25 Kasım 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

25 Kasım 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

- A — —i Bi 25 Teşrinisani 1929 Habeş ı'rnperatofu aleyhinde ittihamlar Bir doktor,imperatorun imperatoriçeyi zehirlemediğini iddia ediyor Dr. Karabetyan bu hususta Cemiyeti akvama bir mektup göndermiştir. Cemiyet bu hususta tetkikat yapmaktadır. Bir müddetten beri Cemiyeti akvamda garip bir hadise müza- kere ediliyor. Hadise şudur: Har beşistan imperator sarayının baş tabibi Dr. Karabetyan isminde iri Cemiyeti akvam kâtibi umu- iğine S00 sahifelik vermiş ve burada şimdiki Habeş imperatoru Ras Tafarinin saltanat bulunduğu vakit eski im- peratorun validesi imperatoriça biraderi Lic Yosuyu kendisine zehirletmek - istediğini ve buna bettiğini iddia etmiş ve tazminat istemiştir. Dr. Karabetyan kimdir? Dr. Karabetyan an asıl Türkiye Ermenilerindendir. Lozan darük fününün tp fakültesinde tahsil etmiştir. Doktor olduktan sonra Ereğliye gelmiş ve buradaki Fransiz has- tanesine doktor olmuştur. Kara- betyan efendi bir müddet sonra Habeşistanın paytahti olan Adis Ababa şehrine gitmiş ve burada Habeş tabüyetine girerek saray sertabibi tayin olunmuştur. Doktorun iddiasına göre bir gün naibi saltanat Ras Tafari Karabetyanı yanına çağırak zehirler — hakkında — vukuf ve ihtısası olup olmadığını sormuş- tar. Karabetyan darülfünunda lâboratuvarda zehirlerle uğraştı- ian söylemiştir. Buna karşı naibi saltanat demiştir ki: Barip bir teklif! — O halde imperatoriçanın işini bitirmek sizin için kolay bir gey olacaktır. Karabetyan doktorluğun vazi- fesi öldürmek değil iyi etmek olduğunu söylemişse de dinlete- memiştir. ht Astav Vossen ve prens Makonnen Büyük Menelikin —torunu Lic | Yasu ötedenberi mahpus bulunu- | yor. Ras Tafari — imperatoriçanın Lic Yasa'yu tahta geçirmek için entrika çevirdidği zannında bulun- duğundan - İmperatoriçanın yaşa- masını istemiyordu, Vakit kazanmak isterken... Dr. Karabetyan kat'i ret ceva- bı verdiği takdirde akıbetinin fe- na olacağını — düşünerek — vakit geçirmeğe çalışmıştır. Fakat maibi hükümet İmperatoriçanın bir türlü ölmediğine kızarak doktoru ser tababetten çıkarmış ve yerine Yakovos Zervos isminde bir ram | doktoru tayin etmiştir. Bir gün rum doktor yanma bir kaç polis alarak Dr. Karabetyanın evini basmığ ve kendisini çocuk- lara kokain satmakla ittiham ede- rek tevkif ettirmiştir. Karabetyan nefyediliyor Bundan sonra Dr. Karabetyana | kargi türlü takibat - başlamıştır. Doktor bir çok defalar çöllere nefyolunmuş ve sıkhatı mühtel olarak vereme futulmuştur. Adis Ababadaki ingilizler Karabetyan lebinde tevassut ve müdahalede bulunuyorlar. Nihayet bir ingiliz, Cemiyeti akvamda tabiyeti olmyan mül- tecilerin işine bakan Dr. Nan- sene müracaat ederek Dr. Kara- betyan için bir. pasaport almış ve doktor bununla Habeşistan- dan çıkarak Avrupaya gelmiştir. Doktor Avrupaya geldikten son- ra İmperetoriça meçhnl bir has- talıktan vefat etmiş ve Ras Ta- fari