29 Aralık 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

29 Aralık 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Sahife B Akşam 29 Kânunueyvel 1929 İzmir muhabirimizin mektupları Beton arme inşaat yüzünden her sene İzmirden harice 20 milyon lira gidiyor Yeni usulde inşa edilen büyük binalardan ekserisi boş kaldığından bu mesele ciddiyetle tetkik edılıyor İzmir, 24 ( Hususi) — Geçen mektubumda İzmirin harap kıs- mında yükselen inşaattan bahset- miş ve bu inşaat faaliyetinin bir müddettenberi - farkedilecek bir derecede, muvakkat bir zaman için tevekkuf edildiğini kaydet- miştim. Bundan dört beş sene evvel başlıyan inşaat biribirile müsabaka edercesine devam - etmektedir. Her gün yeni bir temel atılmakta ve bir müddet sonra beton arma yeni ve muarzam - bir bina meydana gelmiş olarak nazara çarpmaktadır. Ankarada 1, İstanbulda 4, Geb- zede 2 ki ceman 7 çimenito fab- rikası dürürken hariçten milyon- lar kametinde çimento celbolun- makta bu suretle devam edilmek- tedir. Yukarıda isimlerini hatır- Belki bu suretle olsun bu halin kısmen önü ahnabili Beton arme inşaat adeta asrın bir modası bâlini aldı. Fakat düşünmek Tâzımdır ki, bu şekilde ilerliyen inşaat münferit sorma- yeleri de yere gömmekten hali kalinıyor. Resmini gönderdiğim binalar gibi bir çok bina kiracı sız durmakta ve kasasındaki ha- zır parasını binaya sarfeden bir çok *tüccar da derin, derin dü- acıklı /— lümatta şu merkezdedir: İzmir ve / havalisinde devam eden beton ârme inşaat için memlekete senede asgari olarak milyon adet Marsilya 200,000 ton çubuk demir, 25,000 ton da çimento girmişt mü- nasebetle Marsilya kiremidi için bir sene zarfında 150,000 lira, çubük demirler için tonu 100 liradan 20,000,000 yirmi milyon , çimanto için de tonu 30 liradan 750,000 lira ki ceman 20,900,000 yirmi milyon dokuzyüz bin Türk kirası Avrupaya gitmiştir. Bu rakamı beş senelik inşaat * faaliyetine nazaren beşle darbe- decek olursak 103,600,000 yüz Üç milyon altı yüz bin li #zim bir paranın Avrupaya gittiği gö Hayrete - şayahıdır. ki, inşaat itibarile hâlâ —daha e olarak devam etmekte, t0 ve Marsilya kire- n de arakası kesilme- ktedi Alâkadarlar, belediyenin beton arme ile kâğir inşast hakkında tertibat ittihaz etmesi,beton arma bina yapmak istiyenlerden yüksek ruhsatiye ücreti alması için bir kanun yapması İüzumunu - ileri gürüyorlar. Aksi takdirde daha uzun zaman yukarıda kaydettiğim yüksek rakamlar Avrupaya akıp gidecektir. Ba da İzmin çoğa — Mal olacaktır. E İzmirde ev kiraları çok yük- sektir. Reşadiyeden Konuğa kadar olan semtte ve kordon cihetinde : 'ev kirası senevisi 1000-1500 lira- sz dır. Ev sabipleri müşteriden kirayı — peşin, bazan — nisfını paşin iste- /— mektedirler. Bu variyet karşısında — ev ve kira içi İzmlr için bir mesele, yir galle olmuştur.— Cemaleddin Geçen seneden beri boş duran Tuhi e ciler çarşısı Tünel projesi 24 kânunüsanide parlamentoya verilecek İngiltereyi Berri Avrupaya rap- tetmek için bir tünel inşası ta- savvuru file çıkmak üzeredir. Bu mesele ile meşgul İngiliz nuzza- rından Mr. Toamas tünel - komis- yonunun raporunu 21 kânunusanide | Parlamentoya tevdi edeceğini ve hükümetin bunu tetkikte ihmal fnn:xnîy:ce beyan etmiştir . n miktarı mü- olup tünelin kulacağından bunun bir an evel başlanmasına eheramiyet veriyor. Tünelin inşası İngiltereye kül- liyetli seyyah cebedecektir. Manş denizinin gayet fırtmalı olması Berri Avrupalı seyyahları İngil- tereye — gitmekten — menediyor. 