14 Ocak 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

14 Ocak 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

a Gazi Hi dün de Dolmabahçe sarayında meşgul olmuşlar, akşama kadar bir yere çıkma- mişlardır. Dahiliye vekili Şükrü Kaya ve sıhhat vekili Refik beyler (| dün öğleden sonra saraya gide- (| rek Gazi Hz. tarafından kabul edilmişlerdir. | Dün bazı zevat Dolmabahçe | sarayına giderek bilvasıta Gazi Hz. ne arzı tazimat etmişlerdir. Fransız buhranı devam ediyor (Baş tarafı birinci iyor. Reisicumhur henüz bir karar vermemiştir. Mamafih yeni kabi- neyi teşkile tekrar M. Laval'ın memur edileceği muhakkak adde- diliyor. Paris, 14 (A.A.) — M. Dow mer'in istişarede bulunduğu teşrii şahsiyetlerin hemen hepsi, yeni kabineyi (teşkil vazifesinin M. Lavale verileceğine kani bulun- duklarını beyan 'etmişlerdir. Mebusan meclisi hariciye encü- meni reisi M. Berenguar, Elysee sarayından çıktığı esnada beya- natı arasında; kabine buhranının çok çabuk zail ve yeni hükü- metin gerek Lozanda, gerek Cenevrede ve hattâ diğer yerlerde bile mukavemet ve kuvvetini gös- termek için bir çok fırsatlara nail olacağı ümidinde bulunduğunu beyan etmiş ve bu mukavemetin memleketin mukadderatı üzerinde faydalı bulunacağı kanaatini izhar eylemiştir. Gümrüklerde Dünden itibaren muayene usulleri illeri değişti Inhisarlar ve gümrük gümrükler vekâleti tarafından gümrüklere gönderilen bir tamimde memlekete giren ve memleketten barice çıkan bütün eşyanın ambalajlarının açılması ve muayene oedilmeleri (oemrolun- muştur. Bu emrin tatbikine dünden iti- baren başlanmıştır. Yeni karar tüccarın şikâyetini mucip olmuştur. İleri sürülen iddialara göre deri gibi bazı ihra- cat eşyaları buradaki atelyelerde fenni usullerle ve kimyevi bazı mualecelerle ambalaj yapılmakta, bilâhare ihraç edilirken ambalaj- ların kırılması tüccara zarar ver- mektedir. Şüpheli bir ölüm Bir adam sokakta ağır yaralı bulundu, hastahanede öldü Bulgaristanlı Salim isminde 48 yaşlarımda bir adam dün Topha- nede çadde üzerinde başından ağır yaralı olarak O bulun Hyoğin hastahanesine götürü. müştür, Salim efendi hastahanede ölmüştür. Yapılan tahkikatta bu adamın bundan 15 gün kadar evvel Beyoğlu bhastahanesinde (tedavi edilerek sahverildiği anlaşılmıştır. Belediye doktoru yaranın vaziye- tini şüpheli 2 tahkikat yapılmasını iştir. O civarda buluna bir kaç kişi isticvap edilmiştir. Bunlar ifade- lerinde bu adamın (fazla zayıflık- tan sendeliyerek yürümekte oldu- gunu ve bu sırada yere düşüp başından yaralandığını İl lerdir. Tahkikat devam mağ “Babalık, refikimiz Konyada intişar etmekte olan “Babalık,, refikimiz 22 yaşına girmiştir. Refikimize daha büyük muvaffakıyetler ve uzun ömüşler dileriz. 14 Kânunusani 1932 Tenzilâtlı tarife Ihracat eşyası için mühim bir teşebbüs Ankara 14 (Telefon) — En fazla mazharı müsaade millet esasma müstenit olarak hükümetimizle ticaret muahedesi aktetmiş bulu- nan hükümetlere bu muahedelere birer liste ilâvesi teklif edilecek- tir. Bundan maksat başlıca ihracat mallarımızın mezkür memlekette tenzilâtlı gümrük tarıfesile ithalını temindir, Zira bir çok memleketler mu- ahedelerin akti sirasında tatbik etmekte oldukları gümrük tarife nisbetlerini ondan sonra tezyit eylemişlerdir. Bu teklif kendilerine Jistesiz ticaret muahedesi (aktettiğimiz hükümetllere tahriren bildirilecek ve mevzu etrafında müzakereye girişilmesi teklif olunacaktır. Adana'da bir çocuk enkaz altında kaldı Adana,13 (A.A.) —Sor yağan yağmurlardan şehrimizde toprak- tan bir evin odası çökmüş, üç yaşında Macit isminde bir yavru feci bir surette ölmüş, babası Musa muhtelif yerlerinden yara- lanmıştır. Havalar çiftçi lehine müsait gitmekte devam ediyor. Karakolda bir vaka Bir hırsız bir polisle ko- miser muavinini yaraladı