18 Kasım 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

18 Kasım 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

ç 18 Tüşrinisani 1929 Sahife 3 'AKŞAMDAN AKŞAMA Kendimizi tenkit “Acaba ahaliye neler okutuyo- ru?,, diye düşündüğüm için, bu Suale cevap vermek üzere, masa- da duran gazetelerden İâalettayin birini aldım; sernamesine bakma- dan, gelişi güzel, bir sahifeyi çe- virdim. İlkönce, birinci sahifeden mabaat olan başmakale ile karşı- laştım: * . Memleketimizde sesenin yaşayabilmesi için bütün iktisadi ve kanunt objektif şart- Yanlız sübjektif şartlar noksandır. Bunların te- mini için evvelâ köylü kitlele- rindeki ihtiyacı şuurlu bir hale gelirmek lâzımdır ve saniyen de buna muvazi olarak kooperatifçi unsurlar yetiştirmelidir. Ancak bu. işin tekniğini, metodunu - bilen tecrübeli bir mütehassıs, Teketimizde esaslı bir kooperatif hareketinin temelini kurabilir. Buna inanmıyan varsa Avru- pa'daki mütekassıslara sorsunlar! “Objektifli Sübjektifl! Teknikli Metot!l! ,, yok daha - bilmem nel.. Bu tabirleri, yevmi gazete karileri arasında kaç kişi anlar?! Hem, söylenmek istenen - fikir, okadar muğlak mi ki, bunlara lüzum duyuluyor? Düpedüz şöyle dense ne eks bu mües- lar mevcuttur. —. Memleketimizde bu mües- , kanun- sesenin yaşayabilmesi rişlidir amma, biz, bir türlü, der- lenip toplanarak,bu işi beceremi- yoruz. Bunun üstesinden gelmek , evvelâ, ihtiyacının neye ol duğunu köylüye adamakıllı anlat- malı; sonra da, bu ihtiyaç dere- cesinde - kooperatifçiler yetiştir melidir... İlh. Şüphesiz ki, böyle söylenirse, meram, daha iyi anlaşılır amma,,, mâkale âlimane olmaz! Aynı sahifanın aymı sütununda Avusturya cumhuriyetinden bahis bir yazı: Reisicumhurlar idarei ikdah (21) etmiş... A mühterem muharrir meslek- şerefine taş! Hem arabi cemi kaidesini bilmezsin, hem de şu modası geçmiş tabirlere neden üzenir, akdahı ikdah yazarak — yüzüne gözüne bulaştırırsın?! “Reisicumhurlar şerefine içmiş,, desen kıyamet mi kopar? Öteki sütunun başındaki kazan kulpu gibi kalın kalın bir serlâv- hadan: Bir kadınla çocuğu zehirlenei, Zel leri * geliyor, “geley, gidey, de onlardan mı arkadaş! hadi küçi den kaçıyor ; şaşırmasan a,.. Sırbıya muhacir- gidiyor , yerine derler. Yoksa sen A musahhih yazılar gözi bari şu - irilerde Aynı sahifadaki İâalettayin bir ilândan : Bu aile salonunda neş'eler içinde dansedeceksiniz iyi bir musiki refakatile hoş ve mütenev- vi temaşalar - gözlerinizi teshir edecek. Bütün bu müddet zarfın- da istihlâk edeceğiniz leziz içki. lerin fiatları da azami derecede AKŞAM GAZETESİ 500 liralık Kiymetli eşya piyangosu kuponu B0” Bü kuponu saklayınız Emanet memurları Memurin kadrosu yeniden tetkik ediliyor Şehremaneti kendi memurları: gn kadrosunu yeniden — tetkik etmeğe başlamıştır. Emanet mu- avinlerinden Şerif, Hamit beylerle emanet erkânından diğer bazı zevat toplanarak memur kadro- Bu tetkikten maksat bütçede esaslı bir tasarruf temini Cemiyeti belediyenin bir kara- rına göre münhâl memuriyetlere yeniden hiç bir memur alınma- yacaktır. Bu içtimada şimdiye ka- dar inhilâl etmiş, bundan sonra da inhilâl edecek memuriyetlerden hangilerinin yerlerine behemehal birisinin tayin edileceği, hanğl memuriyetin lâğvı lâzım geleceği tesbit edilecektir. Tasarruf maksadile - yapılacak mesai neticesinin yeni bütçeye bir mukaddime olacağı tahmin ediliyor. Bir iflâs Büyük bir fındık ticarethanesi iflâs etti Bir fındık ticarethanesinin h: acizde bulunduğundan bahsetmiş- tik. Aldığımız malumata göre bu ticarethane iflâs etmiştir. Bu ticaretane alivre — fındık üzerine geniş mikyasta muamele- ye girişmiştir. Bu sene mahsuli mahvolması by ticaretanenin t ahhüdatını ifaya mani olmuştur. Diğer taraftan Avrupadaki al cılar bu seneki fındık mahsulünün vaziyetini hiçte —nazarı itibara almamışlardır. -Avrupa — alıcıları teahüdatın ifası için müşterileri tazyıka