10 Ekim 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

10 Ekim 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

> Sahife 2 EE ei MZ Akşam $ 3 emine EN LZ 10 Teşrinievvel 1931 w Atinadan hareket.. İki başvekilin vedaı çok heyecanlı oldu Son gün yapılan kabul resimleri, halkın büyük tezahüratı Atina 7 (Hususi) — İsmet paşa hazretleri, dün Atinadan müfa- rekat etti. Başvekilimiz, muvasa- latında olduğu gibi müfarekatinde da ayni samimi ve hararetli teza- hürat ile teşyi edildi. Dört gün- lük ikameti esnasında başvekili- mize yapılan tezahüratta riyakâr- lıktan; eser yektu. Başvekilimizin Atinadan ve Pireden nasıl teşyi edildiğini anlatmadan evel bura daki son gününü nasıl geçirdiği hakkında kısaca izahat vermek isterim. Hariciye nezaretinde içtima Salı günü sabahı saat onda, Yunan hariciye nezaretinde İsmet paşa ve Tevfik Rüştü beyin iştirakile mühim bir içtima akd- edilmiş, Avrupanın ve bilhassa Balkanların vaziyeti | siyasiyesi uzun uzun, tetkik edilmiş, iki hükümetin noktai nazarında ve siyasetinde tam bir tetabuk mevcut olduğu anlaşılarak, Atina- daki mükâlemelerin neticesi hak- kında, iki hükümet tarafından tanzim vn Anadolu ajansınca neşredilen resmi tebliğ matbuata verilmiştir. Bu içtimadan sonra İsmet paşa ve Tevfik Rüştü bey M. Venize- losun delâletile Benaki müzesini ziyaret eylemişlerdir. Paşa Benaki namında bir rum zengini tarafın- dan tesis edilen bu müzede teş- hir edilen asarı uzun uzadıya tetkik etmiş ve gördüğü intizam- dan dolayı takdiratını beyan eylemiştir. htina belediyesinde resmi 5 kabul İsmet paşa, aynı zevatın refa- katile müzeden Atina belediye dairesine gitmiştir. Belediye dai- resinde opaşaya yapılan resmi istikbal tasvir edilemiyecek ka- dar heyecanlı ve samimi olmuş- tur. İsmet paşa ile M. Venizelos, belediye önüne vasıl olunca mu- zika Türk marşını çalmağa baş- lamış ve kapıda, muaveneti içti- maiye nazırı M. Yasonidis, baş vekâlet müsteşarı M. Papadatos, belediye azası tarafından karşı- lanmışlar ve belediye önünde toplanmış olan halk tarafından çılgınca alkışlanmışlardır. Paşa yukarıya çıkınca, belediye reisi, Merkoris ile hariciye nazırı tara- fından istikbal edilerek merasim salonuna götürülmüş misafirlöre şampanya ikram edilmiştir. Badehu belediye reisi İsmet paşaya heycanlı ve hararetli bir lisanla beyanıhoşamedide bulun- muş, İsmet paşa Hz. bu nutka mukabele etmiştir, Nutuklardan sonra İsmet paşa ile M. Venizelos belediye reisi- nin delaletile balkona çıkmıştır. Belediye reisi hallka hitap ederek belediye önünde toplanmış olan halka iki başvekil (namına teşe- kkürde bulunmuş halk (zito, zito) diye bağırmağa başlamış, İsmet paşa dh başını eğmek suretile teşe- kkürde bulunmuştur. M. Venizelosun veda ziyafeti İsmet paşa halkın alkışları arasinda belediye dairesinden müfarekat ettikten sonra duğruca M. Venizelosun evine itmiştir. Yunan başvekili misa- firler şerefine husule bir veda ziyafeti vermiş, ziyafette İsmet paşa ile refikası, Tevfik Rüştü bey, refikası ve kerimesi, Yunan hariciye nazırı, Atina sefirimiz ve refikası hazır bulunmuşlardır. Ziyafet esnasınde ve ziyafetten sonra iki başvekil hasbuhallerde bulunmuştur. İsmet paşa. ziyafet- ten ayrılırken M. Venizelos ile refikasna (gördükleri (emsalsiz büsnü kabulden ve misafiretten dolayı, pek hararetli bir