21 Ekim 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

21 Ekim 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

21 Tesrinievvel 1931 “KSAMDAN AKŞAMA AKŞAMDAN AK Bu ne biçim iş? Yakamıza yapışıyorlar : “Ver on kuruş!,, Rıbtımda, pek sakil, pek mana- sız, pek münasebetsiz bir mu- amele vardır: “ Rıbtım ücreti, denilen paranın yolculardan alınış şekli, ki, doğrusu, şehrimizin ka- pısında, yar ve ağyara karşı ayıp «açıyor. Bir buçuk sene evvel, Suriye seyahatine çıkarken de bu mese- leden şikâyet etmiştim. Maalesef, şikâyetimin faydası 'dokunmamış. Bahsi tekrarlıyacağım: Dün, iki yolcum gidiyordu., Geçirmek üzere Galata salonuna Zradım. Benimle birlikte, başka teşyiciler de gelmişlerdi. Yolcular eşyalarını gümrükte pullattılar. Epi ötede bulunan vapura gir- mek üzere, rıhtıma çıktık. Yirmi otuz adım attık atmadık ki, kolcu kılıklı biri önümüzde peyda- lanıverdi. Elinde, sarılı, pembeli bilet koçanları : — Bilet kestirin, bilet kestirin! - diyerek yakamıza yapıştı. — Ne bileti canım? — Rıhtım bileti... Birinci mevki yolcusu musunuz, ikinci mevki yolcusu mu?... Onar kuruş... Adam bizimle konuştuğu sırada, birçok yolcular, sıyrılıp sıyrılıp geçiyorlardı. Netekim, bizim iki yolcu da hamalları arkasından yürüdü geçti. Bu meyanda, ben de: — Gazeteciyim, bırak yahu! - diyerek, yakamı kurtardım. Diğer teşyiciler, yolcu geçir- mekte acemi oldukları için, bu rıbtım (biletini, ( istasyonlardaki peron bileti nevinden, alınması mecburi bir bilet sanmışlar; onar kuruşu sunmuşlar. Halbuki, bu paranın yolcuları geçirmeğe gelen- lerden alınması lâzım gelmezmiş. Bu ne biçim (daha doğrusu, bu ne biçimsiz) para tahsilidir böyle? Şayet her yolcudan “Rıhtım ücreti,, mamile on kuruş mudur on beş kuruş mudur nedir alınacaksa, niçin Obu ücret, bilet oesmanı Üzerine ilâve edilmez de, yağmur altında, insanlar, en telâşlı anla- rında kıstırılır. Para alınmaması lâzımgelenden para alınır; parayı vermesi icap edenden para alın- maz.. Dahası da var: Şimdiye kadar belki on beş yirmi defa motörle Galata rıhtımına yanaşmışımdır. Hiç bir seferinde gelip beş para istiyen olmadı. Sade bir seferinde zorla yakama yapıştılar. Çatır- çutur 102 kuruşumuzu aldılar: Motörü bir dakika bile rıhtıma rampa etmenin ücreti buymuş!! Peki, geçen seferler niçin para istenmedi? Muammal.. Hülâsa, “Rıhtım ücreti,, denen şey hükmü Karakuşi nevinden! En umulmadık bir sırada, en tahsil edilmemesi lâzım gelen in- sanlardan pek garip tarzlarda tayyediliyor. Köprü ücretinden hemşehrileri- mizi kurtaranlar, bundan da kur- tarmalıdırlar. “Rıhtım ücreti, nin şekli cibayeti, köprü ücretininkin- den de daha kurunuvüstaidir. (Vâ - Nü) — Kolay gelsin Amca Bey.. Evli olacaklar Şoförler için yeni bazı şartlar konacak Otomobil ve otobüs kazalarının bir türlü önüne geçilemiyor. Bele- diye ve zabıtanın ittihaz ettiği tedbirlere rağmen her gün bir kaç kaza vukua gelmektedir. Bu vaziyet karşısında bugünkü seyrüsefer talimatnamesi ihtiyaca kâfi görülmemektedir. Bunu için yeni bir kanun lâyihası hazırlan- ması düşünülüyor. Yeni lâyihada şoförlük için muayyen. bir yaştan küçük olanlar kabul edilmiyeceği gibi evli olmak ta şart ittihaz edilecektir. Pek genç ve bekârlar şoförlük yapmazsa otomobillerin daha ihti- yatlı sevkedileceği ve kazaların azalacağı ümit olunuyor. Yeni kanun lâyihasının meclisin bu devresinde