6 Kasım 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

6 Kasım 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

g 6 Teşrinisani 1929 AKŞAMDAN AKŞAMA Yüzüne kezzap dökülen kadın ır'da, bir kadın, güzel kıskanarak, onun - yü- züne kezzap dökmüş. İki gözünü cildini delik deşik biçareyi ebediyen çirkin- leştirmiş! Adliye mahkemeleri, hu kıs- kanç mütecavizi mahküm eder- ken, kurbanının gözlerini kör et- mesini de nazarı itibara alacak- lar; etatili v tine vermiş> klişesile, bunu, ,esbabı müşeddededen,, sayacaklar. im kadın, adliye mahke- lerinde değil de kanunları his olan bir mahkemede sorguya çekilseydi; ve ben, bu mahkeme- l ylsaydım, Üsküdarlı güzeli ebediyen çirkinleştirdikten sonra, üstelik iki gözünü kör eden kor- | kunç rakibenin bu ikinci hareke- tini “esbabı muhaffefeden,, sayar- dim, Düşünün: Düne kadar, insanlar arasında, GÜZEL olmanızın imtiyazı ile bir patricien haşmeti takınarak dolaş- tıktan sonra, suratınıza — dökülen bir bardak mayi yüzünden, yarın, birdenbire, bünyevi — asaletinizi kaybedivermek; — müstekreh / bir plebe haline gelmek!,. — Kalaba- lık yollardan, güzel bir kadınla beraber geçtiğiniz vakit, erkek bakışları, sağınızdan ve solunuz- dan, parlak resmigeçit - kılıçları gibi size doğru hürmetle çevirilir- ler; ve siz, güzel kadının maiye- tinde, bu şimşeler arasından, ge- çersiniz! İşte, GÜZEL olmanın, muzaffer bir ordu. kumandanı | kuvveti derecesinde bir kuvvet olduğunu o zaman daha iyi an- darsınız — — İnadına çirkin, lime Hime bir surat ise, kalabalı- ğan nazarları altında İinç olunan biçarere bir cenubi amerikan zencisine benzer! İşte bunun içindir ki, ben, his ile muhakeme - edince, ebediyen çirkinleştir kadını üstelik kör bırakan / rakibenin bu sonuncu hareketini “esbabı muhaffefeden,, sayıyorum: Sabik petricien, hiç olmazsa plebeleştiğini görmiye- cek; ve sabık muzaffer kuman- dan linçe uğradığının farkına var- mıyacak, sebehiyet (. Hatice Süreyya ) Bağdat hattı 15 “şubattan itibaren seferlere başlanıyor Yataklı vagonlar şirketinin İs- tanbul Bağdat arasında yolcu Hakliytım temin edeceği yazıl- mıştı. Bu bususta yataklı vagonlar şirketile Irak şimendüfer idareleri arasında bir itilâf hasıl olmuştur. Bu itilâfname mucibince 15 şu- battan itibaren İstalla Nuseybin arasında makliyat başlanacaktır. Nuseybinle Gerkük arasındaki Bakliyat şimdilik otöbüslrle temin | edilecektir. | Bu / suretle ” Londradan — bilet alan bir yolcu doğru ekspresle şehrimize gelecek, buradan Nu- Saybine, oradan Bağdada gide- 15 Şubatt başlâyacak olan bu seferler için hazırlıklar yapılyor. Londra - Bağdat hattin münaebetile Londrada, şel de, ve Bağdatta merasim yapıla- Siktır. laseki paviyonları ihale edildi Şehremaneti, Haseki hastane- girfe yeni bir paviyon ilâve etmek ifin inşaat münakasasını talibine ilikle etmiştir. Yeni paviyon süratle inşa edi- İçcektir. Bu paviyon pek sıkışık hâlde bulunan hastane ihtiyacını kismen izale edecektir. | mecl Ucuz petrol Trakyadan Anka-| raya bir heyet gidiyor Petrol inhisar idaresini ucuz petrol - vermeği çifçi tatil Bu yüzden memleket muhtelif yerlerinden iktisat ve maliye vekâletlerine şikâyet telg- rafları çekilmektedir Trakya