8 Kasım 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

8 Kasım 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

TAKŞAMDAN AKŞAMA Muhavere ve selâm — Ben geldi. Sen geldi. Yarın, | Vapur var gitmek benl Yukanki zapturaptsız — sözleri saçmalıyan adam , bir. Türktü. Bunları, lâtife niyetine böyle söy- lemiyordu. Bir Rum'la konuşuyor- du da, cümlelerini, - güya kolay- lık olsun diye - muhatabının sarf ve nahvına uydurmağa uğraşıyor- dü. Allah Allahl! Ne - zihniyetli Tevekeli mi, —bunca asırlardır hühümranlığımız altındaki akalli- yetleri kendimize temessül ettire- memişiz! — Hattâ, tevekkeli mi, Yanya'da, - Girit'te — rumlaşmışız; Halep'te araplaşmışız; Manastır'da arnavutlaşmışız!... Hiçbir milletin, aklına ecnebiye kolaylık göster- mek müksadile, dilini böyle acaip “Ben işkencelere sokmak gelme: Paris'ten İstanbul'a geldim ,i suhulet ve cemile göstermek mak- sadile, türk nahvine göre: — JeParis'de Constantinople'â suis venul ecişbücüşleştiren rastladınız Bu kötü tenes - f bize mahsustur; ve bun- hayatımızın her şubesinde nazara çarpar! Bilhassa, selâmlaş- mamızda! Öyle zevat tanrım ki, erkeklerle aşinalık ettikleri zaman, başlarından, güzel güzel, şapkal rını çıkarıp medenice selâm veri- yor da, hanımlarla - karşılaşınca, şapkalarını çıkarmıyor; kafalarını sallıyıp geçiveriyorlar. Bunun bebi, gene temessül hastalı; gene hareketteki istiklâle sahi olamamak: Hanımlar, şapkayı çı karmıyorlar ya! Bu zevat da on- lara çıkarmıyor! Mamafih, başka bir zihniyetle yapılacak olursa selâmın bu tür- lüsü, hiç de fena değil! Avrupa fıı:teleııııde yazıldığına göre, İskandinavya'lı kadınlar, bir kon- gre akdetmişler; selâm hakkında şu yolda mukarrerat almışlar : — “Erkekler, bize hürmet olsun , selâmlaşırken başlarını açıyor- lar. Soğukta nezleye yakalandıkları için, tedavileri gene bize dü Biz, bu hürmetten vazgeçtik. El- lerini şapkaları ucuna değdirerek selâm versinler; kâfi!, Şapkalarımızı esl başımızı - Üşütmememiz zim hanımlar da, bize, clle se- lâm vermiye müsaade ederlerse ne âlâli Yoksa, erkeklere şapka | çıkar da , kadınlara - kafa sallı Olur mu Bunun “ Ben gel- di! Sen gittil Ben yarın var git- mek vapur! , dan farkı yoktur. oguslayya İtalya - Yogoslavya münasebatı bir müddet sükün içinde bulun- duktan sonra tekrar gerginlik peyda etmiştir. Makedonyada bir Arnavut ka- tolik misyonerinin katlinden do- layı İtalya ve Arnavutluk hükümet- lerinin Belgrat hükümetine şi detli nota - vermiş Bulgar matbuatının Sırpların ale hine şiddetli neşriyatta bulunması ve (Pola)da bir Slovein İtalyanlar tarafından kurşuna dizilmesi Yo- goslavyada şiddetli asebiyet tev- Tit etmiş idi. Son günlerde'(İstirya) da İtalyan zabıtasının üç yüzden fazla Sloueni tevl eylemesi Sırpları büsbütün infiale düşürmüştür. Sırplar İtal- yadaki Slav akalliyeti aleyhiüde İtalya hükümeti terafında munta- zam bir sistem dahilinde takibat ve tazyıkat yapıldığı kanaatında- dır. Bu ahval Balkanlardaki sü- künün tehlikeli bir. surette ihlâl olunacağından endişe olunuyor. ve Buğday düşüyor Ekmek fiatının hâlâ düşmemesine hayret ediliyor Amerikada buğday fiatleri düş- meğe başlamıştır. Mamafih