lisanla teşekkürde bulunmuştur. Rus sefarethanesinde ve Pire belediyesinde resmi kabul Rus sefarethanesinde, hareke- tinden evvel İsmet paşanın şere- fine bir çay ziyafeti verilmiş ve bir resmi kabul tertip edilmiştir. Bu ziyafete İsmet paşa, Tevfik Rüştü bey ve refikaları ecnebi sefirleri hazır bulunmuşlardır. Pa- şa Rus sefarethanesinden sonra, refakatinde M. Venizelos, Hariciye nazırı M. Mihalakupolos, muhacırlar nazırı o bulunduğu halde otomo- bille Pireye inmiş ve doğruca belediye dairesine (gitmiştir. Be- lediye dairesinin önünden resmi selâmı ifa için bir müfreze ve türk marşını çalmak için bir bando o bulunuyordu. Belediye dairesinin önünde ve ona münte- hi caddelerde binlerce halk top- lanmıştı. Paşa geçerken ve bele- diyeye girerken hararetle alkış- landıği gibi, muzika tarafındanda türk marşı çalınmıştır. İsmet paşa Hz. alkışlar arasında beldiye dairesinin merasim salo- nuna alınmış ve Pire belediye reisi kendisine hitaben bir nutuk irat etmiştir. (Başvekilimiz bu nutuka hararetli bir mukabelede bulumuştur . İsmet Paşa Hz.“belediye daire- sinden halkın sürekli ve çılğın alkışları arasında çıkmış ve rıb- tıma yanaşmış olan Eğe vapuruna binmiştir. M. Venizelos M. Miha- lakupolos, muhacir nazırlar baş- vekilimizi vapura kadar teşyi etmişlerdir. İsmet paşa ile M. Venizelosun vedalaşması pek heycanlı olmuş, başvekilimiz gerek Venizelosun ve gerek diğer nazırların ellerini hararetle sıkarak, tekrar tekrar teşekkürde (bulunmuştur. İsmet paşa ve Tevfik Rüştü beyin refi- kalarına, vapura bir çok nadide buketler gönderilmiştir. Ahmet Hilâli İstanbulun gürbüz çocuğu dün seçildi Müjgân hanımla Ümit bey birinci geldiler Gazetemiz tarafından (çocuk dünyası) karileri arasinda tertip edilen gürbüz çocuk müsabakası dün sabah saat onda Beyoğlunda İsketinğ palas salonunda ve ha- kem huzurunda yapılmıştır. Müsabakaya yüz yetmiş çocuk iştirak etmişti. Dün toplanan ha- kem heyeti, bu çocuklardan en fazla rey alan çocukları da nazarı dıkkate alarak atideki çocukları seçmiştir: 1 — Kız çocuklardan 10 yaşında Müjgân H. birinci ve 8 yaşında Nezahet Necati H. ikinci; 2 — Erkek çoruklardan 7 ya- şında Ümit B. birinci, 9 yaşında Semih Seyfi B. ikinci gelmiştir. Kazanan groptan ortadaki çocuk (Rüksan Ömer hanım) kız çocuklar müsabakasında birinci gelmişse da bilahara altı yaşında olduğu anla- şılmakla müsabakadan hariç kal- mıştır. Gürbüz çocuklar müsaba- kası evvelce de ilân ettiğimiz veçhile 7-12 yaşındaki çocuklar arasında yapılmıştır. Bu intibaba göre bu sene mü- sabakamızda birinci gelen Müj- gân hanımla Ümit bey İstanbulun gürbüz çocuğuna mahsus hediye- lerimizi kazanmış oluyorlar. Mü- kâfat kazanan çocukların hediye- leripi almak üzere pazartesi günü öğleden sonra matbaamıza gelme- leri rica olunur. Alman kabinesi Yeni kabine dün geç vakit teşekkül etti Berlin, 10 (Sabah saat 12,30J, (Hususi) — Yeni Alman kabinesi teşekkül etmiştir. Nazırların isim- leri şudur: Başvekil ve hariciye: Doktor Brüning. Maliye: Dietrich İktisat: Treviranos İaşe: Schile Mesai: Warburg Harbiye: Gröner Posta: Schefle Şark vilâyetleri intihap edilmemiştir. Berlin, 10 ( Husnsi) — Alman faşisleri reisi Hilter bugün Reisi- cumhur Omareşal OHindenburğu Ziyaret edecektir. Bu mülakatın yeni kabine teşkkülü ile müna- sebeti yoktur. Reisicumhur, pazar günü