25 Ekim 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

25 Ekim 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 25 Teşrinievvel 1931 , M. Litvinofun * beyanatı (Baş tarafı birinci sahifede ) munu öğretiyor. Çünki, iki mem- leket arasında hiç bir menfaat ayrılığı kalmamıştır ve bizi ayıran her ihtilâf ancak emperyalist devletlerin işine yarar. İsmet Paşanın, Balhan konfe- ransında söylediği gibi, birbirinin zararında menfaat aramak devrinin artık geçtiğini idrâk etmek lâzım- dır. Türkiye ve Rusya, bunu en iyi anlayan devletlerin başında bulunuyorlar, bir daha ayrılamazlar. Devlet oadamları O arasındaki temas ve münasebetlerin çoğal- ması, birbirimizi zaman zaman yakından görüp konuşmaya vesile olduğu için, Türkiye Rusyâ rica- linin dost memleketleri ziyaretleri samimi rabıtaların daha fazla takviyesine (yardım eder. M. Litvinofun Tevfik Rüştü beye Ankarada iadei ziyaret etmesi çok büyük bir ehemmiyeti haizdir. Necmeddin Sadık , Cumhuriyet * bayramı İstanbulda nasıl tesit edilecek Cumhuriyet bayramında İstan- bul'da yapılacak merasim hak- kında da program tanzim edil miştir. 1 — Cumhuriyet bayramına tesadüf eden 29 teşrinievvel 931 perşembe günü saat dokuzbuçuk- tan on kırkbeşe kadar atideki tertip sırasile kabul merasimi yapılacaktır. A - İstanbulda bulunan mebus beyefendiler, B- Kolordu kuman- danı paşa ve bilümum erkân ve ümerayı askeriye, C - Darülfünun Emini, C - Vekâletlere mensup müfettiş beyefendiler, D - Cum- huriyet müddeiumumisi ve hakim- ler, OE - Darülfünun (heyeti, F - Defterdar ve ona teb'an ma- liye rüessası, gümrük, tapu, ve varidat müdürleri, G - Vali mu- avini ve ona teb'an Mektupçu, nüfus, Polis, Hukuk işieri, Posta ve telgraf ve iskân müdürleri ve şehir dahilindeki Okazalar kaymakamları, OF - Maarif mü- dürü ve muavinile ilk tedrisat müfettişleri âli, lise ve orta mektepler müdür ve muallim- leri ve bilimum mektep mu- alimleri, J - Nafıa baş mühendisi ve maiyeti, ziraat, orman, baytar, ticaret, sanayi, deniz ticareti müdürleri ve maden mühendisi, K - Sıhhat müdürü ve merkez- deki hükümet hekimleri ve sahil sıhhat ve sıhhat vekâleti teşkilâ- tına dahil diğer bilümum sıhhi teşekküllerin (o reisleri ve sıhhi müesseseler müdürleri, E - Müfti efendi ve Evkaf müdürü, M- Bele- diye erkânı ( belediyeye merbut sıhhat müdürlüğü ve sıhhi müessese- seler müdüranı da bu meyandadır umumi meclis azası, O - Siyasi fırkalar rüesası idare hey'etleri ve Baro hey'eti, P - Umumi men- faatlara hadim cemiyetler hey'et- leri, R- Mali müesseler müdürleri Ticaret odasi ve borsalar erkânı, S- İmtiyazlı şirketler müdür ve reisleri, Ş- Esnaf teşekülleri ve diğer mesleki cemiyetler hey'et- leri. 2 — İstanbuldaki ecnebi dev- letler konsolosları, öğleden sonra saat on beşten on altıya kadar kabul olunacaklardır. 3 — Saat on birden sonra her sene olduğu gibi darülfünun önün- de yapılacak askeri merasim te- ferruatı kolordu kumandanı paşa Hz. tarafından tayin ve tebliğ olunur. 4 — Geçen sene hususi komis- yon tarafından tayin olunan pro- gram dahilinde yapılacak hususi şenlikler ve şehr ayinler alâkadar- ları tarafından tanzim olunacaktır. Istanbul zabıtası bu programların Londra, 23 (A.A.) — Müstem- lekât nazırı M. Thomas, Kıbrıs kargaşalıkları hakkında şu beya- natta bulunmuştur: “Şayanı teessüf vahim bir takım kargaşalıklar olmuşsa da, hükü- met erkânı, vaziyete h&xim bu- lunmaktadır. Endişe edilecek-bir şey yoktur. Londra 23 (A.A)— Müstemle- kât nezaretinin bir tebliğinde, Kıbrıs valisinden