son zamanlarda hariçten memleketi- | mize buğday glmediğine göre fiatların düşmesi bizi pek o kadar alâkadar etmemektedir. Şehrimizde de buğday fiatları | düşmektedir. Buna sebep Anado- ludan şehrimize fazla miktarda buğday gelmiştir. Fiatler bir kaç EHİR HABERLERİ | Fındık ticareti Hamburg konsolosumuz bir vapor gönderdi | — Hamburg ticaret konsolusumuz | Hambürg - piyasasmdaki — fındık ticaretimiz hakkında ticaret oda- | sına bir rapor göndermiştir. Bu | raporda deniliyor ki: “Borsayı en ziyade — muztarip | eden fiatları kuvvetli surette yük- | selen Türk fındık içleridir. Türk ve sicilya fındık ve fındık içi ih- racatçılarının fiatları yükselmeğe | matuf olan gayretlerine İspanya iştirak etmiştir ve şimdilik tereffü safahatını tarassutla — iktifa eyle- gün içinde 16 kuruştan 14 kuruşa — mektedir. düşmüştür. Buğday fiatleri düştüğü halde ekmek fiatlerinde bir fark yoktur. | Ticaret borsasında alâkadar zavat ekmek fiatlerinin -düşmemesine hayret ediyorlar. Ticaret borsası rcisi Murat B. diyor ki: —» — Buğday fiatleri düşüyor. Bu düşkünlüğün — ekmek fiatlerine neden tesir etmediğini bilmiyorum. Bunun sebebini emanet daha eyi bilir. Biz bu - işlerdeki fikrimizi bir kaç dafa söyledik. Yeniden münakaşalara karışmanın bir fay- dası yoktur. Halk bilgisi derneğine fahri aza yazılanlar Halk bilgisi derneğine rus müs- teşriklerinden M. Samayloviç ve alman asarı atika mutahasşısların: dan M. Osten fahri aza kayd- olmuşlardır. M. Samayloviç yirmi kadar eserini derneğe hediye et- miştir. Maçka tramvayı Seferlerin çoğaltılması talep edilecek Maçka, yeni inşaat üzerine günden güne şereflenen ve mu- fusu o nisbette çoğalan - İstanbu- hın en güzel bir semtidir. Maçka ile Beyazit arasında işleyen tram- vay arabaları seferi hattın ilk ihdasında ihtiyaca kifayet edecek derecede idi, Bu semtin günden güne kala- balıklaşması —ü bugünkü tramvay seferleri ihtiyaca kifayet etmiyor. Şehremaneti şirketler komiseri Muzaffer bey, vaki olan - müra- caatlar üzerine bunu nazarı dik- kato almış, seferlerin ” daha sık | yapılması ve araba adedinin ço- altılması trâmvay - şirketi nezdinde teşebbüste — bulunmağa karar vermiştir Malül gaziler kongresi Malül gaziler cemiyetinin sene- lik kongresi bu ayın 29 uncu cu- ma günü toplanacaktır. İçtima için diğer vilâyetlerde bulunan malül gaziler cemiyetlerinden kon- greye murahh: Bu seneki kongrenin diğer se- nelerdeki fkongralerden daha gü- |rültülü olacağı tahmin ediliyor. Yapağı fiatleri yükseliyor Bir müddetten beri yapağı piyasasında buhran vardı. Sebebi duuyzdyapağı ;neıkeüuindı: fiat- lerin durğun olması idi BĞ e Taber borsasından yapağı fiatlerini sek olduğuna dair telgraflar gel- diğinden bu şehrimiz piyasasında tesirler yapmış, fiatler Ze başlamıştır icaret lar davet edilmiştir. yük- | | Yakında İspanya : fındıklarının piyasada görünüşü haizi ehemmi- yet bir vak'a olacaktır. halde fındık içi fiatla- ükselmesi muhtelif Türk satıcılarının taahhütlerini ifa ey- lemek istemedikleri ve bir çok Türk orijinal - mukavelelerinin 3,4 ve hatta beşinci ellere geçmiş olmasından dolayı Hamburg bor- sasının müşkülâta duçar olacağı borsada iddia edilmekte