izmir 12 — İzmirde Kemer polis karakolu nezarethanesinde bir hâdise olmuştur. Bir keçiyi çalmaktan maznunen buraya geti- rilen Süleyman isminde iki kişi “Bizi çıkarınız!,, diye gürültüye başlamışlardır. Karakol mürette- batından Süleyman efendi hâdiseyi anlamak için nezarethaneye girer- ken diğer Süleymanlar kaçmağa teşebbüs etmişlerdir. Polis Süleyman efendinin istim- dadı üzerine polis Nazım efendi yetişmiş, bunun üzerine Süleyman- lar, iki polisle boğaz boğaza gel- mişlerdir. Bir aralık Süleymanlar- dan biri çizmesi içinde saklı du- ran bıçağını çegerek Nazım efen- diyi bacağından ve kasığından yaralamıştır. Bu sırada muavin Haydar bey tabancasını çekerek aşağıya inmiş ise de hirsızlarla polisler birbirlerine sımsıkı sarılı olduklarından ateş edememiştir. Bundan bilistifade bıçaklı hırsız muavin Haydar beye hücüm ede- rek onu da bacağından yaralamış ve kaçmağa başlamıştır. Bu sırada diğer polisler ye ve fira- riyi y Sefir sallar beji beyin tebdil edileceği doğru değil Ankara 13 (A.A.) — Vaşington büyük elbisi Muhtar beyin tebdil edildiğine dair bazı Avrupa gaze- telerinde intişar eden şayiaların külliyen hilâfı hakikat olduğunu beyana Anadolu ajansı mezundur. Konyada Selçuk eserleri Konya 14 ( Hususi) — Maarif müfettişlerinden Ali Rıza, mimar Ihsan, Müze müdürü Yusuf, Asarı- etika muhipler cemiyeti âzasından Mesut beyler tarafından Selçuk asarı tetkik ve tespit edilmektedir. Bugünkü hava Yeşilköy rasat merkezinden verilen malümata göre bugün hava kapalı olacak, Sirgür şimal istikametinden esecektir Dün ha- raret 4 gece sıfırdan aşağı 2 bu sabah 3 akar; 76 bin lira Konyada bir banka sıkıntılı vaziyette Konya 14 (Hususi) — Bir banka burada bir tüccara 76000 lira ikrazatta bulunmuştu. Son gün- lerde bu tüccarın vaziyeti sarsıl- mıştır. Verilen 76000 liranu da vadesi gelmiştir. Fakat tüccarın bu parayı tediye (edememesi yüzünden banka çok fena bir vaziyete düşmüştür. Vaziyeti haber alıp ta bankaya hemen koşan hissedarlar parala- rını alabilmişlerdir.: Geç kalanlar ancak hisselerinin yüzde onunu alabilmişlerdir. Bu hisselerin mü- tebakı alacakları, bankanın piya- sadaki (o borçlarını (topladıktan sonra verilecektir. Banka müdirinin vazifesine ni- hayet verilmiştir. Bankanın bu vaziyeti üzerine diğer bankalar da ikrazat yapmamaktadırlar. Bunun için tüccar sıkıntılı bir hale gelmiştir. Heyeti vekile içtimar.. Ankara, 13 — Heyeti Vekile bugün mutat içtimamı aktetti. Bu içtimada mühim bazı kararlar verildiği temin ediliyor. Posta paketleri meselesi de bu meyanda müzakere olunmuştur. ihtisas mahkemeleri Ankaral3 — Ihdasedilecek 16 ihtisas (mahkemesine seçilecek hâkimleri müddeiumumi ve müs- tantikleri — teklif edecek (olan adliye intihap encümeni cumartesi günü Eskişehirden şeh- rimize geleceklerdir. 16 ihtisas mahkemesinden ma- ada vazife ifa olunacak mıntakanın hususiyetine göre üç te askeri ibtihas mahkemesi teşkil edile- cektir. İhtisas (omahkemelerinin mıntakaları ve nevilrei ile kaza daireleri Heveti vekilece tetkik edilerek gelecek hafta bir karar- name ile ilân olunacaktır. Alman faşistleri Faşistler kabineyi devirmek istiyorlar Berlin 13 ( Hususi ) — Faşist fırkasının bir içtimanda küçük Alman hükümetlerinden Thuringe hükümetinin sabık dahiliye nazırı M. Frick bir nutuk irat etmiştir. M. Frick fırkanın, bugünkü kabi- neyi devirmek, yeni intihap icra- sını temin etmek ve kararnameleri ortadan kaldırmak için çalıştığını söylemiştir. Hatip reisicumhur intihabında fırkanın müstakil hareket edece- | gini, icap ederse bir namezt gös- tereceğini söylemiştir. M. Hitler reisicumhura bir muhtıra gönderdi Berlin 13 (A.A.) — Milliyetçi sosyalist fırkası reisi M. Hitler başvekil M. Brüningin mevcudiye- tinden haberi yok gibi hareket ederek (o Reisicumhur (oo mareşal