çifçilerinden mürekkep bir heyet Ânkaraya gitmek üze- re şehrimize gelmiştir. Bu heyet petrol inhisar idaresinide ziyaret etmiştir. Çiftçiler tenekesi 4 liraya pet- rol alıp traktor işlelemiyeceklerini söyliyorlar. Bundan başka ziraat alâtı satan ticarethaneler çiftçilere karşı krediyi kesmişlerdir. Çiftçilere — traktörler — taksitle verilmekte Margarin fafrikası Bakkallar ” cemiyeti yağı fabrikası açmal Mmüraccat etmişti inşası için bir cemiyete müracaat etmişti İsviçreliler bakkallarla beraber fabrikayı açmağa — razı olmuştur. Grup mümessillerile — bakkallar cemiyeti arasında bir mukavele aktedilmiştir. Mukavele mucibince fabrika altı ay zarfında yapılaca- ktır. Kaymakam ve nahiye müdrülerinin terfii iye mü- kadar ma tabi değildi. Amirleri tarafından inha edilenler vekâlet tarafından terfi edilmekte - idiler. Dahiliye vekâleti, kaymakam ve nahiye müdürlerinden terfi edecek olanlarda kıdem esasına istinat etmeği usul ittihaz etmiştir. İlk terfi edecek olanlar kıdem itibarile en önde bulunanlardır. Yalnız senede teftişat neticesinde iki defa iyi not almayanların terfileri tehir edilmekter Heyeti mahsusa Heyet yakında vazifesini ikmal edecek Evelce heyeti mahsusa kararile devlet hizmetinde kullanılmamak suretile ceza görenlerin haklarında verilen kararları temizen tetkik etmek üzere Ankarada teşekkül eden âli karar heyeti vazifesini bitirmek üzeredir. Heyete istida verenlerden bir çoğunun evelce bir yanlışlık neticesinde aleyh- lerinde karar. verildiği anlaşık- mıştır. Âli karar heyetinin elin- de pek az evrak kaldığı için kânünuevvel nihayetinde heyet vazifesini ikmâl edecektir. Refe- dilen kararlar gazetelerle - ilân ediliyor, ancak haklarında verilen kararlar tastik edilenlere tebligat margarin | yapılıyor. karar heyeti, ilk teşekkül ettiği zaman kısa bir müddet zarlında / iş ikmâl edecekti , Verilecek kararların hakka ve adalete mutabık — olması için evrak üzerinde esaslı tahkikat yapmak lâzım gelmiştir. li karar heyetinin şimdi elin- de İngiliz muhipler cemiyetine mensup — oldukları iddia edilen bazı kimselerin evrakı kalmıştır. Ticaret ve zahire borsası mnamesi Ticaret ve zahire borsası tali- matnamesi bir komisyon tarafından tadil ediliyordu. Komisyon işini bitirmiştir. - Nizamnamenin — oda i tarafından tasdi Yeni ıimnamde kanbiyo borsa- sında olduğu gibi sımsarlık ilga | edilecektir. | para düşmüştür. Çirkin bir hadise “Akhisardi kaşkıakamun! A ee tez Gdenler Geçen hafta Akhisarda çok | çirkin bir hadise olmuştur. Ha- dise, doğrudan doğruya Akhisar kaymakamı Refik beyin evinde cereyan etmiştir . Geçen Çarşamba gecesi saat 1430 raddelerinde, — kaymakam Refik bey evinde yatmakta olduğu bir — sırada - silâhlar — atılmağa başlamıştır. Vakıt gece yarısını geçmiş ol- dugu için dalgın bir uykuda bu- lunan Refik bey silâh sesleri üze- rine uyanmış ve.etrafı dinlemeğe başlamıştır. Bu vaziyet karşısında Refik bey, şaşırmış bir halde ya- tağından fırlamış ve pençereye koşmuştur. Kaymakam bey pencerede ba- kınca kendi evinin kurşun ve taş yağmuruna — tutulduğunu gör müştür. Kaymakamın evinde tele- fon vardır. Refik bey derhal tele- fona koşmuş hadiseyi polise ve jandarmaya haber vermiştir. Bu