25 Kasım 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

25 Kasım 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

25 Teşrinisani 1929 Akşam AKŞAMDAN AKŞAMA 500 dalkavuk bir aradal! Hakikatan hürmete lâyık - yük- sek şahsiyetleri görmek ve alkış- İamak insan kütlelerinin - içinden kopup gelen bir histir ve istihls hareketlerinin tehberlerini doya doya seyretmek için, halk, istasyonlara d rıhtımlara dal.. Fen kahramanların. dun Amerikalı tayyareci Lindbergh'i bir an görmek için milyonlarca Fransız, meydanlarda, çiğnemişti. Ahaliye, sinema perde- si üzerinde saatlarce müşterek üyalar gösteren Fairbanks, izdihamlar tarafından gibi taşınmıştır. Elbettel Hakkıdır! Haklarıdır! Halk, bu şahsiyet- lere elbet - böyle bir - ra; tehacüm gösterecektir. Bu noktayı kaydettikten sonra, gelelim sadedece! Geçen gün, trenle, Haydarpa- ta'dan - Göztepe'ye gidiyordum.. Ankara ekspresile aynı zamana f ettik. Gazeteci olmak sıfatı ile biliyordum ki, o gün, şehrimiz- den hükümet merkezine birinci hattâ ikinci derecedeki şahsiyet- lerden kimse gitmiyor. Buna r4 men, teşyie gelenlerin adediS00-600ü mütecaviz. Tecrübeli bir nazarla bakınca bu teşyicilerden ancak '©n beş yirmisinin aile erkânından olduğunu anladım. Geri kalanlar, faraza falanca şirketteki daire müdürlerini teşyie gelmiş mümey- yizler, memurlar, odacılar, kapıc- lar, hattâ erbabı mesalih!! Divan durüp, kulaklarına kadar sırtıp : — Evet efendim! Hakkı âlileri Var! Pek münasip efendim! Baş tstüne efendim! - diyip düruyorlar. Ekspres kalktı. Teşyiciler, akın akın geri dö- nerlerken, zarif bir dostum: 500 dalkavuğu görmedinse iştel - dedi. İi İşitiyorum ki, ayda allı kere Ankara'ya gidip gelmelerine rağ- men maiyetini de her seferinde istasyonlara sürükleyen ve gelmi- yenlert not ederek — mimliyen in- Safsır müdiran varmış. Demokrasi — devrinde — ayıptır, gülünçtür! — Mumaileyim haza- dikkatlerini celbederim. (Va - Nü) Rakı satışı Bakkallarla fabrikalar arasındaki ihtilâf Bakkallar cemiyetile müskirat fabrikaları arasındaki ihtilâf de- vam etmektedir. Bakkallar ce- miyeti istanbuldaki rakı fabrika- larından rakı almamakta ediyor. Bakkallar tarafından İstanbulda günde 1200 kilo rakı sarfedil- mektedir. Bakkallar cemiyeti (bu mıktar rakıyı - civar şehirlerdeki rakı fabrikalarından temin ede- cektir. Cemiyet bu iş için Trakyada Bursada bulunan fabrikalarla te- masa - başlamıştır. Dün Trakya fabrikalarından bir kaç fmurahhas gelerek Jİstanbula günderilecek rakıyi temin etmişlerdir. AKŞAM GAZETESİ S00 liralık jir arada israr Kiymetli eşya piyangosu kuponu M0T Bu kuponu saklayın Vapur tamiri Rusumat idaresi kolaylık gösterecek Rüsumat idaresinin vapurculara tamir işlerinden müşkilât göster- diğinden bahsetmiştik. Ticaret odasıyla rüsumat idaresi arasında vapurcuların lehinde ol- mak üzere bazı esaslar kararlaş- tırılmıştır. Bu karar mücibince tamir edilecek — vapur uzun uzadıya müamelye tabi tu- tulmayacaktır. Diğer taraftan ticaret odası tamir işlerinin daha ucuz olması için neler yapılmak lâzımı geldiği hakkında bir anket açmıştır. Bu ankete bahri tamirat müesseseleri cevap vereceklerdir. yoğurtçu parkı Şehremaneti yoğurtçu mesire yerini satın almış, burasını park haline getirmeğe teşebbüs etmiş- i. Park yakında bitecek- ve ilk bahara doğru açılacaktır. Maarif vekâletinde Vekâlet erkânı arasında tebeddülât şayiaları Maarif vekâleti erkânı arasında bazı tebettülât olacağından bah- sedilmektedir. Bu hususta çıkam haberler arasında Manrif müsteşarı Kemal Zaim beyin bir mebus- luğa intihap, talim ve terbiye seisi Mehmet emin beyin de müs- teşarlığa tayin edileceği söyleniyor. 