10 Ekim 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

10 Ekim 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

ip emine EN CZ Haftalık siyasi icmal İngiltere parlamentosu dağıldı - Pariste ingiliz - Fransız müzakeratı - Vaşing- tonda neler görüşü disini Avrupanın lecek? Fransa ken- hâmisi addediyor Mali buhran İngiltre devletini ve İngiliz lirasını harbi umumide bile görülmiyen müşkülâta sevket- miştir. OVaziyeti islah etmeğe çalışan M. Makdonald amele fır- kasının büyük ekseriyetle uyuşa- madığından muhafazakârlar ve liberallarle birleşerek milli namı altında iki fırkadan mürekkep bir temerküz kabinesi teşkil eylemiş- ti. Kabinenin başlıca vazifesi bu sene ile gelecek seneki bütçelerde 150 milyon İngiliz lirasına baliğ olacağı anlaşılan açığı kapatmak idi. Ahiren avam ve lortlar kama- ralarından geçen tasarruf kanuuu ile bu açık kapatıldı. Fakat bu tedbirin kâfi olması şüphelidir. Devletin gelecek sene varidatının geçen (o senelerinkine muadil olması beklemiyor. Diğer toraftan İngiliz lirası altına ve ecnebi parasına nisbetle kıymetini Vu güne kaybediyor. Mem- eketin ticari muvazenesinde gün- de elli nisbetinde açık vardır. Bu müşkülât şüphesiz İngilte- reyi ve İngiliz imparatorluğunu bir (o felâkete (o sürüklemektedi M. Makdonald zayıf bir ekseriyte müstenit olan şimdiki hükümetle cezri tedbire müracaat edecek vaziyette değildir. Bunun için esaslı ve devamlı 'bir ekseriyet temini ve cezri tedabir hakkında milletin fikrini almak için yeni intiha- bat yaptırmayı muvafık görmüştü. Başvekil bu yolda kendisince bir karar vermiş isede ne ark daşı bulunan nazırlara ne de iki burjuva fırkasına bu kararı kolay kolay kabul ettirememiştir. Çünkü muhafazakârlar ötedenberi > terenin selâmetini diğer devi lerde olduğu gibi gümrük tarifesini tesiste görüyorlar ve yeni inti batta bu esas Üzere mücadele yapmak istiyorlar. 'Liberaller ise eskiden beri serbesti U ticaret taraftarı olduklarından her hangi yeni intihababatta bu esası mü- dafaa etmek istiyorlar. Mr. Makdonald her iki fırkayı telif ederek milli hükümet bayrağı altında intihabat (mücadelesine sevketmek istemiştir. Fakat muhafazakârlar milli hü- kümetin tarife esası üzerinde mücadele (yapmasında sonuna kadar ısrar etmişlerdir. Liberal fırkasının Mr. Loyd Corca sadik olan ekseriyeti de sonuna kadar serbestii ticaret fikrinde musir kalmıştır. Sir Con Simon'un ta- raltarı olan liberal mebusların bir kısmı tarife usulüne temayül göstermiş ise de bünların muza- hareti başvekil tarafından kâfi görülmemiştir. Çünkü muhafaza- kârlarla liberaller intihap müca- delesinde uyuşmadıkları takdirde bir çok intihap dairelerine rey- lerin dağılarak nihayet amele fırkası namzetlerinin kazanması muhakkak idi. Mr. Makdonald bütün zekâ ve gayretini sarfederek nihayet inti- hap mücadelesinde milii hükü- metin ileri süreceği programa ait bir sureti tesviye üzerinde muha- fazakârla liberalleri uyuşturmağa muvaffak olmuştur. Intihabat ayın sonunda icra edilecektir. Muha- fazakârlarla iberallerin bir safta mücadele yapacaklarına nazaran amele fırkasının ekseriyet kazati“ ması şüphelidir. Amele fırkası serbesti ticaret esası üzerinde intihap mücadelesi (yapacaktır. Bunun için İngilteredeki yeni intihabatın tesir ve ehemmiyeti cihanşümul olacağından tarihi inti- haplardan birini teşkil edecektir. irgiliz - Fransız