18 Kasım 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

18 Kasım 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Nümune hapısane Ahkarada yapılacak hapi sanede Ağır hapisler nasıl giydirilecek ? Dün Ankarada adliye vekilinin © riyasetinde ;yapılan mühim bir içtimada Saksonya hapishaneler nizamnamesinden aynen hapisha- meler nizamnamesini tetkik etmiş- lerdir Bu nizamname ikmal edil- W Bir kaç güne kadar tas- Ağır hapisler siyah gömlek ve kırmızi numara, gömlek ve beyaz numaralı elbise- ler giydiricektir. Hafif hapisler ceklerdir. Bunun hapisler siyah | mıntaka hapishanesi yapılıncaya kadar ilk nümune hapishanesinde Ankara hapishanesi olması takar- münlerit hapisler için odalar ya- | pılacak, ağır ceza mahkümları | teker teker bu höcrelere konula- | caktır. Eskişehirde umumi hapishane inşası için mevcut teşebbüsat kuv- vetlenmektedir Taksim abidesi ne halde? Taksim abidesinin iki tarafında bulunan çeşme havuzlarının içleri ekmek ve kâğıt parçalarile taş ve toprakla dolu olarak süprüntü sandığını andırmaktadır. Ecnebi misafirlerimizin -bile bürmet ve tazimle selâmladıkları bu büyük abideye neden biraz dikkat ve “ihtimam göstermiyoruz? Nezafeti fenniye ve zabitai belediye me- amurları bunu görmiyorlar mı? Sahte hir memur “Dim gece Balat sinemasına Muhiddin efendi. isminde - biri, kendine taharri / memurü / süsü vererek bedava sinemaya girmek istemişse de polis — memurları tarafından — görülerek — karakola | götürülmüştür. Karakolda Muhiddin efendinin | üzerinden bir polis pelaskası zu- bur eti Bağçede yakalandı İcadiyede tuhaliyeci — Haçi bağçesine giren Abdülkadir der- dest edilmiştir. Bunlar kim? | Yemiş iskelesinde bir kaç şahıs kayıkçı Mustafayı döverken Üs- küdar kayıkçılarından Ahmet ara- ya girmiş, mütecavizler bu sefer Ahmedi — ayağından yaralıyarak Şereve Bir çocuk yaralandı 1916 numaralı ” otomobil dün saat 14 de Tophaneden geçerken 7 yaşında İzzet isminde bir çocuğa çarpmış, yaralamıştır. Şoför Meb- met derdest edilmiştir. Feci hir kaza Unkapanında Mahmut/ ustanın dükkânında çırak Ahmet dün gece yatmak için dükkânın oda- ##ına çıkarken merdivenden düş- müş, ayağı kırılmıştır. 2 Yangın başlangıcı 1 — Dün gece saat 15te Çar- gşının Mahmutpaşa kapısında kah- veci Lambonun dükkânından ateş çıkarak, dükkân yanmışlı. Yan- ginin sebebi meçhuldür. 2 — Dün gece beylerbeyinde gülbehar sokağında Husameddin beyin baca kurumları tutuşarak yangın çıkmışsada söndürülmüş- tür. * Şeni tecavüz — Karıya tesallüt etmişler sonra kuyuya atmışlar İzmir 17 (Hususi) — Perşembe günü Kemal paşanın Taş kahve yerinde Ali ve Tevfik namında iki kişi tarafından — kasabadan İzmire gelen havva namında 20 yaşlarında bir. kadının urzına ge- Ççilmiş, sonrada kör bir kuyuya atılmıştır. - Havvanın iki bacağı kırılmış bir şekilde tarlada çalışan 12 yaşında bir arap çocuk tara- fından beş saat sonra görülmüş, karakolyvasıtasile çıkarılmıştır. Füiller yakalandı. Havva has- tanede hayati tehlikedir. Kocası İsmail namında bir kalaycıdır. Ankara ocak kongreleri Ankara 16 (Hususi) — Anka- | rada ocak köngrelerinin toplanma hazırlıkları bitmiştir. Bir kaç güne kadar Ankara merkezi ocak köngresi toplana- caktır. Bundan sonra kaza kon- greleri başlayacaktır. Bu köngrelerde halkımızı alâ- mede halkın ihtiyacına ait şayanı dikkat meseleler vardır. Sofyada tevkif edilenler Sofya 16 ( Hususi ) — Make- donyalılar arasında siyasi vekayiin çoğalması üzerine izabıta Make- donyeli komite mensuplarından ü Yevkif etmiştir: —— Nadir hanın beyannamesi Londra 16 ( Hususi ) Nadir han Afgan milletine hitaben bir beyanname neşretmiştir. Beyan- namede — Amanullah / tarafından kurulan esaslara ve ” aktedilen muahedelere — riayet — edeceğini Hizmetçiler hakkındaki talimatname Şehrimizde ev hizmet; ahçı, sütnine