31 Ocak 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

31 Ocak 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 31 Kânunusani 1930 Su var mı idi Emanet terkos şirketine bir tezkere gönderdi Geçenlerde Beyoğlunda çıkan ve iki apartımanın yanmasile ne- ticelenen yangın hakkında terkos Su şirketi bi gin gecesi yangın musluklarında mebzul sürette sü bulunduğüm bildirmişti. Bu meşriyat Üzerine emanct terkos şirketine bir tezkere yaz- mıştır. Tezkerede, yangın yerinde tutulan zabit varakasında ancak bir saat 4Ü dakika sonra su verildiği ve bu müddet zarfında yangının tevessü ettiği, bunu ora- da bulunan yüzlerçe "ballın biz- zat gördüğü bildirilmekte , şirket farafından bahsedilen — vesnikin neden ibaret ise emancte gönde- rilmesi bildirilmektedir. Ne arıyormuş? Parkın önündeki şüpheli adam ve bahçedeki kadın Dün gece saat 2 de Bi Vişnezade parkı önünde şüpheli bir şahsın dolaştığı görülmüş, bekçi tarafından hüviyeti sorulunca bu şahis firar etmiştir. Bu meçhul adam takip edildi- ğini görünce yerden topladığı taş- arı bekçiye atarak adamcağızı başından yaralamıştır. Bekçinin istimdadı ve 2 el si- lâh atması üzerine şüpheli şahıs; Nazım isminde biri tarafından derdest edilmiş ve sabıkahlardın Sabri oldı anlaşılmıştır. Bu aralık parkın - karşısında bahçe / içinde vaz' yek fizere bulunan lerek derhal — otomobile — bindirilmiş, otomobil — karaköy — köprüsüne â:ldig zaman kadın çocuğunu ğurmuştur. Yapılan tahkikat Makbule is- sindeki bu kadınla Sabrinin bir- Tikte yaşadıkları ve parka çocuk düşürmek ıçin geldikieri anlaşıl- mıştır. Ticaret odası kongresi Ticaret odası kongresi bugün ilk içlimam yapacak ve kongre 'on gün devam edecektir. Kong- renin müzakere cdeceği en mü- him müaddeyi teşviki sanayi ka- nunu ve müamele vergisi mese- desi teşkil etmektedir. Futbol —maşları Futbol heyetinden: 81 Kânunu- gani 1930 Cuma günü yapılacak lik maçları aşağıda yazılıdı Fenebahçe stadında — Süley- maniye - Üsküdar saat 10,30 ha- kem Refik B. İkinci takım Süley- maniye - Üsküdar 13,15 hakem Refik B. birinci takım. Taksim stadyomunda — Vefa- İstanbulspor saat 10,30 hakem Nüzhet B. ikinci takım Vefa - İstanbulspor 13,15 hakem Yusuf Ziya B. birinci takım. Galatasaray kongresi Galatasasay klübünden: Ekseri- et olmadığından tehir - edilen cöngre 31/1/930 Cuma günü Galatasaray — lisesi " konferans salonunda saat 10,30 da içtima edeceğinden âzanın teşrifleri rica Ramazan pideleri Şehremanetinden: Ekistra undı yapılacak Mmüdevver ve tülâni şekillerde 250 gramlık pideler 6 ve S00 gramlık büyük pideler 12 kurüşa — sablacaktır. — Yumurtalı olduğu behanesile — fiatlarından fazlaya pide satmak —memnudur. Arzu edenlerin yumurtayı fırıncıya 'vererek pide yaptırabileceği, hilâfı h.