16 Kasım 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

16 Kasım 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

16 Teşrinisani 1929 e SAA DA SRYUURÜ ĞK Akşam Sahife 3 — AKŞAMDAN AKŞAMA Kahramanlar Yaşar Nabi Beyin Divan edebiyatı şüerası, saçlı sakallı adamlarmış. Tanzimat ede- biyatının Ziya Paşası ve diğer paşaları da malüm: !Kırkını aşmış kelli felli zevat! Nur yüzlü muh- derem ihtiyar Ricai Zade Mah- mut Ekrem'in te lâmizinden İsma Safa: Li diyerek, kendi tablosunu kendi çiziyor. Şimdiki şüera ise, eski meslektaşlarına, “aklın yaşta ol- miyip başta olduğunu, , isbat etmek ister gibi, maşallah, hep genç kimseleri Son günlerde mecmuasınıfneşreden Yaşar Nabi Bey, — bu sene çıktı mı bilmi- yorum — geçen sene Galatasaray hisesinde talebe Yedi Meşale'den - bir tanesi olan Yaşar Nabi Beyde, zamanı- | mizın ekseri genç . şairlerinde | nadiren görülen oldukça bariz hususiyet, Avrupa edebi cereyan- larnı epi takip etmesidir. le bir kaç kere konuş- tum. Sözlerile bende böyle bir | tesir bıraktı idi. Fakat, KAHRA- MANLAR isimli eseri larını - karıştırdığım şairin de, diğer genç şairleri tarzından — pek — uzaklaşmadığı intibamı aldım. Şair, sanki - bu cemiyetin adamı değil; çok eski bir âlemde yaşıyor! Kitabın lâa- lettayin bir yerini açalım: şehiri kaj dar oldü. işte mabidam'in Sükün çöre kadar decindi.| ve oto- Allah aşkına — söyli oraya gidip rahat bir uyku uyuyayım | “Gece ve şehvet, in bu ilk mısrar, -diyeceksiniz surette söylenmiştir. Fakat, diğer manzumelerde de, asrımızın haya- tına dair izler bulunmamaktadır : Anasır, çıplak tabiatın, yahut, iptidat bir kasabanın anasırıdır. Şiir, tahteşşuurdan gelen sözler addedildiğine göre, bir tesellimiz Garp - cereyanlarını - takip eden Yaşar Nabi Bey, - gençliği | dolayısile - bunları henüz tahteşşu- uruna geçirmek vaktini bulama- mıştir Herhalde, ümit ile beklemeliyiz! Gelecek eserinde, içinde yuvar- lanmakta bulunduğumuz yirminci asrı — müvaffakiıyetle — terennüm edecektir. (Vâ - Nü) Asma köprü meselesi Dünki nüshamızda asma ki hakkında emanet heyeti fenniye müdürü Ziya beyin talâasını kaydederken: “Köprü asma olursa Süleymaniye ile Şişane arasındı edilmelidir,, şeklinde bir cü çıktı. Ziya bey, asma köprüye verilecek irtifaın Süleymaniye ile Şişane hizasına geleceğini söyle- miştir. Bu yanlışlığı tashih eder Bam Dünkü nüshamızda baş- dadığımız 1 numaralı, kuponu kesmemiş yahut dünkü gazı temizi görmemiş olmanız ihti- malini nazarı dikkate alarak bugün 1 ve 2 numaralı kuponları, bir arada neşrediyoruz.Hergün Garetemizdeki kuponları kesip saklayınız! AKŞAM GAZETESİ 500 liralık Kiymetli eşya piyangosu kuponu B0 Bu kuponu saklayınız | Hatta sirf şehir halkının verdiği Hastane ihtiyacı Evkaf Çapadaki hastaneyi ne zam- |an ikmal edecek? İstanbuldaki hastane buhranı karşısında — evkafın — Çapadaki pavyonlarının tütün deposu halin- de kullanılması doğru olmadığını yazmıştık. Sıhhiye vekâletile evkaf idaresi bu. neşriyatımını — nazarı dikkate almışlardır.. İstanbuldaki hastaneler, şehir halkından ziyade Yaşradan gelen hastalarla - doluyor. - Bu - itibarla İstanbul hastaneleri şehir müesse- seleri halinden çıkmış, bi memleket için kapıların açmış birer müessese halini almıştır. vergilerle idare edilen şehrema- neti hastaneleri de başka yerlerden gelenlerle doludur, Sıhhiye vekâleti ve evkaf mü- di apadaki — pavyonların noksanları ikmal etmek için an- laşmışlardır. Ancak Ankarada nu- müne hastanesi yanında evkafın iştirakile yaptırılan hastane ikmal edilmeden evel evkaf bu işe baş- lamıyacaktır. Müskirat inhisarı müdürlüğü Müskirat inhisarı müdürlüğüne hukuk müşaviri Asım beyin tayini teeyyüt etmiştir. Bu hususta bazı isimler söylenmektedir. Bu meyanda kibrit inhisarı #âüdürü Tahir Kev- kep beyden de bahsediliyor. Asım beyin kibrit inhisar müdürlüğüne tayini söylenmektedir. ŞEHİR HABERLERİ Dövdü mü? İzmirde, bütün sporcuları alâkadar eden bir muhakeme.. Geçenlerde İzmird Altay - Al- tınay birinci takımları arasında yapılan — futbol müsabakasında hakem Altınordulu. Hüseyin bey Altınaylı bazı oyuncular. tarafın- dan dövülmüştü. Sahada binlerce seyirci huzu- runda vuku bulan dayak hadise- sinin faili Altınaylı Tosun - beyin İzmir sulh ceza mahkemesinde davasına başlanmıştır. Müddei mevkinde altunordulu Hüseyin beyle avukatı ve maznun mevkünde de Tosun bey bulun- makta idiler. Tosun bey; hakem olarak oyunu lare eden Hüseyin beyi herkes buzurunda — tokatladığını — inkâr etmiş ve bunun üzerine şahitler dinlenmiştir. Dinlenen şahitler sekiz kişidir Bir çok sıporcunun . heyecanla takip ettikleri bu muhakemede dinlenen şahitler; maç günü Tosun beyin hakem Hüseyin beyi bütün seyirciler huzurunda tokatladığını ve tahkir ettiğini söylemişlerdi Tosun bey; bu şahitlerin Hüse- yin beyin Altaylı ve Altınordulu arkadaşları olduğunu ve hatır şahitlik yaptıklarını söylemiştir. Tosun beyin şahitleri dinlenmek » üzere muhakeme 3 kânunuevvele birakılmıştır. Tosun bey bu dayak meselesin- den dolayı bir sene müddetle diskalife edilmiştir. Vesika sorarken. Halkı gece yarısı yol ortasında brakmamak lâzım Çarşamba gecesi, saat on iki- den sonra, İstanbul sokaklarında, sabık bir. valimizin meşhur ma- nevrasını andıran — bir. faaliyet vardı. Omuzları pelerinli, belleri tabancalı belediye mamurları her köşeyi kesmişler, vesaiti nakliyeyi çeviriyorlar , —şoför vesikalarını kontrol ediyorlardı Çarşamba gecesi, Fatihten Şiş- liye kadar yolları kesen memur- lar, otuz. kırk tane vesikasız şo- för tevkif ettiler... Biz bu nevi kontrolün, halka eziyet olmasın- dan başka bir faydası olacağını zannetmiyoruz. Çünkü her gece , tiyatro, sinema, bar — önlerini dolduran — otomobillerden — eser yoktu. Meydanda tek tük otomo- bil görünüyordu . Kontrolu duyan şoförler piya- sadan çekilmişler. garajlara mişlerdi. Belediye memurları, şoförleri çevirebilirler, İakat gece evine veya gezmeğe giden halkın yo- hu kesemezler, Bu. fena ve çirkin bir üsuldür Çarşamba gecesi, vesikası ol- mayan şoförün otomobiline binenler| gece yarısı yolda yaya kaldılar. “Şoförleri - kontrol için daha esaslı ve daha müsmir bir usul bulunmalı ve halkın istirahati selb edilmemeli Rusyaya