gelen bir telg- rafın Phares'da kargaşalıklar ve Limassol'da arbedeler çıkmış ve burada mahalli (idare müdürünün ikametgâhının yakılmış olduğunu bildirdiği beyan edilmektedir. Telefat yoktur. Bu sabah; Acasta ve oShropshir harp gemileri burada görününce vaziyette sükün hasıl olmuştur. London kruvazö- rünün de gelmesi bekleniyor. Va- ziyetin kararsız olmakla beraber, umumiyetle salâb bulmuş olduğu bildiriliyor. Çarşamba günkü ar- bededeki telefattan başka telefat vukuuna dair haber yoktur. Ogün yaralılardan birisi ölmüştür. Va- linin telgrafı, ibtilâlin amili, Yuna- nistana iltihak arzusunda bulunan bazı siyasi rüesanın tahrikâtı oldu- ğunu bildirmektedir. Bunlar bir kaç zamandanberi hükümete karşı Obstrüksion yap- makta ve şimdi de halkı hükü- metle her türlü teşriki mesaiden vaz geçirmek için nevmidane mesai sarfetmektedirler. Caniyane emelleri tatbik mevkiine koymak için bazı kimseler baştan çıkarıl- mıştır. Tahrikât amilleri va8iyete hakim olmak fırsatını tamamile elden kaçırmışlardır. HUSUSİ TELGRAF HABERLERİ Kıbrıstaki kargaşalık nasıl bastırıldı? İngilizler reisi ruhani de dahil 25 kişiyi tevkif ettiler Kıbrısta tevkifat Lorando 25 (Hususi) — Hükü- met 52 kişiyi tevkif etmiştir. Bunların meyanında ortodoks ru- hani reisi de vardır. Dün şehirde bazı müsademeler olmuş, zabıta silâh istimaline mec- bur kalmıştır. Posta, telgraf ve matbuata sansör vazedilmiştir; Kıbrısa kaçak silâh getirilmiş Kahire, 23 (A. A.) — Resmen bildirildiğine (göre bir takım yelkenliler kaçak olarak Yunan adalarından Kıbrıs'a mitralyözler ve silâhlar getirmişlerdir. Mama- fih, asilerin iyi müsellâh olmadıkları ve ellerinde kâfi miktarda para ve mühimmat bulunmadığı zannedil- mektedir. Fazla olarak teşkilât- ları da yoktur. Buda isyanın büyük bir nisbet alamıyacağını göstermektedir. Âsilerin İngiltere hükümetinden bilhassa vergilere dair bazı imtiyazlar koparmağa çalışmağa devam edecekleri söy- lenmektedir. 350,000 kişiden ibaret bulunan ve 70,000'i müslüman olan Kıb- rıs ahalisinden ancak 15,000 kişi harekete iştirak etmiştir. Bunların çoğu 1913 te Yunan ordusunda Balkan harbine iştirak etmiş olan Kıbrıs'lılardır'. Phos gazetesine nazaran İsken- deriye'de oturmakta olan Kıbrıs” lılar pazar günü miting aktederek vaziyeti tetkik edecekler ve Kıb- rıslıların istiklâl hareketine ne suretle muavenet edebileceklerini kararlaştıracaklardır. Kaçak eroinler Bir kahvehanenin ocağında eroin bulundu Son zamanlarda muhtelif kahve- hane vesair yerlerde kaçak Eroin satılmakta olduğu nazarı dikkati celbettiğinden zabıta ehemmiyetli tedabir almıştır. Taksimde bir (kahvehanede kaçak eroin satılmakta olduğu haber alınarak yapılan araştırmada ocağın altında eroin dolu bir pa- ketle üzerinde bir de tabanca bulunmuştur. Tahkikata devam edilmektedir. Tevfik Rüştü B. Ankaraya gitti Hariciye vekili Tevfik Rüştü bey, dün akşam Ankaraya hare- ket etmiştir. İstanbulda bulunan ecnebi sefirlerden bazıları da ayni trenle Ankaraya gitmişlerdir. Yangın yerinde Biri kadın iki karmanyolacı yakalandı Galatada seyyar (o kunduracı Arif usta dün gece Lâleli yangın yerinden geçerken Siiritli Şerif, Haydar ve Siiritli İkbal isminde bir de kadın önüne çıkarak Arif usta- nın üzerine hücum etlmişler ve adamcağızı soymak istemişlerdir. Bu sırada, bu sabıkalıları takip etmekte olan komiser Arif ve muavin Halit beyler yetişerek mütecavizleri cürmü meşbut halin- de yakalamışlardır. intizamı temin emir almıştır. 