'alim ve terbiye reisliyine ter- biye müderrisi İsmail Hakkı beyin getirilmesi mevzubahs olmaktadır. Bu haberler şayia mahiyetinde olup ihtiyatla telekki edilmelidir. Terhiye enstitüsü Ankara Gazi muallim mektebi dahilinde bir terbiye enstitüsü yapılacaktır. — Terbiye - enstitüsü müdürlüğüne darülfunun terbiye müderrisi İsmail Hakkı beyin tayin edildiği söylenmekte- | dir. İsmail Hakkı B. ayni zaman- da Gazi muallim mektebi müdür- nü de kabul edecekti mektebi müdürü Mah- mut B. şehrimiz liselerinden birine fizik muallimi 'tayin edilmiştir. muall Kaçak esrar Yatağın altında bulunan esrar torbası kimin? İzmire gelen İngiliz bandıralı Rodi vaporunda mühirt bir kaçak- çılık meydana çıkarılmıştır. Gümrük memurları vapor am- bar kapaklarını muayene ederler- vapurdaki ken şüphe — üzerine dört küçük paket içinde bir okka koz esrar zuhur etmiştir. Esrar torbaları makinist İsmailin yatağı altında bulunmuştur. İsmail isticevap edilince demiş- tir ki — Bunlar bana ait değildir, yatağımın altına kim bırakmışsa onundur, her halde bir düşmanlık eseridi Gümrük muhafaza müdürlüğü tarafından tahkikat evrakı tanzim edilmiş ve dört buçuk — torba esrar müddelumumiliğe gönderil- miştir. Gazi | | ŞEHİRNR HABERLERİ Birinci koca.. Genç bir kadın dün intihare teşebbüs etti Aliye hanım 21 yaşında, ince, hassas bir kadın 2 defa evlen- miş. Bir sene evel ilk kocası olan Hadi beye sokakta — rastliyor, aralarında şu muhavere geçiyor: — Aliye hanım bir iki dakka Börüşebilir. miyiz? — Hayhay buyurun. — Size, eskl hayatımıza avdet etmemiri teklif edeceğim. — Amma yaptınız ha, alay mı ediyorsunuz? — Görüyorsunuz ki gayet diyim. Babam vefat etti. Hay amın üzerinde artık hiç bir müessir yoktur. — Aramızda — geçen — şeyleri unutsak - bile düşününüz ki ben di evliyim. — Biliyorum. Kocanızdan ayrı- lırsınız. — Düşüneyim. Aradan günler geçiyor, müla- katlar sıklaşıyor, Aliye hanım ilk göz ağrısını tercih ediyor, ikinci kocasından ayrılmak için mahke- meye müracaat ediyor. 3 buçuk aydan beri Hadi bey, Aliye hanımın evine gidip gel meğe başlamıştır. Hadi bey, aynı zamanda bir musevi kadınla da temas halindedir. Aliye hanım kadını kıskanıyor: — Bu musevi kadın kim? — Metresim. — Yalan — söyleyorsun, — ben tahkik ettim', . — Ne öğrendin? — O, senin karındır. Hadi bey bu musevi kadın ha- disesinden sonra Aliye hanımın evini terketmiştir. Aliye hanım ikinci kocasından sonra birinci kocasıyla tekrar bir aile yavası kurmak hulyasının mahvolduğunu görünce müthiş bir yese düş- müştür. Kadıncağız bu kadarla tedarik ettiği birer gıramlık 2 şişe ko- kaini içmiş, tesir etmediğini gö rüne başka bir çare düşnmüştür. Kadıncagız bu sefer eline geçir- diği bir tabancayla kalbine ateş etmiştir, Aliye hanım bu sabah Sultan Ahmetteki evinden Şişli hastane- sine nakledilmiştir, yarası ağırdır. Kadıncağız kendisi muharririmize iztırap ranırken demiştir ki: “Aile namusum için ölmem Acaba ne yapacaktı İzmirde bir avukat kâtibi gizlice mahkeme dosya- larını karıştırırken yakalandı İzmir gazetele uyor: e a E sa memurunun bulunduğu hücre- ye giren ve bazı dosyaları karış- tıran bir avukat kâtibi icara reisi Visaleddin bey tarafından curmü meşhut halinde tutulmuştur. İcra memurunun bulundüğu yerde dos- yaları karıştıran bu. Avukat kâ- tibi hakkında kamuni takibat ya- pilması muvafık görülmüş ve key- fiyetten müddeiumumilik haber- dar edilmişti Konferans Seyyahlara mem- leketimize dair malumat verilecek Seyyahin cemiyetine — mensup bazı zevat limanımıza gelen sey- yah - vapurlarından — büyüklerine Çanak kalede binerek konferans- lar vermekte idiler. Bu konfranslar şimdiye kadar çok iyi neticeler vermiştir: Eski- den İstanbulu ziyaret eden sey- mekte idiler. halbuki konferans- darla- tenvir — edilen — seyahlar yeni Türkiye ile eski Osmanlı praturluğu —arasındaki farkları pek yakından anlıyorlar. Alâkadar makamlar bu sene Himanmıza gelecek olan vapurlardan ekserisine mütehassıs bir zat irkâp edilerek seyyahlara lâzım gelen malümatın verilmesini düşünüyor. Bunun için yapılacak masrafa karşılık bulunmuşt Kuru incir T İzmirde incirin vaziyeti iyidir İzmir Ticaret odası İncirlerin ticari vaziyeti hakkındaki raporu- mu hazırlamıştır. 