7 Ocak 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

7 Ocak 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

Çocuk Dünyası karileri için terlip ettiğimiz kıymetli eşya piyangosu cuma günü saat 14 de çekilecektir. Karilerimiz- den arzu edenler piyangonun keşidesi zamanında bulunal lirler. Tevzi ettiğimiz numara- ların Caymı kontrol - edilerek karilerimiz tarafından kendi ellerile çekilecektir. Evvelce de ilân ettiğimiz veçhile 500 Tiralık piyangomuz şu suretle tevzi edilecektir : ye 100 Tiralık eşya , » » mühtelit. Bu tertip üzre 83 kariimiz 500 lira kıymetinde muhtelif hediyeler alacaklardır. K: muhtelif eşya için Beyoğlun- daki büyük karlman mağaza- sını intihap ettik. Bu mağaza da herkesin istediği gibi muh- telif eşya vardır. Kazanacak karilerimiz vere- ceğimiz bonolarla bu magazaya giderek elindeki bono mıktarı kadar eşya satın alacaktır. Kazanacaklar eşya intihabı hu- susunda serbesdir. Kazanan numaralar pazar günü çikacak nushamızda bu- Tunacaktır. Kazananlar pazartesi günü İdarehanemize müracaat ede- rek bonolarını ve hediyelerini alabileceklerdir. Bu piyangoda ka- zanmıyan minimini karilerimizin mah- zun olmamaları için yakında yeni bir pi- yango tertip ve ilân edeceğiz. Otomobiller caddelerde durmayacak Şimdiye kadar bir çok otomo- biller Tokatlıyan önünde durarak caddedeki münakalâti — sekteye uğratıyorlardı. Bu otomobillerin çoğl hususidir. Seyrüsefer merkezi şehremini Muhiddin beyin emrile cadde üzerinde bekleyen otomo- billerin - badema sokak - içinde beklemelerini — emretmiştir. Bu Gmre itaat etmeyen — şoförler tecziye edilmiştir. Bundan başka Sipahi — ocağı yaya kaldırımını işgal eden olmo- biller de badema orada duramaya- acktır. Yerli roman Ni vay, vay.. Pakize ila Gülizar fena çatışmışlardı ikisinin de ellerinde birer diken birbirlerine yapıştırı yorlardı, bir taraftan da — bagır- Malar ; — Kaltakl.. — Seni fingirdek kahbe se: Mamafi Gülizar Pakizeden daha baskındı, Pakizeye yapıştırıyordu. Hemen etraftan yetiştiler... Ben de koştum. İki kadın ayrıldık. Gülizarı kolundan tutarak Pakize- nin.yanından ayrıldım.. Yanak- larını kan basmış.. Onu kiç böyle Yerli pazar Cumartesi günü açılmasına çalışıyor Sanayi ve Maadin bankası tara- fından yerli mallar pazarı namile bir meşher açılacağından bahset- satın bu hafta edilmesi ikmal Pazarın içinde muhtemeldir. açılması için gay- Yerli ” mallar cumartesi gür Tet edilmektedir. kasından başka Feshane şirketinin de bir dairesi bulunacaktır. Pazar dahilinde Beykoz fabri- | kasının deri çanta gibi her mamulâtını — teşhir daire bulunacaktır. - Ayrıca Hereke, Bakırköy bez, Karamürsel fabrikasının — kumaş, — battaniye, şapka mamulâtı için ayrı bir daire ayrılmıştır. Yerli mallar pazar açıldıktan sonra Bahçekapudaki salış mağa- zası kapanacaktır. Sanayi ve Ma- din bankası ilerde Beyoğlunda yerlimalları pazarının bir şubesini açacaktır. Bundan başka Seyri- sefain idaresinin seyyahin salonun- da da bir pavyon tesis edecektir. lük Geçen sene ne kadar tütün ekildi? Tütüncül Geçen sene / memleketimizde 661,252 dönüm tütün ekilmiş ve 43,000,000 kilo mahsul alınmıştır. Bu tütün zeriyatı ile 100,000 kişi | meşgul olmuştur. Manisada 140,928 dönüm, İzmir | havalisinde 138,405 dönüm, Sam- sunda 127,012 dönüm, Tokatla 48,142 dönüm, Düzcede 31,109 dönüm, Trabzonda 19,899 dönüm, Aydında 20414 dönüm, Balıke- sirde 20,557 dö » Bursada 13,928 tütün ekilmiştir. Geçen sene içinde 5 milyon liralık tütün sigara imalâtında altımilyon tütün de diğer imalâtta kullanılmıştır. Elde mevcut tülüm- ler de işletilmeğti Kâğıt fabrikası Romanyada bir müessese Tür- kiyede kâğıt fabrikası açmak için Ticaret odasına müracaat etmiştir. Bu müessese Romanya- daki tesisatını da buraya nakle- decektir. Şirket bir türk şerik aramaktadır. : 27 hiddetli görmedim... İlk buhran geçtikten Ssonra onunla ellerimize birer büyük