23 Mart 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

23 Mart 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

ASEERİ BAHİSLER üyük geçit resmi D aj Erkek düşı;ıanîarı Amerika'da erkek düş- manı yetiştiren bir mektep Amerikada her şeyin bir me- | todu, bir usulü vardı. “Eşeği bile makamla anırtırlar, — derler y: İşte bu söz Amerika için biçilmiş kaftandır. -Amerikada her işi mesleğin mektebi vardır. Kaçal çılık mektebi, hırsızlık mektebi, yazı taklidi “mektebi v. s. Son zamanlarda — Nev Yorkta bir de meşum kadın yetiştirme mektebi açılmıştır. Bu mektebe giren kadınlar “Vamp,, denilen meşum kadın - haraketini / iyice öğrenmektedir. Vamp Amerikanın kibar maha- filinde kabul edilen bir argodur. Meşum kadın, erkeklerin cüz- danlarını boşaltır, evleri yakar ve yükselmesi için ayaklarının | altına sevilen kalpleri kendisine basamak — yapar. Bu mektebe giren kadınlar ev-işi öğrenir gibi vamplık tahsil etmektedirler. Bu banımlar meşum kadınlığı para kazanmak için bir meslek telâkki | ediyorlar. | Mektebin müdürü Weed isminde ellilik bir doktordur. Müessese Nev Yorkta Riverside - Drive'de | kâindir. Son zamanlarda meşhur fransız muharrirlerinden Maurice Dekobra bu mektebi. gezmek istemiştir. Mektep yalaız kadınlara mahsus olduğu halde Maurice Dekobra'ya bir cemile olmak üzere fransız muharririnin mektebi gezmesine ve bir derste de bulunmasına müsaade — etmişlerdir. -Maurice Sovyet ordusu geçen haita Moskova'da büyük bir geçit resmi yapmıştır. Bu resimdeki 1mtızam çok nazarı dikkati celbetmiştir. Yukarıdaki resim geçit resminde tayyareye karşı ateş etmeğe müheyya olarak geçen bir mitralyözü, kazakların marifetlerimi we skili kıtaatı göst | bir kaç parça : İstikbal harplerinde tank ve motörlü vesait en mühim ro Umumi harpte ingiliz tank kıta- larını teşkil ve nihayete kadar sevk ve idare eden, harpten sonra ise ingiliz. ordusunun makin mesini icra eylemekte miralay Füller bütün düny sahada mutahassıs olarak maktadır. bulunan bu Bu zatın son zamanda intişar eden yazıları tekmil muharip kıtatın, / topçu, süvari ve sair fenni kıtalardan başka ordu kısı küllisini teşkil eden tekmil pi denin de motör üzerine ve zıh altına “alınmasını ve müstakbel muharebatta ilerileyebilmek için bundan başka çare - olmadığı iddia edilmektedir. Bir çok kimselerce gayri müm- kün görünen bu iddia haklı ola- rak her tarafta: — Acaba Füllerin iddiası ne dereceye kadar doğrudur? sualini sordurmuştur. Bugün için bu iddia çok müba- legalıdır. Bunda herkes müttefik; fakat gene herkesin müttefik ol- duğu bir hakikat daha var ki oda ordu. safları arasındaki mo- törleşme keyfiyetinin — bilâfasıla devam etmekte olması ve bu sa- hada sonuna kadar gidileceğidir. © halde mesele bugünkü vaziyet- ten tekmil ordunun motörleşmesi zamanına kadar geçecek müddette kalıyor. Bu müddet ne kadar devam edebilir? Bu hususta bir fikir & il- mek için gerek tankın ve gerekse diğer fenni vesaitin terakkiyatını göz önünde tutmak gerektir. I K Tanklar olan piyadenin, karşısında ileriliy rek onu müteharrik bir hale koy- mak maksadile icat olunmuştu. Bidayette süratlerinin azlığından bu vazifelerini tamamen yapma- dılar, ancak 3-4 kilometrelik bir muharebe — meydanında bu dev cüsseli ” nesneler çabucak tahrip — edildikleri için mevzi harbini harekete kalbede- mediler. Fakat aradan ancak iki sene kadar kısa bir müddet geçmişti ki vaziyet degişti ve 1918 yazında lâf ordularının yaptıkları taar- ruzlarda — tanklar çok — mühim vazifeler gördüler. Bugün ise vaziyet bambaşkadır. Tankların azami sürati 100, vasa- tisi 30 kilometredir. O halde bunlar artiık mewzi harbine mey- müsademe — kuvveti edi diğini göre dan - vermiyecek —kadar ehem- miyetli bir müsademe — kuvvetine maliktirler. Yani tabiri diğerle insanı muharebe meydanında ha- reket edebilecek, kendi hareketini akamete uğratmış olan müd: vasıtalarını yenebilecek hale koy- muştur. Bu olmadan piyadenin alaız kendi elindeki tüfegile bu iddia işi - başarabileceği oluna- bilir mi? Hafp tecrübeleri buna “Hayırl, diyor. Piyadenin mutlaka silâh kuvveti ile himayesi lâzım geliyor Esasen tank nedir? Bu silâhları müteharrik kaplayan bir vasıta, O halde bunun muharebenin lâ- zımı gayri müfarikinden başka bir şey olmaması kadar tabii bir hal olamaz. ü oynıyacak sele kat'i Tankın iğer motörlü vasıtaların süra inde şüphe edil- Bir defa bun taammüm edeci memelidir. Hele bütün dünya ordu “ve milletlerinin müstakbel- de mevzi harbinin felâketinden kaçınmak için duydukları arzu mazarı itibare alınırsa —motörlü silâhların tasavvurumuzdan daha kısa bir zamanda — taammümü mümkündür. Tayyre, zeplin gibi harbin icrası üzerinde mühim tesirler yapan fenni vasıtaların tarakkiyatını bir kere göz önüne getirelim. 