December 29, 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

December 29, 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

ae — SH D DN S 6 ee OA DA SÜ SN Glnam — — y 29 Kânunuevvel 1929 Sahife 6 Akşam Darütlbedayi Memleket mektapları Kafes arkasında Pela yanaırdagı tekrar i:a’ahyette Zengin kazamız Dariilbedayi çarşamba - gecesi w Tire Müsahipzade Celâl beyin “Kafes arkasında, isimli vodvilini temsil etti. İ. Necmi beyin merhamet tenkidine uğrayan bu eserin ge- lecek nesle eski İstanbuldan, bir kaç sahne göstermek kabiliyetin- de olduğu için, pek yabana atık maması lâzım gelir. Bizce Kafes arkasında vodı en belli başlı kusurlarından biri, vakanın fes ve âbani sarık devrin- de geçirilmeyip, yeniçeri dex geçirilmesidir. Eser kiymetini bu noktadan kaybetmiştir. Molyeriz binbir mantıksızlığına taham; eden nesiller, tefek veya büyük teknik ve man- fık kusuzlarına göz yumabilirler. Kafes arkasında vadvilinin en büyük kusuru, devrin fena intihap edilmiş olmasındadır, dedik.. Ko- calarını cin ve peri ile korkutan kadınlar, âşıklarını pencereden alan zevceler, tulumbacıların, imam ve muhtarla / birlik olup yaptıkları mahalle baskınları, eski yahudi, köpek ulumaları, gecede dört yerinden dört kere tutuşan İstan- bul, çok yakın bir mazinin tim- salidi Eski İstanbulda, hemen her gün her gece tekerrür eden bu vaka- yü, burma külâh devrine atmak, eserin esasen bugün için mevcut olmiyaz kaymetini, yarın bütün bütün hiçe indirmek olur. İşte Celâl beyin en büyük hbatası budür. Molyerin vodvilleri senelerden sonra kıymetlendi. Müsahipzade- 'nin eserlerine de yeni yeni kıymet seğe — başlanıyor. — İstanbul efendisi - ve sair operetleri buna delildir. Kafes arkasında vodriline de, yarım asır sonra “Şaheser,, denmiyeceğini — iddia edemeyiz. Bugün, — belki — Celâl — beyi sahneye koyduğu — vakaların da- ha iyilerini ve daha — canlılarını bildiğimiz için, Kafes arkasında bize kusurlu görünür. Fakat yan- ganı,baskını,köpek ulamasını,kafesi, sandığa giren âşıkı bir hurafe gil okuyup dinleyecek olan atinin nesline, biç şüphe yok ki, Kafes arkasında çok canlı ve çok kıy- metli bir yadigâr olarak kalacak- tır, fakat dediğimiz gibi, vaka nihayet Abdülhamit devrinde ve © kıyafetlerle cereyan ettirilmeli idiş nasıl ki - tulumbacılar, tam o devrin — tulumbacıları, -baskın o devrin baskınıydı Gelecek nesil için devrüstibdat muhakkak ki Yeniçeri devrinden çok daha ehemmiyetli olan bir devir telâkki olunacaktır. Bu notai nazarı kale alıp, vod- vil tashih edilmelidir ve bu tas- hih de güç değildir, geç de ol- maz, Kales arkasında hiç kusursuz temsil edildi. Bütün sanatkârlar canlı idiler. Bilhassa Halide nımla Galip bey fevkalâde oynadılar. Selâmi İzzet ha- iyi İki hamiş: 1 — İnsanların "cadı hortlattıkları devirlerde, beyazlar giyen papazların veya Amerikalı kaydutların, — kdpişonlu kisveleri yoktu. Cadı şekline girenler be- yaz yatak çır;ıf'ınn inmüş- lerdi. HASERİ yi sey rederken, iki şey nazarı dikkatimi celbetti. Asırlardan beri bir şey iş: Yahudi. Bir şey uğramış : DS C ti Si D Bu dzg 25 sene evel 30 bin kişinin ölümüne - sebep olmuştu. A 'el d DE Teükci seğbiyet verme | luyor. Yukarıdaki resim yanardağın son faaliyetini gösteriy Amerikada iktisadi buhranın neticesi Müttehide? Amerikada- işsizlik Haztle tyor, Amerla, memi federasyonu reisi / işsizlerin tarı 3,000,000 kişiye baliğ oldu- ionu beyan etmiştir. Ba miktara kati denilmez. Çünkü ancak bir kaç