19 Aralık 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

19 Aralık 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Tasarruf haftası (Baş tarafı birinci sahifede ) munelerimiz çok zarif şekilde tan- zim ve teşhir edilmişti. Alay Taksime vasıl olunca abide önünde durmuş, Milli tasarruf cemiyeti ile sanayi birliği tarafından abideye çelenkler konmuştur. Senayi bir- liği kâtibi umumisi Nazmi Nuri bey burada bir nutuk söylemiş, memleketi iktisat sahasında kur- tarmak hususuuda beslenilen azmü imandan bahsetmiştir. Buradan Şişliye kadar giden alay avdette Maçka, Beşiktaş yolu ile Bebeğe kadar uzanmıştır. Bebekte ii vazife alanlara senayi birliği tarafından bir çay ziyafeti verilmiş ve alay buradan tekrar hareketle Fatihe kadar giderek orada dağılmıştır. Alây geçtiği yerde halik tarafından büyük bir alâka ile temaşa edik miştir, Doktorların. ictimaı Tasarruf haftası münasebetile dün Halk evinde doktorlarımız bir ictima yapmışlar, ictimaa eczacılar da iştirak etmiştir. Sa- londa Türk tıbbi müstahzeratı da teşhir edilmiştir. Içtimada etibba odası reisi dok- tor Tevfik Salim paşa şayanı dikkat bir konferans vermiştir” Tevfik Salim paşa, yapılan teşeb- büs neticesinde tıbbi oeczanın kontenjan listesinden çıkarıldığını fakat ilâçların coğu hariçten gel- diğine göre harice çok paramız gittiğini kaydettikten sonra : “İktisattan maksat -bizde maal- esef taammüme başlayan- parayı bir yere kapamak değil, bilâkis sermayenin sür'atle devrine çalış- maktır. İlâç bir ihtiyaçtır. Hiç iktisat için ilâç kullanma denilemez. Biz Türk hekimleri (ofazlaca ilâç kullanıyoruz, halk ta buna alışmış- tır. Gelen hastaya bir reçete verilmezse doktor bana iyi bak- madı, der ve bir daha gelmez. Bunun için hekimler bu iptilâdan bir az vazgeçmeli, lüzumsuz yazı- yoruz.,, demiş ve yerli ilâçlarımızı tercih etmekliğimizi söylemistir. Mahsul vaziyeti Fazla yağmur dolayısile bazı yerlerde zeriyatı durdu Iktisat (o vekâleti (o meteoroloji enstilüsü tarafından verilen malü- mata göre memleketin muhtelif mahallerinde mabsul vaz'iyeti şu tarzdadır: Trakya — Fazla yağmurlardan her taraf çamur baline geldiği için talalarda zer'iyat durmuştur. Kocaeli — Kışlık zeriyat devam ediyor. Eğe — Kışlık zeriyat devam ediyor. Erken ekilmiş olanlar çimlenmiştir. Vaziyet eyidir. Orta Anadolu — Kışlık zeriyat durgundur. Cenubi Anadolu — Zeriyat iş- leri devam ediyor Mersin havali- sinde yağmura ihtiyaç vardır. Diyarıbekir havalisinde hububat yapr. Şarki ilmini — Ortalık karla örtülü olduğundan ziraat işleri durmuştur. Kara deniz mıntaka- sinda yer yer zeriyat devam ediyor. Zeytin mıntakasında zeytin ha- sadı bitmiş gibidir. Portakal ve mandalina mıntakalarında mah- sulün toplanmasına devam edili- yor. Akhisar havalisinde tütün ziraatı mevsimi girdiği halde bu sene eski heves görülmiyor. Lüle Burgaz, Bursa ve Urfada koyun- lar kuzulamaktadır. Istanbul havalisinde son 15 gün zarfında havalar zeriyata müsait gitmiştir. Yalnız bazı tarlalar fazla yağmurdan çamur haline geldiği için buralarda zeriyat işleri dur- muştur, son hafta zarfında bir hafta evveline nisbetle 12 bin fazla işsiz vardır. İşsizliğin artması ber tarafta bir endişe