günde 10 ton karton imâl edecektir. İleride fab- rikada ambalaj kâğıdı da yapıla- caktır. Fabrikada imal edilecek olan kartonların 6 tonunu tütün inhisar idaresi satın alacaktır. | Tuz istihsalâtı ıslah edilecek Memleketimizdeki — memlehalar devlete senede büyük varidat te- min ediyorlar. Ancak bu me halar, - işledikleri ihten beri pekaz tekemmül asarı göstermiş- lerdir Memlehalarımız, yalnız memle- ketimizin ihtiyacını temin ile kal- miyor, ihracat da yapıyor. İstihsal miktarmı çoğaltmak ve daha mükemmel şartlar dahilinde ihraç eylemek izere memlehalarda yeni tesisat vucude ek ve Avrupadan - bir mütehassıs ile son sistem maki- neler celbedilecekti Üç ayda ne kadar hayvan kesildi Karaağç mezbahasında nısanda 32711, mayısta 58591', haziranda da 66507 ki üç ay içinde 157,809 hayvan kesilmiş ve istihlâk edil- miştir. yirmi | AGIR CEZADA Rüşvet almakla maz- nun emanet memuru Ağır ceza mahkemesinde dün mühim bir sui istimal davasının rüyetine başlandı. Sahte senet tanzimi ve — müteaddit — işlerde rüşvet almakla maznun Ahmet Refik bey, nezafeti - fenniye memurluğundan azledilmiştir . Ahmet Refik beyi zan altında bırakan töhmetler meyanında: Yadigâr isminde bir ameleden rüşvet kabul ederek gendisir arabacılığa terfi eltirdiği, amele Hüseyinden tereyağı ve bal alarak kendisini bir vazifeye geçirdiği, ve buna mümasil diğer yolsuz- luklardan mada sahte senet tan- zikredilmektedir. Ahmet Refik bey, heyeti ha- kime huzurunda şu sözleri söyle- miştir: “Evet efendim bana evime bir defa yağ getirdiler, fakat bunün bir rüşvet olması - vicda- mimı tazyık etti, yagı aptesaneye döktüm. — Yağın kabahatı neydi?.. — Tabii öyle bir yağı yiyemez- dim. Yalmız Amirimden — aldığım gayri kanuni emirle anbardan bazı eşya sattığımı itiraf ederim. Fa- kat diğer isnatlara gelince bunun biç birini kabul etmem. — Sen na> biçare adamsın ki bu kadar mevaddı sana isnat edi- yorlar. — Reis beyfendi adalet tecelli edecektir. — Ona şüphe yok. — Çöpçülerden — para almak dilenci çanağından para çalmak- tır, ben buna tenezzül etmem. Amele Tursunu müdür Hamit beyin emrile süpürgecilikten ame- leliğe terfi ettirdim. Diğer insan- larla alâkadar değilim, ben na- muslu bir adamım.,, Heyeti hakime evrakın tetkiki için muhakemeyi diğer güne tehir Dü Yunan motörü Foça açıklarındaki müsa- deme nasıl oldu? Foça açıklarında bir türk yel- kenlisi ile bir Yunan motörünün üç saat müsademe ettiğini ve ne- ticede Yunan motörünün Karabu- run istikametine doğru firar etti- i yazmıştık. Söylendiğine göre; Yunan mo- töründe bir Yunan çavuşu ile 12 nefer bulunmakta - imiş. Bunlar çavuşun verdiği bir emirle Türk yelkenlisine ateş açmışlar. fakat karşılarındaki bu küçük yelken- liden mukavemet edileceğini hiç akıllarına getirmemişlerdir. Türk yelkelisinin mukavemeti ne karşı Yunan motörü daha fazla dayanamıyarak kaçmıştır. Yunan motörünün buray ne suretle geldiği ve ne için geldiği Hakkında, tahkikat: yapılmakıtadır. AKŞAM Yevml, Si İDARENANE — acımuzlak sokağı Telgraf adresl; “Akş bul, Telefon leri için: iatı 1686 Telefon : idare işleri için vi MS4 ABONE ÜCRETLERİ Türkiye için Seneliği 1700, alı aylığı 90R, üç aylığı $00 kçuruş, Fenebi. memleketler için : Seneliği 30007 altı aylığı 1600, üç aylığı 900 kuruşt