hükümet muntazam me: kuyudatı tutuyor. Amerika mesai nezareti geçen ay Amerikada fabrika amelesinin yeniden yüzde 3,1 ve müstahde- Mler arasında yüzde 6,8 azaldığını ilân etmiştir. dir. Çünkü bu kuyudat ancak 84,496 mücsseseye nittir. Bunlar- da beş milyon kişi çalışmaktadır. Bunların kazancı haftada 123 mllyon 785,694 dolardır. Detroit mıntakasına ait diğer bir sicilde geçen sene burada çalışan amele- nin nisbeti müş'iresi 124 olduğu P halde geçen ay 98 nisbetine İn- miştir. Sinini sabıkanın Vvasati misbeti 100 idi. Lâkin bu kayt ta şumullü değil- Teşrinisi nihayetlerinden beri Amerikanın bu en mü sanat merkezinde işsizlerin miktarı | bir kat daha artmıştır. Amerika — otomebil - sanayiinin büyük merkezinde iki hafta inde yüz binlerce ameleye yol verilmiştir. — Çıkarılan — işsizlerin | çoğu otomabil çelik, demir, radyo fabrikalarına mensuptur. Resmimiz Nev Yorkta borsa Civarmı gösteriyor. | bulundurmamalarını remizde numara alırken tamam- | gün ayrıca ilân edilecektir. Ödemiş 20 (Hasusi) — Bir kaç gün evel Tiriyi vakı ziyaretim mühterem — okuyucularıma bazı mühim malümat toplamaklığıma vesile oldu. Yeşil Tire unvanile amlan ve 5,496 evden ibaret olan bu kazas mız 20,000 küsur nufusa malik şirin bir beldedir. Harbı umumi iptidalarında bir yangm bu güzel kazamızın 2500 - 3000 kadar evini yakmıtır. Fakat çalışkan — Balla — şimdi yeşil Tireyi imar etmekte gayyur | kaymakamları İhsan beyin sayı, türkocağı ve belediye beyetinin | çalışmaları vatanımıza asri bir şehir yaratmaktadır. Tirede pek çok musevi vatan- daş bulunmaktadır. 600 - 700 aileden mürekkep ve 3-4 bim küsur nüfastan ibaret olan ba yatandaşlarımız ticareti hemen kâmilen ellerine almış ve piyasaya bakim olmuş bulunayorlar. Gayri müttebit ve fakat çok münevver bir gençliğe malik olan Tirenin başlıca mahsulâtr şunlardır? 1929 mahsulâtı, buğday 6,500,000 arpa 4,375,000, bakla 1,500,000 tütün 565,000, ipek kaza 10,000, kestane 275,000, üzüm 150,000, incir 400,000, akdarı 100,000, pamak 2,500,000, zeytin yağı 250,009, ceviz 250,000, kenevir 300,000, mnsır darısı 250,000 kila. Yeşil tirenin genevi varidatı amumiyesi de — 7,000,000 küsur Tiradan rbu!:î';r. Cörülüyor ki bu irin ir vilâyetinin ikinci Ü e Fana Bah ati hiridir. Bu ihsat malümatı kaza kaymas kamı İhsan beyden alırken mem- muniyet bahş olan şa malümatı da verdiler: - Bu sene ahvali zirai çok iyidir yağmurlar da halkı güldürmüştür. Geçen sene afyon işi iyi neticeler verdiği için bu sene zeriyatına ehemmiyet verilmiş ve mevsimin müsait gitmesi de bu zeriyata kermi verdirmiştir. Havalar bu şekilde müsait gittiği takdirde ziral işlerimiz çok iyi neticeler verecektir.— Ressamoğla Bu günden itibaren Eşya piyuı;'mıı kuponlarınızı | getirmeye başlaymız Kuponlar 2 kânunusani 1930 perşembe akşamına kadar tebdil edilecektir Bu müddet zarfında hergün saat ondan on üçe kadar ida- Ü rehanemize müracaat edereli kuponlarınızı birakı maralı kâğatlarınızı alı birden sonra gelenlerinki er- tesi güne kalacağından, saat- leri nazarı dikkatten uzak kari'leri mizden rica ederiz. Istanbul haricindeki kari'le- rimiz 5 kânmunusani 1930 Ö tarihine kadar posta ile ku- onlarıni göndermiş olmalıdır- İR Ta6 san. Förler llli takdirde yumaraları kendile- rine gönderilir. Posta pulu göndermeyenle- rin mumaraları idaremizde ay- nlmaktadır. Keşideden evel leri ve numaraları” ilân edilecekti palm Eksik kuponlarınını id; layabilirsi Piyangonun keşide edileceği