November 18, 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

November 18, 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

Son moda bir kaç eihise Faydalı tavsiyeler Öyle ise ya iyi kaynatmamışsını yerleri rutübetli olacak. Reçeli kaynatıp indirdikten sonra benüz pek sıcak ikea içine bir çay kaşığı gliserin ilâve edilirse şe- kerlenmesine mani / olur. Fakat relubetli yerlerde hifzedilen reçel ve şuruplar mutlak bozulur. Kavanozların ağzmı iki tarahı da yumurta akile cilâlanmış kâ- Bitlar bağlayarak raflara dizmek ve ara sıra müayene etmek lâ- . Zerre kadar şüpheli görü- nenler derhal yeniden kapatılma- hdır. Pek fazla miktarda reçel sa kavanozların bir kaç esine reçel doldurduktan sonra ta üstüne sıcak iç yağı akıtmak en — Bu yağ taş gibi donarak reçeli üstünde hava nüfuz etmez bir kapak teşkil eder, ve tam üstte kalacağından — kokusu ve tadi kavanoz mühteviyatına karışmaz. Her türlü ihtimama rağmen ek- şimiş ve fışkırmış reçel ve şurup- ları dökmeğe mahal yotur. Bunlara lüzumu kadar konyak, ir ufak çubuk tarçın ve karanfil ilâvesile pek boş bir likör yapmak mümkündür. Meyva kokteyli Meyva kokteylleri sıhhi ve nis- beten yenidir. Elma, limon ve portakal gibi vitamini bol meyva- lardan pek iyi kokteyl yapılabili kokteyl herhanği — bir ökteyl yaparken meyva usarasini israf etmemeğe çalışmalı ve bu emirde meyvaları temiz bir kâse içinde soyup dogramalıdır, kokteyli gayet soğuk olarak tevzi etmelidir. Bu üstüne kiraz veya portakal şeker- lemesi ile süs yapılhbilir. Dış ve iç kabukları soyulmuş portakal parçaları kayılmış ve yaprakları bardağa - yerleştirilip, portakal suyu, toz şekeri ve bir için bardak kullanmak caiz: iki kaşık,naneli likörden mürek- kep bir şurup ile sulanırsa çok | güzel olur. Doğranmış kavunun | imleri, toz şekeri, limon suyu ve zencefil likörü diğer hoş bir kokteyi yapar, Ananas dilimleri ile konyaklı taneleri, an- anasın suyiyle vişneli konyaktan mürekkep bir salça ile ıslatılır. Soyulmuş üzüm taneleri, elma dilimleri ve bir kaç tane çilek reçeli tanesi, bir az toz şeker, iki kaşık konyak; dilinmiş armut, muz ve üzüm tanesi, toz şekeri ve muz liközü iki güzel tertiptir. Elma ve muz renklerini kaybet- memek için / üzerlerine — bolca limon sıkılmalıdır ki bu da koke teylin Jezzetini arttırır. Kokteyl kadehlerinin üstüne döğülmüş şam fıstığı veya rendelenmiş hin- distan cevizi serpmek pek müsta- mel olmayan fakat leziz ve faideli bir ilâvedir. Ev kadını diyor ki — Koltuk ve masa ayaklarının altına birer parça çuha yapıştırı. lırsa öteye beriye çekildikleri zaman İparke ve muşamba çizil- —Alominyom tencereleri temiz- lemek için su ile doldurup iki çorba kaşığı sirke veya bir limo- 'nun yabut elmanın kabuğu atıla- rak kaydatmak eski parlaklıkla- Tni iade eder. — lpek camaşırları yeni gibi yapmak için yıkamıp, kuruduktan sonra akşamdan içine soyulmı bir kaç :'ılı(u Haa Bğık su ile calkalamı bir. havluya nemli Gtülem -KADIN-M Ev idaresi ilmi Şimdiye kadar fransız ve saire mekteplerinde öğretilen ev ida- resi, talebelere usulsüz, tekniksiz bir az yemek ve dikiş mekten ibaretti. Amerikalılar bu son seneler zarfında bir ev ida- zesine taallük edecek her şeyi | bir araya taplayarak bir “Home Economies, veya “Ev iktisadı,, isminde - başlı başına bir ilim, vücude getirmişlerdir. $ Ev idaresi kimyayı beyti ( bir €v kadımına lâzım olacak kadar iptidai -kimya ) — hikmeti beyti (gene bir ev idaresine lâzm ola- bilecek kadar ) hıfaassıhha, çocuk bakımı, tababet, dikiş, Ççamaşır, bütce tanzimi ve ütüden mürek- keptir. Bu çok mühim ilmin ber ilim gibi nazariyat kısmı olduğu gil tatbikat kısım da ayrıca öğretili yor. Amerikada her kollejin ted- risat programına ithal edilmiştir ve müddeti dört senedir. Bundan maada ayrıca akşam kursları 'da verilir. Nazariyat kısmında işin bap- langıcından — başlıyarak — kirayla tululacak — banyo — yaplırılacı bir evin negibi sıhhi şer: