19 Kasım 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

19 Kasım 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

AAT ü 19 Teşrinisani 1929 Akşam Mühür ve parmak basmak | ea a: | Mukayyit efendi elini masanın üstüne vurdu, gözlüğünü düzelt az efendim.. Olamaz. lâzım.. olamaz mı? İmza | atsak... — İmkânı yok efendim, kabul edemem... malı... Halbuki yanımda mühür filân yoktu. Lâkin gelde vaziyeti me- mur efendiye anlat... — Mübür yanımda deği zadan başka çare yok... — Olmaz imzayı taklit eder- ler.. — Ne yapacağız peki? — Parmağını bas... Selâmün kavle minrabbir rahim. Adam önüme bir ıstampa koydu. Parmazımı — istampanın / mürek- kebine adam akıllı buladım... Me- mur efendi: — Müsaade — buyurunuz, şeyin bir usulü erkâmı vardır. Diye kâğıtın - parmağımı basa- cagım noktasını yaladı, dili ile talâ etti, üfledi, hohladı, ondan sonra: — Basın şımdi...) Dedi.,. Bu yaş ve hohlanmış Her halde mühür ol- İm- her kâğıt midemi allak bullak etti... Başımı başka tarafa çevirdim, güldü: — İşte şimdi oldu... Ve bu komedi böylece bitti... Mühür zaten — tuhâf bir - şey. ir de bu parmak basma kome- sin halâ bazı devairde yaşa- tuhafın tuhafı.. Dünyanm ması her medeni diyarında imza mak- buldür. Bizde de aksi... Devairde mühür kabulü, parmak bastırılması “imzanızı atmağı bile öğrenmeyin!, demektir... Hikmet Feridun İzmir bacılerina tevzi edilecek tenteler İktisat — vekâletinin — bu yağınurlardan — hasara — uğrayan Aydın, Manisave İzmir üzümlerinin badema yağmurlu havalarda mü- teessir almaması için Adana bez fabrikalarına binlerce pamuk tente | ısmarlıyarak bağcılara kredi mu- kabilinde tevzi edece; Anka- sene ŞEHİR HABERLERİ Cezayi naktiler Bazı nakdi ceza- larda esnaf haklıdır Bakkallar cemiyeti zabıtai bele- diye memurları tarafından alman cezayi naktileri tetkik etmektedi Bunların içinde alınan bazı ceza) naktiler de esnafa hak vermek icap ediyor. Meselâ bir bakkal dükkânında satılan kakaonun yağsız olduğu müş derhal beş Jira cezayi nakti alınmıştır. Halbuki kakao kutuları kapalı olarak Hollandadan geliyor. B kal itirazında kakaı olmadığını anlamak için kimyaker olmadığını söylemektedir. Buna benzer cezalar çoktur. Cezaların ekserisi makarnaya ait- tir. Bakkallarda satılan makarna- ların karışık olduğu anlaşılmıştır. Bakkallar bu işte bir kabahatları olmadığını ileri sürüyorlar. Bakkallar cemiyeti kâtibi Fethi bey diyor ki: — Emanet bizi tazyik ettiği kadar mahlüt makarna ımzl eden fabrikalarıda tazyik etmeli Fındık gelmiyor Bir haftadan beri borsada fındık üzerine muamele olmıyor Piyasada fındık bulranı oldu- gundan bahsetmiştik. Bir kaç haftadan beri Trabzon ve Gire- sondan şehrimiz piyasasına fındık gelmemektedir. Sebebi evelcede yazıldığı gibi bu sene fındık mahsulü pek az yetişmiş olmasıdır. İlk zamanlar şehrimize haftada eli altmış çu- val mal gelebiliyordu. Bir hafta- danberi |Borsanın fiat cetvellerir de findık satışlarınd ait bir kayt yoktur. Bakkallar içki satmıyacaklar mı? Müskirat fabrikaları bakkallara peşin parayla içki satmağa baş- lamıştır. Buna karşı bakkallar içki satmamakla mukabele ede- ceklerdir. Bunun için bakkallar bir harekette bulunacaklardır. Mahkemelerde Mühim bir iddia Müddei Adanada Türk kızlarını mı kesmiş? Dün sabah İstanbul birinci ceza mahkemesinde ;tacir İskenderyan