25 Kasım 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

25 Kasım 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 İngiliz lirası Son tereffüde şimendüfer malzemesi mübayaatının da tesiri var! Bu günlerde İngiliz lirası yük- 1 seliyor. Dün yene İngiliz lirası 1040 da açılmış 1045 de ka- * panmıştır. Kambiyo borsasında salâhiyet- tar zevat bu yükselişin sebebini tüccar tarafından tediye edilen bonolara atfediyorlar. Bu sebep her zaman ileri sürü- len bir sebeptir. Gümrük tarife- leri münasebetile fazla eşya getir- | bu eşyaya ait bono- cede yazdığımız gibi şimendüfer malzemesi için mühim miktarda İngiliz lirası almmasıdır. Sahte mimar — Bir alman, birev sahibini dolandırdı | Busak isminde - bir alman Be- yazıtta ev yaptırmak isteyen bir zata kendisini mimar diye tanıt- fırmış, ev yaptıracak olan zat bu almana itimat etmiştir. Evin inşaatı bir ay kadar de- vam etmiş, mimar Busak bu ara- da ev sahibinden epi para sız- dızmıştır. Nihayef evin dahili ahşap kısmı- nin inşaatı başladığı zaman Busak mühim müşkülata tesadüf etmiş- - Bu müşkilâtın başlıcasını mer- diven teşkil etmiştir. Bina yapr- hrken merdivenin nereye kurula- cağı hatıra gelmemiştir. Bundan başka evin bir odası sokağa nazır olmadığıiçia karanlıkta kalmıştır. Ev sahibi —mimarın sanatından — şüphe eineğe başlamıştır. Nihayaet usta başı bu yapılan içinden - çıkılmaz bir - hale geldiğini ev sahibine söylemiştir. Busak ismindeki bu adamın mimar olmadığı anlaşılınca ev | sahibi tarafından temiz bir dayak atılmıştır. Şimdi ev baştan başa tadil edilecektir. Beş sirkat vakası 1 — Meçhul bir hırsız Kalyon- cuda Emin Arif beyin evinden eşya çalıp savuşmuştur . 2 — İstanbullu Remzi, Ankara birahane gardirobu Recep tara- fından 46 lirasının çalındığını iddia etmiştir. 3 — Üsküdarda — Karadavut mahalle bekcisi Hüseyin ağanın | kulube kapısı açılarak bir manto çalınmıştır. 4 — Manav Davut Yeldeğir- meninde ustasının GÜ lirasını çalk- mış, yakalanmıştır. 5 — Sabıkalı Petro köprü üze- arinde — Arif namında - bir şahsın | parasını çalarken yakalanmıştır. lul;uhmııı; mı? | derde vukubulan feyezanlar Kori, Üsküdarda oturan İbrahim is- minde bir genç anasını dövmüş, komşusu Ayşe hahimın kapısını kırıp evine girmi, Asım Ef. minde bir adamşa dı"Lıçık çek- miştir. Bekçiye 4 kurşun sıkmışlar Dün gece Azap kapısında Mus- tafa, Hasan ve meçhul bir arka- daşları bekçi Süleymanın üzerine hücum etmişler ve kahveci Bekiri kolundan yaralayıp savuşmuşlar- dır. Bekçi firarilerin arkasından 4 el silâh atmış fakat isabet et- | tirememiştir. Rus filosu Eenebi limanla- rını ziyarete çıkıyor Moskova 23 (A.A) —Tas ajansı bildiriyor: Rusyanın Baltık - filo- suna mensup - gemilerinden - bir çoğu ccnebi memleketleri ziyaret için uzun bir sefere çıkacaktır. Ziraat tayinleri Ankara, 23 ( Hususi ) — İzmir Ziraat mektebi müdürlüğüne ikti- sat vekâleti sabık — müessesat şubesi müdürü Faik bey ve Zeri- yat şubesi müdi halkalı mektebi muallimlerinden Fazıl, mücsesat şubesi müdün ğüne, İzmir ziraat mektebi müdürü Abidin bey tayin edilmiştir. Ziraat umumi müdürlügü