müzakeratı İntihabatın neticesi ne olursa olsun İngilterenin mali ve siyasi vaziyetinin tamamile iyileşmesi çok şüphelidir. Bu hususta Ingiltere ecnebi devletlerle teşriki mesaide bulunmağa mecburdur. Bu nokta- da sosyalist olsun burjuva olsun Ingiliz siyasi fırkaları müttefiktir. Çünkü Ingiliz bütçesini en ziyade rahnedar eden şeyler ödemekte olduğu harp borçlarile askeri, bahri ve havai teslihat masrafla- rıdır. Filvaki Ingiltere kendisinin ödemekte olduğu harp borçlarına mukabil Almanyadan bir miktar tamirat almakta ise de bu sene tecil olunan bu tamiratın ileride de tediye edileceği çok şüphelidir. Binaenaleyh harp borçları ile birlikte tamirat meselesinin halle- dilmesi icap ediyor. Bu meselele- rin her ikisinin hallinde en ziyade Fransa alâkadar olduğundan her şeyden evvel bu devletin reyi ve muvafakati alınması şarttır. Bunun için İngiltere hariciye nazırı Lord Reading mühim bir heyetin başında olduğu halde bir kaç gündenberi Pariste bulunmakta ve Fransanın siyasi ve iktisadi rical ve erkânile müzakereler (icra (etmektedir. Avrupanın atisi hakkında bu mü- zakeratın büyük ehemmiyeti vardır. Vaşingion müzakeralı Paris müzakeratını Vaşington mülâkatları takip edecektir. Ame- rika müttehit hükümetleri tesliha- tın tenkisi meselesine siyasi ve iktisadi ve mali cihetten büyük ehemmiyet veriyor ve harp borç- larile tamiratın tenkis veya ilgasını teslihat ile alâkadar addeyliyor. Bu sebeple Fransa ile esaslı surette görüşmek istiyor. Bunun için Amerika reisicumhuru Mr. Hoover Fransa başvekilile hariciye nazırını Vaşingtona davet etmiş- tir. Fakat Fransanın bu mesele- lerdeki vaziyeti Almanyanın siya- setile sıkı alâkadar olduğundan Almanyanın da reyi alınmak icap ediyor. Bundan dolayıdır ki Mr. Hoover Almanya başvekili M. Brünng'i de Vaşingtona davet etmeğe lüzum görmüştür. Mr. Hoover Amerika- nın iktisadi vaziyetinin fenalaş- masını Avrupadaki siyasi ve mali vaziyetin bozuk olmasına atfeyi diğinden bunun ıslahı için azami gayret sarfedeceği şüphesizdir. Bundan başka Avrupanın bu karışık vâziyeti devam eylediği takdi, bolşevizmin burada yer- leşeceğinden Amerika endişe edi- yor. Son zamanlarda Fransa da bu kanaata gelmiş ve Sovyetlere ne resimi ne de hususi kredi ve para vermekten sarfınazar eyle- miştir. Fransa kendisini bolşe- vizime karşı Avrupanın bâmisi addediyor. Balkanlarda Türkiye ile Yunanistan arasında teessüs eden sıkı dostluk, Ismet paşa ile Tevfik Rüştü beyin Ati- nada Yunan başvekili ile hariciye nazırına iadei ziyare eylemeleri ve bu münasebetle (Yunanistanda yapılan bu tezahürat ile bir kat daha teeyyüt etmiş ve Avrupa- mnda nazarı dikkatini celbetmiş- tir. Balkan milletlerinin kendi aralarında birleşmelerine imkân olmadığına dair Avrupa efkârı umumiyesinde eskidenberi kök- leşmiş bir kanaat vardır. Bu ka- naat ilk defa şimdi sarsılmış olu- yer. Bir çok tarihi yanlışlıklar ve yanlış telâkkiler neticesi olarak birbirinin amansız hasmı zanno- lunan iki milletin arasında az bir zamanda samimi bir mukarenet husulbulması (o Avrupayı (o derin hayretlere düşürmüştür. Avrupa gazeteleri ve bilhassa ingiliz matbuatı hiç beklemedik- leri bu siyasi hâdiseyi mucizeye yakın bir bhârita (olarak tavsif ediyorlar. Atina ziyaretinden sonra Av- rupanın Balkanlardaki siyasi va- ziyete karşı telâkkileri esasından değişmekte ve bir gün Balkan milletlerinin cihan siyasiyatında müttefik bir kütle olarak bir âmil olacağını imkân dahilinde görmektedir. 