18 Kasım 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

18 Kasım 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

18 Teşrinisani 1929 e — Akşam Sahife S Muhabirlerimizin mekl;ü];ları Samsunda Gazi Hz.nin büyük heykeli yapılıyor Konyanın dertleri: Me: Mezbaha ve seyrüsefer işlerinin ıslahı Samsunda Gazi parkı Samsun 16 ( Hususi ) — Sar sun şehri için Gazi Hz. nin bir heykelini yaptırmak üzere — vali Kâzım Pş. nn riyaseti altında umümi meclis, Belediye, fırka erkânından mürekkep komisyon teşekkül etmişti. Çoktan beri me- saisine devam eden bu kor heykelin yerini ve - şeklir etmekle meşguldu. Komisyon heykelin, Gazi Hz- nin Samsunu ilk teşrifleri zama- nında çıktıkları iskele karşısında ve ( Gazi parkı ) nın — ortasında * resimde x işaretile — gösterilen yerde - yapılmasını kararlaştırmış ve müzakerata başlamak üzere M. (Kripel )i davet etmişti. Bir hafta evel Samsuna gelen mösyö - (Kripel ) ile komisyon arasındaki konuşma dün nihayet- lendi Teati edilen mukaveleye göre heykelin inşasım 37 bin liraya M. (Kripel ) taabhüt ve iki sene de bitirmeyi kabul etmiştir. Heykel | kaidesinden itibaren 12 metre yüksekliğinde olacak ve Gazi Hz. nin asker kıyafetinde ve şaha kâlkmış bir at üzerinde, Kılıcını çeker bir vaziyette gösterecektir Heykelin cebhesi anadoluya mü- teveccih olacaktır. Zübeyr oğla Fuat | Konyanın dertleri konya 12 (Hususi) — Bugün | size Konyanın ihtiyaçlarını saya- cağım.. Şehrimizde Bir salhane vardır. Lâkin bu garip müessese | her türlü fenni tertibattan mah- rumdur. Burası görülecek bir isyon, tesbit yerdir Hayvanlar tamamile kurunu vüs- tai bir tarzda kesilir. dan içeriye giz mek kabil değildir. Yerdeki hayvan kanları ve sair pislik burada daimi bir taaffün husule getirir. Bunun için cıvar halkı bu hal- den hiç memnun değildirler. Bir kaç kere ahali tahriri ve şifahi olarak lâmm gelen yerlere müra- caat etmiş, fakat bunlardan biç bir netice çıkmamıştır. Muhakkak | ki Konyanın en büyük ihtiyacı asri bir mezbahadır. Gelelite ikinci derde: Konyada elektrik tesisatı tevsi edildi. Her- kes bundan gayet memnundur. Lâkin bütün cereyan çıplak bakır teller - vasıtası ile verilmektedir. Teller evlerin pençerelerinin pek yakininden geçmektedir. Bu yüzden Konyada her gün bir çok kaza çıkması ihtimali vardır. Bunun için bazı kimseler | kaza olmasın diye evine elektrik Calmaktan korkmaktadırlar. Her yerde kablolu tel / kullanıldığı halde Konyada bu çıklak bakır tellerin kullanılması bilmem ne dereceye kadar doğru bir şey olur. Üçüncü dert te şoförlerin kon- Arolu meselesidir. Konyada seyrü sefer işleri çok fena gitmektedir. Bunun için şoförler her türlü kontroldan uzak kendi havalarına göre otomobillerini sürmektedir- ler. Geçen gün bu yüzden kol- ordu binası önünde feci bir kaza oldu. Bir otomobil bir genç askeri- mizi feci surette çiğnedi. Mecruh bir az sonra vefat etti.. Şoför bu kazayı sirf dikkat- ik, ihmal yüzünden yapmıştır. Bir kere vakadan evel son süratle gittiği ve önünde askerimizi gör- düğü halde hiç korna çalmadığı anlaşılmıştır. Bunun da - sebebi şoförlerin dayıkı ile kontrol edil- memesidir. Bundan bir kaç gün evel Kon- kazalarından “ Ereğli , de bir yangın oldu. Hükümet amamile yandı. Vaka bu eski bir bina idi.. Bu yangının kasten ika edildiği zannediliyor. Bu yangın vücuda getiril ihtilasını kapatmak istenildiği söy- lenilmektedir. Vali tahkikat Eregliye Görülen Tüzum Bir dram muharriri Almanyada meşhur bir muharrir tevkif edildi Almanyanın en meşhur dram muharrirlerinden — Lantel — katil filiyle ittiham olunarak tevkif edilmiştir. Lantel bir Almanyanı tiyatro muharriridir. ileybin | bahusus tanınmış Mu- ki son yan / etmiştir & muhafazası için polisin nezareti altında oynanmıştır. En ziyade muvaffak olduğu — oyun “Bir islakhanede isyan, dır. Bar rada Alman gençliği ve ahlâki Fenalıklar tetkik ve teşrih edi- miştir. Dram muharriri emlâk eshabından Baron Richt- hofen'in ikame eylediği dava is fima edildiği esnada bir şahit