10 Ekim 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

10 Ekim 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

10 Teşrinievvel 1931 DARÜLBEDAYİDE Hayâsızca ve müsteh- cen bir eser “Mum söndü,, menedilmelidir Türk ceza kanununun 426 ıncı maddesi “müstebcen ve hayâsızca,, neşriyatta bulunanları bir aydan bir seneye kadar ağır hapisle cezalandırır. Bu ağır cezayı müs- telzim müstehcen ve hayâsızcanın ne demek olduğunu anlamak isterseniz - çocuklarınızı ve genç kızlarınızı götürmemek şartile - bu hafta, Isfanbul Belediysi şehir tiyatrosu unvanını taşıyan Da- rülbedayi'e gidiniz. Arada sırada, fena piyesler oynamakla ayıp eden Darülbedayi, bu hafta hayâsızca, iğrenç nükteli ve evzaı etvarlı bir - hayır orta oyunu değil - meydan oyunu temsil etti. “Mum söndü, Sulukule mey- danı kadar müstekreh. Okmey- danı kadar soğuktu. — Perşembe akşamı, Darülbedayi sahnesinde duyduğumuz sözleri tekrardan hicap ettiğimiz için buraya nakletmiyoruz. (o Yalnız, evin içindeki, hanımdan cariyeye, cariyeden arap halayığa kadar, ne kadar kadın varsa, karınla- rında birer piç taşıyorlardı, ve arap halayık, karnındaki piçe, müstekreh evza ve hareketlerle ninni söylerken; Dede Nihani behimi savletlerle: “Senin cismin benim cismim, senin 'dudağın benim dudağım,, diye böğürerek mumları söndürürken, halk hica- bından terliyor, kadınlar erkek- lerin, erkekler kadınların yüzüne bakamıyordu. * ”» “ Mum söndü , hem ahlâkı umumiye, hem de tiyatro namına ayıptır. Dünyanın hiç bir sahne- sinde -gece kabareleri müstesna- bu derece iğrenç bir oyun oyna- nmamıştır. Bu piyesin temsili menedilmelidir. Böyle bir temsil talebeye gös- terilemez ve muellimlerin vazife- leri de perdeyi ıslıklarla kapat- mak olmalıdır. İşte bu kadar. Selâmi İZZET nana Mekteplerde dersler daha sıkı kontrol edilecek Bu sene orta mekteplerle lise- lerde tarih ve fen derslerine daha fazla ehemmiyet verilecek ve dersler, maarif müfettişleri tara- fından sıkı ve mütemadi teftişe tabi tutulacaktır. Bu sene sınıflarında ikmale kalan talebenin miktarı diğer senelere nisbetle, nazarı dikkati celbedecek kadar fazla görül müştür. Bu yüzden bir çok şikâyetler vaki olmuştur. Talebenin bir kısmı mekteplerini terkederek hususi mekteplere gitmişler, bir kısmı da büsbütün tahsillerini bırakmışlar- dır. Maarif müdüriyeti bu sene Karışık gıdalar Sıhhiye vekdleti yeni bir kanun lâyıhası hazırlıyor İstanbulda mevaddı gıdaiyenin lâyıkile kontrol edilmediği bele- diyenin nazarı dikkatini celbet- miştir. Bilhassa yağların karışık olmasından daima şikâyet edil- mektedir. Elde mevcut tağşiş kanunu belediyeye pek az salâ- hiyet veriyor. Bunun için muhte- lif belediyeler lâzımgelen makama müracaat ederek mağşuş gıdaları kontrol için kendilerine daha fazla salâhiyet verilmesini iste- mişlerdir. Bunun üzerine sıhhiye vekâleti mağşuş gıda hakkında bir kanun lâyıhası hazırlamağa başlamıştır. Bu lâyihaya nazaran karışık gıda- lar satan ve gıdalara öteberi karıştıranlar (o şiddetli (o cezalara çarpılacaklardır. Yeni kanun mu- cibince belediyelere her türlü kontrol salâhiyeti verilecektir. Yeni lâyiha büyük millet mec- lisinin bu devrei içtimaiyesinde müzakere edilecek ve intaç olu- nacaktır. Mağşuş mal satanların cürüm- leri tekerrür ederse bu gibiler icrayı sanatlen menedilecekler, müstear bir firma ile bile olsa ticaret yapamayacaklardır. Vaz geçti.. Şehrimizde luna park yapılamıyor Şehrimizde bir luua park ya- pılmak üzere ecnebi bir zatın belediyeye müracaat ettiğini yaz- mıştık. Bu zat belediye tarafından alınacak vergi ve aidatın sabit olmadığını ve her vesile