başlamışlardır. Bu vaziyet karşısında ticaretane iflâsa mec- bur. kalmıştır. Bu ticaretanenin merkezi Trabzondadır. Şehrimize bir şubesi olduğu gibi Marsilya Hamburgta da şube- leri vardır. Umum gümrükler müdürünün seyahati Umum gümrükler ü İhsan Rifat bey bir kaç gün sonra Avrupa| seyahatine çıkacaktır. Bu seyahat bir kaç ay devam edecektir. İh- san bey bu seyahatı esnasında Almanya, — İngiltere, — Hollanda, Fransada tetkikat yapacaktır. İhsan Rifat bey bu memleket- kaçakcılık lerden için motörler ehvendir. Böyle bir eğlence mer. kezi şimdiye kadar mevcut değil. di. Tüccarlarımız bukadar masraf ediyorlar; bir az 'daha fedakâr- hıkta bulunsalar da raklamlarını zevk dairesinde ehline yazdırsa- lar!... “Gözlerimiz teshir edilme- sin,, diye, erbabı zevk, bu eylence mahalline gitmez alimallah! İşte size, başmakaleleden ha- vadise ve ilâne kadar bir. geçit resmi Türk gazeteleri - maşallah - katmer katmer büyüdü; telle pul- | la bezendi; şekil noktasından da- ha da sefpilip güzelleşmek isti- | dadını gösteriyor! Fakat, gazete- nin asıl özü, sözüdür. Sözü buzuk olunca özü de bozuk olur. ) (Vü - Güzel sanatlar Mübiki şabesi bazı teşebz büslerde bulundu Musiki şubesi ikinci relsl Muhlddin Sadık bey bu . sene kâmül eseri göste- bu seneki faaliyeti hakkında musiki şubesi ikinci reisi Muhiddin Sadık B. bir mu- harririmize şu izahâtı vermiştir : — Birlik evelce adeta bir lonca baline gelmişti, artistler, birliğa yalnız isimlerini kaydetmekle ik- tifa ediyorlardı. Halbuki birliği akademik bir hale koymak lârımdı. Şimdi bil her şubesinde ısla- hat yapıldı. Muntazaman ve ter- biyevi dersler tertip edilmişt Nazari dersler, her sanat şubesi- nin tarihçe ve mahiyelindi alttir. Ameli dersler tahsil çağında bulunan talebenin istifade etme- leri duşünülerek tertip edilmiştir. Lise ve sair mekteplere devam etmek mecburiyetinde - bulunan- lara akşam dersleri tertip edil- miştir. Âmeli dersler haftada 4 gün olmak üzere mutehassıs mu- Allimler tarafından veriliyor. — Musiki şubesine gelince halkı- miz , varyeteye , öperetlere fazla rağbet gösteriyor. Bu / suretle buradaki bazı müesseseler, Avru- padan orkestra getirtiyorlar. Bun- lar gelir gelmez halk koşuyor. Şehrimize gelen orkestralar, mem-) İeketlerinin en kötüleridir. Mem- lekelerinde iz balimayanlar b raya geliyorlar. Birliğe mensup ah yi TÜLle Bi Kalyor. Biz, bunun önünü almak için çareler düşündük. Esasan birliş mize mukayyet olmayanlar çalı- şamaz. Çünkü bizim verdiğimiz ehliyet vesikalarını belediye tas- tik ediyor. Şöhretleri” olmayan, musiki mensuplarının memlekeli- mize girmemelerini temin etmek için ecnebi memleketindeki kon- soloslarımızın nazarı dikkati cel- bedilmiştir . Bunlara vize vermiyeceklerdir. Beynelmilel şöhreti haiz maruf santkârlar bundan müstesnadır. Bu zevatın memleketimize gelerek bir kaç konser vermesini biz rica ediyoruz. Hayreti calip bir nokta daha var: Beyoğlunun bazı maruf mağa- ının camkânında ara sıra bir gürüyoruz: Limanimıza gelecek| flân ecnebi vapurun orkestrası şehrimizde şu kadar konser ve- recektir.Biz bu kabil orkestra hey- etlerinin vapurlardan çıkmamaları için polis müdüriyeti nezdinde teşebbüste - bulunduk. Bu teşı büslerimizde muvaffak — olacağı- mızdan eminiz., Berber mektebi Berberler cemiyetinin mektebi dün açılmıştır. Cemiyet reisi irat ettiği nutukta berberliğin sanayii mefise ile alâkasından bahsetmiştir. Fiatler artmıyor.. Yeni tütün kutuları yakında piyasaya çıkacak Tütün inhisar idaresinin pi saya yeni sigaralar çıkaracağın- dan bahsedilmiştir. Bir refikimiz sigara nevleri değişirken fiatlerin | arttığından bahsediyordu. Tütün İnhisar müdürü Behçet B. bunun | doğru olmadığını söylemiştir. Beh- çet bey sigara kutularının değiş- tirilmesi hakkında demiştir ki — Bir çok yerlerde kutularımız taklit edilmiştir. Buna karşı kutu- larmını değiştirmek İânm geldi. . kulular