muavinliginede Tevlik beyin tayini icra edilmiştir. Akhisar Yaya köy arasında bir soygunculuk Manisa 22 (Hususi) — Dün sabah ve akşam yaya köyden Akhisara gelnekte olan Mümin oğlu Hafız Ahmet Muharrem oğlu Hüseyin isminde iki kişi Bayram Dere Mevkünde Mavzerli bir şahıs tarafından — soyuldukları " Haber haber alınır alınmaz derhal Ak- hisar ve Yaya köyden çıkarılan müfrezelerin şedit takibatları sa- yesinde bu soyguncu elde edil- miştir. Demircili çiftliğinde —Razlıklı Salih oğlu Nazif olduğu anlaşıl- Ması üzerine saklı bulunduğu evinde yakalanmıştır. Manisa 22 ( Hususi ) — Yaya- köyde Serezli Mustafa dayının oğlu Mehmet ve Mustafa ile ana- ları evden 400 Jira ile beş adet beşi birlik ve bir küpe ve eşya- | ları çalarak firar etmişlerdir. Tayyareleri fenerle idare J merkezi Paris, 23 (ALA.) — Hava nazırı gemilerle tayyarelerin Hertz fe- | nerleri vasıtasiyle sevk ve idaresi usulünün mucidi olan M. Loth | tarafından tesis edilen tetkikat ve tedrisat — merkezini - ziyaret etmiştir. Sisli bir havada yapılan bir. yere inme tecrübesi tam bir muvaffakıyetle neticelenmiştir .. ingilterede tevellüdat azalıyor Londra 23 (A.LA.) — Eylülün otuzunda nihayet bulan üç aylık bir devre esnasında İngilterede ve Galles memleketinde - vuku- bulan tevellüdat şimdiye kadar kaydedilen yekânlara mazaran en a bir miktar arzetmişti nılyıî feyezanlar Roma 23 (A.A.) — Son liyano civarında dört bin hektar- hık ekilmiş araziyi - tahrip etmiş Consenza-Sivari arasındaki şimen- düfer yolunu kapa Kayzerin damadı | Bonn 23 (ALA) — Sekiz hapse mahküm edilen Zuj Lüksenburg hududuna sevkedile- cektir. Sou dakıka Klemanso öldü Paris 24 (ALA) — Esbak fran- sız başvekili M. Klemanso 145 geçe vefat etmiştir. saat | Telefon haberleri İrtişa meselesi Edip B. hakkındaki tetkikat henüz bitmedi Ankara 24 | Telefon ) — İrtişa meselesi ile alakadar olduğu söylenen maliye kavanin müdi Edip bey hakkında maliyece ya- pılan tetkikat henüz bitmemiştir. Bir hafta sonra bu meselenin inkişafa - başlaması - muhtemeldir. İrtişa muhakemesi yakında baş- layacaktır. Kadınlara intihap Hakkı Belediye kanununda y eli Ankara, 24 ( telefon ) — Muh- telit encümeni - bele: kanunu nn tölkike Öevimn <ediyar. Belediye kanununda “ Her türk intihap hakkına maliktir.,, Diye bir- madde; vardır. Bu madde ile kadınların da intihap cttbek küklari kast-ödiliyordu. Encümen bu maddeyi daha vazih şekle sokarak “Her Türk kadın ve erkeğin intihap etmek ve edilmek hakkını haizdir.,, Sure- tinde tadil etüiişti Ankarada şiddetli soğuklar Ankara 24 (Telefon) — İki gün- denberi Ankarada şiddetli soğuk- lar başlamıştır. Her tarafta soba- j | | Bir amele denize atılarak iniil!zv <etti Bu sabah saat 7 de Kasımpa- şada bir intihar vakası olmuştur. Kasım paşada camii . Kebir mahallesinde — keşif ” sokağında oturan bahriye buru fabrikasi ame- lesinden Elâzizli Abdullah oğlu Asım, sabahleyin evinden çıkmış, fakat işine gidecek yerde Kasım paşa- sahillerinden kendisini de- nize atarak intihar etmiştir. | Asım, 20 yaşındadır. Cesedi denizden çıkarılmıştı Bir tekzip Ticaret