gibi müstahdemler öteden beri bir kayda tabi değildir. Ema- net bu ciheti nazarı dikkâte ala- rak bir talimatname hazırlamıştır. Yakında bu talimatname tasdik edilerek tatbik olunacaktır. Yeni talimatname mucibince hizmetçiliği meslek — edinenler, belediyelere kaydedilecekler, ellerine hüviyet varakaları alacaklardır. Bir ay zarfında limana gelen vapurlar Geçen ay zarfında limanımıza 701 vapur girip çıkmıştır. Bu va- purların 116 sı Türk bandralıdır. Diğerlerinden 112 si İngiliz 105 i İtalyan, 112 si Yunan bandralıdır. Limanımıza en az gelen vapurlar Danimarka, lehistan, yogoslavya, Norveç vapurlarıdır. Kastomonodaki hadise Kastomonu müdürü Halim beyin evine —atılan — silâhlar — meselesi tahkikatına devam ediliyor.. Müd- dei umumilikçe bazı kimselerin ifadelerine müracaat olunmuşsada henüz fail meydana çıkmamıştır. Bir italyan maden şirketinin müracaatı Bir İtalyan maden - şirketinin memleketimizde İş yapmak - için ticaret — müdiriyetine — müracaat etmişti. Bu şirket Denizli havali- sinde çanez madeni / istihsal edecekleridir . Akşam Ziraat enstitüleri celbedılıvoı' Ankara 17 (Telefon ) — Zıraat vekâleti yakında bitecek olan zıraat enstitüsü için Avrupadan 12 mütehassıs getirecektir. İbrahim Tali B. Kânunuevel ortalarında Ankaraya gelecek Ankara 17 (Telefon) — Şark vilâyetleri müfettişi umumisi İbra- larında Ankaraya gelerek müfet- tişliğe ait bazı birikmiş işlerin halli için Dahiliye vekiline izahat verecektir. Ankaranın tenviri bele- Tarifesi Cemiyeti diyeye tevdi edil Ankara 17 ( Telefon ) — Şeh- remini muavini Nevzat B. Ankara elektrik şirketi ile şimdiye kadar olan olacak - vereceklerin mahsulu şehrin — tenviratı si hakkında yaptığı mukaveleyi cemiyeti belediyenin tastikine arzetmiştir. Mecliste müzakere Ankara, 17 (Telefon) — B. M. Meçlisinde ,müzakere — edilecek mevat olmadığından içtima per- şembeye talik edilecekti Süriyedeki Türk emlâki Ankara, 17 (Telefon) — Suriye- dekilerin Türkiyedeki, Türkiyede- kilerin Suriyedeki emlâkinin va- ziyeti hakkında yakında Halepte müzakerata başlanacaktır. Maarif cemiyeti içtimar Ankara 18 | Telefon | — maa- rif cemiyeti heyeti —mi İ ekseriyetsizlikten dolayı tehir etmiştir. Kazanç vergisinde yapılacak tadilât Ankara, 17 (Telefon) — Va- ridat müdüriyeti umumiyesi ver- gi kanunlarında yapılacak — tas- | hihat için tetkikat yapacaktır. Evelâ kazanç vergisinden yapıla- cak tadilât ve tashihat tetkik edilecektir. Mecliste iınıınirafı imtihanları Ankara 17 (telefon) — Bugün mecliste istenografi imtihanları ya- lacaktır içtimamı Sarhoşluk bul Sabıkalı tatar Hayri dün gece sarhoş - olarak latada “öteye beriye taarruz ederken polislerle karşılaşmış, — silâha — davranırken yakalanmıştır. | Bir lıamvıy' araha kırdı Dün kürüçeşmede 3406 numa- ralı arabaya 23 vay çarpmış, arabayı karmıştır, 120 altın çalmış Karagümrükte değirmen soka- gada Havva hanımın evine hırsız çalmıştır. Kadın damadı Mehmet elendiden şüphe ettiğini söylemişi Karnından bıçaklanmış Taksimde Yenişehirde Piran, Hasan tarafından karn bıçakla yaralanmıştır. Sebebi meç- huldur. turan Fransız kabinası /M. Briant nazır- | Avrupadan 12 mütehassis | him Tali bey 2 Kânunuevel orta- | lara izahat verdi İ Paris, 16 (AA) — Nazırlar | meclisinde M. Briand beynelmilel | | | meselelerin şimdiki safhası hak- kında izahat vermis, Sarre müra- keratına iştirak edecek Fraânsız murahhas heyetinin teşekkül tarzını | tasvip ettirmiştir. Nafia nazırının | riyaseti altında bulunacak olan bu | hey'et gelecek hafta mesaisine başliyacaktır. Araplarla musevilerin teşriki mesaisi Hayfa 17 ( Hususi) — Nafiz arap mahafili musevilerle iktisadi sahada bir teşriki mesai zemini bulmağa çalışacak olan büyük bir arap fırkası teşkili fikrindedir. Sovyetlerin Londra sefiri Moskova, 16 (A.A) — Neft