11 Kasım 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

11 Kasım 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Akşam 11 Teşrinisani 1934 Kârlı bir ticaret. * Abdülmecit, halifeliği, Hintli damadına satıyor! İngiliz gazetelerinin yazdıkla- rma bakılırsa, Nis şehrinde otu- ran ve kızı Dürrüşehvar hanımı Haydarabat nizamının oğluna ve- ren sakıt halife Abdülmecidin halifeliği etrafında yeni bir me- sele çıkmıştır. Sakıt halifeye her ay 300 Ingiliz lirası iane vermekte olan Haydar- abat nizamı, oğluna Dürrüşehvar hanımı aldıktan sonra Abdülmeci- din aylığını birdenbire yedi bin İngiliz lirasına çıkarmıştır. Fakat bunun sebebi, sadece bu izdivaç meselesi değildir. Abdümecide damat olan Azam Cah, hem Haydarabat nizamının oğlu, hem Veliahtıdır. Ingiliz gazetelerinin yazdığına göre, Hindistan müslümanları kon- gresi toplanarak Abdülmecidi tekrar halife yapacaklarmış. Abdülmecit de yeniden halife olduktan sonra, hilâferi kendi arzusiyle, damadına devredecek, damadı halife ilân olunacakmış. Bu suretle, Abdülmecit, üzerin- deki bu mazi nişanesini, kızını alan zengin hintliye epeyce paha- lıya satmış olacaktır. Hilâfet denilen bu bürafe kuv- veti de, zaten zengin olan hintli Prensin elinde, cahil hintli müslü- manları daha fazla soymak için kuvvetli bir silâh olacaktır. Türkiyeden kovulan o bhilâfet müessesesi, bu suretle, Abdülmeci- din elinde, şuna buna satılan kârlı bir ticaret meta haline gelmiştir. Tarihi vazifesi çoktan hitam bulmuş, hayatta hiç bir hikmeti vücudu ve tesiri kalmamış olan hilâfetin, nihanet Hindistan zen- ginlerine, bir rütbe gibi satılma- sını tabii görmek lâzımdır. Mısırlılar memnun değil Tan gazetesinin Kahire muha- biri bildiriyor: Kudüs müftüsünün ve Hint müslümanları rüesasından Şevket Alinin teşebbüsü ile önü- müzdeki ayda Kudusta bir müs- lüman kongresinin içtimaa daveti meselesi, Mısırda büyük endişeler uyandırmıştır. Kongre de, belli başlı iki mes- ele müzakere edilecek: 1 — Hilâ- fet meselesi, 2 — Küdus da bir müslüman darülfünunu tesisi: Mısır kendisini alâkadar eden meselelerin iştiraki (Oolmaksızın müzakere ve bir karara raptedil- mesini kabul etmiyor ve vaktile kurcalanmış, sonra siyasi sebepler yüzünden böyle bir müessesenin tesisi gayri münasip görüldüğü cihetle gayri muayyen bir zamana talik edilmiş hilâfet meselesini şimdiden hissedilen bazı ibtiraslar ve bazı grupların menfaatine alet olarak bırakmak istemiyor. Diğer taraftan Kahirede, Ku- düste bir islâm darülfünununun tesisi aleykine bariz bir cereyan mevcuttur. Zira bu müessesenin, El'ezher darülfünununu gölgede bırakmak maksadile teşkil edilmek istendiği zan ve tahmin ediliyor. EVezher darülfünun talebesi, Tantah ile Zagazig'te nümayişler yapmışlardır. (Kudüs müftüsü Eminülbüseyin, propaganda mak- sadile Kahireye gelmiştir. Izmir belediye reisi Izmir 10 (Hususi) — Belediye meclisi, belediye reisliğine doktor Behçet Salih beyi intihap etmiştir. Reis vekilliğine de seçilen doktor Mitat bey intihaptan sonra kür- süye gelerek teşekkür etti ve: — Sabah 6dan gece 12 ye kadar mütemadiyen şehir için çalışacağım.. dedi. Bundan sonra azadan Mustafa bey devamsızlıktan mustafi sayıldı. kmirli Talât bey de istifa etti. Kıbrısta vaziyet Ingiltere Kıbrısı bir şartla terkedermiş Londrada çıkan Near Cast gazetesinin yazdığına göre İngil- tere hükümeti, Garbi Trakyanın Kavaladan Türk hududuna kadar olan kısmını, yani