müzakere olunması ümit edilmektedir. Soğuklar Anadoluda havalar soğudu, kış başladı Anadolunun her tarafında s0- guklar başlamıştır. Hava rapor- larına göre son iki hafta içinde en soğuk yerler orta Anadoluda- dır. Buralarda hararet geceleri sıfırdan aşağı 6 dereceye düşüyor. Şarki Anadoluda hararet sıfır- dan aşağı dörde kadar inmiştir. Sahil mıntakalarında hararet sıfır- dan yukarı 7-10 derecedir. Adana ve civarında hararet 30 dereceyi muhafaza ediyor. Trak- yada hararet sıfırdan aşağı 1 dereceye düşmüştür. İ Amca Bey'i in ŞEHİR HABERLERİ Zirai vaziyet Ekser yerlerde hasat işleri devam ediyor İktisat vekâleti meteoroloji mü- essesi teşrinisanin onbeşine kadar olan zirai vaziyet hakkında bir rapor hazırlamıştır. Bu rapor şu suretle hulasa edilebilir: Şarki ve orta Anadoluda har- man işleri daha (bitmemiştir. Pirinç: Hasadı bitmiştir. manlarına devam ediliyor. Susam: Hasat ve harmana devam ediliyor. Tütün: Her tarafta tütünlerin kırma işi bitmiştir. Mandalina: Rizede mandalinalar kemale ermiştir. Keten: Kocaeli mıntakasinda keten zeriyatına (o başlanmıştır. Tarla farelerile 'mücadele devam ediyor. Şüpheli oteller İki sokak halkı hükümete müracaat etti Tepebaşında Kallâvi ve Yeni- çeri ağası sokaklarında pansıyon ve evleri balunanlar bir mazbata yaparak Beyoğlu kaymakamlığına müracaatla bu sokaklarda bulu- nan bazı oteller hakkında kat'i bir karar verilmesini istemişlerdir. Beyoğlu kaymakamlığı bu otel- ler hakkında iyice tahkikat yapıl- mak üzere evrakı polise havale etmiştir. Polis merkezi tanzim edeceği evraki okaymakamlığa verecek, bundan sonra o civardaki oteller hakkında kati karar verile- cektir. Har- Yarınki nüshada başlıyor ! Bu müsabakamız 12 gün sıra ile neşredilerek resimsiz fıkralarla gene 12 gün sıra ile dercedilecek fıkrasız resimleri toplamaktan ibarettir. 12 Fıkra — 12 Karikatür tamam olduktan sonra bu fıkraların hangi olduğu tahmin edilecek ve ilân edilerek müddet zarfında isim ve adres yazılarak ( Akşam gazetesinde Amca Bey) adresine gönderilecektir. 12 karikatürün fıkralarını doğru olarak bulan karilerimize şu hediyeleri takdim edeceğiz : Zarif bir kafes içinde bir kuş; Tokatlıyan mamulâtından ve Amca Beyin karikatürile süslü bir büyük pasta; Şık bir saksı içinde bir palmiye; Kapıya teslim edilmek şartile teslim edilmek üzere Yüz dirhem siyah havyar; Kapıya bir damacana halis Kılıfı ile beraber bir ut; Muhtelif sinema biletleri; Cemal / Nadir'in eserlerinden, m bir karikatür. | bir çeki sobalık odun; | —r .. Böyle cızır da cızır, cızır da | cızır... karikatürlere ait Taşdelen suyu; —— il a e ea aş va göre... .. Kemali dikkat ve hararetle | neler yazıyorsun?.. | lırsa | olacakl.. Terkos Bir sene sonra tesisat belediyeye intikal edecek Vali Muhiddin beyin son An- kara seyatinde Terkos meselesi ile meşgul olduğu yazılmıştı. Ter- kos meselesi kat'i olarak halledil- miştir. Nafıa vekâleti noter vasıtasile Terkos şirketine gönderdiği teb- liğte tesisatın satın alınmasına karar verildiğini resmen bildir- miştir. Mubayaa için tebliğ tarihin- den itibaren bir sene geçmesi lâzım gelmektedir. Şirket mahafili mübayaa mua- melesi bittikten sonra bu tesisatı işletmek için gene şirketin en müsait şartlar dermeyan edeceğini ileri sürüyor. Bu seneki belediye bütçesine Terkos tesisatının satın alınması için tahsisat konacaktır. Bir gün lâzım