20 Kasım 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

20 Kasım 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

— Sahile 2 20 Teşrinisani 1979 Günün mi Eski kararlar Tumburiyet devrinde, dev- letin kanunları ve mahkeme- leri haricinde, adif salâhiyeti ve mesuliyeti olmıyan heyet- lerin, vatandaşları tecrim et- mesi kabul elunmaz! İstiklâl harbi esnasında, milli mücadeleye — muhalif — harekette bulundakları sabit olan askerler ve memurlar hakkında — Heyefi mahsusa tarafından, askerlikten ihraç , yahut “bir daha devlet memuriyetinde — kullanılmamak , gibi ağır kararlar verildi. Bir adamı ittiham ve tecziye et- mek için, bir kişinin yalan yanlış şehadeti, hattâ garazı kâfi geli- yordu. 'Bu suretle bir çok adam- lar haksızlıklara maruz kaldılar. Vatan hainliği gibi çok ağır bir kara damga yüzlerine vuruldu. Bu da gayet tabü idi. O devir- lerin heyecamı, hassasiyeti düşü- nülürse, bazen tekbir lakırdı ile, milli davaya “muhalefette - bulun- muş addolunan kimseler hakkında milli vicdânın ne derece merha- metsiz olduğu hatırlanır. Her ta- rafı istilâya uğramış vatan, bunca mihnet, meşakkat ve fedakârlık- manla hemfikir olmuş zannedilen insanlar hakkında vicdanı âmme- nin ne kadar sert, şiddetli kümler vereceği tahmin edilebilir. Heyeti Mahsusanın bu kararları hakkında — itirazlar başladı |/ ve | zaman geçlikçe, ilk asabiyet ve — Müfrit sasiyet — devirlerinin şiddeti yerine serin kanlılık kaii oldu .. Haksızlıkları — tamir için Millet Meclisi bir “ Âli karar heyeti , teşkil etti. Fakat, şimdi “deniliyor ki bu yüksek heyet de merhametli hareket tan sonra kurtulunca, az çok düş- | Ankarada elektirik Emanetle şirket arasındaki ihtilâf hallediliyor “Ankara 19 ( Hususi) — Cemi- yeti belediye bugün toplanarak elektrik şirketi ile şehremaneti arasındaki mukaveleyi tetkik ede- cektir Şehremaneti he elektrik şirketi arasında senelerden beri devam eden ihtilâf bu —mukavelenin iki tarafça kabülünden sonra - zail olacaktır. İhtilâfın esası şirketin makine ve malzeme parası ve umasraf talep etmesidir. Şirket bu paranın tesviyesi emanete bazı tekliflerde bulun- | lenin halli ilâfperverane bi şekil gösterilmesini kabul etmiştir. Bugün mesele katiyet kesbe- bitecektir. Şehremanetinin şirketin elektrik fiaflerine yapacağı yeni zammı kabul etmesi ihtimali vardır. Odun, kömür Ankarada kömür 12 buçuk SA koruma çıklı Kükan dd? eai — Si zamanlarda çok devair mües- atibdi eti vüratadia KE yetli miktarda odun kömür için ,dımüxdı bir mahrukat buhranı bi vi Fiatler — birdenbire yükselmiş ei =“.::::...,.,k.