Karaağaç ve Dedeağaç limanlarım Bulgaristana terkedecek olursa Ingiltere hükü- meti Kıbrıs adasını Yunanistana vermeğe razi olacakmış. Adalılar hükümet dairelerini yakıyorlar Atina 10 (Hususi) — Londra- dan ve Kıbristan gelen telgraf- namelere göre Amohosto şehrinde yeni bir isyan baş göstermiştir. Halk, hükümet dairesini yakmış- tır. Bu kıyamın başlıca sebebi, İngilizlerin akın akın tevkifat yapmaları ve tevkif ettiklerini uzak yerlere sürgüne gönderme- leridir. Kıbrısta askeri idare Atina 10 (Hususi) — Londra- dan gelen telgrafnamelere göre Kıbrısta askeri bir daire tesis edilmek üzeredir. Bu haber fena bir tesir ve Kıbrıslılar mahafilin- de derin bir infial uyandırmak- tadır. Mevkuf Kıbrıs metrepolitlerinin uzak adalara nefyedilecekleri doğru değildir. Bunlar Londraya nakledildikten (o sonra (serbest bırakılacak, fakat Kıbrıs avdet edemiyeceklerdir. Tasarruf haftası Ankarada toplanan komite program hazırladı Ankara, 10 (A.A.) — 12 kânunuevvelde başlıyacak olan tasarruf haftası programını hazır- lamak üzre teşekkül eden komite bugün milli iktisat ve tasarruf cemiyeti merkezinde toplanmış ve hafta zarfında konferans ve sinemalar ve radyo vasıtasiyle yapılacak olan propagandalar ve yerli malın tamimi için tertip edilen müsabakalar etrafında mü- zakeratta bulunmuştur. Hafta, başvekil Ismet paşa Hz. nin Halk evinde irat edecekleri bir nutukla başlıyacak ve hafta- nın devamı müddetince büyük- lerimiz tarafından her gün söy- lenecek nutuklar radyo ile neşir ve tamim edilecektir. Milli iktisat ve tasarruf cemiyeti hafta zarfında mektepliler tara- fından temsil edilmek üzere bir piyes hazırlamış ve mekteplere tevzi edilmek üzere Maarif vekâ- letine göndermiştir. Cemiyet bu haftanın mem- leketin her tarafında aynı surette geniş bir tarzda tes'idi için program tertip etmiş ve şubele- rine de tamim etmiştir. Hafta içerisinde mekteplerde bazı dersler tasarruf ve yerli mal mevzuları etrafında verile- cek, muallimler ve talebe tara- fından o sınıflarda (o konferanslar tertip (o edilecektir. £ Mektepliler milli bankalarla fabrikaları |geze- cek milli müesseselerin ne tarzda çalıştıklarını göreceklerdir. Devlet bankası altın alıyor Ankara 10 (A.A ) — Türkiye Cumhuriyet merkez bankasınca bir Türk altını ayar ve sikletinde altına 925 kuruş fiat tesbit edil- miş ve şimdilik yalnız Ankarada mezkür banka idarei merkeziye- sinde bu fiatle mübayaa mukarrer bulunmuştur. Bu Sakhahki Teleraflar Vekillerin seyahati Dahiliye vekili Malatyada Şükrü Kaya bey parlak tezahüratla karşılandı Maltaya, 9 — Dahiliye vekili Şükrü Kaya bey Maltaya vasıl olmuş ve merasimle karşılanmıştır. Vekil bey halkın! tezahüratı ara- sında hükümet dairesine gitmiştir. Şükrü Kaya bey memurları kabul ederek faaliyetleri hakkın- da izahat almış,hastahaneyi teftiş etmiş ve halk fırkası merkezini ziyaret etmiştir. Fırkada su işi ile meşgul olmuş, bu hususta tav- siyelerde bulunmuştur. Vekil bey bu akşam Malatya- lıların misafiridir. Yarın kazaları ziyaret edecektir. Maarif vekili Esat bey Manisada mektepleri teftiş etti ” Manisa, 10 (Hususi) — Maarif vekili Esat bey, refakatinde heyeti teftişiye reisi Rıdvan Nafiz, umu- mi müfettiş Hikmet,kalemi mahsus müdürü Nihat beyler olduğu halde İzmirden 3 buçuk treni ile Mani- saya hareket etmiştir. Vekil bey akşamın saat altısın- da Manisaya gelecekti. Fakat tren Emirâlem istasyonuna varınca öndeki