28 Ekim 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

28 Ekim 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

28 Teşrinievvel 1931 —— Sahife 3 AKSAMDAN AKŞAMA —ğ———— Kabrinizde müsterih uyuyun, paşalar.. İngiltere'nin kaç tane müstem- lekesi varsa, son sereler, hepsin- de de ya bir ösyan çıktı, ya (Imparatorluğun aleyhine) başka bir hareket oldu. Gazetelerde okuyorsunuzdur : Kıbrıs ta ayaklânmış; İngiltereden ayrılmağı istiyorlarmış. Bu meseleye dair “Milliyet, refikimizde Ahmet (Şükrü beyin yazdığı dünkü başmakalenin bir parçasını aşağıya naklediyorum: Bu badirede Yunan koğtşumuz sözünü söylemiştir : İngiltere ile Yunanistan arasında bir Kıbrıs meselesi yoktur. Biz de ayni şeyi söyliyebiliriz : Türkiye ile İngiltere arasında bir Kıbrıs meselesi mevcut değildir ve olamaz. Ancak Kıbrısın siyasi veya idari vaziyeti ister değişsin, ister değişmesin, oradaki yet- miş bin arkdaşımızın mukadderatiyle yakınkan alâkadar olduğumuzu söyler sek mazur görülmeliyiz. Bunlarla ara mızda hars birliği vardır. Ve cumhuriyet “Türkiyesine karşı en sıkı bağlarla mer- butturlar. Büyük bir kısmı ana vatana hicret etmek için firsat beklediklerin- den Kıbrıs Türklerine, Türk vatandaş namzedi nazarile de bakılabilir. Bunun içindir ki, Kıbrıstaki kanlı hadiselerin akislerini biz de burada kalplerimizde duyduk. Hey gidi İngiltere hey! O düş- mez 'kalmaz liranın sukutundan sonra bu günleri de mi? Ân pâşâlar, Fuat pâşâlar, Kâmil pâşâlar, Sait pâşâlar, başlarını mezârlarından (o kaldırsınlar da baksınlar. Eskiden ancak Ingiliz gazeteleri, Osmanlı İmparatorluğunun dağı- lan parçalanan, ayrılan kısımları hahkkında bu nevi yazılar yazar- lardı: “Filânca osmanlı vilâyetle- rindeki hiristiyanların hâli acına- cak haldir. Vakıa, biz devleti Osmaniyenin dahili işlerine karışmak istemeyiz amma, dindaşlarımızın da ezil- mesine göz yumamıyız!.. Lâakal şu şu şu islâhat yapılmalıdır., derlerdi. Bittabi, oo -ıslahatın ya- pılmasına tarihin revişi müsait olmadığı için.. (Netice malüm!) Kabrinizde müsterih uyuyun, paşalar kabrinizde müsterih uyu- yun! Bu günleri de gördük! (Vâ - Nü) AKŞAM ABONE ücretleri — Türkiye Benetik 1400 kuruş GAyLıx 760 > SAyLıx 400 > mp” Abone ücretleri doğrudan doğruya AKŞAM idaresi namına gönderilmelidir. Adres t i için yirmi beş ku- ruşluk dermek lâzımdır. Ecnebi 7100 kuruş M0 > s0 > Ce yela uhızır :176 S. İmsük Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı E. 1133 118 646 939 12 1,33 Va, 446 626 11,58 1431 17,12 1845 | Vali geliyor Mühim işler hakkında vekâlet ile temas edildi Üç gün evvel Ankaraya giden vali ve belediye reisi Muhiddin beyin bu gün şehrimize dönmesi bekleniyor. Muhiddin bey, bu sefer ki seyahatinde vilâyeti doğrudan doğruya alâkadar eden işlerle beraber belediyeye taalluk eden bir kaç iş ile de meşğul olmuş- tur. Bu işler arasında kambiyo müsaadesi verilen Gazi köprüsü inşasi , şehir plânının tanzimi için ecnebi mütehassıs celbi, Terkos meseleleri vardır. Gazi köprüsünün plânı ve mü- nakasa şartları Oesasen evvelce tayin edildiği için bu esaslar hakkında ( vekâletin omüteleası alınmıştır. Belediye bu sene içinde şehir plânını tanzim ettirmek icin be- hemhal ecnebi mütehassıs getirte- ceğinden bu mesele etrafında da vekâletle temas edilmiştir. Muhiddin bey döndükten sonra şehir pılânının tanzimi için faali- yete geçilecektir. Terkos meselesine gelince: Na- fia vekâleti, Terkos tesisatını sa- tın almak hakkını kullanacağını Terkos şirketine noterlik vasıtasile resmen teliğ ettikten sonra terkos şirketi müdürü M. Kastelnonun yeni bazı tekliflerde bulunduğu yazılmıştı. Bu tekliflerin bir sureti de Muhiddin beye verilmiştir. Erken kapanacak! Vaka çıkan birahaneler hakkında bir karar