27 Ekim 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

27 Ekim 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Safihe 2 Asri yeni bir servet menbat (Baş terafı birinci sahifada ) meselâ İsviçre, İtalya gibi bir mevsim memleketi hâline gelemez. Esasen bunün için lâzım olan iklim ve konfor şartları İstanbulda mevcut değildir. Fakat İstanbul , hattâ Anadolunun bir çok yerleri seyyah ve meraklı celbetmeğe kâfi abidelere, bedü eserlere, tarihe maliktir . Bunun için we lâzım? M Duchaine açıkça söyledi: Evvelâ yel, sonra da müamele- lerinde kolaylık. Türkiyede yol yoktur, ve (M. Duchaine bir çok ecnebilerden şikâyetler dinlemiş) gümrük işleri tabammüllersadır. Bir pasaport muamelesi bin sey- yah kaçırmağa kâfidir. Londradan buraya otomobil ile gelen çok samimi ve hakiki bir Türk dos- tu, geçenlerde Edirnede gümrük muamelesi için üç gün bekledi- ğinden şikâyet etti. M. Duchaine, enget olduğundan da seyahate bahsetti. Her halde, seyahların getirdik- leri para,bugün bülün Avrupa mem- leketlerinin başlıca servet menba- dır. Bizim memleketimizde me- raklı ecnebilerin görmek istiye- cekleri bir çok şeyler vardır. Buzun için evvelâ ciddi propa- gayanda Şapmalıyız. Sonra İstan- Bel içindeki ve civarındaki yolları medeni insanların otomobille ge- çebilecekleri hale sokmalıyız. Ve nihayet, vapurla, şömendüferle, etemobil ile, bhaltâ tayyare ile memlebetimize gelecek olanlara diğe: bülün memleketlerin kabul ettikleri kolaylıkları yapmalıyız. Necmecdin Sadık Bugünkü hava Yşilköy rasat merkzinden veri- len malümata göre bugün hava ekseriyetle — k: pahi - geçecektir yağmur mütedil sürette — devam edecektir. Rüzgâr — şark istikametinden csecentir. Gece hararet 15 dereceydi. Bu sabah 14 derece olmuştur. Bugün Marmara ve Trakya mıntakalarına da yağmur yağa- 26 Teşrinievel 1929 Alam 906 aha #FK | İngliz dlren Kümaeli tahrilatı Esham İş bankası D d Beel zasa Tramvray gekeli 75 D a 100 Anadali N Tünei Ofg ) Tramvay Bleketrik Çek Fiatları ÜT Yanlarında sakiş — işereli olan süamele görmeyen eskl gözterir. Fransız kabinesi Radikaller yeni kabineyi teşkil edebilecekler mi? Paris, 25 (A.A ) — Reisicuhur M. Doumergue, radikal sosyalist fırkası veisi M. Daladier'yi yeni kabineyi teşkile memur etmiştir. M. Daladier kongre âzâsının fik- | rini almak üzere Remse dönmüş- tür. Cevabımı yarın verecektir. Akşam gazeteleri sosyalistlerin hükümete iştiraki meselesinden bahsetmektedir. M. Blum'un bu- gün çıkan Popüler gazetesinde intişar eden bir makalesinde şu fıkraya dikkat celbedilmektedir. “Son defa toplanan kongrede verilen — kararlar bu meseleyi menli bir surette - halletmiştir. Fakat sulhu yeniden tanzim mak- dıma müstenit bir progr: istinat edecek radikal bir. hül met parlamentodaki grubumuzun müzaheretinden emin olabil Halbuki dün Rems kot de müşarik £ ayni mes- ileri deruhte etmeleri adalet icabatından olduğunu — söylediği zaman bütün âzâ tarafından al- kışlanmıştır. Diğer taraflan dün Rems kon- gresinde kabul edilen bir