29 Aralık 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

29 Aralık 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

n Mleş | Cinayüeğîimişf Erkek kıyafeti! Bahile 4 İDRİS EFENDİinin tetkikatı: « AHRET - Ruh, bedensiz yaşar mı? var mı? yok mu? ürst denilen cümlei kevkebiyeye ait olan bu resim, İdris Efendi'nin tefrikasındaki Sadri Macit Beyin anlattığı tekevvünü — âlem mazariyesine ait delillerdendir. Ortada gördi kern des Andromeda - Arzdan — 900,000 imüz Almancası der Nebels olan bu teşekkülü semavi, Kürci ziya — senesi uzaktır. te malk bulunan ziya, (ziya saniyede 305300 ki- Yani, —tanınmış mevcudat lometro kateder ) oradan Kürci Arza 900,000 senede geliyor. Andro- meda-Nebels'in ortası kara gaz bulutları ile kaplıdır ki, buna dair en 'yeni aletlerle alınmış son alman mecmualarından muktebes resmi de bilâhare derecedeğiz. Bugün koyduğumuz resim Potsdam rasathane- sinde nisbeten eski aletlerle alınmıştır. Güneşle ve yer seyyarelerle beraber, bizim manzumci şemsiyenin de milyonlarca sene evel böyle bir duman ve ateş külçesi halinde aleyhtir. Hülâsa lâris Efendi, yarı baygın, mecalsız bir balde, dinsiz Sadri Macit Beyle din- dar Apü Efendi arasındaki muhayoreyi içeriki odadan dinliyor; ve, kalben Apli Ffendiye taraftar çıkıyor. “Oh, ağzını öpeyim —Apli Efendi üstadım ! - diye kendiken- dime düşündüm. - Haptet şu din- siz kâfiri | Haptet ! , Bu sırada ise, Madam Eva'nın kerimesi, kolonya ile bileklerini, altımı ve şakaklarımı ovuyordu. Arada sırada yüzümü gözümü #püyor idi. Halbuki, ben bütün dikkatimi, Apti Efendinin söyle- diklerini dinlemeğe vakfetmiştim. Şimdi, Sadri Macit Bey, kitabı mukaddese de dil — uzatmağa başlamıştı: — Eyet, Laplace nazariyesini zati âliniz bilirsiniz, Apti Efendi Hazretleri, Fakat, bu / nazariye, bir kulağınızdan - giriyor; öbür kulağınızdan — çıkıyor. — Bütün ilim ve fen âlemince artık isbat edilmiş bulunan bu hakikat, sizin, siz dindarların, pek işi gek İ 'a, bu ilmin meydana çıkardığı tekevvünü âlem naza- iyesi,Tevrat,İncil ve Kur'anın izah ettiği gibi dünyanın 7 günde yara- fılması ile tamamen tezat halin- dedir. Üzerime basan müthiş kâbusun tesirinden yakayı sıyırsaydım, bu zındike — haddini - bildirecektim. * Eğer bu herif serbest bırakı- lırsa daha neler söyliyecek, aman yarabbi ! , diye düşünüyordum. Fakat, neyleyim ki, neyleyim ki, ah! Apti Efendi, — felsefe ve usulü münazra muallimi - oldu- ğundan her türlü münakaşaya karşı zafi — vardı. — Münakaşa kapısının - biri kapanırken öte- rdu. zındi Sadri Macit kâfirane sözlerle kulağımı tahriş etmesine meydan veriyordu. İşte, Apti Efendi, dedi —A evlâdim! mukaddesedeki Sen, kütübü dünyanm — yedi bulunduğu ilim âlemince müttefekün günde yaratılmasını hakiki man: da ai anladın? O yedi. gün, ta- mamile mecazidir. Onu bir de müfessirlere sor da, ne demek olduğunu sana tefsir etsinler. Sadri Macit