7 Ocak 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

7 Ocak 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

S Film sanayii Sinemaya konulan para 8 milyar liradır Cenevredeki Beynelmilel mesai burosu sinema sanayünin göster- diği fevkalâde terakki ve inkişaf hakkında şayanı dikkat malümat neşretmiştir. Bu malümata naza- ran bu sanayi için yatırılmış olan sermaye 800,000,000 - İngiliz lira- sına 8 milyar Türk lirasına baliğ olmuştur. Bu sermayenin yarısı Müttehidei Amerikadadır. — Amcrikanın en büyük sanayiinden üçüncüsü film sanayüidir. Film sanayünde - çalışan ve bu tayede maişetini temin eden müs-, tahdemin ve çeryek milyonu mütecavizdir. Bü- tün cihanda birinci sınıf 57,000 sinema olduğu anlaşılıyor. Diger bir istatistiğe göre Se- nede yalnız Holivutta bir buçuk milyar ayaklık müsbet ve 150 amelenin miktarı milyon ayaklık menfi şerit sarfe- || diliyor. Elyevm Holivutta 60 stüdyo 've 6000 tiyatroda sesli filim ter- tibatı yapılmıştır. Başlıca filim şirketleri Mation Pieture Produceroset Distiribu- torsof America isminde bir tröst teşkil etmişlerdir. Bu tröstün başında eski posta nazırı M. Haiys bulunmaktadır. Tröst istih- salâtı çoğaltarak - sarfiyatı arlır- mak - vazifesile mükelleftir. Şir- ketler arasındaki ihtilâfları hal için 32 hakem hbeyeti vardır. Son beş sene zarfındaki — ihtilâf ların miktarı 73,652 ye balig olmuş, hakem heyetleri 18 mil- yon dolar hakkında karar ver- miştr. Kekemelik tamamen zail oldu Vilyam Povel kekeme * Bunun için lim çıkınca Vilyam Povel Y H.ı.h Senorita filimlerinde Meşhur sinema yıldırı Vilma Banki son zamanda bikâye ve roman yazmağa başlamış ve çok muvaffak olmuştur; Resmimiz güzel santkârı filim çevirirken fasıladen istifade ile kâtibesine bir hikaye yazdırdığı | sırada gi | a leningale beraber çalıştığıı Son emri Bebe Danyı ice aramağa başladı. Povel bunün için uzun zaman dağlarda, or- manlarda — dola- Vilyam tepelerde dine bağırdı. Vilyam Povel bu sayede keke- muvaffak tur. Genç şim olmuş- aktör çıtır. çıtır konuşmaktadır . Evvelce oynadığı filimlerde arka safta bu aktör deki daima kalan kâketi sonra birinci £ rolle temsil etmeğe başlamı tır. Vilyam şimdiye kadar bir Pov çok filimler çe- virmiş ve bilbassa de kar üyük muvaffakiyetler gi şılildi Balkanlarda sinema Bulgar sinemacılıgı inkişaf ediyor Bulgaristanda sinemacılık son zamanlarda fevkalâde inkişaf et- miştir. — Bulgaristan — hükümeti bizzat bu işle ciddi surette meş- gul olmaktadır. Bazı mebuslar meclise — gayet mühim bir sinema İâyihası mişlerdir. Bu lâyihada hükümetin bu işe büyük bir tahsisat konulb- ması talep edilmektedir. L Sobranyada — müzakere - edilı ve kabul olunmuştur. Bundan sı Bulgristanda hükümetin verdiği tahsisat ile bir çok propaganda filimi çevrilecektir. Bunların çoğu sesli olacaktır. Bundan başka iki büyük studyo inşasr da kararlaş- tırılmıştır. Sinema haberleri Fairbanks Duglas seyahattan avdet eder etmez, evelce yarıda biraktığı filimleri — sesli / olarak ikmal edecektir. *& Sesli filimde — piyanonun mühim mevkü vardır. Piyanolar sesli filimlerde âhize plâkl çok iyi ve ahenkdar bir aksettiği için, diğer mad gibi gayri tabü görülmiyor. Sesli filimlerde lar — taammüm ederse piyano sesleri üzerinde de yeni taksimat yapılacaktır. * Hiç — gülmemekle olan Buster karar vermişii irmeğe ... . ae n a e Ke ee —.. xns e Banki hikâye ve roman yazıyor ! Holivutta bir kaza Sinema tehlikeli bir sanat oluyor Bir çoklarımız sincmada gör- düğümüz tehlikeli sahneleri sahte, hileli zanmederiz. Vakıa sinema perdesi üzerinde gördüğünüz şeylerin hepisi hakıki değildir. Sinemanın bir çok hille- leri, vardır. Bu billeler sayesinde meselâ yerde yürüyen bir adamın bir binaya tırmanır gibi göster- mek pek âlâ mümkündür. Lâkin şimdi bir çok sanatkârlar bütün tehlikelerine rağmenr ollerini sonuna kadar hiç hillesiz oyna- maktadırlar. Faraza Duglas Fayerbanksın bir çok ölüm tehlikesini göze alar. rollerini hiç hilleye müracaat et- meden kendi - oynamaktadır. Hatta bu yüzden bir çok ka- zalar olmuş, bir çok artistler yar ralanmıştır. Meselâ Harolt Loit yüksek bir binaya tırmanırken ayağı kayarak yere düşmüş ve bir bacağı karık mıştır. Meşhur kemik bu yüzden uzun müddet yatakta alçılar de kalmaga mecbur olmuştır. Gene bu yüzden bir kaç gün evel Holivut cıvarında feci bir kaza vukua gelmiştir. Bir filimde rol icabı 10 sınama artistinin paraşütlarla tayyareler- den atılması icap etmiştir. Eski- den olsa aktörleri paraşutla attı- racakları yerde tayyareden bir kaç kukla atarlar, iş olur biterdi. Lâkin filini çeviren rejisör buna razı olmamış 10 artisti tayyarelere bindirtmiş ve gök yüzüne çıkart- mıştır. İki tayyare 3000 kadem irtifama kadar yükselmiş, lâkin yanlış bir manavra neticesinde birbirlerile çarpışmişlardır. Musademe pek şiddetli olmuş, Yüzünün hat- « larında — derin elemler - taşıyan bu ak sakallı bu ak saçlı kimdir — biliyor musunuz? Rabin Dranat Tagora benziyen — bu mahzun adamın meşbur. — komik Harold Loid ol- düğüna — inanır mısınız? Evet bu Luinin res- midir. Harold - Loid sinemacılığa baş- lamazdan — evel sahne sanatkârı ve haile aktörü Şimdi beyaz perde — üzerine komik — tavurlu aşık - rolleri nayan — Lui o zaman ya bed- baht bir. baba ya aldatılmış bir koca yahut ta buna — benziyen bir facia tipi canlandırırdı!.. Şimdi Harold Loid eski sahne aktörlü; tinın olmak bu - fotoj haya- hatır bi İnsan bu resimle Luinin şimdiki getirince derin bir hayrete düşüyor. tayyareler cayırcayır yanarak düş- müşlerdir. 10 aktör feci surette ölmüştür | Bu ak sakallı ihtiyar kimdir? vT e ” Hağold Lold fotoğraflarından - birini yan yana