yakında piyasaya çıl:ıcıkzıı. Tütün fabrikaları Tütün inhisar idaresi memle- ketimizde bulunan sigara fabril larının tevsiine çalışacaktır. İdare Samsunda” bir. fabrika — daha açacaktır. Bundan başka Adana - Bitliz fabrikaları da tevsi edilecektir. Banun için Avrupaya makineler #ipariş edilecektir. Makineler nisanda memleketi- mize gelecektir. İdare fabrlkaların tevsünden başka şehrimizde de bir fabrika açacaktır. Bu fabri- kanın yeri Hasköy olacaktır. Bundan başka Cibali fabrikası da tevsi edilecektir. Mevcut Cib: fabrikası sigara ihtiyacını güçlükl temin — edebilmektedir. Fabrika cuma günleri de çalışmaktadır. Rusyaya İhracat Rusyaya yapılacak ihracat hak- kındaki alâkada dairelere bir resmi malümat gelmemiştir. Her gün tüccar bu. seneki ihracatin şekli hakkında ticaret odasından ve ticaret müdüriye- tinden malümat istenmiştir. Ne 'oda e de ticaret müdüriyeti tacirlerin bu suallerine cevap ve- rebilmektetir. Diğer - taraftan verilen malü- ta göre İktisat vekâleti henüz bu seneki ihracatın şekli bakkın- da talimatnameyi — hazırlamıştır. Talimatnamenin bir kaç gün kadar alâkadar dairelere bildiri- leceği söylenmektedir. ŞEREREN Küçük ilânlar Arz ve Talep arasında en kısa,en emin ve en ucuz vasıtadır DER Cumartesi, Pazartesi, Per- şembe gönleri neşrolunur. Ü Sermel Asri hırsızlıklar Evelden birsizlik vakaları me basit, ne ibtidai, ne sudandı..Meselâ gazetelerin - zabita — sütunlarında okurduk ; Ahmet Mehmedin — cebinden parasını aşırmış, Osman Hali hanımın evine girererek öteberi çalmış, Ali, Velinin bir koyunu kaçırmış filân filân. Şimdi böyle mi ya?.. Or taya bir sürü asri hırsızlıklar çıktı... İşte bu asri - hırsızlıkların bir kaçı: “ Ayvansarayda — oturan Şefik efendi komşusu Nuri beyin terkos | tesisatına gizlice bir boru uzatarak su almağa başlamıştır. Nari efendi © ay terkos saatinin pek fazla su görünce kumpanyaya müracaat etmiş ve hırsızlık mey- dana çıkmıştır . lanmıştır. , İşte bir tane daha: Su hırsızı yaka- elektrik kablosuna bir tel rabtetmiş hususi tesisatla evine elektrik cerya- nını getirmeğe muvaffak olmuştur. Kumpanyanın müracaatı üzerine ziya hırsızı yakalanmıştır..., Bir başka havadi “Şehzadebaşında mukim Galip 'namında bir şahıs evinin üst ka- 'tma gizli bir anten kurarak abone olmadan aylardan beri radyodan istifade etmiştir. Nibayet Galibin Foyası meydana çıkmış, ses hirsını hakkında takibatı kanuniyeye te- vessül olunmuştur..., Bir daha: “Göztepede sakin Hacer hanım hususi tertibatla, gizlice hava gazı aldığı anlaşılmış, hakkında İâzım gelen muamele icra edilmistir., Bu da başka: * Selim Nuri isminde bir elbi- se boyacısı , — boyahanesindeki eletrik saatini bozarak fazla ce- reyan almış ve bununla boya kazanlarını kaynatmıştır. Hararet hırsızı tevkif edilmiştir. , Görüyorsunuz ya şu zamanın ettiklerini. Meydana ne hırsız- lıklar çıkarmadı... Su hırsızı, Ziya hırsızı. ses hırsızı, hararet hirsizı.. Daha bu kabil ufak tefek hır- sızlıklar da var.. Meselâ mahalle aralarında yazım kurulan derme çatına Bahçe sinemalarının çocuk- lar bedavadan, hırsızlama sureti ile nasıl seyreder bilir misiniz? Tahtaların aralığından... İşte size bir asri bırsızlık daha... Hayal hırsızlığı.. Sonra tramvayın, oto- mobilin arkasına takılan yumurcak- ları da sayarsak asri sirkatler epi kabarık bir yeküna çıkar... Sesi çalıyorlar, harareti çalı- yorlar, ziyayı çalıyorlar, hayali çalıyorlar.. İntihal davalarında fik- rin de çalındığını görüyoruz.. Ba- kalım müstakbel hırsızlar daha neler, ne akla hayale gelmedik şeyler çalacaklar. Hikmet' Feridun AKŞAM İDARERAN Telgraf adreslı Telefom : yazı İşleri için eti 1686 Talelan £ İdare İşleri içim çi M ABONE ÜCRETLERI Türkiye İ Seneliği 1700, alta eylığı 908, Üç aylığı S00 kurdş. Eenebi, memleketler için : Seneliği 80007 alt aylığı 16007 ç aylığı 900 kuruştur. Genetemir Ülalürden wos'liyot kabal «tmen.