amele trenindeki amele- lerden biri düşerek ezildiği için Manisa adliyesinin vaka mahalline gelerek tetkikten sonra yola devam etmek habil olacağı anla- şılmıştır. Bunun üzerine vekil beyle refakatindekiler Emir âlem istas- yonundaki mektebi gezmişlerdir. Vekil bey, muallimden talebenin miktarını millet mektebi hakkında devam derecelerini sorarak sınıf- ları dolaşmış, çocukların elbise- lerini gözden geçirmiştir. Mektep- teki kırık pencere camlarının değiştirilmesini, içilen suyun kuyu suyu olduğunu öğrenince kuyu etrafının kapalı ve temiz olmasını tembih etmiştir. Bu istasyonda tam dört saat beklemiştir. Muradiye istasyonun- da vekil bey, vali Fuat bey, maa- rif erkânı tara'ından karşılanmış, gece saat onda Manisaya gelmiş- tir. Belediyede yemek yenilmiş, Gazi mektebinde de muallimler birliği tarafından yüz kişilik bir çay ziyafeti verilmiştir. Bu ziyafette muallimler namına muallim Fuat bey vekil beye bir hoş geldi nutku söylemiştir. Vekil bey, Gazinin işaret ettiği yoldan yürüyerek genç neslin ye- tiştirilmesi ve bu nesle de ken- dinden sonra gelecek nesli yetiş- tirmek kabiliyetinin verilmesi lâzım geldiğini söylemiştir. Vekil bey, yarın mektepleri tef- tiş edecek ve saat onbirde eks- presle Balıkesire hareket edecektir. | müdürü Ankaradan döndü Ankara, 10 — Sanayi ve maa- din bankası müdürü umumisi Sadettin bey Istanbula hareket etmiştir. Sadettin bey burada alâ- kadar makamlara yerli mallar, mallarımızın sürümine dokunacak dampiğ hareketleri hakkında iza- hat vermiş ve yerli mal satışının tezyidi için bankanın düşündüğü tedbirleri Iktisat vekâletine bildir- miştir. Trabzon belediyesi yiyecek eşyasına mark koydu Trabzon 10 (Hususi) — Bele- diyemiz yiyecek eşyasına nark koymuştur. Yeni kanunlar Dahiliye vekâleti mühim lâyihalar hazırladı Ankara 10 (Hususi) — Dahiliye vekâleti tarafından bazı yeni kanun lâyihaları hazırlanmakta olduğunu. bunların içinde yapı ve yollar, ahvali şahsiye sicili, polis vazife ve salâhiyeti, hususi idare- ler ve polis teşkilâtı, ecnebilerin yapamıyacakları işler, gayrı men- kul emval, belediye encümenlerinin salâhiyeti, nüfus, o ekalliyetler, cemiyetler, iskân, iane lâyihaları gibi mühim kanun lâyihaları bulunduğunu haber vermiştim. Hazırlanmakta olan lâyıhalar arasında ekalliyetler lâyıhası pek mühimdir. Bu lâyıhanın esasları Lozan ahitnamesine istinat etmek- tedir. İskân lâyıhası için alâkadar bütün (ovekâletler £& müştereken çalışmaktadırlar. Cemiyetler lâyi- hası heman heman eski cemiyet- ler kanununu temamile tadil etmektedir. İaneler kanununda ise ianenin toplanış tarzı, halkın bundan nasıl istifade edeceği vuzuhla gösterilmektedir. Eski iane kanunu yeni lâyihada tamamile tadil edilmiştir. Yeni kanunda toplanan ianenin ma- halline sarfı için idare âmirlerine büyük salâhiyet . verilmektedir. Gayri menkule tecavüze dair olan lâyiha da pek mühimdir. Bunda vatandaşların en sarih hakkı olan gayri menkule tecavüzün men'ine dair şiddetli maddeler vardır. Yanan kömürler Bir hafta sonra yangın meydana çıktı Anadolu hisarmda Ruslara ait kömür deposundan yangın çıkmış bir haftadan beri için için yan- dıktan sonra evelki gece ateşin birdenbire şiddetlendiği anlaşık- mıştır. Hadise derhal Istinye itfaiye- sine bildirilmiş ve itfaiyenin gay- reti neticesinde ateş söndürülmüştür Tahkikat neticesinde depoda dolu olan kömürlerin kendikendine kızışarak ateş aldığı anlaşılmıştır. Ürken