1924 senesinde tünelin masarifi “A Ü Ti aa bti Tunıl cift olacak ve her biri- nin kutru 18 kadem olacaktır. yüz yardada bir r. Tünellerin tulü 2 olacaktır. Tünellerden 'günde yüzer katar geçeceğinden — senevi 25, yolcu ve 8,000,000 ton eşya nakl- olunacaktı Beynelmilel avcılık sergisi Gelecek sene Almanyada Layp- zigde beynelmilel avcılık sergis açılacaktır. Mayıstan Eylüle kadar devam edecek ve serğide dünye mın her tarafından gönderil çaleri | yeni, eski “ve tarihi av silâhları, boynuz boru ve her türlü kapan ve tuzak alâti teşhir olunacaktır. Bundan başka kablettarih ez- mineden şimdiye kadar ona dair yapılmış - kiymettar ler ve tablolar burada teşhir olünacaktır. Her gün bir ip ucu elde edildiği zannediliyor, lâkin bir ax tahkikt ilerleyince bütün ümitler boşa çıkıyor. Bu yüzden cinayetle hiç bir alâkaları olmadığı halde bir çok İamseler yakalanmış, - lâkin sonra mesele anlaşılınca bunların hepsi serbest bırakılmıştır. Zabıta tamamile ne yapaca- ğin şaşırmış bir. vaziyettedir. Düseldorf, âdetâ bir polis hafiyesi şehri haline gelmiştir. Avrupanın en meşhur polis ha- fiyeleri orada olduğu gibi sırf bu işi takip için her gün Düseldorfa bir kaç Amerikalı zabıta memuru gelmektedir. “Zabıta şimdi de Anderkon isminde bir adamdan süphelenmektedir. Anderkon uzün müddet Dü- seldorfta kaldıktan sonra bundan bir müddet evvel Peşteye git- miştir. Anderkon evelce evli imiş.. Bir kaç ay evvel karısını başamış.. Bu kadm Stül Vaysenberg isminde bir mühendise eski kocası hakkın- da bazı şeyler söylemiştir. Kadımın kanatine göre Düseldorfta yirmi Ü | kişiyi öldüren katil Anderkondur. Mühendis Ştul Vaysonberg An- derkonun eski karısından işittiği sözler, üzerine fena halde şüphe- lenmiş, meseleden zabıtayı haber- ha B Şimdi bu adam hakkında ince- den inceye tahkikat yapılmaktadır. Mamafih bundan da bir netice çıkmıyacağı zannediliyor. Rigonun katili de henüz bulunamadı Diğer taraftan Lil istasyonunda bir sepet sandık içinde bulunan adamın kimin tarafından öldü- Mevsim epice ilerlediği halde Av- rupanın bir. çok yerlerinde at yarış- darı hülâ devam B ediyor. Meraklılar | yağmura, kara bak- mıyarak yarış sa- hasına gidiyor. ve koşuları büyük bir merakla takip yorlar. At yarışlarının çok rağbet gör- | düğü yerlerden biri de İrlandadır. İrlan- dalılar çok dindar olduklarından ya- rıştan evel atları bir papasa okutup yarışı kazanması için dun ettiriyor- lar. Resmimiz Iki papâsı atlara dua ederken — gösteri- yor, VEsrare;ı;iz cinayetler Düseldorf cinayetlerinin faili nihayet bulundu mu? Lil istasyonundaki sepet sandığın * esrarı bir türlü meydana çıkmadı rüldüğü henüz anlaşılamamıştır. Rigonun katili zannile tevkif edilen Elmasyan hâlâ mevkuftur. Şimdi tahkikat daha ileri göt derek Elmasyanın sabıkası araş- tırılmaktadır. Yapılan tahkikata —nazaran bu adam evvelce bir rus kadını ile karısı Petresburgta oturuyorlar- mış.. Rus ihtilâk kopunca karısı ile beraber cenuba geçmiş, Sivasto- pola gelmiş... Elmasyan orada 175 inci fran- sız alayına girerek bolşeviklere karşı harp etmiştir. Elmasyan bu esnada ailesini Fransaya gönder- miştir. Bu adam Sivastopoldan sonra İstanbula geçmiş, burada bir müddet kalmıştır. İstanbuldan — Fransaya ” dönen Elmasyan orada zevcesini bulmuş ve Parise adam akıllı yerleşmiştir. Karısı öldükten sonra şimdiki zevcesi ile evlenmiştir. Eski bölük kumandanı yüzbaşı Briyak Elmasyanın vaktile gayet iyi bir asker olduğunu söylemek- tedir. Mevkufun lehinde şehadet eden- ler pek çoktur. Bilhassa eskiden yanında çalıştığı tacirler, Elmas- yanın gayet iyi bir adam, namuslu bir tacir olduğunu söyleyorlar. Diğer taraftan Bonnefus isminde bir talebe verdiği ifadede: — Ben maktul Rigoyu tanırım. Cinayet günü kendisini yalnız gördüm.. Demiştir. Bu da Rigonun gayet lehinde bir şehadettir. Elmasyanın poliste dayak ye- diğine dair yapılan tahkikat ta devam etmektedir. Mustantikler polis memurlarını, — müfetişleri li Paris zabıtası isticvap edile- Okutup üfletiy ufletıyorlar İrlandalılar yarış atlarını yarıştan evel papasa okutuyorlar