odası umumi kâtibi Cemal B.de şu mektubu aldık: 18 Teşrinisani tarihli Son Saat nüshasında beyanatı mühtacı tas- hihtir. Hayat bahalılığının mem- leketimizde gayri tabi ve fazla olduğunu — söylemedim. ( Odanın muntazaman neşretmekte olduğu lerede — görüldüğü — veçhile bizde hayat bahaliliği harpten evelki yüze nisbetle yüzde ellidir ki bu da her memlekette aşağı yukarı bu nisbettedir) dedim. Emanetin — iktisat — teşkilâtının matlup şekilde çalışmadıği dahi 'ne zihnimden geçmiş ve ne tara- fımdan söylenmiştir. Bugün hava nasıl? Yeşilköy - rasat merkezinden verilen - malümata bugün kapalı olacaktır. Rüzgâr şarktan mütedil olarak esecektir. Sıcak- lıkta bir tebeddül olmıyacaktır. Gece hararet 12 dereceydi sabah- leyin 10 derece olmuştur. Zelzele Bolu gazetesi yazıyor: 13 Teşrinisani çarşamba sabahı saat dört buçuk — raddelerinde cenuptan şimale müleveçcih olmak üzere kısa fekat şiddetli zelzele olmuştur. bir | Çin - Rus Hududunda silâhları alınan çinliler Moskova, 23 (A.A.) — Haba- rofskiden bildiriliyor: Aksayı şarkı karip ordusu kıtaatı bu ayın on yedisinde vukubulan Çin taarru- zu defederek bunları Çin arazi: sinde de takip eylemiştir. Sekiz binden fazla Çin neferinin ve üç yüz Çin zabitinin silâhı alınmış ve ayrıca on bin tüfek ve mühim miktarda top ve sair am olunmuştlur. mâlzeme it İzmirde bir bataklık kurutuluyor İzmir 23 (A. A.) — Karşıyaka ile Alaybey arasındaki bataklık sahanın kurutma ameliyesine baş- lanmak - üzeredir. Belediye muk- dazi tahsisatı muhasebeihususiye- der lmıştir. İzmirde kış saati İzmir 23 (A.A) — Bugünden yaren devairde kış mesaisi saat-| lerinin tatbikine başlanmıştır. Kooperatif teşkilâtı İzmir 23 (A.A.) Muamelesi biten 30 kooperatifin - evrakını hâmilen ziraat bankası müdürü, İstanbul tarikile Ankaraya hareket etmiştir. Vatikanda telefon Roma 23 (AA) — Vatikan şehri - valisisi 25 Teşrinisanide başlayacak olan telgraf ve telefon muamelâtın Sanzime —mabal-bir| er etmiştir. Nermin barı Zabıtaca içki satmaktan ve danstan menedildi Son — zamamanlarda — bir. çok cerh vakalarına ve evelki gece de bir cinayete sahne — olan Çenberli taştaki Nermin barında bu. kabil vakaların tevalisini men için polis divanınca bazı kararlar ittihaz © iştir. Bu karara göre Nermin barında içki satılması ve dansedilmesi menedilmiştir. Nermin barı ba- dema bir. kahvehane - şeklinde kalacaktır. Timoni sokağında yangın Dün gece şaat 3 te Beyoğlunda Timoni sokağında Çaycı Hayrul- Jahın kahve- ocağından . kivilcim sıçrayarak yangın çıkmış, çaycıya muttasıl bir şapkacı dükkânı da kısmen yandığı halde söndürül- müşt Bir kadın çiğnendi 1657 numaralı” otmobil Voy- vada cadesinden geçerken madam Oksana — isminde bir kadımın mecruhiyetine sebebiyet vermiştir. * Oktruvada yapılan tadilât — Cemiyeti belediye idare encümeni dün de Emanette toplanarak ok- truva tarifesinin tadili etrafınpaki tetkikata, devam etmiştir. Encü- men bu husustaki tetkikatını bi- tirmek üzredir. Ankarada bulunan Şehremini Muhiddin bey şehrimize avdet ettikten sonra cemiyeti be- lediye Fırka grubu, Fırkada da bir içtima