ihracat İki banka müşterek bir kalem teşkil ediyor Rusyaya yapılacak ihracat hak- kınta Sanayi ve Maadin bankasile ziraat bankasına verildiği malüm- dur. Her iki banka ihracat için idare etmek için müşterek bir ka- lem tesis edeceklerdir. Bu kalemin ismi “Rusyaya ihracat bürosu, olacaktır. Kaleni şehrimizde ola- caktır. -Adana, İzmir, Trabzon, Kars gibi şehirlerde de ziraat bankaları büronun vazifesini ifa edecektir. Bu şehirler en ziyade Rusyaya ya ihracat yapan şehirler olması itibarile ziraat bankasının bura- larda vazifesi artacaktı İhracat bürosünün talimatnamesi iktisat vekâleti tarafından tanzim edilmektedir. Behcet bey fırka mi fettişi oluyor Maraş mebusu sabık maarif emini Bebçet beyin Bursa mınta- kası fırka - müfettişliğine edile tayin kuvvetle söylenmektedir. Hamdi bey Ankaraya gitti Liman şirketi müdürü Hamdi B. dün Ankaraya gitmiştir. Ham- di B. Ankarada yeni sipariş edi- lecek vesait — hakkında vekâletile temas edecektir. Dikkat etmeli Türk Ocağından: Türk Ocağı menfcatına olduğunu ileri sürerek bazı müesseselere müracatla mü- samere bileti tevzi edildiğini istih- bar ettik. Dolandırıcılıktan başka bir şey olmayan bu müsamereden katiyen Ocağın alâka ve malü- Matı olmadığını beyan ederiz. maliye Muallimsiz köyler Mektep var, hoca yok ço- cuklar sokakta dolaşıyor Anadolu gazetesinde okuduk: Alaşehr'in 250 evlik bir köyü olan Derbent köyünde güzel bir mektep binası vardır. Fakat mek- tebin muallimi olmadığından tah- sil çağında bulunan çocuklar s0- kaklarda gezmektedirler. Vaktile bu mektebin bir mual- limi / varmış ve civarındaki dağ köylerinin çocukları da bu mek- tebe giderlermiş. Şimdi bütün bu köylerin çocukları muallimsizlik yüzünden mektebe gidemiyorlar. Bundan başka gene Alaşehire merbut Horzum Keserler köyün- de de mektep olduğu halde mu- allim olmadığı için bu köyün 70-80 kadar çocuğu sokaklarda gezmek- tedirler. Bu iki köye birer muallim tayiı edierek vatan çocuklarının cahil kalmalarına meydan vermemek lâzımdır. Maarif eminliğinin nazarı dikkatini celbederim. Mektep kitapları İlk ve orta mektep kitapları basıldı Maarif vekâleti mektep hitap- larından yalnız orta - mekteplere ait olan kitapları bastırmıştır. İlk ve orta mekteplere müda- vim bulunan talebe kitaplarını tedarik etmişlerdir. Ancak Jiselerin ikinci devresi sınıflarını henüz kitapları basıla- mamıştır . Bu itibarla ikinci devreye devam eden talebe, yeni kitaplar bastırılıncıya kadar derslerini mu- imin takririni not etmek sure- tile takip ediyorlar” Bakkâlar Bugünki içtimada neler görüşülecek? Bakkallar cemiyeti şehrimizde bulunan bakkalları bugün darül- fünun konferans salonunda / içti- maa davet ediyor. Bu içtimada bakkallar makama — ve — rakı fabrikaları arasında yapılan tröst- ler hakkında müzakerede bulu- nacaklardır. Bunlardan — makarna tröstünün Hiatleri — yükselttiğinden bahset- miştik. Rakı fabrikaları tri şekkül etmiştir. Yeni kallara verilen parayı yüzde beşe indirmiştir. Ayni zamanda vere- siye muameleyi de kaldırmıştır. Yarmki içtimada belediye ce- zaları, kolza yağile karışık petrol