27 Ekim 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

27 Ekim 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Cumhuriyet bayramı Ankarada yapılacak merasim programı hazırlandı Ankara, 26 (Telefon) — Cumhuriyet bayramı programı tespit
 olmuşt Bu âsi kuvvet | Nadir han Moskova, 24 (Hususi) — Nadir hanın Efgan krallığını kabul mesi Rus ma yeni kralın ederek Nad
 İstanbulun imarı meselesi İstanbul mebusu Süreyy paşanın mütalâası İstanbulun imarı etrafında v müta lâalarını dinlediğim,
 Ankarada dünkü at yarışları çok heyecanlı oldu Dünkü yarışta birinci gelen ingiliz ati Stradi varlüs Ankara, 26 (Hususi) —
 Mahmut Esat bey Adliye vekili Mahmut Esat B. Ankaraya  giderken Eskişehre uğramış ve temyiz mahkemesini...
 Asrın yeni bir servet menbal Fransa, dünyanın her tarafından gelen seyyahlardan, senede 12 nilyar kazanıyormuş. Demek ki,...

Ellerinde koltuk değneklen, # bbül Em Költüz, hepsi falet sokak sokak dolaşıyorlar... akat, malül gaziler, se- inde matbaa, matbaa, ve AKŞA Hem acıklı, hem elim bir mahzara... Bu zavallıların * derdine bir çare bulunamâz mı? Zannediyoruz ki istı leri okadar mühim değildir. Sene 12 — No: Asrın yeni bir servet menbat Fransa, dünyanın her tarafından gelen seyyahlardan, senede 12 milyar kazanıyormuş. Demek ki, bizim bütçenin altı mislinden faz- lası, Fransaya sırf ecnebi seyyah- lar yüzünden giriyor. İsviçre gibi memleketler var ki / varidatının büyük kısmını yabancıların masrafı teşkil eder. Sayahat, yer değiş- tirmek, yeni diyarlar görmek, bu asır insanlarının en zaruri ihtiya- cıdır. Hareket, mütemadi hareket, sür'atle hareket de, şimdiki me- deniyetin ve bugünkü neslin alâ- meti farikası. Biraz parası olan bugünkü me- deni adam hemen bir otomobile *| atlayıp nihayetsiz yollarda gez- mek istiyor. Şimali ve Cenubi Amerikalarda milyonla dolar ka- zanan yankelerin en büyük (l yacı ve zevki Avrupaya gelip para yemektir. Bütün memle- ketler, asrm bu. hareket ihtiya- cından, bu gezmek zevkinden, Amerikalıların dolarlarından isti- fade etmek istiyor. Büyük palas- ların / salonlarında masaları dol- duran renkli risaleler, türlü türlü propaganda kitapları hep bunun içindir. En hicra istasyonların dıvarla- rını süsleyen parlak renkli afişler, biletini alan yolcuya, başka yarların cazip ufuklarını hatırl 3966 teşem palaslı kaplıcalar inşa et- mekle meşguldür. Kırık bir sü- tun, yıkık bir şato, reklam yap- maya kâfi geliyor. Bütün mem- leketler, her sene Amarikadan Avrupaya akan 150 milyon ingi- liz lirasından hisselerine bir şey koparmak istiyorlar. Bu hareket Yunanistanda bile başladı. Atina bankası müdürü, Yun nistandaki ticaret buhranma öcil çare olarak, Avrupaya giren 150 milyon ingiliz lirasının yüzde be- şini celbetmek içi ter sımı istiyor. Ya biz? Geçen gün buraya gelerek bir nutuk söyliyen, beynelmilel Turing klüpleri ittihadı kâtibi umumisi M. Paul Duchaine, bizim için çok kiymetli şeyler söyledi. Seyahat işlerinde tecrübesi ve ihtisası hakkak olan bu zat dedi ki: “Memleketiniz çok — güzel, Bir- birinden zengin dört beş mede- irdiği hazinelere ma- liksiniz. Dünyada eşi bulunmayan abideleriniz var. Bunlar sizin için “altın abideler , dir. Bunları kıs- kançlıkla muhafaza ediniz. Çünki bunlar yalnız tarihi şan ve Şeref eserleri, bedit güzellik abideleri değil, si hesapsız iktisadi servet menbardır.,, Filhakika, memleketimiz, Avru- panın ucunda ve diğer merkez- Terden çok uzak olmak itibarile, (Devamı 2 inci sahifede) GZRRPOAŞ DT SRD SA Bugün alınma- Efganistanda Habibullahın son kuvvetleri de teslim oldu Nadir han Moskova 24 (Hususi) — Habi- bullah ordusunun son bakayası da Nadir han kuvvetlerine teslim olmuştur. Bu suretle Efganistanda âsi kuvvet kalmamıştır. Nadir han ve Rus matbuatı Moskova, 24 (Hususi) — Na: hanın Efgan krallığını kabul et- mesi Rus mahafilinde çok iyi bir tesir yapmıştır. İzvestia