hayvan Araba parçalandı, iki yaralı var Arabacı Muharrem ağa araba ile Kadıköyünde Söğütlü çeşme (ocaddesinden (geçerken Hayvan birdenbire ürkerek ala- bildiğine Okoşmağa başlamıştır. Bu sırada Muharrem ağa yere düşmüş ve arabanın altında kala- rak bacaklarından yaralanmıştır. Bundan sonra araba bir telefon direğine çarparak parçalanmıştır. Arabadan kurtulan hayvan olanca hızile koşarken Mehmet isminde 60 yaşında bir adama çarparak yere yuvarlayıp başından ağır surette yaralamıştır . Mecruhlar hastahaneye götürülmüşler, hayvan yakalanmıştır. tanına defnedilecektir, ve yapılan tahkikatta kömürlerin ! İpekçi Kardeşler Şirketi azasından Cevdet İpekçi beyin kerimesi, Mehmet İpekçi beyin hemşiresi, İpekçi İsmail beyin torunu Fahir, İhsan, Kâni, Rifat, Avni, Cemil, Vahit, Osman ve Naci İpekçi beylerin yeğeni, Dilber zade Mehmet Sıtkı beyin nişanlısı NÜKHET Hanım müptelâ olduğu hastalıktan kurtulamıyarak henüz pek genç yaşında gelinlik çağında hayata gözlerini yummuştur. Cenazesi bugün saat ikide Teşvikiye camii karşısındaki Modern apartımanından kaldırılarak Üsküdarda aile kabris- Cerh vakaları 24 saat içinde sekiz vaka oldu Geçen 24 saat zarfında şehrin muhtelif yerlerinde 8 terki vakası olmuştur. 1 — Eyipte Bülbül deresinde Ismail ile Mehmet dün akşam bir okadın yüzünden kavga etmişler, bunlardan Mehmet balta ile Ismailin başına vurarak teh- likeli surette yaralamıştır. Mecruh Cerrahpaşa hastahanesine götü- rülmüş, Mehmet yakalanmıştır. 2 — Kuledibinde oturan Davit efendi ile diğer Davit kavga etmişler, Davit bıçakla diğer Davit efendiyi yaralamıştır. 3 — Dolapderede 4 yaşlarında Mehmet isminde bir çocukla ayni yerde oturan gene 4 yaşında Kenial dün mahallede oynarlarken Kemal, Mehmedi başından ağır surette yaralamıştır. Mecruh çocuk hastahaneye götürülmüştür. 4 — Şehremininde Mustafa ile Süleyman isminde birisi kavga etmişler, Süleyman, oMustafayı başından yaralamıştır. 5 — Haydarpaşada Niyazi ve Hafız Ziya isimlerinde iki kişi kavga etmişler, Niyazi, Ziyayı ağır surette yaralamıştır. 6 — Cafer, Ismail ve Cavit isimlerinde 3 kişi dün gece Tarla- başında sarhoşluk yüzünden kavga etmişler, (bunlardan Cafer ve Ismail hafif ve Cavit sırtından ağır surette o yaralanmışlardır. Yaralılar hastahaneye götürülmüş- lerdir. 7 — Kasıimpaşada Şaban, Ibrahim ve Aslan isimlerinde 3 şoför rakabet yüzünden kavga etmişler, Şaban ve Ibrahim bir olarak Aslanı yaralamışlardır. 8 — Kasımpaşada Salâhaddin ve Salih isimlerinde iki kişi kav- ga etmişler, Salih, Salâhaddin başından yaralamıştır . Kazalar 4 kişi ağır surette yaralandı 1 — Murat efendi isminde birisi dün araba ile Tophaneden eşya taşırken arabayı devirmiştir. Bu esnada arabanın. yanında bulunan Tacedin isminde bir çocuğun bacağı kırılmış, Vasıf isminde bir çocuk ta ayağından yaralanmıştır. e Arabacı (Murat yakalanmıştır. 2 — Hamza isminde birisi dün Galatadan geçerken bir otomobilin altında kalarak yara- lanmıştır. 3 — Mevlüt isminde bir çocuk dün Bebek tramvayının romorku- na asılmış olarak Galatadan geçerken yolun kenarında durmaks ta olan bir kamyona çarparak başından ağır surette yaralanmış tır. Mecruh çocuk ifade veremiye- cek bir hâlde hastahaneye götü- rülmüştür. ii Bugünkü hava Yeşilköy rasat merkezinden verilen malümata göre bugün hava az bulutlu olacaktır. Rüzgâr mütehavvil olarak ese cektir. Dün hararet 19, gece 10, bu sabah 13 derece idi.