uyandırmış ve bir istizah takriri verilmiştir. Bugün meclisi mebusanda bu takrir müzakerej edilirken şiddetli mü- nakaşalar olmuştur. Bir aralık sağ cenaha mensup bir meb- usla bir sosyalist mebus dövüş- meğe başlamışlardır. Bunun üze- rine reis celseyi tatil etmeğe mecbur olmuş, işsizlik hakkındaki müzakere neticelenememiştir. Kaçakçılık Gazi Antepte yeni bir müsademe oldu Gazi Antep 19 — Birkaç gece evvel gümrük muhafaza memur- ları ile kaçakçılar arasında şehrin bir saat cenubunda Haceşer deresi denilen mevkide bir müsademe olmuş, ertesi sabah muhafaza memurları izleri takip ederek bağlar arasında iki fıçı da boya bulunan 8 denk kaçak eşya yaka- lamışlardı. Eşyanın kime ait olduğu meç- bul olmakla beraber Mustafa isminde birinin olduğu şayidir. Mustafaya geçen ay tayyare piyangosundau 1200 lira ikramiye çıkmıştır. Sofya darülfünunundaki hadiseler Sofya 18 (A.A.) — Maarif nazırı M. Muravief dahiliye nazırı M. Girinnef ve başvekil M. Mü- şanof, Sofya darülfünunu hadise- leri hakkında müteaddit suallere cevap vererek hükümetin darül- fünun mubtariyetine riayet ettiğini ve bunu hiçbir surette ihlâl etmiyeceklerini bildirmişlerdir. Dünkü tezahürata gelince polis mümkün olduğu müddetçe müda- hale etmek istememiş ve fakat bu tezahüratın açıktan açığa siyasi bir mahiyet aldığını görünce sükünu idame için müdahale etmiştir. Suriyedekiler Türkiyeden kaçanlar dahili Suriyeye sürülüyrlar Beruttan Kilis gazatelerine ya- zılıyor: Türkiye mültecilerininin dahili Suriyeye nakledilecekleri geçenlerde ilân edilmişti. Şimdi mülteci, gayri) mülteci bir çok kimseler (o nefyedilmektedir. Bu cümleden olarak Kürt dağından Şeyh Ismail oğlu Haci Hanan, kaim biraderi, Ahmet Ruto, Iki damlı Cemil Yazı bağlı Hasan azadan Hasan Cüneydan gibi bazı sergerdeler dahile alınmaktadır. Bunların Beyruta (sürülecekleri söyleniyor. Cıvıklı Yusuf Ağa Kürt dağı kaza merkezi olan Afrin pazar yerinde katlolunmuştur. Şeyh Kâlo oğlu Halil Ağa ile mahdumu Halepte kahvehane içe- risinde öldürülmüşlerdir. Ingiliz işsizlerinin bir nümayişi Londra, 18 (A.A.) — Dün ak- şam Londra borsası önünde nü- mayiş yapmakta olan 2000 kadar Ingiliz işsizi, polisle müsademe etmişlerdir. Polisler ellerindeki O sopalarla nümayişçilere hücuma mecbur kalmış ve bunları dağıtmıştır. Her iki taraftan birkaç yaralı sayıl mıştır. Müşevviklerin başlıcaların- dan ikisi tevkif edilmiştir. - Felemenkte Amsterdam, 18 (A.A.) — İşsiz-” ler tarafından yapılan nümayişler ve bunların jarasındaki komünist- lerin tahsisatlarını almak için mürakabe heyetine günde iki defa müracaat etmek istememe- Tasarruf haftası Ankarada dün büyük merasim yapıldı Ankara, 18 (A.A.) — ( Gecik- miştir) Bu sabah saat 10 da Halk evinde İsmet paşa Kız enstitüsü ve Ticaret mekleti talebeleri tarafından otasarruf ve yerli mal haftası omünasebetile bir müsamere verilmiş ve bu müsa- mereyi Münir Hayri beyin konfe- ransı takip etmiştir. Öğleden sonra saat 14 te Milli iktisat ve tasarruf (o cemiyetinin teşebbüsü ile Hakimiyeti Milliye meydanında büyük Gazinin hey- keli önünde büyük bir miting yapılmıştır. Mektaplilerin esnaf cemiyetle- rinin ve halkın iştirak ettiği bu büyük toplanma, çok