21 Ekim 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

21 Ekim 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Balkan konferansı (Baş tarafı birinci sahifede ) Komisyonda şubat ayı zarfında Cenevrede toplanacak olan terki teslihat konferansının bu defa müspet bir neticeye varmasınin Balkan birliği namına temenn'si mevzuubahis olmuştur. Romanya heyeti murahhasası teki teslihat için temennide bulu- nurken terki teslihatın emnü se- lâmet ile birlikte temini fikrinin de dermeyan edilmesini teklif etmiştir. Türk heyeti murahhasası bu fikre iştirak etmemiş, noktai nazar dermeyan edilmeksizin umumi bir temennide bulunulma- sını teklif etmiştir. Bu teklif ka- bul edilmiştir. İktisadi komisyonda murahhas- larımız Balkan memleketlerine ait bir tütün kalemi teşkilini tek- lif etmişlerdir. İbtida bu kalemin Türkiye, Yunanistan, Bulgaristar arasında teşkili düşünülmüşken Yogoslavyanın teklifi üzerine bu hükümet de teşkilâta dahil ola- caktır. İktisadi komisyon balkan dev- letleri arasında gümrük ittihadı, para meselesinin halli, bir balkan ticaret odası ve balkan bankası te- sisi,kredi meselesi hakkındada mü- zakerede bulunmuştur. Esas itiba- rile itilâf husule gelmekle beraber teferruata dair bugün müzakereye devam edilecektir. Muhabere ve münakalât komis- yonu balkan devletieri arasında va ve telgraf muhaberatının da- kolaylaştırılmasını tetkik etmiş, bir tali komisyon teşkiline karar verilmiştir. Ziyafetler Dün gece vali ve belediye reisi Muhiddin bey tarafından Tokat- liyan otelinde büyük bir ziyafet verilmiştir. Ziyafette vali Muhiddin bey, muhtelif heyetler azasından birer zat ve Türk heyetinden da- rülfünun tarih müderrisi Muzaffer bey nutuklar irat etmişlerdir. Ziyafette hazır bulunan hariciye vekili Tevfik Rüştü bey Balkan devletleri reisleri serefine idarei akdah etmiştir. Bu gün saat on yedide kadın birliği tarafından eski Türkocağı binasında bir çay ziyafeti verile- cektir. - Ankara mektupları (Baş tarafı birinci sahifede ) Biri dönüp sorsa ki: “Be efen- diler, müslüman değilsiniz. Med- rese ile, islâm dini ile, arap harfi ile alâkanız nedir? Bunları ne diye istiyorsunuz? Ne diyemi? Çünkü bu komite- ciler pek âlâ biliyorlar ki medeni üsulleri alan , fesi, tekkeyi, dini taassubu, arap harfini atan, Cum- huriyeti, şapkayı, lâyikliği, kabul eden bir Türkiyede artık kendi fesatları için yol yoktur. O halde kendileri yine fesat kurabilmek için eskiyi, karanlığı isterler, Türk zabıtası taşnakların hiç bir hareketinden gafil değildir. Her yazdıkları daha dağılmadan, hattâ bazan basılmadan zabıta- mızın eline geçiyor, yaptıkları ber tertibi daha kararlaştırırken duyuyor ve öğreniyoruz. Bunun için Türkiye halkının endişeye düşecek bir şeyi yoktur. Yalnız Taşnak komitecilerinin bu neşriyatı memleketi seven Türkler için en iyi bir ders ol- muştur. Çünkü düşmanların düş- man olduğunu bildikten sonra onların istediklerinin, umduklarının bize en zararlı olan şeyler olaca- ğını anlamamak mümkün değildir. Bunların istedikleri şeylerin Cum- huriyet, Jâyiklik, şapka, lâtin harfi aleyhinde olduğunu gören Türkler, bilâkis bunların etrafında toplanmak, milli Türkiyenin bu kazançlarına el değmemesi için bunlara vücutlarını birer kal'a yapmak ibtiyacını tabii bir surette duymaktadırlar. lili “e kirüimetriilikiküinmeelim.