İstanbulda mevcut birahaneler geceleri, zabıta tarafından tayin olunan muhtelif saatlerde kapan- makta idi. Son zamanlarda bu birahane- lerden bazılarında geç vakte ka- dar içki içilerek bir çok zabıta vakalarına (sebebiyet (verildiği görülmüştür. Zabıta bu gibi yerler hakkında yeniden tabkikat yaparak bun- lardan bir kısmına gece açık kal- mak için verilen müsaade saatle- rinin tenzili kararlaştırılmıştı. Bu karar Sirkecide 2, Galatada 4, Beyoğlundal, ve Beşiktaşta bir birahane hakkında verilmiştir. Bu 8 birahanenin gece saat 12ye kadar açık kalmalarına müsaade edilmişken son zaman- larda buralarda muhtelif zabıta | bâdemâ | İgeceleri saat 10 da kapatılmaları | kendilerine bildirilmiştir. vakaları (olduğundan Bu şekildei vukuata sebebiyet veren diğer birahanelerin de açık kalma saatleri tenzil edilecektir. ŞEHİR HABERLERİ Kadın kıyafetinde Camilerden eski kuranlar aşıran bir hırsız Zabıta memurları kadın kıya- fetinde gezen bir erkek yakala- mışlardır. Panayot isminde olan bu adam camilerden kıymettar kuranı kerimler çalmakla maz- nundur. Alınan malümata nazaran Pa- nayot, bir kadın gibi çarşaf giye- rek dolaşmakta ve camilerden cemaat dağıldıktan sonra camii gezmek isteyen bir kadın gibi hademeden aldığı terliği ayağına giyip içeriye girmekte ve eline geçirdiği kıymettar kurânı kerim- leri çarşafının altına saklıyarak serbestçe savuşmaktadır. Zabıta Panayot hakkında tah- kikata devam etmektedir. Bunun şirediye kadar yaptığı cürümler tahkik edilmektedir. Çırağan sarayı Tamir için kaç para sarfı lâzımdır beyelmilel serği hakkındaki tet- kikatına devam ediyor. Heyet Çırağan sarayına tamir için kaç para sarfı lâzım gelece- ğini öğrenmeğe karar vermiştir. Bunun için Belediye fen heyetinin Çırağan sarayında bir keşif yap- masına lüzüm görülmüştür. 3 hırsız yakalandı Alemdar polis merkezi Ali, Süleyman ve Şükrü isimlerinde 3 kişiyi tevkif etmiştir. Bunlar, bu çivarda muhtelif hırsızlıklar yapmakla (o maznundurlar. Polis merkezi (omaznunlar (Obakkında evrak (o tanzim ederek üçünüde adliyeye £ vermiştir. £ Tahkikata müstantiklik vaziyet etmiştir. Amca Bey'in Karikatür müsabakası miz Aşağıda, çerçeve içindeki fıkrayı lütfen kesip saklayınız.) — Amma dikkatli kıyorsun ha !.. ba- — Elbettel.. Asarı atika mutahassısıyım 1.. 12 gün sıra ile ve bu şekilde karikatürsüz fıkra; 12 gün de sıra ile fikrasız karikatür meşredi- lecektir. 24. gün zarfında 12 fikra ile 12 karikatürün neşri hitam bulduktan sonra bu fıkraların karikatürlerini bulacak ve bunları rine raptederek ceksiniz. arının Ticaret odası sergiler komisyonu Mühlet bitiror Fiat listeleri için müracaatlar çoğaldı Otel, kahve, birahane ve sair umuma mahsus yerlerin fiat lis- telerinin tastiki için verilen müh- let bu ay sonunda bitiyor. Bunun için müracaatlar çoğalmıştır. Ay nihayetinden sonra her kay- makam, kendi mıntakası dahilin- deki otel, lokanta, kahve, bira- hane, bar, tiyatro, sinema ve sair umuma mahsus yerleri sıkı bir surette teftiş edecek, fiat liste- sini belediyeye tasdik ettirme- yenlerden ceza alacaklardır. Bazı kimseler fiat listelerinin belediyeye tasdikini bir kerreye mahsus zannediyorlar. Halbuki bu müesseselere ait satış fiatleriri mütemadiyen değişeceğinden, müessese hem piyasanın seyrini muhafaza etmek, hem de kendi menfaatını korumak için lüzüm kördükçe fiatleri yeniden tanzim ve tastik ettirecektir. Binaenaleyh, tastik için verilen müddet bittikten sonra, yani teşrinisaninin birinden itibaren de belediye yeni listeleri | tastika devam edecektir. Gümrük idarelerinin teftişi Anadolunun muhtelif yerlerinde bulunan gümrük müfettişleri şeh- rimize geliyorlar. Gümrük müfet- tişleri, İstanbul gümrük idarelerini teftişe başlayacaklardır. Petrolu