ııekeue bulunan fırıncılar tec- .KARAGÖZ ve GiİNGÖZ SiNEMA VILDIZI ÇOCUK DÜNYASI Sahitemizde... Okuyunuz 1 ilân vermiş ve yan- | Ümek ve | si ristan - Yunan İhtilâflı meselelerin halli için yeni müzakere Ati gelen bulgar hariciye nazn haberlere göre Sofyada M. Burof M. Dendramis eden ve bir ile yunan sefiri arasında cereyan aralık kesilen müzakereye yeni- den başlanmıştır. iki halde aradaki ihtilâfh meselelerin — halline — çalışılıyor. Halledildikten sonra bir dostlk ve| hakem müahedesi aktedilecektir. | Adliye vekilinin konferansı Ankara30—Adliye vekili bugün bukuk *ktebinde (Muasır de- mokrasinin ıztırabı) mevzulu bir konferans verecektir. İktisadi program Programın başlıca esasları nelerdir? Ankara 29 — İktisatdi progra- mmn hazırlanmasına devam edil yor. Başvekil İsmet paşa Hiz. bu hususta iktisat ve maliye vekille- rile temas ediyor. Verilen mali mata göre programa esas olacak raporlardaki — başlıca — maddeler şunlardır: Ziraatte tohumların ıslahı, il racatın — standardize — edilme: mevadı ihraciyemizin nefaseti temin için tagşişata karşı tedabir iltihazı, — kömür — havzasındaki istibsalâtımızı diğerlerile rekabet edebilecek şekilde ucuza malet kısa- bir zamanda bir amisli fazlalaştırmak. Sınaf müesseselerde takviye olunacak — ve — bunlara — yardım edilecektir. En âcil ihtiyaçları karşılamka ere mevadı iyesi memle- ket dahilinde bulunan maddeler için fabrikalar açılacaktır. Hırsızlık vakaları Sabıkalılardan Bursalı Ahmet; Fatihte Sarıgüzelde 118 nur>ralı | ve ayni semtte cami sokağında 13 numaralı evlere girmiş 33 parça' çamaşır çalıp yakalanmıştır. 2 — Tavukpazarında rüsumat memurlarından Ahmet efendinin odasına hırsız girmiş, 1 mavzer tabancası, 3 iskarpin, 1 takım elbise çalıp savuşmuştur. 3 — Kasımpaşada Sipahi fırını caddesinde — Muammer / hanımın evine hırsız girmiş, fakat yakalan-| mıştar. 4 — Karagümrükte 39 numa- ralı evden bazı eşya çalınmıştır. 5 — Halit isminde biri Kadı- köyünde binbaşı — Bican beye zit bir borozu —misır atmak suretile çalarken yakalanmıştır. 6 — Sabıkalı Antranik Tak- 'de tütüncü Haçiğin dükkânın- dan sigaraları toplarken yakalan- mıştır. Bunlardan maada 24 saat zar- fında 3 sirkat vakası daha vardır. Maşrıkı Azam balosu bu gece Matbuat cemiyetinin balosundan sonra balolar birbirini takip et- meğe başladı. Bu akşam biri Turkuvaz salonunda, diğeri Maksim barda olmak Üzere iki balo var. Türkuvazda verilecek olan Maşrı- kı Azam balosumun pek parlak olacağı tahmin ediliyor. Bilhassa davetliler şehrin en mumtaz şını- fına mensuptur. | Maksim salonlarında verilecek ::vlo yüm mektepleri menfaatine- lir, |— Bu haftadan sonra da Tayyare ; (Lâyihanin bu sene meclis- İ balosu verilecektir. » Telefon haberleri azanç vergisi ten çıkması muhtemel görülmiyor Ankara 30 ( Telefon ) — ye vekâleti kazanç — vergi cibayetinde halka kolaylık göste- rilmesi için yapılacak — tadilât hakkında tetkikat icra etmektedir. | Vekâlet bu hususta vilâyetlerin ikrini sormuştu. Gelen cevaplar maksadı temine kâfi görülme- miştir. Bu husus için Avrupa mevzua- 'tının da tetkikine başlanmıştır. Muaddel lâyihanın bu sene meclisten — çıkması — mühtemel görülmiyor. Rusya ile ticaret Ankara 30 (Hususi) — Rus ticaret — mümessilliği muvakkat ticaret itilâh mucibince — istihsal | mıntakalarından doğrudan doğ- Tuya mübayaata devam ediyor. Ve bu hususta iktisat vekâle- tine de malümat veriyor. İktisat — vekâleti mümessilliğe listedeki miktardan fazla zeytin ve zeytin yağı mübayaasını teklif tir. Bu mübayaa daha devam edecektir. Ecza fiatleri Ankara 30 (Telefon) — Ecnebi ecza fiatlerinin yükselmesi shhiye vekâletinin nazarı dikkatini