İmperator olmuştur. Saray hayatı... Doktor Karabetyan Habeşista- mın saray hayatı gayet valışiyane olduğunu uzun uzadıya tasvir etmiştir. Vefat eden imperatori- çanın haşmeti Süleyman peygam- ber ile livaç eden Seba'meli- kesinin haşmetinden geri miyormuş. — Habeşistanın ihtişamı Amerikalıların — merakını uyandırmış — olduğundan — maruf sinamalar ara sıra Habeşistani ziyaret ediyorlar. Ahiren Amerikanın en marıf güzellerinden — Filadelfiyalı Toyer ile Mis Sanford Alis Aba- bayı ziyaret etmişlerdir. Güzellik müsabakası... Habeşistanda ahali - Avrupalı doktorlara ehemmiyet vermiyor- lar. Yerli doktorlar gayet kor- kunç kıyafetteki falcılardan başka bir şey değildir. Habeşistanda küçük ceraim işliyen genç kızlar zencire bağlanıp sokakta teşhir olunuyor imiş. Habeşistan çok geride bulun- makla beraber güzellik müsa- bakası gibi asri adetler bu memlekete de nüfus etmiştir müsabakada Habeşistan kraliçeliği unvanını Fatma isminde | bir müslüman Habeşli kız kazan- mıştir. Mis * Fransada Zuluh şehrinde gayet garip bir dava görülmüştür. | Madam Eliza Mişel üsminde genç bir kadın Zuluh — şehrinin '€en mühim caddelerinden geçerken bir otomobil yaya kaldırımına çık- mmş ve Elizayı ağır surette yara- lamıştır. Madam Eliza nakledildiği has- fanede tam on bir ay yatımştır. İyileşip eve geldiği zaman koca- bulmamıştır. Mişel on bir ay zarfında gece- leri evde yalız oturamamış, ve gece Hiyatroya, sinemaya — devam tanışmış, ve beraber yeşamağı | başlamıştır. Elza eve gelince Mişel yeni sevgilisinden vaz geç- onun evine, eskisi gibi, gitmiştir. Eliza kocasına ne söylemişse fayda etmemiş, Mişel Luizi dah: çok sevdiğini ileri sürerek talâk talep etmiştir. Eliza kocasından - boşandiktan sonra kendisini yaralayan oto- mobil — sahibi M. Frutiyeden tazminat almak için dava etmiştiri Eliza, M. Fratiyedene 80,000 frank tazminat istemiş ve “Koca- mun elinden gitmesine sebeptir, eğer beni çiğnemeseydi ©n ay bastanede kalmıyacak, ve | günkü bedbaht kadın olmayacak- ( tim. , demiştir. Mahkeme uzun müzakereden sonra, Elizaya, M. Frutiyenin yal- 'mız 40,000 frank tazminat verme- sine hükmetmiştir. Reis demiştir ki: * Sizin — hastanede kaldığınız Doktor — Karabetyan Habeşistanı ziya: Amerikalı mis Tayer zım kendisine eskisi gibi merbut | etmiştir. Buralarda bir genç kadınla miyerek her gece yemekten sonra ve eden Bir otomobil kazası 11 ay hastanede kalan kadın eve dönünce.. Mahkemenin kararı: Kazaya sebep olan genç, 3 ay kadını ziyaret edecek... Madam Eliza Mişel müddetin masrafını M. Frutiye ödeyecektir. Ondan mada da size 40,000 4r. verecektir. Kocanızın başka kadın sevmesinden, Frutiye mesul olamaz. Kocanızın ” zaten #izi derin bir muhabbetle sevme- diği anlaşılıyor. M, Frutiye bekârdır. Onu üç fay müddetle her gün sizi ziyarete mecbur edeceğim. Artık siz ba müddet zarfında kendinizi ona sevdiriniz. 40,000 frank ta nakti- niz olacak. Sizinle evlenmek için zaten o da can atacaktır. İnşallah bu. izdivacınız, ilkinden —mesut olur..