5 — Bu programın gazetelerle neşri alâkadarları davet mahiye- tinde olup ayrıca davetiye tebliğ olunmaz. tatbikinde n Tehlikeli cerh Karısını uyurken keserle vurdu Dün gece Bostancıda feci bir cerh vakası olmuştur. Bostancıda Serencebey caddesinde oturan amele Emin dün gece evinde yatakta uyumakta olan karısı Şayan hanımı keser ile başından tehlikeli surette yaralamıştır. Ka- dıncağız ifadeye gayri muktedir bir halde hastahaneye götürül- müştür. Yağmurdan kaçarken doluya tutuldu Komisyoncu Muhsin efendi is- minde birsi dün akşam Taksim- den geçerken bir otomobilin önünden kaçmak istemiş bu sıra- da bir tramvaya çarparak yüzün- den yaralanmıştır. Cerh vakaları 1 — Galatada İsmail ve Ali isimlerinde iki kişi kavga etmişler Ali, İsmaili bıçakla yaralamıştır. 2 — Halıcıoğlundk bakkal Av- ramla Şevki isminda birisi kavga etmişler, Şevki, Avramı başından yaralamıştır. 3 — Hasköyde Agabe isminde bir kız ile Ali Mehmet isminde birisi kavga etmişler, Agabe, Ali Mehmedi başından yaralamıştır. Bir çocuk kuyuya düştü Üsküdarda Sultan tepede kasap Kâmil efendinin oğlu 10 yaşla- rında Şakir isminde bir (çocuk dün kazaen bir kuyuya düşerek muhtelif yerlerinden ağır surette yaralanmıştır. Çocuk hastahaneye götürülmüştür. İtilâfa doğru Japonya Mançuriyi tahliye edeceğini vadetti Tokio 23 (A.A) — Rengo ajansı bildiriyor: Hariciye nazırı M. Yos- hizawa'ya talimat vermiştir. Mu- maileyh, Japonyanin meclisin içti- maı tarihi olan 16 teşrinisaniye kadar meşgul eraziyi tahliye için müzakeratı tacil maksadile elin- denden geleni yapacağını fakat Çinin muahedelerden mütevellit mükellefiyetleri tanıması ve Ja- ponlar aleyhindeki tahrikâta niha- yet vermesi lâzım geldiğini beyan edecektir. Rengo ajansı Moukden'den al- dığı şu telgrafı da neşrediyor : Japon heyeti Çin askerlerinin ehaliden fidyei necat aldıklarını, ötekini berikini öldürdüklerini ve yangın çıkardıkları (şayialarını mazarı itibare alarak Mançurideki vakayi hakkında bütün dünyaya bir rapor göndermeğe karar ver- miştir. Heyet bu mıntakalarda daimi bir kuvvet bulundurmak lehinde harekete geçmeği de kararlaştır- mıştır. Çin memurları oralarda asayiş ve intizamı muhafazadan acizdirler. Heyet, Çin şakilerinin tecavüzlerini müteaddit defalar püskürtmüş olan Japon ordusuna minnettar olduğunu israrla beyan eylemektedir. M. Grandi Münihten Berline hareket etti Münih 25 ( Hususi ) — Italyan hariciye nazırı M. Grandi bu akşam saat sekizde Münibe vasıl olmuştur. M. Grandi bu sabah Berline hareket edecektir. Vaşington mülakatı Londra 23 (A.A.) — M. Laval'ın seyahatını tefsir eden Financial - News gazetesi Hoover - Laval mü- lâkatının beynelmilel bir konfe- ransa müntehi olmıyacağı ümidini izhar etmektedir. Ayni gazete bir Alman - Fransız itilâfına müte- allik olmak üzere Fransa ile Ame- rika arasında nim resmi mahiyette olan bir muahedenin aktedilece- ceğini haber veriyor. Daily - Telegraph gazetesi M. Hoover ile Laval'in altın siyase- tinin hututu esasiyesini tesbit ile iktifa edeceklerini ve teferruatın tanzimini bankalara bırakacakla- rını ümit etmektedir. Times gazetesi ise bu mülâka- tın neticesi olarak gümrük tarife- lerinin indirilebilmesi ihtimalini varit görmemektedir. Ankarada Cumhu- riyet bayramı (Baş tarafı birinci sahifede) Gece ağlebi ihtimal halk evinde - eski türk ocağı binası- halk fırkası tarafından mutantan bir balo verilecektir. (e Reisicumhur hazretlerile Büyük Millet meclisi reisi, Başvekil hazretlerile vekiller, Büyük erkânı harbiye reisi 've sefaret heyetleri bu baloda hazır