—— e Japonya - Çin Japonya askerini geri çekmeği kabul ediyor Cenevre 20 (Hususi) — Japon- Çin ihtilâfı eski vehametini kay- betmiştir. M. Briand iki taraf mu- rahhaslarile uzun müzakerelerde bulunmuştur. Japonya tebaasının emniyeti, Japon tesisatına doku- nulmaması şartile Çindeki hare- kâta netice vermeği kabul ediyor. Bu mesele hakkında Waching- tondada müzakereler devam et- mektedir. Chnghai'da vahim karışıklıklar Tokio, 19 (A. A.) — Japon aleyhtarlığı hareketi müşevvik- lerinin israrı üzerine 5000 çinli 18 teşrinievel tarrihinde Chang- hai'daki Japon mensucat fab- rikasma taarruz ederek büyük zararlar yapmışlar ve (Japon polisini ağır surette yaralamış- lardır. Sükünu iade için mevcut polis kuvvetleri kâfi olmadığından bir Japon bahriye kıtası müdahaleye mecbur kalmıştır. Taarruz sabah 10 da başlamıstı. Öğleden sonra saat 16da takriben 2000 çinliden mürekkep çeteler, fabrikayı mü- dafaa eden babriye askerlerile temaslarma devam ederek dağıl- maktan irctina eylemişlerdir. Vaziyet vehametini muhafaza etmektedir. ütün satışı Akhisar havalisinde ne kadar satıldı? Akbisar 12 (Hususi) — Şimdiye kadar tütün kumpanyaları Akhısar merkezinden bir milyar kilo, Kırkağactan 300 bin Somadan 100 bin kilo tütün almışlardır. Fiatler çok düşüktür. İki güne kadar köylü elinde kalan 2 milyon kilo tütünün mü- bayaasına başlanacaktır. Fiyatların çok düşük gideceği tahmin edil- mektedir. İnhisarın bir an evvel faaliyete geçmesi iktiza eder. Şark spor şampiyonluğu Urfa 20 ( Hususi )— Her sene Cumhuriyet (bayramı (gününde Diyarbekirde yapılan umumi mü- fettişlik mıntaka kupa müsabakası bu sene 22 teşrinievvel 1931 günü yapılacaktır. Halen şark spor şampiyonu olan Urfa takımı- Diyarbekire hareket etmiştir. Bu, seneki maç umumi bir alâka uyandırmıştır . Urfa , Diyarbekir, ve Elâziz takımlarından maada Mardin, ve Siirt takımları da maça iştirâk edeceklerdir. Urfa fare ve çekirge mücadelesi Urfa, 20 (Hususi) — Tarla faresi mücadelesi devam ediyor. Ikinci teşrin ayında çekirge sürfe mü- çadelesine de başlanılacaktır. Bu sene çekirge garsiyat sahası daha vasi olduğu cihetle icap eden tedbirler peyderpey alınmaktadır. Maarif vekilinin teftişi Dün sabah Maarif vekili Esat bey refakatinde İstanbul maarif müdürü Haydar, müfettiş Hasan Âli ve Şemseddin beyler bulun- duğu halde Yıdızda Hakimiyeti milliye şebir yatı mektebini teftiş ederek (Omektepte (o gördükleri intizamdan dolayı mektep müdiri ve heyeti talimiyesini (takdir etmişlerdir. msi Da OL KE Lr Akşam HUSUSİ TELGRAF HABERLERİ Masonluk İzmir üstatlarından biri cevap veriyor İzmir 20 ( Hususi) üstatlarından avukat Nahit Hilmi bey Mahmut Esat beye Hizmet gazetesinde bir cevap vermiştir. Hilmi bey makalesinin sonunda hülâsatan diyor ki: “ Mahmut Esat bey masonlara 500 Karaburun köpeği saldıracak- mış.. Mahmut Esat bey.. Masonluk zerre kadar sizin hücumlarınızdan bir şey kaybetmez.. Köpekleriniz- den korkmaz. Sizin 500 köpeğiniz ulur fakat kervan yürür.. Beyhude yere yorulmayınız.,, Hilmi bey bundan sonra masonluğun meziyetinden ve fai- delerinden bahsetmektedir. Bir amele vagonlar arasinda parçalandı İzmir 20 (Hususi) — Halkapınar istasyonunda tren manevra yapar- ken bir kaza oldu. Eski ve emek- tar şimendifer amelesinden Rıza vagonlar arasında sıkışarak parça- landı. Üç haydut Bir tüccarı öldürdükten sonra cesedini de yaktılar Akhisar, 20 (Hususi) — Ber- gamanın Kınık nahiyesinde feci bir cinayet olmuştur. Maruf tüc- carlardan Baki bey üç azılı hay- dut tarafından