ve Pravda gazeteleri 'de en ziyade temayüiz ve Hint şehirlerini işgal PAZAR — 27 Teşrinievel 1929 Cumhuriyet bayramı Ankarada yapıla- cak merasim programı hazırlandı Ankara, 26 (Telefon) — Cum- huriyet bayramı programı tespit edilmiştir.Saat 2 de meclisin riya- seticumhur salonunda Gazi İlz. sıra ile” Meclis veisi, Başvekil paşalarla - vekillerin, mebusların erkânı — mülkiye ve askeriyenin, şehir mümessilleri ile müessesat essillerinin, süferanın tebri- | kâtım kabul edeceklerdir. Saat iki buçukta geçit resmi baş- | hyacak ve cadde Üzerindeki tri- bünlerden temaşa edilecektir. | resmi diğer senelerden parlak olacaktır. Saat 10 da ve- | rilecek baloya 900 zat davet edil- miştir. Baloya Gazi Hz.ninda gelecekleri muhalıkak gibidir. Ankara 26 ( Telefon) — Ge, resmine iştirak edecek polis kıtası yarın buraya geliyor. Mahmut Esat bey Adliye vekili Mahmut Esat B. Ankaraya — giderken — Eskişehr Rus mahafili Nadir hanın Rusya ile dostane münasebat idame rlar. Efganii nın Moskova sefiri vaziyet hal kında izahat vermek üzere Kâbile Bişe Bialşbin Takent ile la tayyare seferleri- 'nin yeniden tesisine müsaade et- Ankarada dünkü at yarışları çok heyecanlı oldu Dünkü yarışta birinci gelen ingiliz ati Stradi varlüs Ankara, 26 (Hususi) — Dünkü at yarışları, mevsimin en mühim koşusu idi. Fakat hava yağmurlu olduğu için okadar kalabalık ol- dı. Mamafi, gene çok meraklı ve heyecanlı oldu. Başvekil İsmet paşa ile bazı vekiller yarış ma- halline gelmişlerdi. Birinci koşuda İsmet — paşanın i geldi. İkinci ko- Sabit beyin Petigri birinci, Yavuz ikinci geldi. Üçüncü koşu en ehemmiyetlisi idi. Bun- da, Meraş mebusu Mithat be- yin Stradi varils ismindeki atı birinci geldi. Dördüncü koşu-arap atı ve kasraklarna —mahsustu . Bunda Sait beyin Rüçhanı birinci Stradi variüs'ün sahibi Meraş mebusu Mithat bey oldu. Beşinci koşuyu Rejan kazandı. Fiatı 5 kuruş — Atım çok buysuz, ürkek bir hayvandır; şimdiye kadar 8 cokey öldürdü amma hep birinci geldi!. — O halde müsaade edin de ben yaya koşayım! Cumhuriyet bayramı şerefine Pazartesi günü Gazetemiz 24 sahife Çıkacaktır. Türkiye matbuat âleminde ilk ve çok yüksek bir tekemmül eseri olarak, geçen ay zarfında neşrettiğimiz 24 sahi- felik “ AKŞAM ,, yalnız memleketimizde değil, eenebi memle- ketlerde bile hayret ve takdir ile karşılandı. Mühim bir Avrupa ajansı, dünyanın her tarafına giden telgraflarında bunu, bir hadise olarak zikretmiş ve Akşamı, en müterakki Amerika gazetelerine benzetmiş Okuyucularımızdan gördüğümüz bu kıymetli teveccühe güve- 'nerek, istilzam ettii bütün maddi fedakârlıklara rağmen, cumhuriyet bayramı şerefine gazetemizi yine 24 sahife çıkarıyoruz. Türkiyenin, hacmi en büyük, ve şimdiye kadar ilk olarak muhtelif renklerde güzel resim basabilen gazetesi olan “Akşam,, daha fazla tekâmül eserleri gösterek kari'lerini temamile mem- ( nun edeceğinden ümitvardır. Pazartesi günü çıkacak 24 sahifeli AKŞAMI bekleyiniz! lslanbulun imarı meselesı İstanbul mebusu Süreyya paşanın mütalâası İstanbulun g , | Emin beyle uzun münakaşalar imarı etrafında © || yapmış. — Üsküdarla — kadıköyü müta lâalarını * 3 )| İstanbuldan ayırmak istemişti. dinlediğim, fi- | y i şareyyı paşa “İstanbul qc)ın.. kirlerini yok- | $ | mefhumunu ladığım eski, A T “İste Rümeli ve Anadolu fencsinden Adalara, Yeşilköye kadar büyük parçalardan mürekkep gayet vasi bir şehir olduğunu anlıyorum. Bu geniş şehri imar için iki fikir var: 1- Bugünkü halini mu- hafaza ile bir kül halinde şehri idare ve imar etmek, 2 - Boğaz- içi, Bakırköy, Yeşilköy, Üsküdar, Kadıköy, Erenköy ve Adaları mı halli idarelere terkederek, nefsi İstanbul ve Beyoğlundan mürek- ( Devamı ikinci sahifede) yeni şehremin: leri, birbirle- benzemi- timizin iktisadi hayatında - ve şehircilik işle- rinde tanınmış Süreyya paşa bir' şahsiyet olan İstanbul mebusu Süreyya paşa, vaktile öperatör [