1914 te daha bir keşif vasıtası olarak görülen bu silâhlar şimdi harp vasıtalarının en mühimmi halini aldıkları gibi adetleri de eskiden tasavvur edemiyeceğimiz kadar arlmıştır. ve artmakta de- vam ediyor. Bu derecede ki, yarmki harpte tayyare ile vasi mikyasta nak- liyat yapılması bile düşümülüyor. Tanklarda da aynı — halin vaki olmıyacağını kim temin edebilir? Netice olarak şuna vasıl oluyoruz: Bir çok sebepler — dolayısile Füller'in — iddiası bugün — için kabili — tatbik değildir, fakat istikbal için asla gayri mümkün görülmemelidir. Yol oraya, yani tamamen makineleşmeye doğru Gayeye ne vakit Şimdilik çok ta vasıl meçhul uzak gidiyor. olunacak?. olma beraber görümüyor. M. S. | mühim yeridir. Burası Dekobra bu ziyaretini hülâsatan öyle anlatıyor : H eMeşum kadın mektebini ger- mem için bana tavassut eden de orada talebe idi. Bir gün kendi- sinin not defteri elime geçti. Alıp okudum.. İşte notlarından eshamı tamamile düşmüş demek- tir. *Hayırl , diyen — kadın i ileride muzafferiyet vardır. Lâkin bu vadeli bir muzafferiyettir. “Belki,, diyen kadın için muzaf- feriyet yüzde yüzdür, ve bu cevap o kadının eshamını derhal seltir.) Bunları okuduktan #onra gide- ceğin yerin fevkalâde şayanı dik- kat olduğuna aklım kesti. Binaya girdik.. Geniş bir salon. Arka arkaya - dizilmiş mektep sıraları.. Bu sıralarda dudakları boyalı, gözleri sürmeli genç kız- lar, genç kadınlar.. — Hepsi de gayet güzel.. Talebeleri gözümle şöyle bir tahminledim.. On kadar var.. - Bizde — sıralardan — birine iliştik. Bir az sonra hocafendi geldi ve dersi takrire başladı: —Madamlar, matmazeller. Size geçen derslerimde tekrar ettim ve daima da tekrar etmekten yo- rulmayacağım. Sizin gece, gündüz nazarınızdan uzakta tutmayacağı- nız. bir kikat vardır.. Bu da erkeklerin bütün mevcudiyetlerinin kibir ve gurur, ahmaklık üzerine istinat ettiği: Bir erkeği yere vurmak iki esas şart vardı 1 — Kalbinizi tün tehlikeli hislere, temayüllere karşı yukarıda “söylediğim gibi zırhla ihata etmeli. 2 — En sevimli, en cazip bir erkeği, battâ size fevkalâde hisler de verse yenilecek bir düşman telâkki etmek. Birinci şarta vüsul için bir ta- kım jimnastikleri yapmak lâzım- dır. Bu his jimnastiğinin de esası şu düşüncedir: Bir kadının saadetini temin için muayyen - bir erkeğin vücudunu için (Kadının kalbi teşekkülâtınm en zırh | tabakası ile mahfaz olmalıdır. Böyle| bir mahfazaya sahip — olmayan | kadın neye benzer bilir misiniz? Farzedin ki siz otomobil kul yorsunuz otomobilinizin de önünde bir yere çarparsa parça- | lanmasına mani olacak tamponu yok.. Öyle bir caddeden geçiyi sunuz ki deliler tarafından idare edilen bir sürü otomobille dalu. İşte kalbiniz bir zırhala mahfaz olursa, zirh sizin otomobilinize tampon vazifesi görü Aşk ve kalp borsa — müameli edersek şu neticeleri alırız. Her hangi bir erkek tarafından yapılan her hangi bir tekdife | “evet,, cevabını. veren kadının | kabul etmemek.. Gece yatarken: — Ya bu erkek beni alır.. Yahut kendimi öldürürüm. Diyen kadının her halde aklın- da bir muvazenesizlik olsa 5ö0 rektir. Düşünün yer yüzünde milyon medeni erkek var. - Bu 500 milyonun içinden yalnız birine kapılmak ne kadar gülünçtür..Hem bu neye benzer bilir misiniz? Sizin önünüze bir bardak çay ve bir şekerlik ge iz: *” Benim çayıma bu şekeri attılar da ötekinini atmadılar!. tepinmeğel.. “Ne - telâş ediyorsunuz, o da şeker, öbürü de..) Ders böyle devam etti ve sa- atin sonuna kadar boyalı dudaklı genç kadınlar genç kızlar harıl harıl not tuttular..,