18teşrinisani ta- rihli olan bu rapora nazaran mev- sim iptidasından şimdiye kadar İzmir'e 22,158,307 kilo kuru incir ile 4,302,150 kilo hurda gelmiştir. Kün cirlerden 18,646,133 kila ve hurda incirlerden de 2,085,719 kilo satılmıştır. Son hafta zarfında Borsada 160,440 kile incir ve 51,530 kilo burda incir satılmıştır. Fiatler mahsulün nevine göre Sten 55 kuruşa kadar satılmıştır. aret odasının raporuna göre idasından 18 Teşrini- tarihine kadar ecnebi mem- leketlere 18,724,696 - kilo gönderilmiştir. Aydın incir müstahsillerilkoope- ratifine mevsim iptidasından şim- diye kadar ortakları tarafından gönderilen 2,054,475 ve Reşadiye merkezinden ecnebi memleket- lere ihraç edilen 460 (kilo incir borsa satışlarından hariçtir. “Ben de kendimi denize atarım.!,, M. Kemal paşa kazasının Hamz: bey mahallesinden Hafız Bekir ismindeki şahıs Dikiciler içer sinde berber dükkânında oturur- ken saçmalamağa başlamış, dük- kânın sahibi: “Böyle lafları niçin söyleyorsun ! , Demesi üzerine sana bir şey yapmayorumya.. İşte ben kendimi dereye atacağım!, Diyerek kalkmıs ve kasabanın ortasından geçen dereye koşa koşa gitmeğe başlamıştır. Berber ve etraftan yetişenler Bekiri dereye abılacağı sırada tue tarak muhakkak bir ölümden kur- tarmışlardır. Yapılan tahkikatta Hafız Bekirin bir iki tahtasının noksan olduğu anlaşılmıştır. İzmitte simli kurşun madeni bulundu İzmit vilâyetinde Hendek civa- rında zenğin simli kurşun maden- ler bulunmuştur. Bir ecnebi grubu bu madenleri işletmek için hükü- mete müracaat etmiştir. Tayyareyi alan Bahri muhiti geçti (Yalancının elekeki saat 24 da kada yanar) Artık bir çok darbı mesellerin, bir çak tabirlerin tekaüte sevki zamanı geldi ve geçiyor.. Meselâ şimdi: arabaların bile ortadan kalktığı bu devirde hâlâ: manasız bir şey olamaz.. Esasen, pek iyi bilmiyorum ama, şehir içinde atla dolaşmanın bir beledi'mahzuru, cezası olsa gerek.. Bu darbı mesel yerine meselâ: “Tayyareyi çalan Bahrimuhiti geçti,, diyelim, hem daha muvafık, hem de zemin ve zamana daha uygun olur .. Sonr: * Yalancının kadar yanar ,, deriz.. Ne münasebet ... Şimdi geceleri mum yakan kim?. Bunun yerine yalancının” elektriği saat yirmi dörte dadar yanar.. Desek nasıl olur? Bazen: Havlayan köpek ısırmaz., Derler.. Bu darbı meseli daha faydalı bir şekle sokup: Korna çalan — otomobil kaza yapmaz.. Haline tahvil etsek ve mumu — yatsıya her sokağın başına lavha halinde halde hemcinslerimize assak her büyük bir rafı.. Bir de değiştirmesi gelen tabirler var.. Fraza Eşek sudan — gelinceye kadar döğdüm... Buyruluyor.. Artık bu zamanda birimiz evimizde su taşıtmak Terkos musluğuna su gelinceye kadar dövdüm.. Sen onu gecelik fesime anlat: - Demeğe de ne lüzum var?.. Sanki: Bunları gecelik kasktime anlat.. Desek maksadımızı anlatamaz miyiz? Hikmet Feridun Karaköypalas sahiplerile emanet arasındaki dava Karaköy palas sahipleri şehre- maneti arasındaki dava şurayı devlete intikâl etmişti. Geçen defa her iki tarafın vekilleri aleni murafaaya davet edildikleri hal- de bazı vesikaların noksanlığın dan dolayı dava tehir edilmişti. Bu vasıtalar hazırlanmıştır. Da- vaya 26 Teşrinisanide devam edi- lecektir. * Ortaköy spor klübü umuml kâtipliğinden: 29 Teşrinisani 929 Cuma günü saat onda klüp kon- gresi fevkalâde sürette - içtima edecektir. Müessis sıfatını haiz fahri âza ile elyevm mukayyet faal âzanın o gün ve saatte klüp binasını teşrifleri rica olunur. Telgeaf adreslı “Akşama, tetanbul, Telefen * yazı işleri içine l 1686 Telefon 1 idare İşleri içim çi M Gönderilen yanlar, mbline labe elümen ABONE ÜCRETLERİ Türkiye İçini Seneliği 1700 ai arlığı 908, Üç aylığı 500 kuruş, Eonebi. emleketler için: Seneliği 3000; ait Açlığı 1600; ç aytiğı 900 kunüştur. Gözetenik ülalerden mes'uliyet kakd siman.