1 Nisan 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

1 Nisan 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Kazanç vergisi Vergide mühim tadilât yapılması kararlaştırıldı Ankara 30 — Maliye müfettiş- leri kongresi toplandı. Kongreye Müfettişlerden Mithat B. riyaset etti. Kazanç vergisi kanunu tetkik olundu. Şimdiki kanunun sakat taraflarının çokluğuna binaen yeni bir proje ihzarına karar verik Ancak — hazırlanacak — bu kanun projesi gelecek sene kanuniyet kesbedeceğine — nazaran üzerinde yapılması elzem bazı tadi- lâtın / esasları tespit edildi. Bu esasların başlıcaları şunlardır: Madde 1 — Mükellefler ver- mek — mecburiyetinde oldukları beyannamelerin tetkikinin vel letçe bilimtihan alınacak usulü muhasebeye — vakıf muhasiplere havale edilmesi; Madde 2 — Beyanname vermi- yenler hakkında kanunun 22 im maddesi mucibince vergilerinin tarhı salâhiyetinin tahakkuk me- murlarından alınarak mütehassıs bir heyete tevdii Madde 3 — Müstahdemin ver- gilerinde müesseseler tarafından verilen beyannamelerin isim üze- rinden değil, adet — üzerinden verilmesi, Kongre mesai ikmal edecektir. Bugâ&i hava Karadenizde karayel fırtınası hüküm sürüyor Yeşilköy rasat — merkezinden verilen malümata göre bugün ,hava ekseriyetle kapalı olacak, öyleden sonra yağmur yağacaktır. (Rüzgâr mutehavvil olarak esecek- ştir. Sıcaklikta düne nazaran bir İfark olmiyacaktır. * Dün en fazla sıcaklık 10 gece 9 derece omuştur. ekseri — yerlerinde bava bulutlu ve yağışlı olacaktır. Dündenberi Karadenizde karayel fırtınası çıkmıştır. Liman dairesine fırtına yüzünden bir kaza haberi y ini perşembeye Fırtına en ziyade Zonguldakla Sinop arasında şiddetlidir. İstenografi kursu (Baş tarafı birinci sahifede ) “Avrupa memleketlerinde en aşağı Aki senede istenograf yetişirken memleketimizde bir buçuk senede istenograf yetişebileceği bu imti- banın neticesinden - anlaşılmıştır. Müddetin azalması İisanımızın is- tenografiye çok elverişli olması ve muallimle talebenin fevkalâde gayretleri neticesidir. Dört kurşun! Bir kadının çantasını kaptı, bir kadını da kalçasından yaraladı Dün Beyoğlunda Aynalıçeşmede garip bir vaka olmuşutur: Henüz hüviyeti tespit edilemeyen bir kadın Aynalıçeşmeden Şerken yanına meçbül bir şabıa yaklaşmıştır. Mechul şahıs kadının Çantasını kapınca kaçmağa başla- mıştır. Bu esnada oradan geçen bir bahriye askeri bırsızı yakalar mak> istemiştir. Bunun üzerine çantayı kapan adam bir büyük tabanca çıkararak kendi kovalayan bahriye askerine dört el silâh, atmıştır. n kurşun- Ka sl l d d ae 'oradan geçen madam — Hrisula faminde başka bir kadının sağ kalçasına isabet etmiştir. Madam — Hrisula — hastahaneye kaldırılmıştır. Çantayı kapan ve Mmadamı yaralıyan meçhul adam maktadır. mevcut | | | | ENUSU 'HABERLE Gevap geçikecek | M. Venizelos mayıstan evel gelemiyor Atina 30 (Hususi) — Yunanis- tan'ın Türkiye'ye cevabı bir kaç gün 'daha' teehhür edecektir. Bu teehhür Venizelos'un parlamento- da pek meşgul olan hariciye zı müdavelei efkâra — vakit bulamamasından ileri geliyor. Venizelosun Ankaraya seyahati