karar suretinde radikallerin sol cenah- yardım görecek bir hükümet Ka dazan aa herhangi bir su- retle iştirak veya müzaherette bulunmayı — kabul - etmiyecekleri beyan olunmaktadır. Binaenaleyh, vaziyyetteki muğ- lâkiyet tamamile devam etmekte- dir.Temps gazetesi M. Poincare'yi iktidar mevkünde tutmuş - olan ekseriyyetten başka mahiyette hiç bir ekseriyetin mümkin ve devamlı 3 otomobil kazası Dün saat 12 de Şehzadeba- şından geçen 1707 numerolu oto- mobil 7 yaşında Sofu isminde bir çocuğa çarpıp sol bacağından yaralamıştır. Şoför Ziya yakalan- mıştır. 5 — Dün saat 17 de Aksaray- dan gelen ve henüz — numarası anlaşılamıyan bir otomobil, 13 yaşında Adnan isminde bir çocuğu $ol bacağından ağır surette yara- lamıştır. Cerahpaşa hastanesine yatırılan çocuğun hayatı tehlikeli görünmektedir. — Dün saat 21 de Fındıklı önünden geçn şoför Selâheddinin otomobili ahçı Mustafa efendiye çarparak ağır surette yaralamıştır. Tramvaydan atlarken Dün Bebekten Eminönüne gi- den 1039 numaralı tramvaydan ( atlamak isteyen berber Ahmet yere düşmüş başından yaralan- mıştır. 200 seyyah geliyor , Yarın bir İtalyan vapurile şeh- ize 200 ecnebi sayyahı gele- Eve taarruz Merdiven — karyesinde İsmail dün gece Kurbağalı derede sakin Lütfiye hanımın evine zorla | girmek istemiş ve bu sırada yaka- lanmıştır. Bir tashih Bugünkü — nushamızın ” beşinci sahifesinde Paristeki - esrarengiz cinayetin resimleri yalnış konmuş: | tur. Gözlüklü resim katil Elmas- yan, diğeri maktul Rigodur. Karilerimizin — son — dakikada vuku bulan bu yanlışlığı mazur görmelerini rica ederiz. , oturan Yeni bütçe Gelecek Perşenbeye kadar| meclise verilecek Ankara 26 (Telefon) — Vekâ- letlerin çoğu 930 bütçelerini liyeye — verdiler. Mütebaki bütçe- ler de yarma kadar verilecek- tir. Bütçe perşenbeye —meclise takdim olunacaktır. Devlet bankası Lâyiha yakında meclise verilecek Ankara 26 (Telefon) — Maliye vikili devlet bankası kanununun tetkikatına başladı. Bir haftaya kadar mütchassıs M. Müllerin raporü gelecek , lâyiha yakımda meclise takdim edilecektir. Umumi nüfus tahriri Ankara, 26 ( — 1930 tahriri nüfusu için bütçeye ta: sisat konmamışsa dz umümi tahrir kanunu şeselisten çıkınca bütçeye 500 bin lira konacaktır. Devlet istatistiği yıllığı Ankara 26 (Telefon) — Dev- det istatistik yıllığını bastırmak üzere müdür muavinlerinden Se- lim Sabit B. İstanbula gitli Tam teşekküllü nahiyeler Ankara, 26 ( Telefon ) — Da- hiliye vekâleti, şimdiye kadar teş- kil ettiği tam teşekküllü 150 na- hiyeye ilâveten bu sene 900 na- hiye daha teşkil edilecektir. Manisada Kömü Manisa 26 (Hususi) sada bu sene fazla miktarda kö- mür mevcuttur, Yapılan tetkikat neticesinde ihtiyaçtan fazla ola- rak iki milyon okka kömür bu- lunduğu anlaşılmıştır. Manisada bir balo Manisa26| Hususi | — Kadın- lara yardım cemiyetinin balosu pek parlak oldu. Sabaha kadar gayet nezih bir surette eğlenildi. y..;m.;ım Bu içte mada cemiyetin dağılması şayia- büyük bir hararetle reddi ilerek idare heyetine geniş