1 — İş arıyanlar Biraz fransızca bilirim — tah- silim yüksektir. İlususi müesseselerde bir iş arıyorum, arzu edenler «Akşam» da A.E rümuzuna yazsınlar. —3 Lyon ticaret mektebi âlisin- | den mezunum — Bir ticarethanede iş arıyorum, Akşam'da No. 59 tahriren müracaat, —5 Hususi bir mektepte — mual- limlik ariyorum. oLise mezunuyum. Akşam'da V. D. — Dört sene — müessesatı maliyede çalışmış tahsili yerinde bir genç muha- sebe o memurluğu arıyor. £ Akşam'da VD. — Tecrübeli muhasip — daktilo, ingiliz ve fransız muhabefata Vakıf acele iş aramaktadır. Bon servisi. Ücret 100 lira. Gazetemize tahriren. «P. P. P.> —8 Türkçe, fransızca, almancaya- muhasebe, daktiloya aşina bir kâtip icabında yarım gün çalışmak üzere iş arıyor. «Galata posta kutusu 243> e müracaat, Bir alman matmazel — alman ca steno ve daktilo türkçe ve fransız- caya vakıf bir büroda çalışmak istiyor. Adres: Beyoğlu post restant Matmazel Seipselt. b 2 — işçi arıyanlar EEE CEK ZARA RE Ankarada — genç ve yüksek ma- aşlı bir memur ile validesinden ibaret bir ailenin dahili hizmet ve idare: deruhte etmek üzere 15 ilâ 35 rinda bir hanıma ihtiyaç vardir. ve diğer şerâit hususunda kulaylıkla uyuşulabilir. Taliplerin yazıh adreslerini iki üç gin zarfinda: Akşam (Ankara) rümuzuna bildirmeleri. Si Kasa içim — bir hanım veya mat- maze) istiyoruz. Borsa karşısında No. 67 tuhaf iye mağazasına müracaat, — 2 Bir hanım arıyoruz — Müaye nehanede çalışacaktır. Babıâli caddesinde Meserret oteli karşısında doktor Muhip Nurettin, b Memuur ve memur istiyo- ruz — İşinize vazifenize halel gelmi- yecektir, ayda 90 liradan fazla kazana- bilirsiniz bize mektupla sorunuz. İstan- bul postahanesinde 400 2 Para kazandırıyoruz — İs'an- bulda, taşrada, vilayetlerde, . kazalarda, nahiyelerde, erkek işçi istiyoruz bize mektüpla sörunuz okuma yazma bilenler müraccahtır. İstanbul (o pöstahanesinde 548 >. Ana $ biçki ve fr sızva, ingilizce, almanca lisanları için muallimler aramıyor. Talip olanların kısa tercümeihal suretlerini (Beyazıt post restant M. N. rümuzuha göndermeleri. —: Bit tornaci — Ustası lâzımdır. Adres: mahmutpaşa Yeşil direk cadde- sinde Karako han No. 2 Mâkina ima- lâthanesine müracaat, pl 3 — Satılık eşya Otomobil — gayet ehvei fiyatla 503 Fiat hususi otomobil (o salılıktır. Taksim Ayaspaşa cami karşısı Hasan ef. mandrası, sabah 9 da akşam yedi deh sonra. Satılık mükemmel kalorifer takımı — motör ve sairesi tamamen mevcut mükemmel bir kalorifer takımı acele ve ucuz satılıktır. Galata'da Meh- met Ali paşa hanında 4l numaraya müracaat. — 6 Satıık kelepir otomobil — «Oçkiş» marka 7 kişilik mükenimel ve hiç tamir görmemiş, hususi olacak pek az çalışmış, açık.bir o otomobil satılıktır. Görmek için Taksim Sır camcı sokak 15 nümürali “Loks, götüşmek için Talimhane ittisalinde zambak sokak 9/3 numaralı garajda Arşavir ef. ye müracaat, —3 Satılık piyano — Alman marka güzel bir piyano acele ve ucuz satılık- tr. Taliplerin öğleden sonra Beyoğlu Hamalbaşı No. 27 birinci kata müra- caatları, m 400, & — Kiralık-Satılık ERE DEE GEL KE AR Acele satılık dükkân — Beya- zitta Mercah öadeesinde fevkinde odayı hamil bir bap kâgir dükkân acele satı liktir. Talip Olanların Galata, Mehmet Ali paşa hanında 41 numaraya müra- caat eylemeleri, —ö acele