=::- mangal — kömürünün — perakende refe A satış fiati on iki buçuk odunun — ingiliz muhipleri cemiyeti ve saire | a 4 kuruşa çıkmıştır. Buhe gibi, milli dava aleyhine çalışmış ir müddet daha devam olan cemiyetlere mensup insanların hiç bir. cezay işlerinde — güçlerinde duçar olmadan kaldıkları geniş ve merhametli davranması eski heyetin şiddeti kadar tabii ve kabili izahtır. Bugün vicdan- darda eski asabiyet, eski şiddet ve hassasiyet kalmadı. İlk günler bir adamı — “ vatan haini ,, diye, yalsız devlet hizmelinden çıkar- maya değil, hattâ linç etmeye tehevvüre bile getirmiyor. insanın, bütün evlât ve ahfa lekeleyecek derecede ağır olan kara damgayı yüzün vurmadan evel, daha derin düşünmek mec- buriyetini hissediyoruz. Hissi ol- maktan ziyade, Cakli ve kanunt düşünüyoruz. Ahval ve hadisat, siyasi ve içtimai şartların değiş- mesi insanların düşi süs tarzlarını da değiştirir. — Ankaradan gelen haberlere | göre Millet Meclisi hem heyeti ahsusanın, hem de âli karar heyetinin bütün kararlarını fesb- etmek arifesinde imiş. Fikri €n doğru hareket budur. Cüm- huriyet devrinde, devletin kanun- ları, mahkemeleri Varken, hiç bir | adli salâhiyeti ve mesuliyeti ol- miyan heyetler târafından, vatan- daşlar hakkında bu derece ağı çezalar tertip edilmesine — cevaz “yoktur. Milli mücadele senelerinin — fevkalâde , teelbirleri, hattâ gayri — kanuni kararları bile çok meşru kılan o ı:vkg.AF Zamanları geç- “miştir. Şimdi ,Cümhyriyetin ceza — kanunu, eve omaznunlar — hak- kında mücrimiyet - kararı — ver- kâfi görülen sebepler, şimdi bizi | Bir üş ve tahas-| Pendikle Köprü, Köprü ile Ye- şilköy arasındaki saha Ankara, 19 (Hususi) — Seyri- sefain idaresinin İstanbul limar dahiline mahsus seyrüsefer tal matnamesinin birinci maddesinin tadili hakkındaki teklif heyeli vekilece tasvip ve tastiki âliye iktiran etmiştir. Tadilât şu surette icra edilecektir: Pendik ile köprü , köprü ile Yeşil köy arasındaki saha, ada- lar ve yalova da - dahil olmak üzere sevahili mütecavire hudutu meye yegâne> salâhiyettar olan mahkemeleri — vardır. Katilleri, hırsızları , her nevi — suçluları lerini de bu mahkemeler meydana çıkarır. Devlet memuriyetine bir adamın girip giremiyeceğini, bir memurun ve nizamlar da — vardır. Bu yazılı ve müsbet kanunlar haricinde, nihayet birde milletin vicdanı var- dır ki, kanuna girmemiş cürüm- leri işleyen insanlar hakkında hü- küm> verir. Vatandaşlar, ya mah- kemelerde mücrim olarak cezaya duçar olurlar, yahut kanunların sabit ve — muüayyen — çerçivi dişında — kalmış — cürüm — sahibi iseler, vicdanı âmme onlara ah- dâksız damgasını — vürür. Bunun haricinde, gayri mesul heyetlerin, hariç ez kanun kararları ancak haksızlıklara meydan açar, ve mücrimler birer kurban, birer zulümdide derecesine çıkarlar , **x emanetten 200,000 Hiraya yakın | müştur. Emahet bu mühim mese- | decek, mukavele imzalanırsa ihtilâf tayin ve azlini tesbit eden kanun | Telefon haberleri Ziraat bankası Vüâyetlerden 150 murah- has intihap edildi Ankara 19 (T (Te!zfun) Ziraat bankası heyeti umumiyesi 26 teş- | rinisanide toplanıyor. İçtimada 150 murahhas bulunacaktır. Vilâyet- lerce intihap edilen murahhas- lar Carasında — başvekil — İsmet, meclis reisi Kâzım paşalarla ve- | killerden, mebuslardan çoğu var- dır. Evvelâ heyeti idare raporu okunacak, sonra — idave heyeti intibap edilecektir 7 milyon lira Eytam sandıklarından çıkan para.. Ankara, lqutfon — Eytam muamelâtını tasfiye — komisyonu vazifesini bitirdi. Eytam sandıkları lâgvedildi. Tasfiye (neticesinde 7 milyon lira para tahakkuk etmiş- dir. Muhiddin bey izahat veriyor Ankara 19 (Telefon) — İstan- bul şehremini Muhiddin bey da- biliye vekili Şikrü Kaya beyle görüştü. Muhiddin bey buraya emanetin icraatı hakkında izahat vermek üzere geldi bir kaç gün kalacaktır. n ÜĞ Parası alınacak “Ankara, 19 (Telefon) — Maliye vekâleti, heyeti vekile kararma rağmen bazi defterdarların hâlâ uzun telgraflar çektiğinden bahis- le badema her ay tahakku- katı ile tahsilâtın ve para irsalâ- tının telgrafla yazılmasını, diğer hususatın tahriratla olmasını, aksi takdirde telegraf çekenlerden pa- rasını almacağını bir — tamimle Bir şırınga 8 aylık çocuk düşürmüş Samatyada oturan Sıddıka hanım kalbine kuvvet vermek için yapı- lan bir şiringa ile 8 aylık çocu- gunü di iddia etmiştir. Doktor hakkında tahkikat yapıl- maktadır. Kefenli hırsızlar Dünkü nüshamızda peri masa- Tından bahsederken - kefenli hir- sızların liman şirketi memurların- dan Bekir beyin önüne - çıktıkla- rını yazmıştık. Bu hadiseye maruz kalan müfettiş Bekir Sıtkı bey değil, su şubesi memuru Bekir beydir. Bir polis yaralandı İsmail Çavuş isminde biri dün gece sarhoş olarak bir şahısla kavga ederken müdahele eden İngiliz kabinesi Kabine ile fırka arasında ihtilâf çıktı Londra 18 ( Hususi) — Müs- temlekelerin idaresi hususunda amele fırkası erkânı arasında ihtilâf çıkmıştır. Bu ihtilâi a binenin mevküni — sarsmasından korkuluyor. İngiliz - Rus münasebatı Londra 18 (A.A) — İngiltere- Rusya itilfi hakkında avam ka- marasında — beyanatta — bulunan hariciye nazırı M. Henderson komünist enternasyonalinin pro- pagandasına nihayet — verileceği hakkındaki taalhüdün harfiyen yerine getirilmesi. hüsusunda İn- giltere hül in ısrar gösle- receğini söylemiştir.. Sorulan bir suale verdiği ce- vapta M. Henderson Sovyetler hükümetinin bu taahhüdünün yeni Rus sefiri itimatnameşini takdim ettikten Sonra meri olacağını be- yan etmiştir. lngılterede sis Vapurlar çarpıştı, seferler durdu Londra, 18 (AA) — Bugün İngilterenin — her tarafını kesif bir sis tabakası kaplamış, deniz seferlerini felce uğratmıştır. Gehamrat-Marindont İsmindeki Alman vapuru / Lincolshire nb'll- Tanmıştır. Duvar delerlerken Sabıkalı Necati yakalandı arkadaşları savuştu Sabıkalı Necati ve arkadaşları dün gece Alipaşada berber Mus- tafanın dükkân duvarını delmek- teler ikenNecati yakalanmış, ar- kadaşları savuşmuştur. Müşteriden hırsız İki şahıs İstiklâl caddesinde kunduracı — Arisin — mağazasına müşteri olarak girmişler 35 liralık | bir saat çalıp kaçıışlardır. Bohçadan çıkan Haydarpaşada bohça ile giden bir adam çevrilmiş, bohça muayene edilince içinde hamam bekçisi Ramazan ağaya ait mesruk eşya, çıkmıştır. — Sabıkalılar yılıı.lındı Arnavutköyünde Ali Riza efen- dinin evinden eşya Şalan sabıkalı Osman ve Cavit yakalanmıştır. Çalıp savuşurken yakalarıdı Sabıkalı , Ramazan — Yedikule bir polis Akif efendiyi Çarşıkapıda bıçakla kolundan