Mayıstan evel mevzubahis olamaz Atina gazetesi ” tekzip ediyor. Yalnız badema hiç bir vaz'ıyet Müamelesi yapılmıyacağına dair fnameye bir madde ilâvesi talep edilmiştir. ler teşkilâ hükümete verdikleri bir muhtırada muahe- datın tatbikini ve mübadil emlâ- kin takdiri kıymetine başlanma- sını istemişlerdir. Bitaraf âza bugün Ankara'dan geliyor Muhtelit “mübadele komisyonu bitaraf âzasından M. Enderson ve M. Holştat İstanbula hareket etmişlerdir. Hareketlerinden evvel Türk - Yunan mukavelesi metni- nın kat'i şeklini almasına ietizaren İstanbul'da bir kaç gün geçirmek istediklerini - söylemişlerdir. Bita- raf âzanın hafta nil kara'ya avdetleri muhtemel İtilafname çabuk imzalanacak Ankara 31 (Telefon) sefiri Türk- Yunan . Talimatın bu ümit ediliyor. Türk - Yunan itilâfnamesinin pek kısa bir zamanda imza edileceği muhakkak tâlekki e Alman kabinesi Berlin 30 (Hususi) — Bruening kabinesi Bı.::'ı gğretle - teşekkül etmiştir. Başvekil salı günü pro- gramını okuyacaktır. ” Anadolu'da kar Köylü bunu bereket alâmeti addediyor Havza 30 ( Hususi) — Bu ha- iki gündür yağan devamlı yağmurlardan sonra ortalığı bir kar tabakası sardı.. Rençberleri- miz bunu yeni mahsulümüzün bereketli olacağına delil addedi- yorlar. Paris'te bir nümayiş teşebbüsü Paris, 30 (Hususi) — Bir kısım gençler mebusan meclisine girerek kraliyet lehinde nümayiş yapmak istemişlerse de dağıtılmışlardır, Apdest alırken.. Yenicami — avlusunda hırsızlıklar çoğaldı Dün Yenicamide apdest alan İsmail efendi. isminde bir zat ceketini çıkarmıştı. Ceketin ce- binde 25 lira varmış... Ceketi İbrahim, Hüseyin, Meh- met isminde üç sabıkalının çaldığı anlaşılmıştır. 2 — Gene Yenicamide apdest alan Bedriye hanim isminde ihtiyar bir kadıncağız içinde çamaşırları bulunan bir paketini çaldırmıştır. , Afyon mubusu Kâzım, Balıkesir mebusu Mehmet, Gireson mebusu Hakkı Tarık / 'beyler Ankaradan şehrimize gelmişlerdir Dün geceki temsilde Gazi, Telefon haberleri İskân işleri | İşlerin süratle bitirilmesi Ankara 31 ( Telefon) — Da- | hiliye — vekâleti - iskân — işlerinin süratle ikmali için ber tarafa | direktif vermiştir. Gelecek — sene müdürlüğünün lâğvı ile bu işl maliye — memurları — tarafından ifası tahakkuk etmektedir. Spirer meselesi Maliye vekili bugün izahat veriyor Ankara, 31 (Telefon) — Maliye vekilimin Herman Spirer meselesi etrafında bugün izahat vermesi meclis ruznamesine konulmuştur. Maliye vekilinin vereceği ceva- ba, bu mesele etrafındaki dedi- koduların mahiyetini göstermesi itibarile, çok ehemmiyet atfedil- mektedir. Mari Bel temsili iskân “umumi Kâzım ve İsmet paşalar Hz. bulundu Ankara 31 (Telefon) — Dün gece Türkocağı sahnesinde Mari Bel'in verdiği temsile Gazi, İsmet ve meclis reisi Kâzım paşalar haz- retleri de teşrif etmişlerdi. Sınaf mülkiyet lâyihası Ankara 31 ( Telefon ) — Mi kiyeti sınaiye lâyihasının - şı devletçe tetkiki bitmiştir. Lâyi yakında meclise sevkolunacaktır. Ankara'da sesli filim Ankara 31 (Telefon) — Klüş sineması dün gece ilk defa olm: üzere sesli fili Ö riş rmiştir Sinir buhranı.. Şehremininde bir genç kendisini