Nıstfı peşin nısfı Ipotek — ya ve çam ağaçlı dört dönüm bahçeyi havi ve denize nezareti (o kâmilesi olan iki köşk acele satılıktır. e Talip olanların Galata, Mehmet Ali paşa hanında 41 No. ya müracaat eylemeleti. —6 Kiralık Ferah, 2 odalı apartıman terkos, elektrik. Gedikpaşa caddesi No. 107 kunduracıdan &orunuz. — Samatya ve şehremini - civar rında tra yoluna yakın üç, dört odalı bah u satılık bir arıyorum. Si tin tekke soka Kiralık hane Şehzade başında Selim paşa yokuşu başında No. 48 ke nak nısıf nısıfa yedişer oda kiralıktır, terkos, elektrik vardır. Derununda mal sahibi Seniha hanıma yahut bekçi Ra- an ve Demir ağalâara müracaat.— 2 Kırahk hane — ih parkı kar şısmda Haydar bey caddesinde 5 oda, 1 hamam, 2 helâ, elektrik , Havagan ve terkosu mevcut 7 numaralı müstakil hane kiralıktır. İçindekilere müracaat. — Şe Kuzguncukta — Münirpaşa ma- iki bölüklü fevkalâde nezaretli eşçan müsmireyi havi iki dönüm bahçeli 16 numaralı doktor Hakkı beyin hanesi ucuz fiatla satılık ve kiralıktır, içinde- kilere müracaat. 8 Kiralık apartıman — Beşiktaş'ta Hayrettin iskelesinde 13 numaralı apar- tımanda beş ve üç odalı banyo, elektrik, terkos suyunu havi daireler kiralıktır. Taliplerin Beyoğlu Ağacamii ka doktor Hayri Ömer beye müra. Kiral ucuz yazıhaneler — üçer ve ikişer odalı daireler ve tek odalar, Galata Şevket paşa han 14 numaraya müracaat. -7 Kiralık kâgir hane — latih'te Hafızpaşa caddesinde (oOMehmet Fuat beyin eczahanesi fevkinde 96 No. hane 6 oda, 3 sofa, 2 helâ, mutfak, kuyu, bahçe, terkosu, elektriği havidir, tama- men veya kısmen kitalıktır. Taliplerin içindekilere müracaatı. — Edirnekapı civarında — Sultan hamamında kantarcı sokağında 1 No. 5 oda 1 mutfak bir helâ ahşap ve ayrı bölüğü müştemil bir bap hane satıh Talip olanların derünundakilere ve sahi- bine müracaatları. e Kiralık — Salkımsöğütte Kbussuut caddesinde 40 No. apartmanda, terkos, elektrik mevcut 5 odâlı ikinci kat daire kiralıktır. sabahları saat 9 - 10 sahibine müracaat, 0 Kiralık — Han, imalâthane, depo ve pansiyön yapmağı müsait Mercan yokuşunda Kilit han karşısındaki 14 odalı ev kiraliktir. Görmek için eve veya bekçiye pazarlık için Tophane bo- gazkesen 56 No. apartıman üçüncü kata müracaat. e Divanyolunda — Işık sokağında köşe başında 7 numaralı bir katı kâgir iki katı ahşap yedi odalı ev acele satı- liktir. İstiyenler cuma, pazar ve çarşam- bâ günleri saat ona kadar pe a Emlâk satın oliyoruz — İskele ye, şimendufefe, tramvaya, yakin olan- Jar müraccahtır. 9 - 12 arasında müra- caat.. İstanbul (O Dördüncü (o vâkıfhan asımakat No, 29 — 4 Beşiktaşta — 3 - 6 odalı bahçeli bir eyi olup dâ satmak istiyenlerin aşağıdaki adrese tahriren müracaatları, adres: Cihangirde kumirulu sokakta 42 numafalı hanede Hatice H. —4 Devren satılık — Osman beyde 949 numaralı müşterisi çok bakkaliye a azimet dolayısile dev- Taliplerin mağazası taşra ren satılıktır. müracaatları. “eğ tiyatrosu yanmdaki konakta on odalık müstakil bir daire kiralıktır. ( Önünde tramvay, denize kadar man/ara, elek: trik, havagazı, terkosu havidir. ) Görüş- mek üzere konağa veya Meydancık Büyük Kımacıyan han 24, telefon 22716 numaraya müracaat edilmelidir. 