15 Ekim 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

15 Ekim 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

A A A A e a e ARMAN ONAN AŞMA çul 15 Teşrinievvel 1931 AKŞAMDAN AKŞAMA Çınarların vatanı Geçen gün, bu sütunda, “İstan- bul'un. güzel köşeleri ,, serlavhalı - bir yazı yazmış; hoşuma giden on iki yeri, sinema rejisörlerine tavsiye etmiştim. Sonradan fark- ettim ki, bu on iki yerin on tanesinde, ya çınar ağacı var, yahut da uzaktan görünüyor. İşte, tekrar sayıyorum: Beyazıt kütüp- hanesimin önü, Şehremanetinin arkasındaki mahalle, Ayasofya kahveleri, Eyip türbesinin medhali Tiryakiler kahvesi, Topkapı sara- yına giden yol, Mahmutpaşa camisinin avlusu, Beylerbeyi ve Kalamış iskelelerinin kahveleri, Müftilik ve Evkaf müzesi, Sahaf- . lar çarşırı. Evet, bütün bu yerlerin güzel- liğini çınar dekoru tamamlıyor. İstanbul'da dikkati en calip ağaç çınardır. Her memleketin bariz bir ağacı var: Trablusuşam'ın portakal, Alzas'ın kavak, Giridin zeytin, umumiyetle (Yunanistan'ın ada- çamı, Rusya'nın kısmen akkavak, kısmen karaçam, Arabistan'ın hurma... Alman şairi , İtalya'ya “limon ağacı diyarı,, lâkabını takmıştır. İstanbul'un da ağacı çınardır. İstanbul insanları içinde Türk'- lerin, nebatlar içinde de çınarların vatanıdır. Çınar, hiçbir yerde, İstanbul'da olduğu kadar güzel yeşil, yüksek ve şahane değildir. Kaç şairimiz ve nasirimiz çınar- lardan müteessir ve mülhem ol-” muştur. Tevfik Fikret'in Haluk'un vedaı meşhurdur: Hani birgün seninle Topkapı'dan Geçiyorduk. Yolüstü bir meydan, Bir çınar gördük, enli, boylu vakur.. İlb.. Ziya Gökalp da, en nefis mensurelerini “Çınar Altından ,, yazmıştır. Paralarımızın üzerinde bir meşe yaprağı var. Bu, âdeta, bozkurt gibi Türk'lüğe alem edilmek iste- nilmiş. Halbuki, çınar bizi daha iyi temsil eder sanırım. Adana gibi, diğer pek çok şehirlerimiz de baştan başa çınarlıktır. Türk, tercihen çınar gölkesindeki su başında ve çınara karşı oturur. Bütün kasabalarımızın en güzel kahveleri çınar altındadır; ve, kahveciler bağırır: — Okkalı bir. Çınar altı. Pierre (o Loti'nin (| İstanbul'da serviyi çınara tekaddüm ettirme- sine hayret olunur. Ne yazık: İstanbul'un çınarları mahvoluyor. Yenisi yetişmiyor. Bu asırlık ağaçları evlâtlarımıza mi- ras (obirakmağı (o düşünmiyoruz. Halbuki yirminci asırlılığımız bu- na mâni | Bir çocuk hikâyesi vardır: Doksanlık ihtiyarın biri, bir hurma ağacının altında hurma yedikten sonra, çekirdeğini : dik- miş. Bu hareketini gören bir genç ona gülmüş: İlâhi babalık! - demiş. - Kaç Ev Kooperatifi Memurlara ev temini için bir teşebbüs Ticaret müdüriyetinde şirketler komiseri Remzi Suha bey ve arkadaşları (o memurlara mahsus mesken (kooperatifi (yapmağa teşebbüs o etmişlerdir. Bu işi başarmak için, şirket kömiserlerin- den Rasim, Baha, Ali Riza, Hay- rettin beylerden mürekkep bir heyet teşkil edilmiştir. . Mesken kooperatifi heyeti bu mesele hakkında vali muavini Fazlı beye muracaat etmiştir. Fazli B. bu hayırlı teşebbüse Istanbul memurlarının iştirakini temine çalışacaktır. Remzi Saba bey bir muharri- rimize şu izahatı vermiştir: — Kooperatif, Emlâk banka- sından uzun vadelerle para alacak, apartıman o yaptırarak daireleri taksitle memurlara temlik ede- cektir. 