celh- betmiştir. Bu hususta tetkikat ya- pılmaktadır. Bu yükselişin fabrikaların emri ile mi, yoksa doğrudan doğruya İstanbuldaki komisyoncular tara- — fından mı yapıldığı araştırılmak- tadır. Bu hususta fabrikalara da mü- racaat edilecektir. Bilâsebep fiat- leri yükseltenler tecziye — oluna- caktır. Tekaüt kanunu Ankara 30 ( Telefon )— Maliye vekâletince hazırlanan mülki ve askeri tekaüt kanuüu yakında wekiller heyetine sevkedilecektir. Şurayı devletle Ankara, 30 (Telefon) — Şurayı devlet heyeti umumiyesi miliyeti sınaiye kanun lâyihasının - müzas keresini bitirdi. Lâyiha heyeti vekileden sonra meclise sevk- olunacaktıı Ali Cenani bey Ankara 29 — Ali Cenani bey mecliste üzerinde jaketatay oİ- duğu halde görüldü. Kendisi Belvü palas otelinde oturmaktadır. Oğlu Ekrem bey bu sabahki trenle dönmüştür. jmemek kararile Mısıra git- ve ihtimal verilen Gaziayıntap sunun — avdetine kendisine len bir telgrafın âmil olduğu söylenmektedir. Cenani bey avdeti ile kendisi için söylen her türlü dedikodulara mufassalan cevap verdiği kana- atindedir. Muhiddin bey Şehremini ve vali vekili Mı bey dün — Avrupaya — hi etmişti z Muhiddin bey ailesini İsviçrede | brakacak, — kendisi tedavi için Parise, oradan Vişiye gidecektir. Bir amele yaralandı Cibali —fırınında 47 yaşında Ali isminde bir amele zahire çıkarılan delikten düşmüş, ağır yaralanmıştır. ğ Ankara müzakeresi İ1—Dün gece Üsküdarda Sadeddin | tarafından dövülmüş ve cerkedil- d Alman donanması Lehistan alman donanmasının lâgvını istiyor | Varşova 29 (Hususi) — Hükü- metia gazetesi olan Gazeta Pols- ka Baltık denizinde harp gemisi bulunmamasını talep ediyor. Bu gazete İsveç donanmasının zaif olduğunun, Rusyanın 40 bin ton tutan iki gemiyi Karadenize göndermekle harpcuyane emeli olmadığını ispat ettiğini söyliyor, | alman donanmasının kuvvetlendi- rilmesinden şikâyet ediyor. Gazeta Polska —müstemlek: olmiyan kuvvetli bir donanma —muhafaza — etrm doğru olmadığını, Versay rmvahe- desindeki bu. haksızlığın - telâfi | edilmesi ü söyliyor. Almanyanın İkinci derecede meseleler müzakere ediliyor Ankara 29 — Tevfik Kâmil | beyle Yunan murahbası M . Fokas ikinci derecede bazı meseleleri müzakere ediyorlar. Bu müzakre- nin yakında bitmesi ümit ediliyor. Atina, 29 — Başvekil Ve hariciye nazırı Mihalakopulos ile Türk-Yunan müzakeratı hakkında sureti malısusada tetkikatta bu- hmmuştur . Hariciye nazırı M. Venizelosa Ankarada mütehassıs- lar arasında ceryan etmekte olan müzakeratın son safhasını izah ve bunun pek dostane bir şekilde tabii ceryanıı takip etmekte olduğunu beyan etmiştir. İngiliz sefiri Ankara 30 (Telefon) — İagiliz sefiri dün İstanbula müteveccihen” 4 cerh efendi; eski bir kin yüzünden kahveci Rıza ve arkadaşı Turhan miştir. 2 — Kınalıada hamallar kâh- yası Şaban; Büyükada hamallar yazıcısı Cemili, bir alacak mese- lesinden dolayı sandalya ile başın- dan yaralamıştır. 3 — Tophanede hamal Hamit karısı / Gülizarın, — başına lamba atarak yaralamıştır. 