2 Kiralık — Sişlide Perihan sokağında 105 numaralı hâne altı odalı elektrik ve hava gaz, terkos banyosu dört tarafı ı kiralıktır. İçindekilere imü- racaat, —ı1 her türlü esbabı istirahati hi Fi- yatlar ucuzdur. Beyoğlu Asmalı mosçit pılmak şartile satılık muntazam iki köşk. Feneryolunda çifte havuzlarda, operatör Cemil paşarin köşkü öivarında | biri dokuz oda, bir mutfak ve diğefi | dört oda, bir mutfağı, ahırı, iki kuyuyu balesi Aziz bey sokağında beşer odadan İka ük a İİİ KÜÇÜK İLÂNLAR Satılık ve kiralık kârgir hane — Fatihte Sarıgüzeldedir. İstiyenler Fatih belediye kimyahanesinde İsmail beye ve cuma günleri Fatih - Malta tramvay tevakkuf mahallinde kimyager İsmail | beyin evine müra« ri, — Satılık çiflik — Topkapı haricinde Davutpaşa firm karşısında 800 dönüm- lük Celâl bey çifliği satılıktır. Görmek ve konuşmak içifi Saraçhane başında Horhor yokuşunda — No. 148 doktor Behçet böye müracaat. - 5 — Müteferrik Ün Tavukçuluk Macar ziraat mek tebi tavukçuluk şubesinden diplomam vardır. Tavuk rmek ve tesmin etmek için şerik aramaktayım. Adre- : Hlatky Endre. Galâta. Ankara s oteli. Gayri mübadii bonoli mak ve satmak istiyenler ak 4 don 6 ya kadar Yehipostane karşısında büyük Kınacıyan han 24 numaraya müracat edebilirler. Telefon 22716 7 Ziya bul : 6 iki aylık bir çotuk nineve ilitiyaç yardır, çöcul için süt olanlar tercih e Talip olanların Balıkpaz helvacı (o sokağında yazıhanede komisyoncu Mehmet İhs beye müracaatları. 4 Tecrübeli bir alman mürelbi yesil — Eyi bir ailede çocuk ba için iş arıyor. arlres: Madam Aga, gala ta postahinnesi, postrestan ul Fransız mürebbiye Tercihen bir türk ailesi nezdinde üç yaşından itibaren çocuklara mürebbiyelik oede- cektir. Şayanı tavsiyedir. Alyon sokak Ne. 15 Melle, Bretean, a Fransızcada — fevkalâdo mukte- dir bir muallime İstanbulda ve taşrada evde vazife kabul eder, Ti çede başlayabilir. Hususi derslerde ve meğe hazırdır. Müracaat. Pangaltida Ç yır sokağı Ağkadaser mektebine. Sebze vs yemiş bahçesi içim — Mersin'de 80 dönüm, iki tara fından fevkani su geçen bir bahçe'sebzo ve yemiş ağaçları yetiştirmek üzere, meslekten bahçıvan bir ortak ,âranıyor. Uzun vade ile kira şeklinde de uyuşu- labilir. Meydancık Büyük Kınacıyan han 24 numaraya müracaat. -9 ingilizce ve Fransızca — Ders- ler bir müktedir muallim tarafından fiâtler uygun - Kadıköy | Talimhane sokak 19, Beyoğlu, İstanbul için Ak- şamda A, F. adrösir 1 Sinema artisti olmak iste misiniz — Yakında İstanbulda çevri: lecek bir kaç film için genç, vi ha- mm ve beylere ihtiyaç hasıl olcaktır. Şimdilik bu. havalide o film'yapmakla iştigal olunduğunda muvakkat merke- zimize müracaat. H. W. Sinema servis posta kutusu No. 3 Gaziantep. — Mektuplarınızı aldırınız Gazetemiz idarehanesini olarak göstermiş olan kari'lerimizden MH-SZ-L B- MSC- 480 depo memuru-AD- SM-i-MA « Uzaklardan -CPEG“MJ -400 namlarına gelen mektupları idareha- nemizden aldırmaları mercudur. adres Küçük ilânlarımız Karilerimiz arasında gittikçe artan Kiralık — Şehzadebaşımda Millet zinaya -mmkün klz bni ilnkimnkezm Kiralık mobilyalı odalar Karagözyan apartımanı No. 38 müracaat, bir rağbete mazhar Olin küçük ilânlarımız önümüzdeki (o haftadan itibaren Cumartesi Pazartesi Çarşamba günleri intişar edecektir. Ke Küçük ilânlarımız için 15 den itibaren atideki tatbik edilecektir: 4 satırlık ( takriben 20 kelime) bir ilân için, 1 defa 40 kuruş 60 > v 75 > Her fazla defa için 15 > Mep” 75 Teşrinievvel'den evvel verilecek küçük ilânlar eski tarifeye tabidir; istifade ediniz! tarife