62 bin ingiliz Gayri mübadillere yakında tevziat var Yunanlıların evelce verdikleri 500 bin ingiliz lirasından gayri mübadillere ait 62 bin ingiliz lirası evelce tevzi edilmişti. Mü- tebakı 62 bin beş yüz liranın da bugünlerde tevzii düşünüldüğünü haber aldık. Gayri mübadiller aldıkları bo- nolardan henüz hiç bir istifade temin oedemedikleri için pek acınacak bir haldedirler. Hattâ mal almak isteyenlerin müzaye- deye iştirak için seyyahate vere- cek paraları yoktur. Bu para bugünkü vaziyeti oObir derece olsun islâh edecektir. “sel kaldı ki, bu ağacı dikiyorsun? (oOHurmanın Oo yemiş vermesi için lâakal yüz sene lâzım. Yüz sene daha yaşamağı mı istiyorsun ki bunu dikiyorsun? İhtiyar, feylosafane başını sal- lamış: — Benden evelkiler senin söy- lediğin gibi düşünselerdi şimdi ben bu tepemdeki ağacın hurma- sını yiyebilir miydim? Bu çekirdeği dikmezsem (çocuklarım hurma yiyemez! Kös dinlemiş gibi başınızı sallıyacaksınız, çünkü (yirminci asırlısınız, biliyorum; fakat gene benden söylemesi: Fıkradaki doksanlık ihtiyar gibi feylesofane bir digerbinlikle dü- şünmelisisiz: Nebat hemşehrileri- mizi çoğaltmalıyız. (Va - Na) ŞEHİR HABERLERİ Yeni mahalleler Yangın yerlerinde kaldırım ve tenvirat meselesi Bir iki senedenberi Şehzadebaşi ve Lâleli taraflarında yeni yeni apartımanlar ve evler yapılmak- tadır. Bilhassa Lâleli ve Kemal- paşa mahallesi bir iki sene içinde tanınmıyacak bir hale gelmiştir. Bu gidişle Lâleli ve Kemal Paşa mahallesi taraflarında boş bir arsa, yangın yeri kalmıyacaktır. Buralarda umran asarı görül düğü halde, sokakları karanlıktır. Belediye sokak tenviratını tanzim ettiği zaman buraları yangın ye- riydi ve elektrik tenviratına lüzum görülmemişti. Şimdi yangın yerlerinde yeni sokaklar meydana gelmiştir. Aynı zamanda bu yeni sokaklar kaldı- rımsızdır, o Yağmurlu havalarda çamurdan geçilmez bir hale gelir. Bu sokaklar hakkında belediyenin nazarı dikkatini celbederiz. İcra kanunu Ticaret odası da bir rapor hazırladı Üzerinde yeni tadilât yapılan icra kanunu lâyihası hakkında mütalaaları alınmak üzere lâyiha- nın birer nüshası baroya ve ticaret odasına gönderilmiş, baro avukatların mutalaalarını alarak raporunu tanzim etmiştir. Ticaret odası da lâyiha bhak- kında mufassal bir rapor hazırla- mıştır. Baronun ve ticaret odasının hazırladığı raporlar (şehrimizde bulunan adliye müsteşarı Ferit beye verilecektir. oFerit bey önümüzdeki cumartesi veya pa- zar günü Ankaraya gidecektir. Iktisat haftası hazırlığı Milli iktisat ve tasarruf cemi- yeti, bu sene de iktisat haftası için bir program yapacaktır. Bu maksatla bir komite teşkil edil- miş hazırlıklara başlanmıştır. Ko- mite perşembe günü Halk fırka- sında toplanacaktır. italyadan kilermeni isteniyor İtalya'da bir kaç boya fabrikası ihracat ofisine müraacaat ederek memleketimizden kilermeni is- minde bir maden istemiştir. Kilermeni kırmızı renkte bir nevi kildir. Kaldırımları dolduran satıcılar Şehzadebaşı, caddesinde kaldı- rımları seyyar satıcılar geçilmez bir hale sokmuştur. Bilhassa, sinemaların önlerini fıstık ve kes- tane satıcıları doldurmuştur. Bu arada kaldırımda muhtelif kav- galar olmaktadır. Alâkadar daire- nin nazarı dikkatini celbederiz. Amca Beye göre... Sigorta ücreti Şirketlerin şikâyeti makul görülmüyor. Sigorta tarife komisyonu sigorta | tarifelerini indirmiştir. Bu tenzilât bazı sigorta şirketlerinin hoşuna gitmemiştir. Bir kaç sigorta şirketi zarar edeceklerinden bahisle şikâ- yette bulunmuştur. Bu şikâyetler hakkında alâkadar (o makamlar nezdinde tahkikat yaptık salahi- yettar bir zat diyor ki: — Hayat her sahada ucuzlıyor. Bu vaziyet (o karşısında (ticari kazançlar eskisine nazaran art- mış değil azalmıştır. Devlet vergilerini (o indirdiği ve ticari kazancın azaldığı (oObir sırada sigorta tarifeleri eski vaziyetini muhafaza edemezdi. Bundan si- gorta şirketlerinin endişe etme- sine mahal yoktur. 