gül tefsir edeceği hiçbir mecaz yok, Zira, evvelâ, bu efsane, “Edyanı sahiha, dediğiniz dinlere has de- lir. Putperestlerce de kabul r. Kadim Misırlıların katları meyanında olduğu, “hiye- rglif, lerde okunmuştur. - Dahası irer “nas,, nalinde zikrediyor. Sadri Macit Bey, sözün bur: sında, mukaddesatın müdafii Apti li Hocamla istihza edercesine . Dünya yedi günde yara- tılmışmış. Sırası aklımda değil, fakat, takriben: birinci günde 'er yapılmış; ikinci günde gök ve GEGERTE TE KU gece ile gündüz. halkolunmuş. Dördüncü gün ateş ve su ve ne- batlar, Beşinci gün hayvanlar Altıncı gün insanlar. Nihayet, bütün bu işlerden yorulan Allah— yedinci gün istirahat eyle Bakın şu izahın iptidailiği na: Şıpır şıpır üzerinden akıyor. Din- lerin bize nas diye, ayet di naklettiği, yutturduğu bu sözün ona “hilkati âlem,, nazariye: öyle bir çocukça dimağın mahsu- lüdür ki, Adem ile Havva'nın yaratılmasını, — diğer amudu fikarili hayvan kuzenlerimizin ya- ratılmasından ayrı birşey addet- mekle kalmıyor da, — ecram l semavatın yaratılması kadar büyük bir iş sayıyor; © semavat ve o ecram ki, İâyetenahi / genişli içinde, kimbilir, Kürei Arza faik nice küreler, ve insana faik ziruh mevcutlar var! Bu teli göre, Arz, bir zemin; sema, yıldız kakmalı murassa bir tavan; gece ile gündüz, ecramdan tamamen müstakil bir hadise. Ateşin, suyun, Arz ve ecram ile münasebeti yok. ( Arkası yarın ) — Hayır, bunda müfessirlerin | Para sui istimali Düyunu umumiyedeki para sui aline ait tahkikat safhaya dahil olmuştur. Yakı- mühi | | lan paraların numaralarının niçin zaptedilmiş bulunmadığı o- zamanki nezareti muamelâtı naktiye müdürü Nazım B. den sorulmuş- tur. Nazım bey kendisi numara- ların zaptedilmesi fikrinde olmakla beraber o vakitki maliye müste- " şarı Aynizade Hasan Tahsin B. in buna lüzum görmediğini söylemiş- | tir. Tahsin B. bu hususta: “ — Fersude evraklar maliye- den de bir memurun dahil olduğu bir heyet huzurunda — düyunu umumiyede yakılır ve ihrak maz- hatasının bir nüshasr maliyeye Yerilirdi. Teferrüat hakkında başka bir şey hatırlyamamaktayım, , demiştir. * Hekimlerin çay ziyafeti — Dün akşam Etibba muhadenet cemiyeti Moskovit'te bir çay ziya- fetertip etmiştir. | * Avukatların içtiman — Avu- | katlar bugün saat 10,30 da C.H. | F. merkezinde Hakkı Şinasi paşa- nın riyasetinde toplanmışlardır. * İsveç gemisi— Evvelki gi limanımıza gelen Oskar JI İsveç mektep gemisindeki zabitan ve talebe, dün üçer beşer kişilik guruplar - halinde tenezzühlerde bulunmuşlardır. İsveç sefiri M. Vallenberg ce- napları tarafından, dün gece, Bey oğlundaki — sefaretanede, gemi kumandanı ve zabitanı şerefine bir ziyafet verilmiştir. Bu gece de, sefir tarafından Serkaldoryan'da bir ziyafet ve müsamere — verilecektir. Yarın da gemide bir kabul resmi yapılacak ve bir çay ziyafeti verilecektir. >€ Fevzi Pş. Hz. nin İstanbula geldiği haberi