yapacak ve bundan sonra tarifenin kat'i şekli anlaşı- lacaktır. Temin edildiğine göre bu sefer yapılmakta olan tadilât hayli mühim olup sanayi erbabını memnun edebilecek bir tarzdadır. | Beoğradski geldi | bugün gidiyor | Misira maç yapmıya giderken | gehrimize uğrayıp ilk maç yapması mevzuu bahsolan, fakat, sonra sarfı nazar edilen Beogradski ta- kımı dünkü tremle şehrimize gek miş Novotni oteline misafir olmuş tur. Takım maç yapamıyacağımızı bildiren telgrafı vaktile aldığı için şehrimize müsabaka 'yapmak için değil buradan vapura binmek için gelmiştir, Yugoslav fotbolcuları bugünkü posta ile İskenderiyeye iteveccihen şehrimizden ayrıla- caklardır. * Adliyede tebeddülât— İstan- bul adliyesinde yeniden bazı te- beddülât yapılmıştır . Üskü: müddei umumisi Suat bey ikinci ticaret riyasetine, hukuk azasın- dan Asım B. de Üsküdar müddei umumiliğine tayin edilmişlerdir. Bundan başka müddei umumilik Zeki B. hukuk aza- lığına | Adliye — müfettişlerinden İN e e D başmuavinliğine, ikinci ticaret reisi Osman B. de icra riyasetine nakle- dilmişlerdir. * Bursada gizli tarikat — Bur- sada Şeyh Ahmet namında »biri müritleri Hacı Hasan, H. Kâmil ve Zeki ile birlikte icrayi ayim ederlerken zabıtamız. tarafından cürmü meşhut halinde yakalan- mışlardır. Bunlar niçin toplandıkları hak- kında sorulan suüale şaşkın bir halde “yemek için, cevabımı ver- mişlerdir. Halbuki ortada yiyecek namına bir şey görülmemiştir. Şeyh Ahmet ve arkadaşları mah- | kemeye verilmişlerdir. İkinci lürü —Pdtts — li Şube, âîı?dâ"üm beyin Emniyeti umumiye ikinci şube müdürlüğüne ve Emniyeti umu- miye müfettişlerinden Hüsnü be- ânde polis ikinci şube müdürlü- ine tayini hakkında bir haber verilmektedir. Şerif bey bu hu- susta şunları söylemiştir — Böyle bir tebeddülden ha- berim olmadığı gibi buna bir sebep te mevcut değildir. | f Sanat mektebinde — İstan- bul Sanat mektebinden nazari ve ameli sanat muallimlerinden ve | müitlerinden 23 kişi açığa çıka- Vnılmış bir. kısınının da vazifeleri ilga edilmiştir. Aralarında vazife- leri ilga edilmiyerek işten el çektirilenler de vardır. | x Seyrisefain kış tarifesi Seyrisefain resince tesbit edi- len sevahili mütecavire hattına ait kış tarifesinin tatbikine kânunu- evvel iptidasından itibaren başla- nacaktır. Yeni tarifenin Adalar hattı se- ferinde, geçen senenin kış mev- simi tarifesine nazaran sabah ve akşam olmak üzere iki sefer ive edilmiş ve postaların hareket saat- lerinde de tadilât yapılmıştır. Moda - Kalamış hattına kış mev- siminde de vapur işletilecektir. Kadıköy - Haydarpaşa hattında tadilât yapılmıştır. Könunuevvel iptidasından itiba- ven her gün köprüden Yalovaya saat 13 te bir vapur ve Yalova- dan köprüye de saat 7,25 te bir vapur hareket edecektir. »4 Limanda — müsademeler — Dün sabah limanda iki kaza vu- kua gelmiştir. İtalyan bandıralı Afroditi vapuru limandan hareket ederken, Bulgar bandıralı Varna vapurunun üzerine düşerek halat- larını ve kaptan köprüsünü hasara uğratmıştır. İngiliz bandıralı Bosina vapuru 48 tonluk Sayyadı bahri motörüne bindirerek hasara uğratmıştır.