öldürdü Dün gece Şehremininde bir | intihar vakası olmuştur. Şehremini sakinlerinden Envı beyin oğlu 23 yaşında Salahaddin bey öteden beri sinir hastalığına Mübtelâ imiş.. Zavallı genç, yapı- lan bütün tedavilere rağmen bir türlü iyi olamamıştır. ece bir sinir buhranı ge- çiren Salahaddin bey bir aralık tabancasını çıkarmış, sol meme- sinin altına iki kurşun sıkmıştir. Ağır bir / surette - yaralanan Salahaddin bey hastaneye kaldı- mlirken yolda vefat etmiştir. Ortadan kaybolan bir tüccar Maruf tüccarlarımızdan Selânikli bir zatın beş günden beri ortadan kaybolduğu söylenilmektedir. Bu zat beş gün evel evden çıkmış ve bir daha hiç bir yerde inmemiştir. -Kaybolan tüccar evine hiç bir haber bırakmadığı için ailesi de merak içindedir. Zabıtanın bu mesele hakkında malümatı yoktur. Mevzuubi olan tüccarın piya- sadasmühim miktarda borcu olduğu rivayet edilmektedi * Akalliyetler evkafına vazi' selâhiyeti hükümete verilecek — n müzakere ve devlette devam evkafına in lâyıhaya muvakkat — bir le hükümete salâhiyet verilecektir. | taşıyacak sekiz büyük tayyare Mısır meselesi | Londr:;a—yenideni müzakerelere | başlanıyor Londra 30 ( Hususi) — Mısır başvekili Nahas paşa Mısır'la İngiltere arasında bu defa başlı- yan müzakeratın iyi bir netice | vereceği ümidinde olduğunu söy- lemiştir. Müzakere — başlıca şu meseleler etrafında cereyan ede- cektir. 1 — Mısıir'in tam kabulü, 2 — Mısır'daki ingiliz askeı nin çekilmesi, 3 — Nil suları meselesinin halli, 4 — Sudan meselesi. Bu di üncü nokta en mühim telâkki ediliyor: Mısır'daki çekilmesi, sine sıkı Akhisar kaymakamına yapılan | tecavüz Manisa (Hususi) 28 — Akhisar kaymakamı Refik — beyin kürt Şükrü isminde serseri bir herif | tarafından dövüldügünü ve kolu- | nun kırıldığını telğrafla bildirmiş idim. Vücudunun mühtelif yerle- rinden de yaralanan Refik bey şehrimizde Servet beyin hususi hastanesine getirilerek kırılan sol | kolu alçıya alınmış ve iki gece kaldıktan sonra berayi istirahat Akhisardaki hanesine avdet etmiş- tir. Hadise muhitimizde derin bir teessür uyandırmıştır. Refik beyin iyileşmesine kadar kaymakamlık vekâlı Marmara müdürü Fuat bey tayin edildi. 40 yolcu taşıyacak tayyareler Londra 30 (A.A) — Bir İngiliz hava kumpanyası her biri 40 yolcu istiklâlinin İngiliz — askerinin veyş kanalı mesele- ir surette bağlıdır. ısmarlamıştır. Bu tayyareler birer bar ve eğlence salonunu - ihtiva edecektir. Kat'i celse. Londra konferansının akıbeti belli olacak Londra 30 ( Hususi) — Taymis gazetesi yazı Konferans me- hafilinde bugünkü vaziyet devam ederse İngiltere, konferansı içtimaa davet eden devlet sıfatile murah- hasları toplyacaktır. * İngiltere bahrit eslihatın tah hakkında konferansın iptidasında- ki teklifini tekrar edecek ve bu- nun kabul edilip edilmiyeceğini soracaktır. Teklif kabul edilmedi ği takdirde konferans dağılacak- tır. K parça pastırma Kayseri'li Mardiros ağanın başına gelenler Eminönünde pastırmacılık eden kayseri'li Mardiros ağa dün ku- rumak üzere dükkânnın — taraça- sına 84 parça pastırma asmıstır. Akşam üstü taraçaya çıkan