baiz — olması lâzmgeldiğinden, bir kadının bir ev satın ala- cağı, kiralayacağı, — banyo yap- tıracağı zaman ne gibi hususatı nazarı itibara alacağından, negibi geylerden tevekki etmesi lâzım- geldiğinden, ev tutulduktan sonra ne süretle badana yaptırılacağın- dan ve ya kâğıtla kaplatılacağın- dan ve (her kesin derecesine göre) nasıl tefriş edileceğinden bahistir. Evin her aksamının, yatak oda- sından mutfağa kadar, her oda- 'nın en ufak teferruatının üzerinde uzün uzun tevekkuf eder. Meselâ elbise dolabı. almağa müktedir olmayan Bir ailenin nasıl ufak bir marangoz ianesile, bir kaç tahta çaktırarak çok pratik ve ayni zamanda çirkin olmuyan do- lap yaptırmak usülünü gösterir. Maarifimiz bu meseleye çok |alâkadar oluyor ve Ankarada İsmet Paşa mektebinde iktisadı beyti, celbedilmiş olan — mutahassıslar tarafından muvaffakıyetle tedris ediliyor. Yaltız gönül arzu eder ki gerek yetişen yeni ev idaresi muallimlerine, gerek sadece ev kadınlarımıza yardım edecek bu ilme dair kitaplar tercüme edilsin. Esma Zaj Ğ Güzelliğin idamesi için tavsiye- de bulunanlar evvelâ kadınları iki sınıfa ayırmalı, ona göre tedbir- ler ve çareler tertip etmelidir. Akşama kadar evde yaşayan ka- dın eger bütçesi bususi mücsse- selere müracaata müsait değilse, yet kaşla göz arsında güzelli- ğine ihtimam fırsatını bulur. Ha buki sabahleyin erkenden evden çıkıp akşama yorgun avdet eden kadın için hiç böyle değildir. Son zamanlarda iş başmda bu- Tunan kadınlar giltikçe çoğaldı- ğmmdan bu mesele tamike değer. Çalışan kadınım buhar banyosu, masaj v. s. gibi zaman ve kon” fora muhtaç çarelerden nasibi mahdut ve hattâ mefkuttür. Bu sınıl kadınlar için işe gidip gelir- ken mümkün mertebe yürümek, öğle yemeklerinde meyva ve seb- zeye yer ayırmak - ve öğle tati- linde bir çeyrek saat olsun göz- lerini kapayıp arkaya dayanarak istirahat etmek en iyi düzgünden faidelidir. Çalışan kadın iş başında müte- madiyen tecdide ihtiyaç göster- miyecek surette yüzünün tuvaletini tanzim etmeli, tırnaklarını fazla yzatmamalı ve tirnek uclarını DA taraftan kat'iyen boyamamalıdır. Sabah tuvaletinde — yüzü — cildi güzelce temizledikten sonra mut- lak sürette soğuk sü ile durular malı ve pudradan evel yağsız krem sürülmelidir. 7 Bu krem cildi yazın güneşter ve kışın soğuktan muhafaza ettiği kadar, yüze konacak toz ve top- tağın da kolaylıkla temizlenme- sini temin eder; çünkü krem “fabakasının cilde nüfuzuna mani olduğu bu tozlar bilâhara 1slalk bir beze serpilecek bir kaç damla kolonya suyu ile silinince takımile çıkar ve cilt temiz ve şeffaf ka- bır. Terli ve kirli bir yüze serine lesin diye podra ekmek hatadır, bu olsa olsa bir nevi çamur yap- mağa yarar. Çalışan kadına öğle tatilinde yü yaş bez. veya â cins vazelinle silip temizleme- sini ve gözlerini biraz soğuk su ile yıkamasım tavsiye ederiz. Yazıbanevin çekmesinde ufak bir sişe kolonya, biraz pamuk, bir kaç kürdan, küçük bir kutu içinde biraz krem, bir. tırnak fırçası ve bir sünger taşı bulun- durmak - hemen hemen / ihtiyaca tekabül eder. Mürekkep lekeleri taş ile silinir, tırnak altları kür- dana / sarılmış pamuk — parçası kolonyaya batırilarak temizlenir, saçlara iki tarak darbesi, yüze hafif bir pudra gezdirmek tuvaleti itmam eder. Akşam çıkarken beş dakika geri kalıp sabahki krem ve pudra ameliyatını tekrar etmek zahmetinedeğer ve bu sefer göz ve dudak kalemlerine de cevaz vardır. Yüz tuvaletitin — bütün gün bozulmamasını temin eden ve mayi pudra piyasada tesa- düf edilen müstahzarat işi çok basitleştirir ise de sabahtan akşas ma kadar tıkamak bilmem dar, muvafıktır. İş kadını on dakika fırça- e dereceye ka- laması, ve yüzünü yıkadıktan sonra haftada iki def'adan fazla krem filân sürmeyip cilde serbesiçe ırması, gözlerini asıt-borik veya limonlu su ile banyo yapma- sı, biraz idman yapması ve yatmaması, hele yatakta kitap okumaması pek ehemmiyetle rias yet edilecek tedbirlerdendir.