tasfiye Ham petrol ithali imeneğilki Heyeti vekile memleketimize ham petrol ithalini menetmiştir. Bu karara umum gümrükler mü- düriyeti vasıtasile gümrük daire- lerine bildirilmiştir. Şehrimizde bam petrol ithalâtı yapan müesseseler gittikçe çoğa- liyordu. Bunların arasında bu iş için 200 bin liraya kadar para sarfederek tesisata (| girişenler bile vardı. Bu müesseseler ham petrolu tasfiye ederek saf petrol hâline getimekte idiler. Ham petrol ithalinin menedil- mesine sebep bir çok kaçakçılık vakalarına tesadüf edilmesi ve gümrük varidatının azalmasıdır. Verilen karar üzerine bam pet- rol çıkaran müesseseler Ankaraya bir heyet göndermeği kararlaş- tırmışlardır. Ticaret ofisi bir adres kitabı yaptırıyor İhracat tacirleri muhtelif mem- leketlerdeki ithalât tacirlerini öğ- renmek için ibracat ofisine mü- racaat etmektedirler. İhracat tacirlerine bir kolaylık olmak için ofis tarafından bir ad- res kitabı yapılmasını istiyorlar. Yırtık çamaşır —Verem mücadelesi dolayısile — Bu hafta Veremle mücadele cemiyetinin propaganda haftası- dır. Verem mücadele cemiyetinin burnunu kaşımağa vakti yok... Bu hafta verem mücadelesi etra- fında küçük bir yardımı dokunsun diye bende bir müşahededen bahsedeceğim... İstanbul verem dispanseri ser- tabibinin odasında idim... Ara sıra kapu hafif, kuvvetsiz vuruş- larla tıkırdayor, içeriye soluk be- nizli, hazan yaprağı gibi insanlar giriyordu... Doktor Mustafa Talat bey bunları muayene ederken gâh kısık öksürükler, gâhda hı- şırtılı nefes alışlar işitiliyordü. Doktor ara sıra hastalarına soru- yordu: — Niçin şimdiye kadar gelme- din a evladım?.. ; i Hasta bu suale yüzü kızararak sudan bir mazeret buluyordu. Ara sıra soyunanlara dikkat edi- yorum.. Hepsinin çamaşırları ye- nice, ve son derece temiz.. Hatta bazılarının Jelbiselerine nazaran çamaşırları kabili kıyas olmıyacak derecede temiz.. Halbuki şimdiye kadar doktorlar, bir çok hasta- ların elbiselerine nazaran çama- şırlarının fena ve kirli olduğundan bahsettiklerini bilirim. Doktor o Tevfik Salim paşa da yazdığı bir makalede uzun uzun bundan bahsetmişti. Sonra- dan öğrendim ki bu zavallılar verem dispanserine o gelirlerken en yeni çamaşırlarını giyerlermiş, en temiz fanilelerini sırtlarına geçirirlermiş... Evlenecek insanlar gibi kemali itina ile giyinip verem dispanse- rine gitmek içlere acı veren bir şey... Fakat işin daha feci tarafı doktorla odada yalnız kalınca öğrendim... Senelerce bu meslekte tecrübeli hekim: | | — Verem mücadelesinin güç tarafı hastaların vakti müracaat etmemeleridir. Ha: vaktinde müracaat etmemek zünden dev adımlarile ileri Hasta bize artık yatağa düş anda gelir. Ve iyilik ihtimalleri de eskisine nazaran çok zayıfla- mış olur. Bunun da mühim sebep- lerinden biri şudur: Bizim halk çok çekingen ve utangaçtır. Eski ve yırtık çamaşırla dok- torun önüne çıkmak istemez. Bunun için doktora müracaatı pek büyük bir zaruret karşısında başvurur. Halbuki vereme tutu- lanların ekserisi yeni çamaşırları olmayan fakir insanlardır. Düşündüm: Bir yırtık fanile için bir ciğeri çürütmek, bir delik gömlek için ciğerleri delik deşik etmek!. Dispanserlerden çıkarken doktor : — Halktaki bu garip mahçu- biyet hissile mücadele etmeli.. Diyordu.. Çok doğru, veremle mücadele ederken “ Yırtık ve eski: çamaşırlardan utanmak, bissile de mücadele etmeli.. Hikmet Feridun Ev sahibi — Takdim ederim: | (Akşam) gazetesinin meşhur Amca | Meşhur tüccarlarımızdan!.. Bey'i!.. E. 5. — Dostum Nakil bey! A.B. — Mükedder oldum efen- Misafir—Müşerref oldum efendim!| dim! mm | — Efendim?.. | A.B. — Mükedder oldum efen- dim!., — Neden Amca Bey?.. mükedder oldun, A. B. — Ahvali iktisadiyesin- den bahsetmeğe başlıyacağı ak: lıma geldi de...