O öldürülmüştür. Haydutlar bununla da kalmayarak cesetle beraber Baki beyin evini de yakmışlardır. Haydutların üçü de yakalanmıştır. Dürrüşehvar hanım bir hintli ile evlenmiş © Izmir, 20 (Hususi) — Buraya gelen bir habere göre sabık halife Mecit efendinin kızı Dür- rüşehvar hanım Nis şebrinde Haydarabatlı bir hintli ile evlen- miştir. Dürrüşehvarla kocası yakında Hindistana gidecekmişler. Bursa muallimleri ve sporcuları Bursa, 20 ( Hususi ) — Mebus Rafet Asaf ve Emin Fikri beyler muhtelif teşekküllerle temas et- mektedir. Dün fırka merkezinde muallimler, gecede sporcular bir içtima aktettiler. izmirde Cumhuriyet bayramı hazırlıkları İzmir, 21 (Hususi) — Cumhu- riyet bayramı hazırlıkları başladı O gece Himayei etfal bir balo verecektir. Şimdiden balo için çalışılmaktadır. izmirde üzüm satışı İzmir, 20 (A.A.) — Bugün 30 kuruştan 56 kuruşa kadar 2133 çuval üzüm ve 10 kuruştan 32 kuruşa kadar 22296 çuval incir satılmıştır. Vekiller İktisat vekili geldi, maarif vekili gitti Bir müddettenberi tedavi için Avrupada bulunan iktisat vekili Mustafa Şeref bey dünkü ekspres ile şehrimize gelmiştir. Mustafa Şeref beyin sıhhati pek iyidir. İktisat vekili bir kaç gün İstan- bulda ihracat işleri (hakkında tetkikatta (bulunduktan sonra Ankaraya gidecektir. Üç gün evvel şehrimize gelmiş olan maarif vekili Esat bey dün akşamki trenle Ankaraya avdet etmiştir. Hariciye vekili Tevfik Rüştü bey Balkan konferansı münase- betile bir kaç gün şebrimizde kalaçaktır. — Mason | Almanyada Faşistler işçi evlerine taarruz ediyorlar Brunsvick 19 (A.A ) — Hitler taraftarlarının nümayişleri vahim karışıklıklar çıkmasını mucip ol muştur. Veltmonturg gazetesinin yazdığına göre içlerinde 61 kişisi hastaneye yatırılmış olmak üzere 160 yaralı sayıldığı söyleniyor. Bu gazete Hitlerci çetelerin amele mahallelerinde mukabelei- bimisiller ve akınlar tertip ederek bütün sokakları çevirmek, camları kırmak, meskenler üzerine ateş etmek ve kaldırımları sökmek suretile bütün Brunsvick şehrini dehşete ilka eylemiş olduklarını yazmaktadır. Brunsvick sosyalist şubesi şefi M. Groneri vukubulmakta olan bu hadiselerden telgrafla haberdar etmiştir. Bulgar kral ve kraliçesi Venedikte Venedik 20 (A.A.) — Bulgar Kral ve kraliçesi buraya vasıl olmuşlardır. Kral ve Kraliçe İtak- yan hükümdar ailesinin elyevm bulunduğu San Rossore şatosuna gideceklerdir. Kazaları teftiş İlgaz 20 (Hususı) — Vali Adil bey İlgazı teftiş etmiştir. Vali bey bundan sonra diğer kazaları teftiş edecektir. Almanya - Fransa Paris belediye meclisi reisile muavini Berlinde Berlin 19 (A.A.) — M. Laval ile M. Briand'ın evvelce Adlon otelinde ikamet etmiş oldukları daireleri işgal eylemekte olan Paris belediye meclisi reisi ile muavini matbuat mümessillerini kabul etmişlerdir. M. François Latou beyanatta bulunarak, ziyaretim, bazı şehir ve belediye müesseselerini yakın- dan tanımak ve bilmek hedefinde mündemiçtir. Fakat hali hazır vaziyeti itibarile seyahatim bele- diye işleri çerçivesini çok geç- mektedir. el Tütün piyasası İzmir, 20 (Hususi) — Tütün baş müdürü Sezai beyin buraya yarın gelmesi beklenilmektedir. Sezai bey mübayaat emrini hamil olduğu halde gelecektir. Tütün piyasası şimdilik durgundur. Müs- tahsil arasında tütün ekmesini tahdit kanaati pek kuvvetleniyor. Eroin kaçakçılığı Yeni bir eroin kaçakzıllğının meydana çıkarıldığı (yazılmıştı. Eminönü polis merkezi bu mesele etrafında