ile de- gişmesi ihtimalini nazarı dikkate alarak luna park için maktu bir para vermeği teklif etmiş, fakat bu da kanuna mugayir ( görül- düğünden reddedilmiştir. Bunun üzerine bu zat teklifin- den vaz geçmiştir. Brezilya ile ticaret için tetkikat yapılıyor İhracat ofisi, Brezilya ile ticari münasebetimizin inkişafı hakkında tetkikat yapmaktadır. e Brezilya ile ticari münasebetimize başka memleketler vasıta olmaktadır. Meselâ kahve İtalya ve Hollan- da tarikile Türkiyeye geliyor. İhracat ofisi aradaki mutavassıt memleketleri kaldırmak niyetin- dedir. Berezilya konsolosu da ihracat ofisinin bu tetkikatile alâkadar Akşam ŞEHİR HABERLERİ Yumurta fiati İhracat başladı, fiatler yükseliyor Yumurta fiatlerinde, eskisine nazaran bir yükseliş vardır. Bu hafta Marsilya ve Napoliye tes- lim edilmek üzere 1200 sandık yumurta (o sevkedilmiştir. (o Taze yumurtanın sandığı 41 liradır. Geçen seneyle mukayese edi- lecek olursa vaziyet pek iyi de- ğildir. Geçen sene bu mevsimde haftada 2000 — 2500 sandık yumurta sevkedilirdi, fiatlerde 50 — 62 lira arasındaydı. Bu seneyse (ohaftada ancak 1000 1500 sandık mal ihraç edebili- yoruz. Açık lâğımlar Belediye bazı yerlerde yeni lâğımlar açtıracak Belediyenin bütün açık lâğım- ları kapatacağı yazılmıştı. Bele- diye bu lâğımları kapatmadan evel birer birer tetkika karar vermiştir. Bu tetkikat neticesinde hangi lâğımların nerelere kadar uzan- mış oldukları anlaşılacaktır. Lâ- ğımların mevkileri tesbit edildik- ten sonra bunlar kapatılmağa başlanacaktır. Diğer taraftan lâğim olmayan mahalle ve semtlerde de yeni kanlizasyon ( tesisatı (o yapılacak, lâğımlar açılacaktır. Yeni kanali- zasyon tesisatı için kâfi tahsisat vardır. Bunun için gelecek sene bütçesine yeni tahsisat konulmı- yacaktır. icra ve iflâs kanunu tadilâtı Yeni icra ve iflâs kanunu'lâyı- hasında yapılacak tadilât hakkın- da evrakların mütalâaları sorul- muştu. İstanbul barosu bilumum avukatların fikirlerini (almıştır. Alınan mütalâalar mezcedilerek mufassal bir rapor tanzim olun- muştur. Bu rapor önümüzdeki hafta adliye vekâletine gönderi- lecektir. AKŞAM ABONE ücretleri Türkiye Ecnebi SENELİK 1400 kuruş (| 2700 kuruş 6AyLık: 750 >» 1450 > SArur 400 » 80 >» mag” Abone ücretleri doğrudan doğruya AKŞAM idaresi namma |$ gönderilmelidir. Adres tebdili için yirmi beş ku- ruşluk pul göndermek lâzımdır. Cemaziyelevel 27 — Ruzuhızır :158 S. İmsâk Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı 6 milyon lira Japonyadan gelen mallar gittikçe çoğalıyor Japonya'nın bize olan ihracatı gittikçe artıyor. Evelce yapılan bir hesaba göre Japonya'dan bize 4 milyon liralık mal geliyordu. Japonlar, Balkanlar ve Akde- niz memleketlerine kolayca mal sevketmek için antrepolar açmış- lardık. Türkiye'ye ayrıca İsken- deriyedeki antrepolardan da iki milyon liralık mal gelmektedir. Neticede Japonyanın bize 6 milyon liralır mal sattığı anlaşılıyor. Buna mukabil Japonya - Tür kiyeden senede 45 bin liralık mal almaktadır. Bu eşyanın ekse- risi de nümune olarak buradan Japon tacirlerinin satın aldığı eşyadır . Japonlar bir kaç senedenberi türkiyeden bu suretle nümune olarak mal alıyorlar. Fakat şim- diye kadar hiç bir sipariş alma- mıştır. Patates fiatleri yükseldi Patates fiatlerindeki gayri ta- biilik durmuştur. Son günlerde fiatler 8 kuruşa kadar çıkmıştır. Bir hafta evel en iyi Adapazarı malları 5 kuruştu. v Açığa çıkarılanlar Ticaret müdüriyetine müracaatlar çoğalıyor Ecnebi banka ve müessesele- rinden açığa çıkarılan memurla- rın Ticaret müdiriyetine şikâyette bulundukları yazılmıştı. o Aldığı- mız malümata göre, iş