satışı da görüşülecektir. Ecnehi seyahlar Yataklı vagonlar idaresi mev- sim münasebetile seyyah celbi için hazırlıklara başlamıştır. Ya- taklı vagonlar Halepten buraya seyyah celbine çalışmaktadır. Bu sonunda — Süryede bulunan ay seyyah kafilesi şehrimize gele- cektir. Bu seyyahin kafilesi 70 kişiden mürekkeptü İzmirde millet mektepleri gittikçe çoğalıyor. Izmirde Millet mektepleri der- saneleri gittikçe fazlalaşmaktadn Nefsi Izmirde dersane adedi 11 olarak tespit edilmiştir. Mevcut tahsisatın kifayet etme- yeceği zannedilmektedir. Amele ve müstahtiminini okutmak ve mnallim ücretini vermek mecbu- riyetinde olan müesseselerin vere- cekleri para ile açığın kapatılması || düşünülüyor. | İnayetullah Ali beyler, Bihter hanımlar, Beh- lül beyler, Huriyet hanımlar (Dündar Alpler, Sevim hanımıar, Neşe hanımlar ) Zaman zaman bizde bazı isim- ler moda oluyor. Meselâ Devri Hamidide Mus- tafa Feyzullah, İnayetullah Al Mehmet Rükneddin, Abidin Si kâti gibi ağır başlı, kelli felli, heybetli Ywametli — isimler pek ziyade rağbette idi... Edebiyatı cedide ile beraber ortaya bir sürü Bihterler, Behlül- ler, Nihaller, Ruhsarlar, Vecdiler, Nejatlar, Şüküfeler çıktı. Meşrutiyetin ilânından sonra bir. çok Hüriyet hanımlar, Enver bey- ler, Adalet hanımlar, Niyazi bey- ler türedi.. Bir zaman öz türkcülük ceryanı esnasında dogan çocuklara Tekin Alp, Songur Tekin, Dündar Kaya Gültekin Ay, Er Han gibi kızıl. elma isimleri koyuldu. Son zamanlarda Ayten, Sevim, Neşe, Uğur, Gönül ve bu neviden isimler moda oldu.. Her nedense — bugun Ahmet Mehmet, Ali, Veli, Ayşe, Fatma, Hasan Hüseyin isimleri İstanbul için isim değil... Ben, seneler var ki yeni doğan bir çocuğa bu isimlerden — birinin - konulduğunu 'ne gördüm, ne işiltim ... Bu isim modasına o kadar tabi olmuşuz ki bir insanın isminden yaşını hesaplamak pek âlâ kadildir. Meselâ Hüriyet hanımlar, Ada- let hanımlar, Enver beyler, Niyazi beyler hep 21 yaşındadır... Bih- 'terler, Behlüller, Nihaller, Vecdiler | Hüriyet hanımlardan, Enver bey- lerden, Niyazi beylerden, Adalet | hanımlardan daha yaşlıdırlar, on- ların agabeyleri, ablaları vaziye- tindedirler, çünkü Edebiyat cedide devri Hüriyetin ilânından eveldir. İnayetullah Ali, Mdstafa Fey- zullah beyler her halde kırkı aşkındır. Songur Tekinler Dündar Alpler devrei şebabette, Ayten, Gönül, Neşe, Ugur, Ümitler de devri sa- bavettedirler... Hikmet Feridun 24 sene ağır hapis Çeşmeli Nuri idamdan kurtuldu Bundan epiyce evel İzmirde Çeşmede feci bir cinayet olmuş, Nuri namında biri, başkasile gayri meşru —münasebatta bulunduğu iddiasile zevcesi Mevliyeyi ve zı baştan / çıkaran Hasibi öldürmüştü. Nurinin şimdiye ka- dar ağır cezada devam eden mu- hakemesi hitam bulmuş ve ha- disede esbabı muhaffefe göri düğünden idam yerine 24 sene ağır hapse konulmasına - karar verilmiştir. Yevmi, Siyas” gazete Telgraf adrosl: acımunlak sokağı “Akşam, latanbul, leri içim lt 1686 işleri içini çe MK e d el ABONE ÜCRETLERİ Türkiye içini Seneliği 1700, alli aylığı 900, Üç aylığı 00 kuruş. Ecnebi memleketler ği 3000; aha aylığı 1600; ü