muhaliflerin yapmağı düşün- dükleri kongrenin, Almanyanın nazırı henüz menafiine muhalif olduğunu izah. edecektir. Fransız başvekili Romaya davet edilmedi Paris 9 ( Hususi ) — İtalya sefirinin bugün başvekil M. Lavali ziyaretinde kendisini Romayı ziya- retinde kendisini Romayı ziyarete davet ettiği rivayet edilmiştir. Bu rivayetin doğru olmadığı anla- şılmıştır. İspanyada vaziyet Bazı şehirlerde bir çok kimseler tevkif edildi Madrid, (A.A.) — ViLi, Nueva ve Decordoba'da hüküm süren tethiş hareketine bir nihayet vermek için kükümet tarafından gönderilen murahhas (o belediye meclisi azasından iki komünist ile 8 krallık taraftarını azletmiş ve zabıta kuvvetini çoğaltmıştır. Bununla beraber ziraat amelesi- nin grevi ve taarruzlar devam etmektedir. Bir çok kimseler tevkif olunmuştur. Bunların ara- sında mahalli polis müdürü de vardır. Zabıta kuvvetleri eyalet dahilindeki bütün yolları nezaret ve tarassut altnda bulundurmak- tadır. Paris müstemlekât sergisi Paris, 9 (A. A.) — Cemiyeti akvam mandalar komisyonu azası müstemlekât sergisi komiserliğinin daveti üzerine Teşrinievel niha- yetinde sergiyi ziyaret etmeyi kabul i nm (Baş tarafı birinci sahifede) Başvekil İsmet paşa Hazretleri bu sabah Tristeden doğruca Peşteye hareket ediyorlar, İsmet paşa Hz. yarın sabah peşteye vasıl olacaklar, Macar yaytahtında üç gün kaldıktan sonra salı akşa- mı Tiryesteye hareket edecek- lerdir. Peşte'de yapılan (hazırlıklar hitam bulmuştur. Resmi ziyaret- lerden mada, Turan cemiyeti de merasim yapacaktır. Macar gazeteleri iki kardeş millet arasındaki münasebata dair pek dostane makaleler neşredi- yorlar. Peştede hazırlık HUSUSİ TELGRAF HABERLER Silâhları bırakmalı Büyük bir felâket yaklaşmak üzere imiş Londra, 9 (A. A.) — Jeneral Smutş, Sheffield darülfünununda söylediği bir nutukta demiştir ki: Bugünkü müsellâh sulha ciddi bir tahdidi teslihat Utedbirile nihayet verilmiyecek olursa çok büyük bir felâkete yaklaşmak üzere (o bulunduğumuza (o şüphe etmemelidir. Böyle bir hal vukuunda büyük şehirlerin ve memleketin her ta- rafını hastalık mikropları ve zehir kaplıyacaktır. Bursada at koşuları Bursa 10 (Hususi) — Sonbahar at koşularının birincisi dün Atr cılar oçayırında yapılmıştır. İlk koşuda Mazlum efenin Geyik ismindeki hayvanı, ikincide Mehmet ağanın Ubeyyanı, üçüncü koşuda da Mehmet beyin Güzel Bandırma ismindeki atı birinci geldiler. Koza koşusunu Zeki efenin “Soda, sı kazanmıştır. Dün koşu yeri çok kalabalık olmuştur. Adanada nezle Adana 10 — Mevsim dolayı- sile Adanada nezle gittikçe art- maktadır. Yazın sıcaktan terleri silen mendiller şimdi burunlara tutulmaktadır. Bazı kimseler, nezlenin müzmin bir hâle gelmiş olmasından işlerine gidemiyerek yataktan çıkamamak- tadır. Çinde vaziyet Japonya, vaziyetin fenalaştığını Cemiyeti Akvama bildirdi Cenevre 9 (A.A.)