olduğun- dan - devam eylemektedir, Ban- kalarda cereyanı hadisatla meş- gul olmağa başlamışlardır. , Darülâceze halosu sipahi ocağında verilecek Şehremaneti her sene vermekte olduğu Darülâceze balosu - için hazırlıklarını ikmal etmiştir. Balo bu sene 21 teşrinisanide verile- cektir. Balo sipahi ocağında ve- rilecektir. Balonun' ve - diğer s nelerde verilen balolardan daha mükemmel olmasına komite heyeti çalışmaktadır. Kömür depoları hamalları Kömür depoları hamalları şim- diye kadar hiç bir kayda tabi değildiler. Emanet bunu nazarı dikkate alarak kömür - depoları 3 mıntakaya ayırmış ve başlarına inzibat ve intizama vakıf birer reis tayin etmiştir. Bu mıntaka- lar Kanlıcadan Üsküdara, Yeni- köyden Topaneye kadar ve Haliç sahilleridir. |Gazetemize 4 satırlık bir ilân koy- durup bir kaç gün içinde kendilerine iş, evlerine müşteri bulanlar çoktur. Siz niçin istifade etmi- yorsunuz? | Mektuplarınızı aldırınız Gazetemiz — idarehanesini —adres çari lerimizden: T.V.- Md -D& - A.S.- MK - Melike Nuri mektupların — idare inması mercudur. hanemi Seyrüsefer Memurlar yaya geçen halk ilede meşgul olacak Kadıköyü semtinde işleyen oto- mobil ve otobüslerin intizamsızlı- ğından dolayı seyrüsefer merke- zinin buraya sabahtan gece va- puruna kadar bir memur ikame yazmıştık. — Seyrüsefer merkezi — bunü nazarı dikkata almış, bozuk otomobilleri ayırmak, intizamsızlığa kati surette nihayet vermek üzere evelki gün $ memur tefrik ederek Kadıköyüne baskın yapmıştır. Memurlara bir de mühendis refakat etmiş, bozuk frenli oto- mobilleri — muayene — etmiştir 20 kadar otomobil ele geçirilmiş ve bunların sahipleri - şiddetle cezalandırılmıştır. Seyrüsefer merkezi, bütün neş- riyata, temennilere rağmen şim- diye kadar muvaffak olunamayan mühim bir noktayı daha temin etmiştir: Seyri sefer işaret me- murları yalnız otomobil ve araba- ların seferleriyle alâkadar oluyor, yaya geçen halk ile meşgul ol- mayorlardı. Bu suretle bilhassa akşamları Calata, Galatasaray gibi kalabalık rlerdeki — geçit — noktalarında Halk' uzüu öündderi bademek mecburiyetinde kalıyorlardı. Yeni seyrüsefer baş memuru Hayri B. bu intizamsızlığın önüne geçmek üzere memurlarına kati surette emir vermiştir. Badema geçit yerlerinde halk fazla beklettiril- meyecek ve işaret — memurları lüzüm — görüldükçe — otomabil vi tramvayları durdurup balkı geçi- receklerdi Okturuva Tarife yeniden tetkik edilmeğe başlandı Bir refikimiz emanetçe oktur tarifesinin tadiline karar verildi yazıyordu . - Okturuva meselesi hakkında tahkikat yaptık. Sanayi birliği tarifenin tadili için alâkadar vekâletlere müracaat etmiştir. Bu müracaat üzerine dahiliye vekâleti, keyfiyeti telgrafla ema- 'netten sormuştur. Emanet bu hu- susta tetkikata başlamıştır. Sanayi birliğinin noktai nazarı ” şudür: Devlet teşviki sanayi kanunu ile dal himaye — ettiği halde oktruva tarifesi devletim takip etliği himaye - siyasetine muğayirdir. Emanet bu bususta tetkikat yapacak, vekâlete noktai mazarını bildirecektir. Mamafih —emanet sanayi birliğinin iddiasısını şim- dilik varit görmüyor. taraftan yeni oktruva tari- nasebetile iden güm-) rük tarifelerile okturuva