4 — Sebzeci Celâl ve 2 arka- daşı; bir alacak meselesinden çı- kan kavga üzerine bahçıvan Abdullahı taş vesopa ile başından yaralanmışlardır. Şipheli bir öi Dün — Taksimde — Firuzağada Eleni isminde bir kadının vefat ettiği haber verilerek - defnine ruhsat istenmiştir. Zabıla dokto- ru tarafından yapılan müayene üzerine kadının cesedinde gayri tabii bazı alâmetler görülmüş , lâzım gelen defin raporu verilme- iştir. Cesedin morga nakline lüzum gösterilmiştir. Ceset dün moga gönderilmiş- RADİO Yarın akşam saat 22 de (İtalya saati ) Milano Radyo istasyonun- tir. da FİAT 514 ün orijinal bir mü- sameresi verileceği baber alın- mıştır. Dinleyiniz ve dostlarınıza dinletiniz. GÜNÜN HABERLERİ Otomobiller hakkında bir tamim Dabhiliye vekâleti otomobil ka- zalarına karşı şehremanetine bir tamim göndermiştir Bu tamimde şehir içinde oto- mobillerin 20, otobüslerin 15 ki- lometreden fazla süratle gidemi- yecekleri, buna muhalif hareket eden şoförlerin müddei umumiliğe teslimi, tekerrürü balinde ehliyet- namenin alınması bildirilmektedir. * Borsa meclisinde — Kam- kiyo borsası meclisi, dün içtima | ederek Bank Di Roma ve Mema- dika Şarkiye fransız bankasının muhtacı tetkik görülen kambiyo mübayaasına ait tetkikatına de- Kararlar vam etmiştir. maliye Meclis, dünkü içtimamda, Mah- kemci asliye ticaret dairecinden bir bazl hakkındı lem malümatın bi rar vermiştir x* Teşviki sanayi — Muhtelif Ücaret odalarınca teşviki - sanayi kanununun bugünkü halile mem- ai inkişafına hadim * kakkında İktisat ve e' iletlerine müracaatlar Dabili istihsalâtın yenin tabii olarak mevcut genişlemeğe müstait sa- nayüni himaye ve teşvik cihetine idilmesi için yeni bazı tedabir İltihazı mutasavverdir. * Buz fabrikası — Buz fab- rikasının - tevsü ve hazirandan evel işletilmasi için 30 tahsisat verilmiştir. *& Katil inekçi İbrahim ipten güçlükle boynunu kurtarabildi — Üsküdar'da metresi Saadet H. mı öldürmek, sonrada kuyuya atmakla maznun olan inekçi İbrahim hak- kındaki mwhaken — geçen hitam — bulm... — karar celseye külmişv. Dün karar teblig edilmiştir Mahkeme idam kararı vermiş, fakat bazı esbap dolayısile bu 24 sene hapse tahvil edil in lira * Türk ocakları binası— Yeni Türk ocağı merkez binası 23 Nisanda küşat edilecektr. Ocak salonunda yerli mamulât teşhir edi- decektir. Faal kor timamı aktedecektir. * Bekârlık vergisi — B.M. M. bütçe encümeni Yozgat mebusu Süleyman Sırrı beyin bekârl vergisi teklifini müzakere — etmiş ve maliye vekilinin huzurile müza- keresini kararlaştırmıştır. İstanbul mubusu Süreyya pş.nin geçen sene teklif ettiği ziraat bölükleri teşkili ve merkezi hükümet vergisi ihdası lâyihaları ile Necip Asım Beyin müzelerdeki müccevheratın satılarak Devlet bankasına sermay” yapılması — teklifleri encümende tetkik edilecek retlerine karar verilmiştir. * Mecmualara yardım — Ma- arif vekâleti mecmualara yardım etmek için tetkikat yapmaktadır. Haroket gazetesi sahiplri henüz isticvap edilmediler Hareket gazetesi mesul müdürü Feridun Ekrem beyin istifa ettiği uştı. Gazetenin sahiplerinden Kemal beyni ” vuku bulan müraccalı üzerine müdiri mesuilüğü kabul edilmiş ve gazete bu sabah intişar etmiştir. Bazı gazetelerde Hareket sahip: lerinin adliyede istintak edildik- leri yazılmışsa da Fahri Kemal ve Suat Tahsin beyler bu sabaha kadar istintaka davet edilmemiş- lerdir. ingiliz lirasi İngiliz lrası bu sabah 1031 kı yarın ilk iç-