— Japonya'nın cemiyeti akvam nezdindeki mu- rahhas heyeti Çinde vaziyetin Japonlar (o aleyhindeki hareketin şiddetlenmesinden dolayı gittikçe vahamet peyda ettiğini cemiyeti akvama bildirmiştir. Japonya, Mançuri'deki konso- loslarına Çin'de baş gösteren iftirak ohareketlerine iştirakten Japon tebaasını şiddetle mene- tmiştir. iki Çinli Anvers'te hapsedildi Anvers, 9 (A. A.) — Gizlice vapura binerek kaçmak teşebbü- sünde bulunmuş olan iki Çinli 8 ay hapse mahküm edilmiştir. Bunlar ceza müddetlerini bitirdik- ten sonra Fransız mahkemesine teslim edileceklerdir. Burada va- tandaşlarından birini Marsilya'da öldürmüş olmak töhmetile muha- kemeleri yapılacaktır. M. Priminin bir tavzihi Son sui kast meselesi münase- betile Sofyada çıkan Loa Bulgarie gazetesinde bir istanbul mektubu intişar etmiştir. Mektubun mu- harriri olan M. Primi gönderdiği mektuba konulan ve yazının muh- teviyatına asla tevafuk etmiyen serlevhanın kendisine ait olma- dığını, gazete idaresi tarafından konulduğunu bildirmektedir. Bir kahvede kavga Galatada bir kahvede oturan Mehmet ile Baki kavga etmişler Mehmet Bakiye üç tabanca at- mışsa da isabet ettirememiştir. Bunun üzerine Bakı de bıça- ğını çekerek Mehmedin üzerine hücum etmiştir. Polis her ikisini de yakalamıştır. İngiliz intihabı Fırka reisleri her tarafta nutuklar irat ediyorlar Londra 9 (A.A.) — M. Baldwin, intihap mücadelesi münasebetile muhafazakâr fırka azasına hitabeğ neşrettiği beyannamede şimdiye kadar kısmen başarılmış olan vazifenin nihayete erdirilmesi ve müntahiplerin büyük bir kısmının muzaheretine nail müstakar bir hükümete malik olmak için milli hükümetle bir arada çalışma devresinin uzatılması lâzım gek diğini izah etmiştir. Gösterilecek namzetler Londra, 9 (A.A.) — Yakında yapılacak umumi intihabat için gösterilecek bükümet (taraftarı namzetlerin miktarı şu suretle tahmin edilmektedir. Muhafazakârlar 500, Amele fır- kasına mensup Milliyetçi aza na- mzetleri 50, Milliyetçi liberaller 30, Muhalifler tarafından gösterile- cek namzetlerin tahmini miktarları şunlardır:) Amele fırkası namzetleri 500 Serbest mubadele taraftarları 50 Yeni müstakil Mosley fırkası namzetleri 18 Liberal fırkasında ikilik Londra, 9 (Hususi) — İntihabat mücadelesi Liberal fırkasını ikiye ayırmıştır. Loyt Corc, hükümete teraftar olan gruba intihap tah- sısatı vermeği kat'i surette red- detmiştir. Hükümete taraftar grup reisi Herbert Samuel fırkanın mühiblerine hitaben bir beyanna- me neşr ederek bunları yardıma davet etmiştir. Faşist gençler cemiyetlerinin yıldönümü Roma 9 (A.A)— Faşist genç- ler cemiyetlerinin kurulduğu gü- nün yıldönümü münasebetile M. Mussolini Piazza Armi meydanın da toplanmış olan 40 bin genç faşiste bir geçit resmi yaptırmıştır. Bu merasimde nazırlar, müste- şarlar, mebusan ve ayan meclis- leri âzası askeri erkân ve büyük bir halk kütlesi kazır bulunmuş- tur. Geçit resminden sonra M. Mussolini genç faşistlere hitaben bir nutuk söylemiştir. Sarhoşluk Bir kişi öldü, bir de yaralı var Dün gece Balatta sarhoşluk yüzünden bir cinayet olmuştur. Ayvansarayda oturan amele başı Feyzi, arkadaşı Cemal, Balatlı seyyar satıcı Yorgi ve Karagüm- rüklü Mustafa dün gece Balatta Tanaşın meyhanesinde rakı içerler« ken aralarında kavga çıkmış bunlar» dan Yorgi ile Mustafa bir olarak Feyzi ile Cemali muhtelif yerle- rinden ağır surette yaralamıslardır. Bunlardan cemal aldığı yaranın tesirile derhal ölmüştür. Feyzi hastahaneye götürülmüş, Yorgi ile mustafa yakalanmışlardır. Bir motosiklet devrildi, 2 ağır yaralı var Galatada Arkir apartmanında oturan Alman tebaasından Sak- sonyalı M. Kariski ile arkadaşı M. Antuan dün gece motosikletle Istinyeden gelirken Maslakta mo- tosiklet devrilmiş, ikisi de tehlikeli surette yaralanmışlardır. Mecruh- lar hastahaneye götürülmüşlerdir.