heyecanlı olmuştur. Orta mektep talebeleri tarafından büyük Gazinin heyke- line bir çelenk konulmuş, istiklâl marşını müteakip şehir belediyesi namma Enver, esnaf cemiyetleri namına Sabri beyler tarafından nutuklar söylenmiştir. Şair Behcet Kemal bey tarafın- dan okunan bir şiiri müteakip halk arsından biri, küçük çocuğu ile hitabe mevkiine çıkmış ve çocuğu namına, halkı tasarruf edeceğine ve yerli mal kullana- cağına dair yemine davet etmiştir. Siyasi cinayet mi? Suriyeden iltica eden biri meçhul kimseler tarafın- dan öldürüldü Kilis 19 Suriyede siyasi mahküm olup geçenlerde Halep hapishanesinden kaçarak memle- ketimize iltica eden hüviyeti meç- bul bir adam meçhul bir şahis tarafından öldürülmüştür. Işin garip tarafı ceset gene mechul şahisler tarafından Suriye topraklarına kaçırılmıştır. Katilin siyasi bir cemiyete men- sup olduğu zannedilmektedir. Bir cinayet Kilis, 19 — Narlıca köyünde eşraftan Mehmet ağa gece esra- rengiz bir surette öldürülmüştür. Mehmet ağanın cenazesi Kilise getirilerek tahkikata başlanılmış- tır. Cinayetle alâkadar olduğu zan- edilen bi kaç kişi yakalanmıştır. Bir beraet kararı Viyana (Hususi) — Avusturyada geçende bir kıyam hareketi ya- pan faşistlerin reisi Pfriner sini keme tarafından beraet ettiril- miştir. e izel ii ie a e pi Fransız meclisinde işsizlik meselesi müzakere edilirken iki mebus dövüştü Paris, 18 (Hususi) — Son haf- talar zarfında Fransada işsizlerin miktarı süratle artmağa başla- mıştır. Neşredilen istatiştiğe göre leri neticesi olarak bir takım kargaşalıklar olmuştur. Taşa tutulan polisler birkaç kere nümayişçilere hücum etmeğe ve silâhlarına davranmağa mecbur kalmışlardır, Bir kişi ağır surette yaralanmıştır. Birkaç kimse tevkif edilmiştir. La Hay'de de bazı kargaşalık- lar çıkmıştır. Almanyada tediyatını tatil eden fabrikalar Berlin 18 (A.A) — Beorsig, Berlin ve Tegendeki lokomotif ve maden sanayii fabrikaları te- diyatlarını tatil etmişlerdir. Bu fabrikalarda 3700 işçi çalışmakta idi. Mançuri meselesi Amerika Japonya nezdinde yeni bir teşebbüste bulundu Washington, 19 (A.A.) — Hü- kümet, Japonyaya dostane fakat kat'i şekilde olarak Mançuriye ait endişelerini izbar eylemiştir. Amerikanın Tokiodaki sefiri, dokuz büyük devlet muvacehe- sinde muabedelerle ve Kellog- Briand omisakile alınmış olan taahhüdata Japonya tarafından riayet (o edilmemesi (o hususunda endişenâk o bulunduğu hakkında Japonya hariciye nezareti nezdin- de nazarı dikkati celbeylemek için M. Stimson'dan emir telâkki etmiştir. Sabık Hidiv'in krallığı Paris, 18 (A. A. ) — Hariciye nezareti sabık hidiv Abbas Hilmi paşanın Suriye krallığına namzet- liğini koymasına Fransız hüküme- tile Suriyedeki fransız fevkalâde komiseri M. Ponsot,un muvafakat ettiklerine ve Suriyede pek ya- kında krallık esasına müstenit bir idare tesis edileceğine dair olan şayiaları kat'i surette tekzip et- miştir. Tavuk kolerası Menemen, 19 — Menemende tavuk kolerası zuhur etmiştir. Icap eden tedbirler alınmakta ve ta- vuklar aşılanmaktadır. Kar durdu Fakat denizde fırtına devam ediyor Dün yağan kar öğleden sonra durmuş, karayel hafiflemiştir. Yeşilköy rasat merkezinden verilen malümata göre bugün