tarifesi- nin |bazı noktaların irine uymiyor. Bu itibarla cemiyeti be- lediye idare ; encümeni - tarifeyi tetkike başlamıştır. Tetkikat ne- ticesinde tarifenin tadilâta tabi tutulacağı muhtemeldir. Şehremaneti, / bir beri büyük bendin tami, guldür. Bent / senelerden tamir yüzi için istinat bir pislik dolmuştur. Emanet çöken istinat —duvarını betondan duvarı çökmüş, çok etmeğe karar vermi; kadar tamirat bitecektir. Dün şehremini Muhiddin bey Bir aya heyeti fenniye müdürü Ziya beyle | birlikte bentlere gi inşa | MAHKEMİ Rakı. esrar, zfıl bir araya gelince... , Kavga bir meyhanede çıkmış. İki saat içmişler.. Gece yarısına doğru esrar çekilmiş.. Gözler du- manlı, akıllar baştan yukarı, İki masa arasında mekik dokuya mü- nasebetsiz kelimeler, küfürler... Kabadayılar ayağa kalkıyorlar: — Ulan banamı söyliyorsun? — Sana söyliyorum ne olacak? Derken bıçaklar çekiliyar, bir de tabanca: Güm! Arkadadan ikinci, üçüncü kur- şun sesi. Ortalık birbirine karışıyor. Sanra polis. Hepsi mergere sevke diliyor. İfadeler, tahkileet, tevkif- hane, nihayet mahkemeya. Şimdi ne rakı, me cerar, me kabadayılık var. Hepsi cadişeli. Zabit okunuyor, Möddei umuml Muavini iddiasını” söyüyer, Mah- keme reisinin vakıfâne ve nufezlu sualleri başlıyor. | Ekser tmaznunlar gibi bunlar da inkâr ediyorlar. Şahitler aynı tarzda ifâde verdiler: “Reis beyfendi! İki taraf ta birbirlerine — hücum - ediyorlardı, Nazmi efendi acele polis gelmesi için tabancasıla havaya ateş' etti. Hasan, çok sarhoş ve hafif yaranı olarak yerde yatıyordu. Hepsi sarhoştular. rafa Kavga Rahminin et çıkmıştır, sataşmasından Rahmi , ikide- birde: * bakanı bir kadeh rakı gibi içerim!,, diye bağırıyordu. Verilen kararda Rahmi 3 ay bapse mahküm oldu. Digerlerinin bafif cezalarile muhakeme bitti. Rahminin attığı rakı şişesile ya- ralanan kayıkçı Dursün bu meye hane macerasını koridorda arka- daşlarına anlatıyor: *“Sarhoşluk bu. Sorulan sualle- ve, yorulan çenelere yazık. Neden olmuş, nasıl olmuş? Bu suallerin manası nedir anlamam, Benim tarafta sarhoştu, zaten bunların dördü de kabadayı geçinir, esrar ve elelik bir araya ge Bu felâket ne zaman yan yana gelse bir kıyamettir kopar. Bere- ket versin polisler çabuk yetiş- Hiler . yoksa kan gövdeyi - götü. Ah şu Rahmil bütün - çocukla- rın nahak yere hapse girmesine sebep oldu. Bir şeye kızmayorum sultan Mahmut cücesi kadar bu- yu olan şu herif. Köroğlunu geçti. Birisi bir gün kafasına kuvvetli bir yumruk vursa iki santim boyu ile çivi gibi yere geçecek! ,, Rüsumatın temuz İstatistiği | Rüsumat istatistik müdiriyeti 928 senesi temuz ayına kadar istatistiklerini ikmal etmiştir. Ma- | liye vekâletinden verilen bir emir- de Rüsumat varidatının tahakkuka için diğer ayların 'da bir an evel yetiştirilmesi bildi Rüsu- mat idaresi bu husustaki faaliye- tini artırmıştır. Yevmi, Siyas” yazete İDAREHANE — acimutlük sokağı Telgraf adresii “Akşam, tanbul, yan işleri içim lti 1686 Telefon 1 İdare İşleri içime çi HS4 Günderilen yanlar, sahibine bade olüman ABONE ÜCRETLERİ ( zürküye içim Seneliği 100 lt aylığı 900, Üç aylığı Bene Aylığı 1609; Üç aylığı 990 kuruştur. Cüetecle Ülnlerden mer'diyet kabul eimez