salâ- hiyetler verilmiştir Bir cerh Kasımpaşada oturan — Nuri is- minde biri dün gece Abanoz sokağında — Takohinin evindeki Margarita ismindeki kızı muhtelif yerlerinden ağır surette yaralayıp firar etmişti Sebzeci çekiçle yaralandı Dün gece saat 22 de Unkapa- nında sebze halinde sebzeci Ali ile Kasım' arasında çıkan bir münazaada Kasım Alinin başını çekiçle yaralamıştır. iki kayıkçı arasında Dün Balıkane iskelesinde san- dalcı İbrahimle Hüseyin arasında kavga çıkmış, İbrahim Hüseyni kanca ile başından yaralamıştır. manda, müddet Sui kast mı? Amerika hükümet reisinin treni kazaya uğrayor Nev york, 25 (Hususi) — Ame- rika reisicumhurunun bindiği tren Nev Albaniden geçerken yol üze- rinde boş bir otomobil bulunmuş ve tren tam zamanında durduru- larak bir kazanın önü alınmıştır. Yapılan tahkikat meticesinde iki zenci tevkif edilmiştir. Bir suk kast vukuuna / ihtimal veril- mekle beraber zenciler otomo- billerini kazaya uğratarak sigor- tadan para almak - niyetinde olduklarını iddia ediyorlar. M. Huverin bir nutku Nevyork 25 (Hususi) — Ame- rik reisicumhuru Hi. Huver Linz- vil şehrlüde büyük bir nutuk irat etmiştir. M. Huver Amerika ne- hir ve göllerinin kanallar vasıta- sile birbirlerine raptı için çalışa- cağını ve bu hususta senede 20 milyon dolar sarfedileceğini söy- lemişlir . M. Huver bu. paranın bir zırhlm yarı bedeli ” oldu- ğgunu, Amerika gelecek tahdidi teslihat —konferansında - teslihatı azaltmağa muvaffak olursa ziraata daha fazla ehemmiyet vereceğini lemiştir. Zorla olur mu? Karagümrükte oturan Saim dün gece Dolapderede sakin Nadide hanımın evine taarruz etmiştir. Saim, Nadide hanımın evine girmek yaptığı ricaların isaf edilmediğini görünce kapıyı yum- ruklayarak bağırmağa başlamış, © aralık gelen devriye tarafından derdest edilmiştir. * Cemal Hüsnü bey — Maarif vekili Cemal Hüsnü bey bugün Ankaraya hareket edecektir. * Hayvan - sergisi açıldı — Dolmabahçede eski hasahırlarda Vilâyetçe açılan hayvan sergi dün saat 14 te küşat resmi icra edilmiştir. Bu seneki sergide teşhir edil- mekte olan hayvanat, miktar barile geçen iki seneki sergide- kinden azdır. Fakat bu hayvan- ların ekserisi yeni ve iyi yetiş- türilmişlerdir . “Bu itibarla, sergi, geçen senelerdeki sergilere faiktir. Sergide 200 kadar hayvan teş- hir edilmektedir. Mefsuh kibrit şirketi tarafından İstanbul mahkemelerinde maliye vekâleti aleyhine açılan (550) bin Kiralık zarar ve ziyan davası An- karaya naklolunmuştur. Müukaveleye — riayetsizliğinden dolayı fesholunan şirket davasında hükümetçe tazminat mukabili ol- mak üzere müsadere — olunan kâbritlerle mahut çürük fabrika hakkındaki muamelâtın kararının kanuni olmadığını iddia ederek zarara duçar olduğunu söylemekte ve 550 bin lira zara- rının ödenmesini istemektedir. Akşamları, en kalabalık bir tramvay bir otomobile | çarptı diye, bütün seyrüsefer uzun tevakkufa uğrayor. Zaten gelip geçmesi müşkül olan za- manlarda halkı, iki kişinin kav- ve fesih | istanbulun imarı meselesi (Baş