hava kapalı olacaktır. Yağmur ihtimali; vardır. Rüzgâr şimal istikametinden fesecektir. Dün hararet nakıs bir olmuştur. Bu sabah zait birdi. Trakyada DE devam ediyor. Trakyanın muhtelif yerlerine yağan karın miktarı 8 santimetredir. Karaya oturan vapurlar Karadeniz ve Akdenizde fırtına devam ediyor. Fırtınadan Italyan bandıralı Albanya vapuru Geli- bolu Doğan arslan mevkiin de karaya oturmuştur. Sezar ismindeki tahlisiye vapu- ru, vapurun tahlisi için çalışıyor. Izmir çivarında karaya oturan İliç vapurunu, kurtarmak için vaka mahalline bir Sovyet tahlisiye gemisi gitmiştir. Ucuz ayakkabı ( Baş tarafı birinci sahifede ) kabıların maliyet fiati yüksektir. Ayakkabı fiatini indirmek için, kooperatifler teşkili ileri sürük mektedir. Halbuki bu kâfi bir tedbir değildir. Fiati ucuzlatmak için bunu el sanayiinden çıkarmak, fabrikaları çoğaltmak lâzımdır. Bundan başka kâmilen yerli malı kullanmak icap eder. Çünkü Av- rupa malzemesi pahalıdır. Ayakkabıcılar (o cemiyeti reisi Abdullah bey bu hususta diyor ki: — Hükümet hariçten kösele ve deri ithalini menelse, yerli mak zeme ihtiyacımıza kâfi gelir. O zaman herkes yerli malı kullanır satılabilir. Tabancalar Polis tabanca aramağa devam ediyor Arabacı Halil - isminde birisi dün Galatada şüpheli bir vazi- yette dolaşirken polisler tarafım dan yakalanmıştır. Halilin üze- rinde bir tabanca bulunmuştur. Kuruçeşmede OAhmet efendi isminde birinin de üzerinde bir tabanca bulunmuştur. Galatada mavnacı Ali dün elinde kocaman bir kama ile bir tayfa- nın üzerine hücum ederken yaka- lanmıştır, Tramvay durmadan atlıyan bir çocuğun hacağı asili Artin oğlu Garbis isminde bir çocuk dün Beşiktaşta tramvay düşerek ayağı kesilmiştir. Mecruh çocuk hastahaneye götürülmüştür. Kavga ve cerh Kasımpaşada oturan 20 yaşla- rında Murat ile Mehmet isminde biri kavga etmişler, bıçakla Muradı sağ koltuğundan tehlikeli surette yarala Murat hastahaneye gölürülrüş- tür. Firar eden Mehmedi zabıta aramaktadır. Eşya çalarken Ev sahibi hırsızı tabanca ile yaraladı Cibalide oturan Kâmil isminde birinin dün evinde ağır yaralı bir halde yatmakta olduğu polise haber verilmiş ve Kâmil bastaha- neye götürülmüştür. Hadise üzerine yapılan tahki- katta Kâmilin, Haydarda bir eve hırsızlık maksadile girdiği ve bu esnada ev sahibi tarafından ta- banca ile vurularak can acısile evine kaçtığı söylenmiştir. Fener polis merkezi bu esrar- engiz vaka etrafında tahkikata devam ediyor. Sebebi ne? Sokakta giden bir kadını yaraladılar Cihangirde oturan Hatice Emin hanım isminde bir kadın dün gece saat İ9da Cihangir caddesinden eçerken Sadık” isminde biri KAİ bıçakla arkasının iki yerinden ağır surette yaralamış ve kaçmıştır. Meçruh kadın ifade veremiye- cek bir halde hastahaneye götü- rülmüştür. Sadık henüz yakalan- mamış ve hadisenin sebebi anlaşılamamıştır. Petrol yüklü bir vapur yandı Rouen 18 (Hususi) — Limanda bulunan petrol yüklü bir vapur ateş almıştır. Alevler 150 metroya kadar yükselmiştir. Vapurun mü- rettebatından biri vaktinde kaça- | madığı yanmıştır. 19 Kânunuevvel 1931 — 3 — EL işçiliğile yapılan ayak ve ayakkabı 3 - 4 liraya kadar durmadan atlamış, trarıvaym altına Mehmet” mam | l li