sendikası reisi M. Gregair Soko- Inikov İngiltere hükümeti nezdine sefir tayin edilmiştir. Izmirde halıcılık hakkında tetkikat İzmir 17 (Hususi) — Bir aydan beri sanayi ve maadin bankası na- mina türkiye balıcılığı hakkında tet- kikatta bulunan Hereke fabrikası Reşit B. tetkikatım bitir- Bugün İstanbula hareket - etti Reşat B. Türkiye halıcılığını Zaif | bulmuştur. Paris :u% 'naışırıııın ihtilâsı Moskova 16 (A. A.) — Bes- sedovski — meselesi — hakkındaki zimmetine 15000 iki yüz Dimla dolar geçirmiş olan mumail Kaklındaki ittihamname müddei umümi - tarafından tasvip edi- miştir. | iptidai tahkikat nihayet bulmuş, * | Suriyede tevkifat | Beyrat 16 (A.A.) — La Syrie gazetesi zabıtanın bir depoya giz- lenmiş bir çok tüfek, mitralyöz ve el bombası ” bulduğunu, — bu münasebetle mütecaddit tevkifat İş meselesinden Dün gece Kumbaracı yokuşun- da vapur amelesinden Nazım ile amele çavuşu Hasan iş meselesin- den dolayı kavgaya tutuşmuşlar birbirlerini yaralamışlardır. İşsiz bir hırsız Mehmet isminde bir işsiz dün gece köprüde Şirketihayriyenin 36 numaralı — vapuruna — sirkat kastile girerken yakalanmıştır. Karar. bugün! Agriyotera kelimesi şiddet manasına mı geliyor? Madam Eleninin Türklüğü tahkir davast son safhaya dahil olmuş- tur. Geçen hafta madam Eleninin makalesinde istimal ettiği “Agri- yötera,, kelimesinin hangi mana- ya geldiğini tespit etmek için bir ehlivukuf tayin edilmişti. Bir kaç gün mukaddem ehli- vukuf içtima ederek Agriyotera kelimesini muhtelif mevatla tefsir 've bir rapor tanzim etmişlerdir. Ağır ceza mahkemesinde dün sabah saat 11 de bu rapor okun- muştur Rapor şu maaldedir: “Muharririn “Türkler Asyanın derinliklerinden gelen agriyotera hissiyat intikamcuyame ile yunan cümlesindeki agriye- tera kelimesi ” vahşi ve şiddetli manalarına gelebilir. Aynı zamanda Anadoludan savlet eden Türklerin Yunan sürülerini denize döktüğü bir hakikatı tarihiye iken cümlede Asya kaydının bulunmasında gayri medeni bir ruh kast edilmesi de varittir. Alelumum makalede yunanlılara büyük bir muhabbet ibraz edil> üpheden varistedir. Asyanın inliklerinden tabiri sözde ede- biyat yâpmak için yazılabilir.., Ehlivukuf — agriyoterrayı muhan rin kalemine gelen gelişi güzel bir kelime olarak ta kullanılabile- ceğini raporlarına derç etmişler- dir, Türklük aleyhinde - Sarih bir kastolsaydı ağriyotera yerine di- ger şedit kelimelerin daha mü- essir olarak istimali de kaydedil- miştir. Karar üzerinde müessix olması lâzım — gelen — ehlivukuf Taporu — mühtelif — ihtimallerden bahsetmektedir. Makamı iddia bu raporu tetkik edecek ve bugün karar verile- cektir. * Üç aylıklar Ay başı veri- liyor — Mütekaidin , Eytam ve eramilin 3 aylık maaşları bir kânunu evvelde tediye edilmeğe başlanacaktır. — Barem — kanunu mucibince bunlardan geçen ay- kesilen — küsuratın - heyeti rile alâkadarlara te larda Güzel — sanatlar sergisinden: Resim şubesinin idare heyeti intihabı 20 teşrinisani 929 çarşamba günü saat on beşte ya- pılacağından âzanın teşrifleri, Nişan Tütün inhisarı — memurlarından Kaşif beyin kerimeleri — Salila Saadet hanımla İspaxfa askeri hastahanesi doktoru birinci mü> lâzım Salih beyin nişan merasimi dün gece Kâşif beyin kadıkö- yünde Mısırloğlundaki hanesinde icra edilmişti Tarafeyne ederiz. saadetler temenni Ka a sacaa Na « aa RRaaNaaNeN Dan sanaaN DaRe aa nn « Kunduracı dükkâmı kapanıyor; & manıfaturacı dükkânı kapanıyor; o kapanıyor, bu. kapanıyor... yerlerine bar açılıyorl... Ve, Barlar, Beyoğlundan İstanbul cihetinin en sakin mahalle aralarına kadar sokulmuştur! Çatlak saksofon zı- rıltıları, sarhoş - naraları, yılışık boyalı kadın kahkahaları rahatımızı kaçırıyor. Alâ- kadar makamlara hatırlatmak isteriz ki, medeni şehirlerde, barlara, sefahat mahallerinin dışında izin verilmez !