929 istatistik- lerinde ziyan etmiş tek bir sigorta şirketi yoktur. Resmi istatistiklere göre sigorta şirketlerinin aldığı primler, ver- dikleri tazminattan çok fazladır. Üzümlerimiz Belçikada İzmir üzümleri rağbette Şimali Avrupa ticaret mümes- silimiz Kurt oğlu Faik bey ihracat mallarımız hakkında ticaret oda- sına bir rapor göndermiştir. Bu raporda İzmir incirlerine dair şu malümat veriliyor: “Bu günlerde Izmir incirleri Anversteki kuru meyva satan mağazaların, bakaliye dükkânla- rının zinetidir, Bir çok ticaretha- neler vitrinlerinin en iyi yerinde Izmir incirlerini teşhir ediyorlar. Bir kaç ticarethane incirlerimi- zin nefasetinden dolayı mümessi- Mümessilimiz bu malümatı ver- dikten sonra, İran üzümlerinin satışından da bahsetmektedir. Son zamanlarda İran üzümleri Avrupa piyasalarında fazla satıl- İzmir üzümlerini tercih ediyorlar. Anadoluya nakledilen polis memurları İstanbul “polis müdüriyeti kad- rosundan bazı memurlar Anado- luya nakledilmişlerdir. Bu me- yanda İstanbul kadrosunda bulu- nan birinci komiserlerden 6 efendi, komiserlerden 11 efendi, komiser muavinlerinden 25 efendi emniyeti umumiye müdürlüğünden gelen emir üzerine muhtelif polis kadro- larına nakledilmişlerdir. limize takdirname göndermişlerdir. maktadır. Fakat alıcılar ekseriyetle MUHABİR MEKTUPLARI m ama m a izmirde futbol maçları İzmir 10 (Hususi) Lig maçları başladı. Dün; sabahleyin ikinci takımlar (o karşılaştılar, öğleden sonrada birincilerin maçı yapıldı. Öğleden donra saat 14.. Göztepe Şark spor karşı karşıya.. bu maç Göztepe'nin bire karşı 2 sayısı ile bitti. Altay takımı hafif. Vahap, Sezai yok. Çünkü bu oyuncular cezalı... o beklerden Hilmi; for hattında.. o Hayretle (bakıyoruz. Altayın eski oyuncularından Bür- hanı da İzmirspor (o mühacimi mevkiinde eski takımına karşı cephe almış vaziyette görüyoruz. Seri 've sert bir oyun başlıyor. İzmirspor güzel bir akın yaptı. Fakat ofsayta düştü. Altaylılar da gene güzel bir akında haf bek Lütfinin müdahalesile mu- vaffak olamadılar. İzmirspor; sık sık Altay kalesine iniyor, fakat Fehmi, yerinde hareketlerile topu daima tutuyor ve tehlikeleri mü- temadiyen atlatıyor.. Birinci devre böyle geçti. İkinci haftayım; ilk dakika- larda İzmir sporlılar, yine Altay- kalesine indiler. Sol açık Rıfat; topu kaleye havale etti ve ilk golü kaydetti. Heyecan asabiyyet haşladı, Altay mutlaka muvaffak olmak istiyor. Birde bakıyorz ki o Altay'lı sol haf Baron Feyzi; seyircilerin al- kışları karşısında, herkesce sevilen ve maruf olan ince, zarif hare- ketleri, seri gidişile | İzmir espor kalesi önünde... Güzel bir vuruş ve işte mukabil sayı.. Takımlar 1-1. Biraz sonra Altaydan İsmail Hakkı, güzel bir fırsatı kullanamadı ve topu dışarıya attı.. Fehmi; Altay aleyhine verilen bir firikiki kolaylıkla kur- tardı ... İzmirsporlılar, Altayı çok tazyik ettiler, fakat bir muvaffa- kıyet kaydedemediler. Neticede berabere kaldılar. Vedat Urfi B. evelki gün şehrimize geldi Bundan yedi sekiz sene evel bir fransız şirketi (tarafından angaje edilmesi üzerine Avrupaya giden ve ozamandan keri muhtelif filmlerde oynayan Vedat Urfi bey evelki gün Istanbula gelmiştir. AKŞAM ABONE ücretleri Türkiye Ecnebi Senelik 1400 kuruş (| 2700 kuruş SAyLık 750 > 450 > SAyLIK 400 > 800 » map Abono ücretleri doğrudan doğruya AKŞAM karesi mao'ma gönderilmelidir. Adres tebdili için yirmi beş ku- ruşli ul göndermek lâzımdır. ——— Cemaziyelevel 3: — Ruzuluzır :163 5. İmsâk Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı E 1, 1299 62 935 17 1,31 Va. 4,32 610 12, 156 1731 19,3 Insanlara hizmet bu kadar olur Amca Bey... ... Sinema koltukları, fen saye- sinde, sihirli halıya döndü... . Oturur oturmaz Hint lideri Gandi'yi görüp sesini işitiyoruz... |... Nevyork'ta Billi Dov'un sabah banyosunu seyrediyoruz! Bu, biz faniler için ne büyük istifadedirl. A.B, — Heh heh heh!.. Anla- şılan, senin:sinema iptilâsına uğra- mış kızın veya oğlun yok yalibal.