tarafı birinci sahifada ) kep küçük bir İstanbul şehrini idare ve imar etmek... Birinci fikirdeki muhafazakâr- Jarın. bissiyata — tabi başka rakkamlara hiç bir delilleri yok. küldür ayrılamaz, ayrılacak kısım- ları ihmal edemeyiz,, diyorlar. Bu zevat Üsküdarda, Kadıl sımlarda oturan 2-3 yüz in kendi fikir ve kanaat- larının neticesi miş olduğunu hiç Şimdiye kadar bunun ne fa- idesi olmuş?. Bunu ne işpat eden var, ne gören.. —| imdiye hadar İstanbul ne ken- disini nede kendisine —merbut kısımları imar edememiştir. Her taraf bir kül halinde küllük ol- muştur. Süreyya paşa, —düşüncelerinin bu manlıki / seyrine - göre şehri küçültmek neticesini elde ediyor. Paşafün bu fikir etrafında delilleri şunlardır: İstanbul şebri Anadolu fene- rinden Adalara, Rumeli fenerin- den Yeşilköye kadar kırkar kilo- metredir kırk kilemetre uzunlu- ğunda dünyada biç bir şehir yok- tur. İstanbul, 200 kilometro “mu- rabbamdadır. Dünyada az nüfuslu bu kadar geniş bir şehir yoktur. Denizlerle , büyük — mesafelerle Boğaziçi, Üsküdar, Kadıköy, Ba- kır köy, yeşilköy, Adalar birbir- lerinden ayrılmışlardır. -Halbuki şehirler toplu olmalıdır. Şehrin nüfusu bu vüsata göre pek azdır. füz kilometro dahilinde yedi Halbuki Paris 100 kilometrodur. 3 milyon nüfusu var. Bundan 20 sene evel İstanbulda bir milyon iki yüz bin nüfus vardı. Beş yüz bin nüfus azalmıştır. İstanbulun bu vüsata göre parası da yoktur. İmar para ile olur, şehir ne kadar kü- çük olursa imar o nisbette kolay olur. 200 kilometro murabbar vüsa- tında olan bir şehir, 200 milyon metro murabbat demektir. Bunun yüzde 30 nu yol ve sokak farz- ederek İstanbulda 60 milyon met- ro murabbat yol ve sokak vardır. Bir metro murabbar yolu bir ku- ruşa / süpürlürsek — Şehremaneti, sokaklarını yalız bir defa süş mek için senede 600 bin lira kadar bir para vermelidir . Bunün - kaldırımı, Jağımı, ten- viri, sulanması yok mu? Bu hal ile bu şehirde imar namma bir şey yapılamaz. Emin B. zamasın- da Üsküdar ve Kadıköyu için 80-90 nar bin lira verilmekte iken bugün ancak yedişer bin lira veriliyor. Ben ileride bu pa- ranın da verilmiyeceğinden — kor- kuyorum. İstanbulda — kilometro murab- bama 3000 nüfus isabet ediyor. Halbuki Pariste kilometro murab- bama 30 bin nüfus isabet ediyor, 3 bin kişi bir kilometro murab- bamı katiyen imar edemez. İstanbul şehri, tecrübelere na- zaran bu şekilde imar edilemez. İstanbul 100 senedenberi kül ha- linde idare edilmiştir. Şehrin şu li bu şekilde imar edilemiyece- ini ispat etmşitir. Halbuki bizim fikrimiz henüz tecrübe edilmemiştir. Adalar, Ba- kırköy — vaktile “müstakil idiler. Bugün gördüğümüz umran asarı hep © zamana Gitlir. Ne olur bizim fikrimizde bir kere tecrübe edilsin. Benim kanaatıma göre İstanbul bir elden ve bir merkezden i edilemez , İstanbulun bugünkü şekli, İstanbul ve civarının im: rına manidir. Evvelâ idare şekli değiştirerek imarına çalışmaktan başka çare yoktür. İdare şekli tanzim edilirse imar şekli kendi- liğinden kabil olur.,, Mustafa Ragıp