7 Ocak 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

7 Ocak 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

lıı !cı Sahife 6& 7 Kümunusani 1930 Memleket mektupları İzmirde yerli | mallar sergısı İzmir 2 (Hu- K metij — G şenlerde göne derdiğim — bir mektupta — İz- ÖRüi yedi h koruma miyetinin faa- liyetinden setmiş ve miyet tarafın- dan şehrin iş- lek bir mahk Tnde ( Millet bonmarşası) na- Mi altında bir Yerli malları ko- ruma cemiyeti sergi açılaca- idaresinden ğainive busi Remzi bey gide bilamum / yerli / mallarımn | halka tamtılacağını bildirmiştim. Bir tesadüf eseri olarak d..ıı koruma cemiyetine kadar gitmiş 'tim bu tesadüfi ziyaretim oldukça isabetli oldu. — İdare heyetile uzun boylu — görüştüm. Heyeti idareden Hüseyin Remzi bey sor- duğum suallere çok güzel cevap- larda bulundu ve: — 35 senedenberi alış veriş içindeyim, bundan evel yerli malı olarak Kayseri ve Sıvasın çakılar anı, Kırkağacın sigara ağızlıklar yını ve Bursanın destere ve biçak- larile Ayıntabın meşhur tarakla- rını satardık. Şimdiyse bir insanı baştan aşağıya kadar donatabile- cek bütün eşyayı Avrupa mallar Tma faik bir. mrette ' bulmakta satmaktayız.. Dedi. Hüseyin Remzi bey yerli mab- larının İzmirde revacı hususunda | çanla, başla çalışan bir. uzuvdur. | Yukarda bahsettiğim millet bon- marşasının — teşekkülüne — kadar meydanı boş birakmamak için evelki gün İzmirde kendi nam ve hesabına, azami fedakârlıkla muazzam bir bina isticar etmiş ve bu binayı İzmir - tacirlerinine nümune olmak üzere yerli malı Koruma cemiyetinin indeki aksiyonları büyük bir ragbete mazhar olmuş ve cemiyete az bir zamanda binlerce aza kay- dedilmiş ve epice bir varidat temin olunmuştur. Tarzı mesaideki t ve muvaffakıyete bakılırsa yakın bir atide cemiyetin maddi Vaziyeti bir dereceye kadar dü- zelecek ve muazzam bir binada sergiyi küsat edecektir. Vali pa- şanın bu mesele etralındaki me- saileri de şayanı şükrandir. İthalât azaldı Yeni gümrük tarifesinin tatbi- kinden evel İzmir tacirleri tara- fından — Avrupadan — çok mal getirilmiştir. İzmir tüccarı tarafın dan şimdi Avrupaya mal sipariş edilmemektedir. Bu sebeple İthalât gömrüğünün varidalı geçen sene i bu aylara nispetle hissedilecek derecede azalmıştır. Hambiyo etrafında tetkikat Kambiyo etrafında meşgul ol- mak üzre şehrimizde bulunmakta olan maliye müfettişleri Ankara- dan aldıkları bir emir üzerine hareketlerini — tehir — etmişlerdir. daha bir kaç gün burada kala- caklardır. Kereste, çuval, halı sui istimal- leriyle gümrük aleyhine tahrif edilen makbuzlar — vesaire için idarenin zararı iki milyon liradır. Bunlara ait tahkikat ikmal edil- miş ve evrak Vilâyet idare heye- tinin kontrolundan geçerek lüzumu | muhakemeleri istenmiştir. Yapılar tetkikat ve teftişat esnasında resmi verilmeden çıkan gazın gümrük (idaresine verilmesi İâzım glen resmi 700 bin liradır. Bu muhakemeye bir kaç güne kadar başlanacaktır.—Cemaleddin L Geçen sene Berlinde gayet mühim bir banka bırsızlığı o muştu. Hırsızlar Berlinin en büyük bankalarından — birinin — yanında bir ev tutulmuşlar ve banka bina- sının altma kadar uzanan gayet büyük bir temel açmışlardı. İşte bu temelden bankaya giren bır- sızlar hemen bütün kasaları soy- muşlar ve milyarlarca kıymetinde tan dabilinde yeni bir keşfolunmuştur. Bu kabile Budizim mezhebinde olmakla be- raber gayet garip âdetleri var imiş. Bunların ruhanileri evlenmi- yorlar (imiş. Maahaza bu rahani- lerin kadın hizmetciler İle dünyevi =umım. udıınm etymelerine ir mani olmadığı er 8 Buda İT YN | Para, mücevherat ve saire aşırmış- İlardı. Bu hadiselerden