se- pet aldık, gelincik başladık... — Bana bak Kemalı, Görme- yeyim bir daha seni onunla... Şaşırmış gibi göründüm: —İiyi ama sana ne? — Afalladı: Bana mı ne?.. Ve sustu... Pakizeye baktım; onun da hiddeti geçmişti. Cadının inde getirdiği telleri müthiş bir nevi | eden | toplamağa | ine oturmuş, kocasının berabe- | Gayri mübadiller | Cemiyet nizamna- mesinin 3 madde- sinin tadili istendi Ble nüğadiler aei he namenin -bazı maddelerinin tadi- lini hükümetten rica etmiştir. Bu hususta cemiyet umumi kâtibi Refik beyin bir muharriri- verdiği malümata göre tali- matname — maddelerinin bilhassa üçünün tadili istenmi; Bu maddelerden biri, musakka- fat sahibi gayri mübadiller arazi ashabının da tevziattan isti” fade etmeleridir. ki - bu madde kabul edilmişti Kânünu saninin 15 ine doğru tevziata — başlanacaktır. — İkinci | madde de şudur: Tevziattan isti- fade edecek olan gayri mübadil- lerin tamimile tespiti için azami ir müddet tayin edilmelidi | Bu müracaat da kabul edilmiş ve takdiri - kiymet - muamelâtinın arkası alınmak için 15 kânunusani azami bir tarih olarak tespit edil- miştir. Son maddeye, gelince : emlâk ve arazisine kıymet takdir ettire- cek olanların ibraz ettikleri vesa- ikta hiç bir kıymet muharrer bulu- nmayanlar erazi için dönümüne elli kuruş altın para musakkafat içinde | azami 100 İira altın kıymet tarh- edilmektedir. Cemiyet bu miktarı pel 'ar. bulduğundan maddenin tadili (l yetten rica elmiştir. bu müracaata cevap vermemiştir. Anadoludaki Yunan emlakinin müzayedeye konularak bedellerinin bono müukabilinde gayri mübadil- lere tevzül muamelesine yakında başlanabilmek için bonoların tab- ana başlanmıştır. HNev York sergisi Agustosta Nev Yorkta ilk defa olarak beynelmilel ithalât ve ih- racat sergisi açılacaktır. Nev York ticaret odası İstanbul ticaret oda- sına bu hususta malümat gönder- miştir. Ayrica Nev York ” konsolosu- muz da ithalât ve ihracat sergi- sinin ehemmiye odaya bir ra- perla bildirmiştir. Ticaret odası serginin chemmi- yetini nazarı itibara alarak kı fiyeti ihracat tacirlerine bildirmiş- tir. Oda tacirlerimizin sergiye iş- tirakini ” temin için çalışacaktır. imdiye kadar ihracat tacirlerimiz- den bir kaçı Nev York sergisine iştirak etmek için ticarel odasın- dan malümat istemişlerdir. Bundan başka diğer tacirleri- mizde bu sergiye iştirak etmek niyetindedirler. |Piyasada 'mevcut olan rağbete göre Nev York ser- gisinde bir türk pavyonu açıla- cağı anlaşılıyar. maharette bükerek ıskara yap- makla meşgül.. Gülizarı - büsbütün — kızdırmak n mi tekrar ettim: Hain hain baktı: — Öldürürüm seni Kemal... — | — Cart., Yavaş gel... — Vallahi seni de onu da ök dürürüm.. İnan buna... Bu esnada Salih yanımıza yak- laştı. — Kemal.. Haydı şehire labada götüreceksin.. Al eşeği., Dedi.:. Salih —Ben nasıl şehire giderim?. Gibiye şöyle bir baktım.. anladı. — Sen şehire yaklaşınca bizim- kilerden bir kaç kişi gelip laba- daları alacaklar, ondan sonra da dönersin... Diye fısıldadı... Labada küfe- lerini eşeğe yüklettim . ve hemen | | müdürlüğü Mehmedin vili Balıkçılık mektebi Marmara adasın- da açılan mek- tepten faide yok Maarif vekâleti Marmara adasında Balıkçılık mek- tebi açmıştı. Şimdiye kadar mek- geçen sene tebe pek az talebe girmişitir. Balıkcılar cemiyeti bu mektep- ten - hiç istifade edilmediğine kanidir. Balıkcılık mektebinden daha fazla istifade edilmesi için mektebin Marmara — adasından kaldırılması ileri sürülmektedir. Balıkcılar cemiyeti reisi Ahmet . diyorki; — Balıkçılık mektebi zeman Maarif Vekâleti fikrimi sormuştu. O zaman ” Maarif vekâletine muhtelif raporlar vermiştik. Bu raporlarımızda hiç Biri nazarı itibara alınmadı. Nihayet boş bir adada Balıkçılık mektebi açıldı. Elyevm bu mektebin bir yatı mektebinden farkı yoktur. Azılı bir kaçakçı Şehrimizde sigara kaçakçılığı yapanlar arasında İnebolulu Meh- met ismil bir sabıkalı