kanunu henüz çıkmadığından banka ve müesseselerin memur çıkarma işinde borçlar kanununun tatbik edip etmediklerine dikkat edil- mektedir. Borçlar kanunu muci- bince, bir müessese bir memurunu çıkarmak için iki haftalığını ver- mek mecburiyetindedir. Papılan tetkikat neticesinde bankaların bu cihete riayet ettik- leri anlaşılmıştır. Hattâ Kredili- yone bankası, taamülü mucibince memurlara üçer aylık ikramiye vermiştir. Bu banka yirmi iki memur çıkarmıştır. Otobüs talimatnamesi değiştirildi Tanzim edilen otobüs talimat- namesine göre her otobüs 16 kişi alacak ve koltuklar 40 - 45 Sahife 3 — Dasir çırpıan| Sporda yenilik! Edebiyatta, resimde, heykeltra- şide, mimaride, musikide bir ye- nilik, bir orijinalite gösteremi- yoruz. Kendimize mahsus bir edebiyatımız, resimde hususi bir tarzımız, heykeltraşide kendimize mahsus bir üslübumuz, mimaride ve musikide hususiyetlerimiz yok.. Fakat son zamanlarda fevkal- âde büyük bir yenilik gösterdi- ğimiz bir saha var: Spor!. Son seneler zarfında hiç kimse bizim sporda gösterdiğimiz oriji- nalitenin kâbına (o varamamıştır. Öyle ki bugün bizim - ber ne kadar güzel sanatlarda bir tarzı- mız yoksa da - spor tarzımız bütün Avrupa, bütün Balkanlar biliyor ve parmak ısırıyor.. Düşü- nün dört milletin girdiği bir mü- sabakya iştirak ediyoruz ve.. altıncı 'çıkıyoruz.. Dördüncü değil, beşinci değil de, altıncı... Yani iki millet daha müsabakalara girmiş olsaydı, bizim bugünkü derecemiz gene değişmiyecekti.. Bu orijinaliteyi, bu yeniliği şim- diye kadar kim gösterebilmiştir? İnsan 4 kişinin girdiği bir müsa- bakada en sonuncuya kalsa niha- yet dördüncü olur, biz işte bu basma kalıp vaziyetin haricine çıkan ilk sportmenleriz... Beynel- milel spor âleminde bu şayanı dikkat vaziyet hiç şüphesiz ki derin akisler yapacaktır... Herkes sporcularımızın aldığı bu dereceye hayretler edecek... Hem biz öyle birinci, ikinci, üçüncü, dördüncü, beşinci derede* lere tenezzül eder miyiz?. En aşağı altıncı derece olmalı. Altıdun aşağı kurtarmaz... Sporumuz şerefine üç kerre hep bir ağızdan: Şe , Şaaall Şaaaaaaaaa!!! Hikmet Feridun “Bir roman kaç para kazandıracak Nev - York'ta büyük bir kitapçı yeni bir roman için müsabaka açmıştır. Gönderilecek eserler bir heyet tarafından tetkik edilecek, en ziyade beğenilen roman için 20 bin dolar telif hakkı verile- cektir. Bundan başka muharrir kârın yüzde on beşine ortak olacaktır. Roman aynı zamanda filme de çekilecek, bundan alınacak ücre- tin yüzde on beşi de muharrire verilecektir. Köpekler için bırakılan zehirler Serseri köpekleri öldürmek için sokaklara bırakılan zehirli ekme- gi bazı yerlerde çocukların veya - tedrisatı sıkı kontrola tabi tut- | olmuştur. Konsolos her iki mem- (Ne 104 1226 6 933 12 oo 10) santimetro genişliğinde olacaktır. | tavukların yemek tehlikesinden makla bu hâlin tekerrürüne mani | leketin ihracat tacirlerini yekdiğe- |) Va. 4 26 65 121 1512 179. 15 lol Otobüs sahiplerine bu tadilâtı | şikâyet (ediliyor. Belediye bu olacaktır. rine tanıştıracaktır. yapmak için mühlet verilmiştir. hususta tedbir alacaktır. a Amca Beye göre... A. B, — Aman efendim, bizim bira derzadeye İstanbul tarafında öyle bir ev tuttuk ki gör!.. kendini Boğaziçinde Sanırsın! İstanbul — tarafında olur Amca Bey?.. Boğaziçi nasıl A. B. — Anlatayım da dinle: Semt gayet tenhal.. Akşam 8 den sonra sokakta köpeklerden maada kimseler görünmez... .. Evde elektrik yok, zından gibi.. göz gözü görmez... .. Ve öyle bir semt ki otomo- bil uğramaz, tramvay geçmez... .. Artik semtin . Boğaziçi'ne tarafı var mı?.. mirim, bu benzemiyen insaf - et