Balıkhanede muamele çabuk yürümüyor Balıkhanede tasarruf dolayısıle bazı memurlar açığa çıkarılmıştı. Son bir kaç haftadanberi bol palemut çıkması Balıkhanede işleri artırmıştır. Mevcut memurlar kâfi gelmediği için balık kayıkları eskisi gibi süratle boşanmıyor. Sabahliyin gelen balık yüklü bir kayık ancak akşama doğru işini bitiriyor. Bu yüzden balıklar bayatlıyor. Evelki gün geç boşanan bir san- daldaki balıklar denize dökül- müştür. Balıkçılar cemiyeti, muamelenin süratle yapılması için, Balıkhane- ye muvakkat memurlar alınmasını teklif etmiştir. Cemiyet bu me- murların ücretini taahhüt etmiş- tir. Balıkhane bu talebi kabul etmemiştir. Bir Amerikan şirketi şekerleme fabrikası açacak Amerikada bir şekerleme fab- rikası İstanbulda bir fabrika aç- mak istiyor. Amerikan fabrikası bu hususta ticaret odasından malümat talep etmiştir. Amerikan şekerleme ( fabrikası (o buradaki amele üçretlerini, toz şeker fiatini sormaktadır. Otomatik telefon İstanbul merkezleri Cumhuriyet bayramına tesadüf eden 29 Teş- rinievel Perşembe günü otomatik muhaberata başlıyacaktır. Cum- huriyet bayramı gününden itibaren İstanbul ( cihetinde (istediğimiz numarayı, muhabere memuresine ihtiyaç kalmadan bulacağız. .. Yüzündeki işmizazlara bakı- | şikâyet | vefal.. gene belediyeden Yeni harflerle de mi? Yeni harfleri kamış kalemle yazan tarzı atik bir dostum var- dır. Evkafa berbut bir dairede müdürdür. Odası küçük bir med- resenin rutubetli bir hücresi... Eski edebiyatla meşgul olur.. Aruzla manzumeler yazar. Hatta - hattı desti de güzel olduğu için- el yazısile bir de divanı vardır. Geçenlerde kendisini ziyarete gittim. Masasının üstünde bir kâğıt nazarı dikkatimi celbetti. Kâğıtta bir kaç satır yazı vardı. Yazının altında da şu şekilde: M.M.M.M.M.M.M.M. Saffı harp nizamı ile bir sürü m... Gözlerimin önünde eski mim- lerden müteşekkil ordular geçti. Bir az sonra baktım yan yatmış, yani şöyle bir “e.,, önünde bir nokta.. “e.,, şeklinde.. Yani eski besmele. Duvara baktım.. Büyük bir lâvha şeklinde bir dubl ve ,W.,,. Yani çifte vava mukabil. Dostum benim hayretimi gö- rünce yavaşca bunları sildi. Ve dişarı çıkarken “ W ,, levhasını da yerinden çıkardı. Hikmet Feridun ihracat tacirlerinin odaya müracaati İngiliz lirasının düşmesi üzerine ihracat ( tacirlerile | Avrupadaki alıcılar arasında çıkan ibtilâflar devam ediyor. Bu mesele etra- #fında her gün ihracat tacirlerin- den odaya muracaatlar vaki olmaktadır. Ticaret odası bu me- sele etrafında bir karar vereme- diği için müracaatlara cevap ve- remiyor. Pariste ayın yirmi üçünde toplanacak olan beynelmilel tica- ret odasının kararına intizar et- mektedir. Selim Sırrı beyin konferansı Yarın akşam saat sekiz buçukta Selim Sırrı bey radyoda mutat konferanslarının 40 ıncısını vere- cektir. - Mevzu: (Andre Maurois) nın Amerika tahassüsleridir. Balık bollugu devam ediyor Çanakkalede balık O bolluğu devam ediyor. Yunanistana balık taşımağa mahsus vapurlarla Ça- nakkaleden balık alıyorlar. iktisat vekâleti şirketler müdürü Iktisat vekâleti şirketler müdürü Hamit Tahsin B. ziraat bankası muamelât müdürlüğüne tayin edil- miştir. aş Polis sabıkalı bir yankesiciyi yakaladı Beyoğlu polis merkezi Adnan isminde bir sabıkalıyı tevkif et- miştir. Adnan müteaddit yanke- sicilik ve dolandırıcılık cürümle- rinden maznundur. mibri varakı A.B. — Evet,