efendi tarafından Taksimde oturan Artin efendi aleyhine ikame edi- len zemmükadih davası rüyet edil- miştir. cereyan eden muhakeme neticesinde Artin efendinin İsken- deryan efendiye haydut ve dolan- dınıcı tabirleri kullandığı şühudun ifadatile sabit olmuş ve heyetihaki- me 65 yaşını tecavüz eden Ârtin efendi. hakkında tayin ettiği gün hapis ve 5 lira cezayi nakti kararını tecil etmişştir. Artin efendi müdafaa esnasında mahkeme metni / fev- kalâde mühim bir istida vermiş- tir. Artin efendinin mahkeme riya- seti tarafından kabul ve müddei umumiliğe — tevdi — edilen — bu | istida da İskenderyan efendinin | işgal zamanında Adanada bulum- duğu, katliğmda islâm kız kadın darından bazılarını bizzat zikredilmiştir. İskenderyan efendiye atfedilen bu cürmün mahallizikri olarak bir ermeni doktoru ile eczacısının ikametgâhı gösterilmektedir. Artin efendi, İskenderyan efen- dinin kendisini “delidir , deye tımarhaneye sevkettirmeye teşeb- büs edip muvaffak olamadığını da İstidasında kaydetmiştir Muhakemenin hitamını müteakip koridorda muharririmizle gö İskenderyan #fendi yeni için der İRekiLi Ka kekşdi A a tadını aldı, bu yeni iftirayı ae hm nasıl ispat edecek, Artin efendi: isnat ettiği cür- mü iskât edip edemiyeceğini ran muharririmize: — “20 şahidi var ispat edemezsem idam edil- meğe razıyım,, demistir. Malül gaziler pazarındaki demirbaş eşya Sanayı ve Maadin bankası eski malül gaziler pazarından yeni Tasfiye komisyonu bu eşyaya 15 bin lira kıymet taktir etmiştir. Banka bu eşyaya 5 bin lira ver- mektedir. —Aradaki bu ihtilâf halledilirse mağaza açılacaktır. Kibrit ithalâtımız 800,000 liraya bir fabrika yaptırılacak Memleketimiz senede - kibrit için bir milyon liraya yakın bir para sarfediyor. Resmi istatistik- lere göre 1926 senesinde 757,500 927 senesinde 694,500 928 sene- sinde de 418,527 liralık kibrit ithal etemekteyiz. Gerçi üç sene içinde istihlâkât azalmışsa da gene harice verdi- ğimiz para mühim bir yeküne balig oluyor. Aldığımız malümata hükümet, — ilk baharde ak üzere büyük ikası yaptıracaktır. için şimdiden hazır- lıklar yapılacaktır. Yeni — kibrit — fabrikası hükümet 800 bin |i ayırmıştır. Kibrit fabrikası en son | sistem İsveç fabrikalarına muadil tertibatı ihtiva edecek şekilde olacak, hattâ harice ihracat ta yapılacaktır. Fabrikanın nerede yapılacağı henüz kat'i surette malüm değildir. Ancak Sinopta inşası ihtimali kuvvetlidir. Yeni fabrika asgari bir müddet Zarfın- da ikmal edilecel Hesap tetkiki Encümen mazbatasında bazı tadilât yaptı Cemiyeti belediye tetl bat encümeninin Karaağaç mez- bahası idaresi hakkında esaslı tenkitleri ihtiva eden bir mazbata hazırladığını — yazmıştık. - Bu me- yanda idare meclisi azasına verilen bakkı huzür, memuür adedinin çokluğu bilhassa zikredilmektedir. Tetkiki hesap encümenine idare meclisi azası icap eden cevabı vermişler ve her mesele hakkın- daki vesaiki ihraz etmişlerdir. Mazbatada bu vesaike göre bazı tadilât — yapılacak ve yakında heyeti umumiyeye takdim edilmek üzere sevkedilecektir hesa- Malül Gaziler kongresi Cumaya toplaniyor. Malül gaziler cemiyeti senelik kongresi önümüzdeki cuma günü toplanacaktır. kongraya diğer vilâyetlerde bulunan 18 şubeden birer murahhas iştirak edecektir. radan aldığımız telgrafa atfen yazmıştık. İzmir vilâyeti