vurmuştur. Ca- rih yakalanmıştır. rine ait vergiyi | tramvayında Asaf efendinin cüz- danını çalıp savüşürken yakalan- mıştır. Oktruva resmi, en iptidat za- manlardan kalma derebeylik dev- bir vergidir. Bu bilvasıta hâlâ alıyoruz. Bu şehir vergisi, hiç olmazsa, umumi ha- yata muzir alınmalı! olmiyacak - şekilde Şadiye hanım niçin gelmiş? Sabık hanedan erkânı Fransada sefahat hayatı yaşıyor Sakıt hanedana mensup Ahmet Tevfik efendini hanımın işehrimize geldi; mıştık. Şadiye hanım şehrimize niçin geldiği tır: |— “Parise gittiğimiz zaman kendi | servetimle bir apartıman satın al- |omuştim. —Ahmet Tevfik ef. yi beş buçuk senedir. besledim ve onu yaşattım. Bütün bu fedakârlıkla- fıma rağmen onun gün geçtikçe ahlâksız olduğunu ve bana ihanet etmeğe başladığını anladım. Hiz- | metime bakması için İstanbuldan 14 yaşında bir hizmetçi kız getirt- miştim. Mütereddi kocamın bu genç kızı iğfal ettiğini hissettim. Bir akşam kararımı verdim. Kasten yemeğe davetli olduğumu söyliye- rek apartımandan ayrıldım. Bir mü: det sonraavdet ettiğim zaman xbumn apartımanın — apartımanın Uuyudüğunu, yalnız kocamın oda: | sında bir lâmba yandığım gör | düm. Odamın kapısını dinlediğim zaman kocamın bu cahil köylü | kazına şiirler okuduğunu işittim ve hemen içeriye girdim. Genç | kızla yaşlı sefihin iğrenç vaziyet- leri izzeti nefsime dokundu. Hiz- metçiyi kulağından tutup çeki 3k istedim, kocam üzerime vahşi bir canavar gibi hücum ederek: — Kadın ona dokunma, benim ondan üç aylık çocuğum - var! Dedi. Beynim atmış âsabım gerilmişti. Üzerime hücum eden ve boğa- zamı sıkmak. isteyen bu adamın elinden kendimi zor — kurtaadım. Karanlık koridorlardan - kaçıyor- düm. Arkamdan iki el silâh attı, karanlık olduğu için isabet et- medi. O gece evden çıkıp gittim. Kocam hizmetçi ile arasında geçen hadiseyi ifşa etmememi beni terketmeğe muvafakat ede- ceğini, eğer ifşa edersem yanm- dal yavrumu — öldüreceğini söyledi. Vaziyetten — vatanımdaki ailemi haberdar ettim ve mahke- meye müracaat ederek ayrılma davası açtım. Mahkemede bütün hadiseyi anlattım. Ayrıhk kararı- ni verilmesi artık bir gün me- selesi Ben €sasen dahiliye vekâletine müracaat ettim. Dahiliye vekâle- tinin emri mahsusile aldığım bi pasaportla buraya geldim. metimiz mahkemeden son ayrılık karanını alıncıya kadar muvakka- n Türkiyeyi terketmemi, İmdiktan sonra avdet et- memi emiretti. Bu itibarla bir | kaç güne kadar buradan ayrıla- cağım. Şadiye hanım — sakıt hanedan erkânının Fransada sefahat içinde vakit geçirdiğini Bugünkü hava Yeşilköy merkezinden verilen malümata — göre bugün kismen açık kismen bülütlü ol caktır. Rüzgâr şimal ve şark ara- sından muütedil olarak esecektir. Sıcaklık düne nazaran artacaktır. Dün gece hararet 17 derecey- di. Bu sabah 13 derece olmuştur. Bugün Anadolunun ekseri yer- lerinde hava açıktır. Yalnız Ada- lar denizi sahillerinde hava bu- latlu olacaktır. kan rasat Medrese kurşunları çalmış Sabıkalı Ali Sinanpaşa medre- sesi üzerinden 30 okla kurşun çalmış, yakalanmıştır. | İ