ayağa kalkarak müddeinin çifki ğinde “Siyah ordu , gizli teşkilât — tarafındı iz gizlice muhakeme edilerek öldü- Tülmüş olduğunu iddia etmiştir. Bu ifşaat üzerine tevkif olunan Müller isminde biri gizli surette idame mahküm edilen adamın Lantehin kurşunu ile öldürüldü- günü söylemişti Bu ifade ine dram muhar- riri tevkif edilmiştir. Tevkif edil- diği esnada “İhanet edilen genç- lik,, isminde yazdığı son piyesini yazı makinesinde istinsah ediyor- du. Bu eserde “Siyah ordu, nun malüm mezalimine müşabih ahval in nasıl öldürüldüğü bikâye Edilmektedir. ti Lantel'in hayatı gayet karışık- tır. Evvelâ orduya girmiş, sonra- dan hastalığından dolayı çıkarıl- mış, ilâhiyat okumuş, tayyare lotu olmuş, Zabit olmuş, film müdürü, polis komiseri, nakkaş, spor anirenoru olmuştur. » Kim olacak ? Rus hariciye komiserliği için namizetler Dretleri — oynayacaktır . Bir Fransız kumpanyası geliyor 50-60 sene evelki operet havalarını işiteceğiz Fransız tiyatrosunun bu kış için hazırladığı program çok zengmdır Fransız tiyatrosunda kış hazır- lıdarı bitmiştir. Gelecek haftadan itibaren ecnebi kumpanyaları tem- siller verecektir. İlk olarak fransız öperet kumpanyası geliyor. Bu kumpanya - şehrimizde 15 - gün kalacaktır. Fransız opereti Parisin Gete ve Triyanan birlik tiyatroları sa- natkârlarından mürekkeptir. Bu iki tiyatroda — operaya — yakın operetler oynandığı için sanatkâr- musiki kudreti çok kuv- İçlerinde M. Jorj Fua, Andrezi gibi - kuvvetli “ tenarlar, matmazel Sonya Alni ve Dods gibi primadonnalar vardır. Kor heyeti 12 kadın ve sekiz erkekten mürekkeptir. Gelecek kumpanya eski ope- Bunlar * Babe blene ,, “Ma- dame Angot , , Loa” cigal et- la furmi,, , “Les saltimbangnes,, “Clochesde Corneville, “Mous- guetaires du Cuvent, gibi piyesler vardır. Bunlar pek eski olmakla beraber musikileri çok güzeldir ve umumiyetle çok şen ve eğ- lenceli piyeslerdir. Gelecek kumpanya yeni piyes olarak yalnız “Cibulette, i oynu- yâkaktır. Bu piyes üç sene evel arasında Pariste çok rağbet görmüştü. Kumpanya İstanbuldan Kahireye gidecektir. Fransız * öperetini - müteakıp Pale Ruvayal tiyatrosu lerinden mürekkep bir kum- nya gelecek ve 10 gün kadar kalacaktır. Pale Ruvavayal çok şen vadvillerin oynandığı bir tiyat- rodur. — Gelecek — sanatkârların oynyacağı piyesler arasında “Mon cure chez les riches,, “Mon | zabin chez le cure, “Topaze,, gibi çok güzel eserler vardır. Bu kumpanyadan sonra İspan- yol revüsü, kânunusanide Rohin ve Matmazel Alni Alaksandr, şubatta Sesil Sorel, nihayet geçen seneki Mogadar opereti, mart nihayetinde de diger bir fransız trupu gelecektir. Bu kumpanyalarından başka gibi — tanınmış konser vermek üzere gelecekler- dir. Görülüyor ki bu kız fransız tiyarosunun proğramı hayli yü lüdi Trabzonda kış başladı Bu sene cumhurıyek bayramı çok parlak geçti, b Trabzon muhabirimizden aldı- gımız mektupta bu sene Trabzon- ÖR cumbiriyet beyramımn çok parlak merasimle tesit e iliyor. Gündüz hükümet da- iresi önünde ve kumandanlıkta merasim yapılmış, her taraf do- lığından - dolayı istifasını vermi tir. İstifa kabul edilmi; | Hariciye komiserliği için iki namzet vardır. — Biri Karahan, digeri Litvinoftur. Litvinof Kara: Uhanın Londra - sefaretine - tayi edilmesi için çalışıyor. olacağı Hariciye | komiseri malüm 'kim üdürü ile jandarma dilmiştir. Tahki- devam ediliyor. | Burada ara sıra se: | rak kendisini göste: atika muhipler cemiyeti vardır. | Bu cemiyet son zamanlarda faa- | liyetini arttırmıştır. | Bu hafta asarı atika muhipler | cemiyeti toplanarak heyeti idare r intihabı yapacaktır. sütün Trabzon donanmış ir çok eğlenceler tertip edil- miştir. Halk sabaha kadar geze- Hükümet konağı önünde nutuk Irat ederken yük şenlikler yapıldı rek eğlenmiştir. Trabzonun vali vekili vasıl ol- muş ve işe başlamıştır. Havalar son günlerde soğumuştur. İçeri- lerde soğuklar başlamış, dağlara kar yağmıştır. Piyasada darlık hüküm sürüyor. Tüccar kredi bulamadığından kıhyor. Bu vazi bir ittihazı düşünü