çirkin hadiseden heberdar olan jandarma kumandanı yüzbi Halil bey jandarma ve mahalle bekçilerile heraber derhal hadise mahalline koşmuş tahkikata baş- lamıştır. Bu sırada müddei umumi de yetişmiş ve müştereken tahki- kata başlamışlardır. Fakat müte- casirler, jandarmalar yetişinceye kadar kaçmışlardır. Kaymakam — beyin — refikası h hamile olduğu için bu hadiseden çok korkmuş ve bayıl- mıştir . Bir taraftan — tahkikat cereyan ederken diğer taraftan da doktor. Mustafa Azmi bey kaymakam beyin evine gelerek bayılmış — olan refikası — hanımı ayıltmakla meşgul olmuştur. Şimdiye kadar yapılan tahki kata mazaran vak'a inin il kişi olduğu anlaşılmaktadır. Bun- larda biri kaymakamın evine silâh devam etmiştir şüphe edilen eşhas celbedilerek isticvap edilmişlerse |de — henüz müsbet bir netice elde edileme- miştir. “Anadolu, gazetesine vaka ma- hallinden yazılan bir mektupta deniliyor ki: * İşin garip noktası şu durki, hadise mahalline jandarma ve mahalle bekçileri derhal yetiştik- leri halde polisler yerlerinden bile kımıldamamışlardır. Bunun sebebi de tahkik edilmektedir. Mamafih bu hal Akhisar polislerinin atıl bir halde olduğunu göstermekte- dir ki ehemmiyetle nazarı dikkati celbetse yeridir . ,, Hizmet gazetesinin bir makalesi Manisa 4 (Hususi kaymakamı Refik beyin silâh ve taş atılması hadisesi mü- hitte çok fena bir tesir yapmıştır. | Hizmet gazetesi bu mesele hakkında yazdığı bir yazıda hadi- senin ehemmiyetinden - bahisle Masa başında valilik devri geçti, liyor ve valinin Akhisara gelip meseleyi tahkik etmesini talep ediyor. Kendilerinden Buğday fiatleri Bu günlerde Anadoludan gelen buğday miktarı artmıştır. Yalnız iki gün içinde şehrimize 120 va- gön buğday gelmiştir. Şehrimize fazla buğday geldiği halde ekmek fiatleri ancak 10 Mübadele işi Muhtelit İıomisyonî 15 kânunuevelde toplanacak Muhtelit mübadele - kamisyo- 'nunda tevekkuf devresi devam edi- yor. Heyeti murahhasamız. reisi Tevfik Kâmil beyin meclisin a; ma merasiminde hazır. bulunmak üzere Ankaraya gitmesi gündelik muamelâtı da tehir etmiştir. Bir müddetten beri faaliyetini tatil eden takdiri kymet heyetlerinin yeniden faaliyete başlamaları için bir talimatname hazırlanmıştır. Bu talimatname muhteviyatının tatbiki, yani takdiri kıymet he- yetlerinin vazifeleri Tevfik Kâmil beyin avdetinden sonra mümkün olacaktir. M. Rivas kânunuevelin 15 inde şehrimize avdet edecektir. O tarihe kadar cemiyeti akvamda yeni bitaraf azayı intihap edecek- tir. Bu itibarle umumi içtimalara ancak 15 kânunuevelden / sonra devam edilecektir. Tiyatro ve sinema çıkışı fazla tramivay bulundurulacak Geceleri Beyoğlundaki tiyatro ve sinemalardan çıkanlar tram- vay bulmak üzera tevekkuf yerlerinde uzun müddet beklemek Mmecburiyetinde kalıyorlar. Havalar soğumağa başladı; bu bek- lemek daha müşkül oluyor. Seyrüsefer merkezi bunu nazarı dikkata almış ve halkın gerek Şişli tarafına, gerek — İstanbul cihetine kolayca tramvay bulması için tedbirler ittihaz etmiştir. Tiyatro ve sinemaların — t saatlerinde kâfi derecede tram- vay bulundurulacaktır. Malül gaziler Malüllerin mıktarı tespit Malül gazilere ziraat bankasında bulunan 500 bin lira tevzi e cektir. Bunun