bulunu- yor. Tütün inhisarı muhafaza et hu- dudu haricine çıkarılmasım Polis müdüriyetinden istemiştir. Balık aîıldı Uskumru 100, hamsiler 60 kuruşa | Bu günlerde balık az çıkıyor. Boğaz içi balıkçıları kaç günden beri deniz - üzerinde çalışlıktan sonra bir şey bulamamışlardır. Dün kumkapı balıkçıları bir mil tar uskumru tutmuşlardır. Uskumru balıkhane dahilinde okkası 60 küruşa satıldığı halde dışarda Hiatler 100 kuruştur. Dün bir kaç kayık ta hamsi tutulmuş- tur. Balıkhanede toptan hamsi hatleri 40 kuruşlur. — Dişarda 60 kuruşa satılıyor. Balıkçılar Boğazdan uskumru / sürüsünün geçerek Marmaraya bu günlerde bol balık söyliyorlar. Japonlar - tacirlerimizin isimlerini sorıyorlar Japon - tacirleri " memleketimiz tacirlerile münasabatını artırmak- tadır. Her gün Japonyanın ticaret şehirlerinden ticaret odasına gelen mektuplarda isimleri sorulmaktadır. bulunan bir müessese Ozakada ticaret odasından zeytin yağ tacirlerinin Tistesini istemiştir. hareket ettim. Eşek önünde ben arkada tıkır tıkır gidiyoruz.. Epice yürüdük.. Bir çalılığın köşesinden dönerken bir öksürük sesi işittim.. Sonra da ismi çagrıldı — Kemal!., Dönüp baktım, kimseyak Allah Allah. Yürüdüm bir az sonra ayni ses, ayaı ü — Kemal. Tekrar etrafıma bakındın, gene kimse yok.. Acaip şeyı. — Kemal! Bu sefer hızla döndüm - ve hayretten donup kaldım:Gülizar... — Kız sen burada ne arayor- sun? Öyle bir gülüş ki sormayın.. Sesini çıkarmayor ve sualini tek- ihracat tacirlerimitim. (FER Çarsıan I Yedi delilerin gelini Yedi deliler gelin götrüyorlar- Vmiş.. Gelin bi eli Iuiııâ'inmş- |ler, Alay yola / çıkmış, damadın evine gelmişler.. Âdeti belde mucibince gelin hanımın at üstünde olduğu balde üvey evinin kapısından içeri Ha a gNa D kapının boyu bir az alçakmış.. Atda bir az boyluca imiş.. Gelin hanım hayvanı ileri sürür kapının üstüne vurmuş... Yedi deliler © kadar zorlamış- lar, o kadar çalışmışlar; lâkin gelini atla beraber kapıdan içeri sokmak mümkün olmamış. Nihayet bunun için çareler SD bıçlııîıîışlıx .kuı.. demişki: — Atım ayaklarını kesip boyum Açakani B BAA eilşarn bir tedbir bulmuş: KŞiçlnin kafasını kesersel olur biter... Biri daha makul bir care bul- muş: — Hayır hayır.. Kapının üstünü yıkalım daha iyi.. Herkes bunun gibi birer çare bulmuş, lâkir hiç kimse çıkıp da: — Ayol kapıdan girerken gelin bir az başını eğsin, hem at ayak- ları kesilmeden hem de gelin hanına başı kesilmeden geçsin dememiş.. Evkaf idaresinin bir çok malları var.. Dükkânlar, evler, hanlar, hamamlar... Evkaf idaresi bunlardan fazla dünyalık almak isteyor ve karar — Bu emlâki yıkıp ankazım satalım.. Sonra daha makul bir karar veriliyor: — Hayır bu binaları yıktırma- yalım camlarıni ayrı satalım, ka- pılarını Dayrı satalım, — taşlarını ayrı satalım... Herkes bu binalardan azami derecede istifade etmek için bir fikir söyleyor, lâkin biç kimse çıkıp ta demiyor ki — Yahu şu emlâki kiraya ve- rerelim de her ay tıkir tikir. pas ramızı alalım... dikmet Feridan İDARENANE — acmuzlük sokağı Telgeaf adreni” #Akgam, islanbul, Telefon ı yazı İşleri içi “Teleton : idare işleri için: Günleriden yamlar, aehibini inde. edilmen ABONE ÜCRETLERİ Türkiye için” Seneliği 1700, ait aylığı S0ü, üç aylığı 500 kuruş. Eenebi leketler için Seneliği 3000 allı 1600 Üüç aylığı 209 kuruştur. rar ediyorum. — Ne arayosun burada, Bir tek kelimelik bir cevap: — Seni... Ben de fena halde bir şaşkınlıkı — Beni mi?.. Beni ne yapa- caksın?. — Seninle şehire gideceğim.. — Oh.. Ala., Ya kocan bu işe ne der?. | —Ne derse desin.. Hiç bir şey söylemeden ilerle- dik, ben bütün hıncımı eşeklen alıyordum.. Hayvana mütemadiyen sopa, tekme yerleştiriyorum. Bir 'az sonra bizi bekleyen çingenelere rast geldik.. Solda, ebe gümeci, hindibağ.. gelincik küfelerini onlara teslim ettik... Dönerken artık pek yorulmuştum. — hayvanın bindim.. Gülizar: (Mabadi var ) ziyada üstüne 4