tarafından bu hususta yapılan tetkikata göre garbi Anadolu bağcılarına tevzi edilecek olan bu pamuk tenteler asgari 4 milyon liraya mal ola- caktır. Fındık ticarethanesi iflâs etmemiş | Evvelce iflâsını yazdığımız fin- dik ticarethanesi “ öğrendiğimize göre iflâs etmemiştir. Bolu yolunda bir kaza Adapazarı belediye reisi Cum- hüriyet halk fırkası mütemedi Reşat Bey Boluya giderken bir etomobil kazası geçirmiş, hendeğe yuyarlanan otomobilde göğüs, kol ve ayaklarından ağırca yara- ralanmıştır. AKŞAM GAZETESİ 500 liralık “Kaymetli eşya piyangosu kuponu kuponu sakla "i — Altı aydır bir otomubil alacaksın — İki üç gün daha sabret! kelepir bir otomobil bulacağız!. (Akşam) gazetesine-bir küçük ilân verdim, üç gün sonra istediğin gibi TA *ı'lj / X LÖNE ÇOCUK DÜNYASI 31 Teşrinievel 1929 tarihli bilmec Ufak şen fıkıalıı idi. Perşembe günkü çocuk sa- hifemizde, bugün için, neticeyi ilân edeceğimizi yazmıştık. Hab buki, gönderilen fıkraların ekse- risi hikâye tarzında ve çok uzun yaıldığı zibi bazları da okun Maz bir tarzda ve acele yazılmış olduğundan tasnif imkânını bula- madık. Bu münasebetle, bu. bilmece- mizde zaruri olarak kur'a çekmi- yoruz. Mamafih, bu müsabakamıza iş- tirak eden karilerimizden, ilân et- igimiz şaraite muvafık olarak fıkra gönderenlerden bir kaçının fıkraların ÇOCOK DÜNYASI sahifemizde sıra ile neşredecegiz Asma köprü Bu mesele etrafında mü- nakaşa devam ediyor Asma köprü meselesi etrafın- daki münakaşa “devam ediyor. Liman şirketi müdürü Hamdi B. emanet heyeti fen- Ziya beyin sözleri üzerine köprünün — Ziya beyin dediği gibi 100 milyon liraya degil, 25 milyon liraya mâl ola- şehremini Muhiddin beyin ne atfen beyan ediyor. Bunun — üzerine tekrar Ziya beyle görştük. Ziya bey dedi ki: —Sarfedilecek 160 milyon la para yalnız köprü için değildir. Asma köprü yapabilmek için bir çok tesisat ta vücude getirmek Tazımdır Her iki tarafa hiç olmassa 3-4 metro - genişliğinde — bir rıhtım Yapılacakı - isiceleler ola bara öbçuk ae el Benim fikrimi — dünyanın en maruf köprü mütehassı at Gazi köprüsünün projesini tanzim eden M. Piju da teyit etmiş ve İstanbul için yapılacak bir asma köprüye imzasını koyamıyacağını söylemiştir . Şehrimizde boğaz hastalıkları arttı Son günlerde bogaz hastalık- ları çoğalmağa başlamıştır. He- men her evde boğazından muz- tarip bir kaç hastaya tesadüf ediliyor. Bu kususta salâhiyetdar ir zat bir muharririmize şu iza- hatı vermiştir:J — Boğaz hastalıkları tamamile nezlevi bir mahiyettedir. Bir kaç günlük bir istirahattan sonra ge- çer, Diğer (bir hastalıkla ihtilât etmemek şartile boğaz hastalık- ları vehameti — mucip değildir. Demiştir. Evkaf idaresi şubesi açtı Şehrimizdeki — evkaf — teşkilâtı evelce 9 daire esasına göre tak- sim edilmiş ve bu dairelere göre evkaf varidatı tahakkuk ve tah- tahsil sil edilmekte - bulunmuştur. - bu taksimat — bilahere — lâğvedilmiş, şehrimizde tahakkuk ve tahsil şubeleri açılmıştı. Bu şubelerin açılmasından mak- sat kte olan vere gileri Biğabela ANKARA PALAS (ANKARA ) Bütün odalarda telefon, s- cak suyu, kaloriferi vardır Hususi ” banyolu apartımanlar. Odalrın fiatı: 6-8-10 ve 12 liradır. Amerikan barı, Orkes- tra, erkek ve kadınlara mah- sus perukâr salonu, çamaşır- hane, garaj, tenis, kütüphane, yataklı / vagonlar - şi acentalığı.