bulunacaklardır. O gün gündüz ve gece halk her tarafta eğlenecek, melletin kurtuluş (o kararını omühürleyen cumhuriyeti kutlulıyacaktır. Cumhuriyet bayramı günü için Ankaranın bütün gezinti, seyir ve eğlence yerlerinde en parlak şekilde halkı eğlendirecek her türlü tertibat alınmaktadır. , Balkan konferansı (Baş tarafı birinci sahifede) olmak üzere Balkan'lara mensup Hariciye Nazırlarının bir an evvel içtima etmeleri, ve bu hüsusta Türk (o heyeti o mürahhasasının esasen mesbuk olak hidematının bu hususta da ibzal' “edilmesi bususunun o kendilerinden rica edilmesi mukarrerdir. Yat klüpteki çay ziyafeti Ticaret odası tarafından Balkan murahhasları şerefine Büyükadada bir çay ziyafeti verilmiştir. Mu- rahhaslar öğleden sonra Tophane rıbtımından Altınkum © vapurile Adaya gitmişlerdir. £ İskelede arabalara binmişler, bir tur yap- mışlardır. Saat beşte yat kulüpte şereflerine verilen çay ziyafetinde hazır o bulunmuşlardır. Ziyafeti muteakip oda reisi (Nemli zade Mithat B. bir nutuk irade- derek oda namına murahhasları selâmlamıştır. Yunan baş murah- hası- M. Papanastasiyu samimi bir nutukla cevap vermiştir. Selânik belediye reisi gidiyor Yunan Reisicumhuru M. Zaimis bugünlerde Selâniği ziyaret ede- cektir. Bu münasebetle Balkan konferansına iştirak eden Selânik belediye reisi M. Vamvakas bu akşam Selâniğe gidecektir. M. Vanvakas, İstanbuldan ay- rılmak mecburiyetinde olduğunu başvekilimiz Ismet paşa Hz. ne telgrafla bildirmiştir. M. Vanvakas dün matbaamızı ziyaret etmiş, kendi hakkında gazetemizde yazılan bir yazıdan ve gazetemizin gösterdiği dostane tezahürattan dolayı beyanı teşek- kür etmiştir. Balkan murahhasları Ankaraya gidiyorlar Balkan murahhaslarile Yunan ve Bulgar gazetecileri bu akşam saat 16 da Ankaraya gidecekler- dir. Konferansın son celsesi yarın Ankarada Büyük Millet meclisin- de toplanacaktır. Hasan beyin beyanatı İstanbul, 24 (A.A. ) — Ekalli- yetler meselesi münasebetile bazı heyeti (o murahhasalar arasında zuhur eden ibtilâflardan bahsoluna. rak gazetelerde görülen neşriyat üzerine vaziyeti anlamak için ken- disine müracaat eden Anadolu ajansı muhabirine konferans reisi Hasan beyfendi şu . beyanat'ta bulunmuşlardır: “Konseyin bir içtimanda Arna- vutluk ( deleğelerile Yoğuslavya murahhasları arasında ekalliyetler meseleleri etrafında cereyan eden hararetli münakaşalara haiz olma- dığı şiddette bir mahiyet atfe- dildiğini gördüm. Her kesin bildiği gibi ekalliyetler meselesi her tarafı temin edecek bir neticei halle bağlaması kolay kabil olmıyan bir mevzudur. Kon- feransın bu meseleyi en iyi bir çarei halle isal için her vasıtadan her fırsattan O istifade etmeğe çalışacağı da şüphesizdir. Bu hararetli münakaşalar neti- cesinde şimdilik varılan sureti haller ile bütün delegeleri mem- nun etmeğe kâfi gelmiştir. Müzakeratımıza âtiyen de de- vam edeceğiz. Ve hiç şüphe yok ki muvaffak ta olacağız. Ben bilhassa bir noktayı işaret etmek isterim. Gazetelerin neşri- yatına bakılırsa ortada yalnız bir ekalliyetler : meselesi varmış gibi bir şekil hasıl oluyor. Her keste böyle Obir intiba (bırakmak yanlıştır. Siyasi iktisadi fikri içtimai bir çok mesailin de halli için geceli gündüzlü sarfı mesai ediyoruz. Bütün murahhas- lar arasında ve bütün bu mesailer etrafında en samimi bir hüsnü ni- yet hüküm sürmektedir. Ekalli- yetler meselesi halline uğraştığımız yüzlerce mesailden biridir. Şüp- hesiz onların mühimlerindendir. Fakat hepsini ikinci üçüncü safhalara atacak bir mahiyeti haiz addolunamaz. i a