için memleketimizde ne kadar malül olduğunun anla- şılmasına lüzum gösterilmişti. Müdafaayi — milliye — vekâleti askerlik “şubelerine - verdi; emirde mıntıkaları malülinin mıktarının tesbitini bil- dirmiştir. Şehit evlâtlâtlarna tütün satı- şından yüzde iki verilmektedi Bu para tütün inhisar idareleri den ziraat bankasına her verilmektedir ay Haziranda yüzde ikiler şehit yetimlerine tevzi edi- — Yahu, bizim Ahmet ne ka- dar şıklaşmış! — Tabii; (Akşam)a iki satır- lık bir ilân verdi idi, bir hafta e iş buldu! Şimdi rahatl. " BZW çawgppadan || Aman gelsin... Bir alman fakiri varmış .. Bu adam şöyle kendini bir sıktı miydı. ellerinden, — ayaklarından, parmaklarının ucundan şarıl şarıl su akıtıyormuş.. Ve bu akan suda öyle az uz değilmiş.. Epiyce imiş, tencereleri, kazanları, hattâ küp- leri doldurabilecek kadar çokmuş.. | Vallahi Şehremaneti bir muka- vele yapıp şu adamı buraya ge- dirtecek olursa İstanbul halkına '€en büyük eder. Bu alman Ffakiri bir kere İstan- bul toprağına ayak bassa artık iştir. Ondan sonra bize sırlımızı yere verip yan gelmekten başka bir şey düşmez.. Meselâ çeşmeler kurudu deği mi? Hemen Alman fakiri semt semt dolaştır, bütün halkın su ihtiyacını tatmin etsin, bütün küp- i ağız ağıza doldursun.. kış.. Allah gene fazla kar yağması ihtimal dahilindedir .. Faraza sokaklar geçen seneki gibi karla mı ka- pandı? Hemen Alman fakiri bir tandırın üştüne oturt, adamın içindeki suyu, fışır fişir kaynat, sokağa çıkar, sularını — etrafa — fışkırtan, karları eritsin.. İşte size mükem- mel bir kar makinesi ... Farza mevsim yaz, bittabi buz yok. Alman fakir ne güne duru- Derhal Fon fakiri ayaza İçindeki su donup buz halka meccanen dağı ngin mi çıktı ? Ârozoza filân lüzum yok.. Koy bu adamı ir otomobile, gönder yangına | söndürsün... İşler pek dara gelirse fakirin suyundan bilistifade elektrik, di- noma / tesisatı yok , burnuna bir ampul tak yansın.. İşin güzel tarafı , bu adamın ellerinden ayaklarından çıkan su fiskaye tarzında gayet şik bir şekilde fışkırıyor... Yazın'bu zatı umumi yerlere götü halkın ortasında havaya / kaldırıp fışkırtsın.. Oldu seyyar bir havuz.. Düşünün öyle bir adam ki hem çeşme, hem kar makinesi hem buz fabrikası, icabında sokakları temizleyen, icabında yangına gi- den bir arazoz, hem seyyar havuz. Bu fakir eğer şehrimize gelir- se biz İstanbullular yaşadık gitti.. O zaman bir az rahat yüzü göre müş oluruz... ama Hikmet Feridun iyecek Ve içeceğe hile karıştıranlar Hıfzıssıhha kanunu lâyıhası mec- bu içtima devresinde müza- kere edilecektir. Kanunda yiyecek ve içeceğe ve bunlara hile karış- tıranlara verilecek cezalara dair bir çok maddeler vardır. Şimdiye kadar bu gibi hileler hakkındaki cezalar pek hafi Yeni kanun cezaları ağırlaştırmış- tır. Emanet kanun çıkar çıkmaz tatbikata başlamak için hazırlık | yapıyor. AKŞAM Yevini, Siyas' gazete İDARENANE — acımasluk Akşam, l n ati 1685 idare işleri içim çe ASA Telgeaf adreslı Telefon ; yazı işleri Telafen Gönderlen yanlır, aehibina inde söllemen ABONE ÜCRETLERİ Türkiye içini Seneliği 1700 lt aylığı 909, Üç aylığı S00 kuruş. Ecnebi memleketler için * Seneliği 80007 altı aylığı 46007 Üç aylığı 900 kuruştur.