ehemmiyetle tahkikat maktadır. Şimdiye kadar yapı- Lr le benle. İshak isminde birisinin alâkadar olduğu tespit edilmiştir. Eminönü polis merkezi tahki- katını yakında ikmal ederek evrakı adliyeye verecektir. Kavga ve cerh Karagümrükte Niyazi, Sıtkı ve Sabahattin isimlerinde üç kişi kavga etmişler, Sabahattin ve Niyazi bir olarak Sıtkıyı yarala- mışlardır. Ford fabrikaları bugün kapalı Şehrimizde Ford fabrikaları müteveffa muhteri Edisonun batı- rası hürmetine bugün işlemeye- cektir. N KE MZ e ai w b EL ZA İ fırtına dün 21 Teşrinievvel 1931 > Fırtına Batan mavna ve sandallar pek çok Çiftehavuzlar sahili kâmilen soğan doldu Evelki akşam başlayan ve sa- baha karşı son derece şiddetlenen hafiflemiş, akşama doğru hava açmıştır. Rüzgâr batı | karayelden batı lodosa çevirmiştir. Evelki geceki fırtına şehirde ve limanda ilk zannedildiğinden çok fazla tahribat yapmıştır. Bir çok evlerin kiremitleri uçmuş, camları kırılmış, duvarlar yıkılmış- tır. Tahta perdeler hemen her tarafta kâmilen yere serilmiştir. Devrilen ağaçlar pek çoktur, bu meyanda polis müdüriyeti bahçe- sindeki bir asırlık ceviz ağacı da vardır. Fırtına en ziyade denizde tesi- rini göstermiş, bir çok mavna ve kayıklar batmıştır. Boğazın yukarı taraflarında Beykoz ve Paşabahçe de müteaddit mavnalar karaya düşmüş, bir çok kayıkhanelerin kapıları açılarak kayıklar dalgalar tarafından sürüklenmiştir. Haydar paşa limanma iltica et- meğe çalışan mavnalardan otuz kadarı limanın methalinde ve içinde battıklarından dün Haydar paşaya vapur işlememişti. Haydarpaşa vapurları bugün de işlemiyor. Tren yolcuları Kadıköy tarikiyle gidip geliyorlar. Halk trene veya vapura yetişmek için iskelede otomobillere, otobüslere hücum ediyorlar. Haydarpaşa iskelesine vapur işleyemediğine göre halkın maruz kaldığı bu müşkülâti ne seyrisefain nede şimendifer idaresi nazarı dikkate almamışlardır. Halk tren ve vapuru kaçırmak mecburiyetinde kalıyor. Otomobil ve otobüsler de tutturabildikleri kadar para alıyorlar. Alâkadarla- rm ehemmiyetle nazarı dikkatini celbederiz. Fırtmadan (o sonra bir Oçok ankaz Bundan Marmarada kenli ve omavnaların anlaşılmaktadır. Fırtına esnasında çifte havuzlar önünde soğan yüklü bir yelkenli batmaktan kurtulmak için yükünü denize atmıştır. Dün sabah o civarda sahil kâmilen soğan dolu idi. Bir çok * kimseler bunları toplamakla meşgul olmuşlardır. Bugüngü hava Kandilli rasathanesinden veri- len malümat göre bugün hava açık olacak, rüzgâr poyrazdan esecektir. Bu sabah hararet 5 dereceydi. Anadoludan alınan O haberlere göre her tarafa bol yağmurlar yağınıştır. İki günden beri hava soğumuş , kış başlamıştır. Şehri- mizde de geceleri ve sabahları hava sobaya ihtiyaç hissettirecek derecede serin oluyur. izmrirde soğuklar İzmir 21 (Hususi) — Burada birdenbire soğuklar başlamıştır. Herkes pardesü giymektedir. üç kadın dördüncü bir kadını dövmüşler Beyoğlunda kilit (sokağında oturan Fatma isminde bir kadın polise müracaatla iki Nazmiye ve Suzan isimlerinde üç kadın tarafın- dan adam akıllı dövüldükten sonra Suzan hanım tarafından yaralan- dığını söylemiştir. Kavgacı kadın- lar yakalanarak takikata başlan- mıştır. Bir kahvede esrar bulundu Tophanede bir kahvede esrar içilmekte olduğu haber alınarak araştırma yapılmış, bir kabak ile esrar bulunmuştur. Kahveci Ab- durrabman ve İsmail isimlerinde iki kişi yakalanmıştır, sahillerde örülmüştür. a bazı yel- battığı