Mardiros ağa pastırmaların yer- lerinde yeller estiğini görünce aklı başından gitmiş soluğu | karakolda — almıştır. — Yapılan | taharriyat neticesinde — Mardiros ağanın pastırmaları İranlı Alinin odasında bulunmuştur. * Vali Beyin mezuniyeti ti — Vali Vekili Muhittin Beyin mezuniyet — müddeti — bitmiştir. Bugünlerde avdetine int liyor. | toplanarak - kadınları | 16 'da Efzayiş Suat iği belediye âza namzetlerini seçiyor Kadın birliği idare heyeti dünde beledi una — iştirakleri — dolayısile zırlık müzakeratına devam et- . Bu müzakerler çarşamba günü- inti hi | ne kadar intaç edilecektir. Müzakereler arasında kadınları dan belediye âzalığına gösterile- cek namzetler de tespit edilmek- etler fırka t takdirde p yapılmadan evvel ilân edilecektir. Kadınlardan ilk devrede üç âza çıkarılacağı — şayiası — kadınların itirazlarını mucip olmaktadır. Ka- dınlar bu miktarı çok az buluyore lar ve lâekal kadınlardan 10-15 âza intihap edilmesini istiyorlar. Hakkı Şinasi paşa Ankaradan döndükten sonra, kadınların fır- kaya kayıtlarına başlanacaktır. Kadın birl in 400 âzası derhal fırkaya yazılacaktır. Kadın birliğinde bugün saat kadm belediyeciliği hakkında bir kon- ferans verecek, konferanstan sonra Cemal Reşit bey de bir konferans verecektir. günde bir belediye, ferans tertip edecekti * Vilâyet bütçeleri — Vilâyet lerin yeni sene bütçelerinin dahi- liyede toplanan tetkik komisyomu tarafından tetkikine başlanmıştır. ğimdiye kadar, Adana, Antalya, eyazıt, Bursa, Cebelibereket, Çorum, Denizli, Eskişehir, son, İzmir, Kastamonu, Kayseri, Kirşehir, Mardin, Mi Mardin, Tekirdağı, Kastamonu bütçelerinde görülen noksan ve hataların tadil ve tashihi — mahallerine yazılmıştır. Komisyon 1561 numaralı kanunla konulan usul sayesinde tetkikatını gayet seri yapmaktadır. * İsparta kadınlarının Gazi Hz. ne teşekkür telgrafı — Bele- diye kanunu ile türk kadınına belediyelere intihap etmek ve in- tihap olunmak hakkının verilmesi memleketin her tarafında büyük bir sevinç uyandırmıştır. İsparta kadınları namına muteaddit imza- larla Reisicumhur hazretlerine ve dabiliye vekâletine teşkkür tel- grafları çekilmiştir. l Etibba odası içtima— Etibba odası idare heyeti dün Oda mers kezinde toplanmıştır. Bu içtimada, odaya kayıt mes'elesi ile münasıp bahs bir bina tedariki men olmuş ve bazı mukarrerat ittihag dilerek içtimaa nihayet verilmiştir. Piyango 6 Nisan'da çı Daktilograflar piyangosu Nisanın 6 mc Fazar gönü saat $ do gnzetemiz idare hanesinde çekilecektir. $ Nisan Perşenbe gönü akşamına kadar kupon - tebdili Maiamelesi devam edecektir. Müracaat edenler hörgün sant 10 dan 98 ya ve 2'den Be kadar İdarehanemizde 1 numaraya - gelmelidirler. Cuma günü kupon tebdili muamelesi yoktur. Taştar dan gönderenler de o güne kadar postaya teslim etmelidirler. $ Resimlerin neşrine devam edke decektir. 4f Piyango çekilirken iştirak edenler hazır bulunabilirler. .o çevirmiy a ve hesağ Arap harflerinden torl müktedir ve biraz frar işlerine aşina bir d isteniyor. Gazetemiz idar edilmesi. KA # Samatya'da mukim Cahide Hanıs min idaremize müracantı