doğru deği hattâ salı günündenbi da bulunduğunu, —müşarünileyhe atfen kaydetmişse de, bu haber doğru değildir. Refikimizin mu- harririnin eden ordu müfettişi Fahreddin Pş. yı Fevzi Pş. Hz. zannettiği anlaşılmıştır. * Muhafaza teşkilâtı — rükler ve inhisar idarelerinin ka- çakçılıkla mücadeleye memur teş- kilâtlarının - başvekâlete merbut müstakil bir muhafaza umumi mü- dürüne raptı mukarrer olduğu yazılmıştı. Bu yeni — müdiriyeti umumiyeye Emin Pş. mn tayini mevzau bahsolmaktadır. * Fransız parlamentosunda hü- kümete hücum — Meclisi meb' usanda hariciye bütçesinin müza- keresi esnasında M. Franclin Bo- villon M. Briandı Versay muahede- sinin tarzı tatbikinden dolayı mu- ahaze etmiş ve esasen bir Alman eseri olan Lokarno misakının Frar sanın elindeki - teminatı - tenkis etmiş olduğunu ispata çalışmıştır. M. Briand buna karşı porotesto etmiş ve Alman başvekili M. Mul- lerin Alsas Lorraine meselesinin sureti katiyede halledilmiş olduğu- | ma dair olan beyanatını hatırlat- mıştır. M. Briand, Lokarno misa- kının Cemiyeti akvam prensiple- | rine tevfikan vücude - getiril olduğunu ilâve etmiştir. Beyoğlu No 356 İstiklâl caddesi Hususi / dersler hanenizde veya mektepte Sektei kalpten ölen bir muhacir Çatalcada Hadımköyünün Ak- pinar çifliğinde hüviyeti meçhul | bir ceset bulunmuştu. Yüzünde ufak tefek bereler | görülen bu meçhul cinayete kurban gitmiş htimaline mebni yapılan tahkikat | ikmal edilmiştir. Jandarma k mandanlığından —aldı mata nazaran bu cesedin Sırbistan muhacirlerinden Rafaile ait olduğu ve 50 yaşında bulunan bu adamın sektei kajpten vefat ettiği anla- şılmıştır. İkdam çıkıyor — | İkdam refikımizin yarından iti- baren her sabah vazifci neşriyesin İfaya başlıyacağı haber alınmıştıı şahsın bir * Filim faciası tahkikatı — Şişli - Zincirlikuyu arasında vukua gelen filim faciası hakkındaki tahkikata devam edilmektedir. Son defa şahit olarak Ertuğrul Muhsin B. dinlenmiş ve tahkikatın tevsiine lüzum görülmüştür. x Sırbistan hahambaşısı — Şehrimize gelen Sırbistan Musevi- leri hahambaşısı doktor İzak Al- kazar, Hahambaşı Becerano (Ef. | ile görüşmüş ve Beneberit kfibü- ne giderek Musevilerin ileri gelen simalarile temaslarda bulunmuştur. * Müthiş fırtmalar — Atlas Okyanosu sahillerinde son derece şiddetli bir fırtına hüküm sürmek- tedir. İki vapur batmış taylası kurtarılmıştır. Gemiciler, denizin manzarasının - pek müthiş oldu- ğunu söylemektedir. * İş Bankası U. Müdü İş Bankasının tasarruf gün bulunmak üzere şehrimize gelen banka U. M. Celâl B. pazartesi günü Ankaraya avdet edecektir. | * Yeşilköy haydutlarının da- vası — Yeşilköyde Madam Ha- yiğin köşkünü soyan Zeki , Meh- met Ali, Sait , ve Zekeriya hak- kındaki 6 ncı istintak hakiml nin tahkikatı ikmal edilmişti Evrak Ağır Ceza mahkemesine verilmiştir. Muhakemeye önümü: deki hafta başlanacaktır. * Şakir B. hakkındaki - tab- kikat — Polis ikinci şube müdür muavini Şakir B. hakkındaki tah- kikat ikmal edilmek üzeredir. Mülkiye —müfettişliği son defa pazartesi günü Şakir beyin ma- | lümatına müracaat edecekti * Kral Amanullah — İngiliz gazetelerinin beyanına göre Kral Amanullah mücevheratını İsviçrede satılığa çıkarmıştır. * Tütün inhisarı varidatı — Tütün inhisar idaresinin yaridatı gittikçe artıyor. Bu sene varida- tın 30 milyonu geçeceği tahmin ediliyor. * Çocuk bakımı evi — Bur- sada Himayeietfal cemiyeti tara- fından tesis edilen çocuk bakımı â dün merasimle açılmıştır olması | 29 Kânunuevvel 1929 g, İzmirde bir genç kız neler yaptı? İzmir zabıtası gayet garip ruhlu bir genç kız yakalamıştır. / İzilir zengilerinden M... bey isninde bir zatın 16 yaşmda bir - kızı vardır: Emine., Bu kız gayet garip ruhludur. Emine geçen gün erkek kıyafetine girmis ve yanına da bir kaç deli> anlı alarak Tepeçikteki umum- banelere gitmiştir. Emine umum- hanelerde genç kadınlara takılmış, © günü erkek arkadaşlarile bera- ber rakı içmiş ve nihayet kız ek duğu anlaşılarak polis vasıtasile evine gönderilmiştir. * Bir profesörü — Alman — âlimlerinden — profesör Gert şehrimize gelmiştir. Profesör bu hafta içinde Türk ocağında bir konferans verecektir. Bu Al- man profesörü, Berlin gazeteleri namıma sarkta bir seyahata çık- tığını söylemiştir. * Doktorların dünkü içtima- ları — Etibba muhadenet cemiyeti heyeti dün Neşet Osman. beyin riyasetinde içtima etmiştir. içtimada, evvelâ, Tababet od: reisliklerine intihap edilen Neşet Osman beyin yerine Muhadenet cemiyeti birinci reisliğine muallim doktor Niyazi İsmet bey ve Tev- fik Salim Pş.mn yerine 2 inci riyasete de verem dispanseri ser- tabibi doktor Mustafa Talât B. intihap edilmişlerdir. Müteakiben, son günlerde baş- Tiyani tit tekarat ASA doktorların da âzami müzaheret etmesi tekarrür etmiştir. x* Ecnebi mekteplerde — Ecnebi mekteplerdeki Türk muallimleri dün de — toplanamadıklarından, içtimaları gelecek Cumaya tehir edilmişti ü * Milli fabrikalar — İktisat Alman “vekâleti-milli #abrikalarda istih- salâtı çoğaltmağa karar vermiştir. nayi ve maadin bankasına mer- ıt fabrikalarda 24 saat çalışa- ŞEHREMANETİ BU AKŞAM m . Yazan: Müsahi, Tn Bu akşam için fiatlerde tenzi- lât yapılmıştır. saat 21/30da Hafes arkasında 5 perde BARTIN - İNEBOLU POSTASI Hilâl 3, vismevsa Pazartesi Sünü skşam Sirkeci rıhtımından — hareketle Freğli, Zonguldok, Bartın, — Ku- ruca şile, Cide, İnebolu iskele- lerine azimet ve avdet edecektir. Yük ve yolcu için sirkecide yeni handa (1) nümerolu acentesine m Telefon: İstanbul 3105. MANOLESKU KANSIZLIK Tezizsitlik icin yeğâne deva kanl ihya eden Ha mantahip ekbba taralından tertip edelmiştir. KER LİSANI ÖĞRETİR tecrübe dersi meccanedır. Nörasteni; zaliyet ve Chlorosa SIROP DESCHİENS, PARİS Tden İT Kânümevele kadar müptedi ve mü; terakki talebo için yeni kurglar ağlıyar