sonra Berlin- F viek Hazkmlaca gönüre gast aei ve bütün bankalar mühim tedbirler aldıkları ve yer altında su cereyan- larının da aşaçısında büyük çelik depolar, çelik duvarlı büyük ka- salar yaptılar. Bu kasaların duva- rndaki çelik lavhalar bir metro kalınlığındadır. Şimdi Berlinde simde — hazır Budiet manastırına etraftan gelen kadın zairlerin ruhaniler ile senede bir gece münasebatta bulunmalar a gevaz vardır. Bu kabilenin erkekleri yüzlerine garip tezyinat yapıştırırlar Bu tezyinat uçlarına altın ve gümüş meskükât talik edilmiş madeni — kısa zencir - ea sia: SKM Y 16 T aa NM * dir ı paralar, mücevherler bu yer altı mahzenlerinde hıfzoldumaktadır. Bu kasalar gayet emindir. Bir kere hırsızların su cereyanlarının altma kadar temel kazmalarına imkân yoktur” Bundan başka da | bunlara kadar inseler bile ka: ların çelik lavhalarını açmak ü kânı yoktur. Bu çelik kasalar her tarafta rağbet görmektedir. Yeni bir kabile kçşfedildi Mogolistanda ahiren keştedilen yeni kabileden üç tp bulunmak — üzere | lerden ibaret olup bunlar simaya adeta tedir. Bu kabilenin kadınları yüzle- rine ve bahusus çenelerine iğne ile bazı eşkâl nakşediyorlar. Yeni keşfolunan kabile etnag- ğinleştirecek iyi bir mevzu teşkil etmektedir. ir sakal şeklini vermek- — —a ANADOLU EDEBİYATI Seleci Adana son zamanlarda coşkun | bir edebiyat kaynağı haline geldi, Burada bilhassa yerli ve özlü eseri ler yapati üf çok yamdlım var.. Geçen hafta yeni Adana gazetesi muharrirlerinden — Burhan | beyin güzel bir yazısını almıştım. Bu haftada aynı gazetede yazan Mnfıde Hasan hanım efendinin nefis bir yazısını alıyarum. Müfide Hasan hanımefendi senelerdenberi Adanada yerli yazılar yazan kuvvetli bir yazıcıdır. * Seleci,, ismini taşıyan bu yazılar muharririn kendi muhitine ait koya ve — göze çarpan renkler vardır. Bakm Müfide Hasan hanımın yazısı ne kadar Adanalı Seleci Seleci ne demektir biliyor mu- sunuz? Seleçi diye Adana ve civarında sepet satan genç çin- gene kızlarına derler... Bir gün kasabamn taşları ye- rinden oynamış dap daracık so- | kaklarıda ince mütereddit bir ses, korkak adımlarla dolaştı: — Seleci.. Güzel selerin v: Seleci.. Dar sokaklar küçük se- Tecinin sesini işitmedi. Aynı ses Ükir kere daha ayar sokakları deleşiz Seleci.. Bu sefer evlerden birinin pen- ceresi açıldı, dışariya bir baş uzandı bir genç kız baş idi bu.. Seleci baksana buraya. Si l — — Ver bir tane o selelerden lerininden birini seçti, pencerede duran genç kıza uzattı... Genç kız vahi bir. zarafet ile örülen bu sepeti pek beğenmişti.. Fiyatini sordı Kaça bu? —10 kuruş. — Ne 10 kuruş mu? Küçük seleci Hanımın dedi, eğer çok iste- | dinse kusura bakma... Zarar yok dokuz kuruş clsun.. Genç kız bu çingene yosması- 'mın kendisinden hiç ümit edilme- yen ince nezaketide gülümsedi ve: — Al — Diye yere ışıl işıl yanan yu- varlak bir yirmi beşlik attı.. Çingene kızı şaşırmışt — Ben de bunu bozacak para nerde ki.. — Bozmağa hacet yok.. AL bepsi senin olsun... Seleci hemen sırtındaki büyük bir çamaşır sepetini kaldırdı. Pen- cereden içeri attı... — Hanimm, dedi, 25 kruşa iki sepet ahrsın.. İsminiz çingene diye her zaman çingenelik ede- cek degiliz ya.. Seleci böyle söyleyerek hızlı bızlı ilerledi. Genç kız pencere- sini kapatırken —onun / gittikçe uzaklaşan titrek sesini işiliyordu. — Selecilü | Müfide Hasan Gelecek yazırmızda Burhan Sadık beyin bir yazısını tahlil edecegim. Küçük - ilânlarımızdan istifade etmiyorsanız çok hata ediyorsunuz! Zira hem pek ucuz, hem de çok faydalıdır. itecrübe edenlerden lütfen sorunuz! Sadık * Yer altında Eİanan servet