Hindenburga gönderdiği bir muh- tıra da müşarünileyin Reicsb- tag tarafından reisicumhurluğa intihabı aleyhinde sarahaten va- ziyet almaktadır. Kolacı dükkânında Kavga Samoel ve İsrail isimlerinde iki kişi dün Calatada Ilya efen- dinin kolacı dükkânına giderek elbiselerini ütületmek istemişler, bu sırada her nedense Ilya efendi ile aralarında kavga etmiştir. Kavgada Samoel ve İsrail efen- dilerin yüzleri sıcak ütü ile yan- mıştır. azaları | Tamirat işi Bir italyan gaze- tesi “Fransa çok para aldı,, diyor Roma, 13 ( Hususi) — Büyük bir Italyan gazetesi tamirat mes- elesi hakkında neşrettiği makale- de diyor ki: “ Fransanın Alman- yadan artık tamirat parası iste- meğe hakkı yoktur. Çünkü Alman müstemlekeleri ile Alsas Loren tamirat (bedelini ödemeğe bol bol kâfidir. Bundan başka şimdiye kadar Almanyadan mühim miktarda para almıştır. Bugünkü vaziyetin devamı kabil değildir. Almanya geçen sene ithalâtından 2 milyar 909 milyon mark fazla mal ihraç etmiştir. Bu mal tamirat bedeli olarak veril miştir. ,, Amerika karışmıyor Vaşington , 13 (Hususi) — Amerika obericiye (onaçırı M. Stimson Amerikanın Lozan kon- feransına iştirak etmeyeceğini ve tamirat meselesine hiç bir suretle karışmayacağım söylemiştir. Lozan konteransı ne zaman ? Londra, 13 — Fransız kabine buhranı dolayısile Lozan konfe- ransının 25 kânunusanide top- lanması muhtemeldir. Amerikada zelzele 11 kişi öldü, 150 yaralı var i , Birmingham, (Amerikada) 13 (A.A.) — Albama hükümeti da- bilinde Carnavon kontluğunda ve i Birmingham'da bu sabah erken- den az sürekli fakat şiddetli bir i zelzele olmuştur. 11 kişi ölmüş ve 150 kişi yaralanmıştır. Carnavon kontluğunun cenubun- dan 20 millik bir daire dahilinde hissedilen bu zelzele maddi bir çok hasara sebep olmuştur. Bil hassa hayvanlar arasında büyük zayiat olmuştur. Amiral Bristolun Amerika bah- riyesi hakkındaki beyanatı Washington 14 (A.A.) — Âyan meclisi bahriye encümeni huzu- runda izahat veren liva Amiral Bristol, senelik kredi usulü yerine 10 senelik bir inşaatı bahriye programı kabul edilmesi ve bil- hassa harp yapacak halde olmıyan torpitoların oyeniden teşkil ve ıslahı maksadile bu fikrin kabulü esasını iltizam eylemiştir. Büyük Britanya ve Japonya Londra 14 (A.A ) — Reuter ajansı Japonyanın Londra safare- tinin dün akşam Jabonyanın Man- | çurideki o siyasetine ait şayanı memnuniyet teminat aldığını zan- nediyorlar. Cemahiri Müttehide notasının Japon ve Çine tevdiinden sonra Büyük Beritanya hükümeti Japon sefirinden (memleketinin oMan- çu- ride açık kapı siyasetine taraftar olduğunu ve İngilterenin Maçurideki teşebbüsata iştirak ve yardımı müsait bir tarzda kabul edeceğine dair olarak verilmiş olan teminatın peşinen teyit edil- mesini talep eylemişti. Beynelmilel hava federasyonu konferansı Paris 14 (A.A.) — Beynelmilel hava federasyonu konferansı, dün 23 milletin murahhasları huzurun- da küşat edilmiştir. Avrupa ile muhabere (Baş tarafı birinci sahifede) ve Easteru ile mevcut mukavele- nin feshi ile telgraf varidatının senede yüz kırk bin lira kadar goğalacağı Otebeyyün (etmiştir. Ancak Okumpanyanın gitmesile kendi vasıtalarımız üzerine yarı derecesinde mühim bir mikyasta artacak olan umumi muhaberatın teehhüre maruz bırakılarak ikti- sadıyatı müteessir etmemeyi temin için kumpanyanın Türkiyede son terakkiyatı cami mükemmel bir istasyon inşa ve hükümet emrine vermesi ve istasyonun azami üç yüz bin lira tutacak olan bedelinin faizsiz ve münhasıran telgraf varidatı o fazlasından taksitlerle ödenmesi hükümetimiz tarafından mukabeleten teklif ve kabul etti- rilmiştir. Projesi hazırlanmış bulu- nan mukavele esaslarına göre, şirket Istanbulda tabsis edilecek yelerde Türkiye ve Büyük Beri- tanya arasında çok iyi ve devamlı bir irtibat teminine müsait ve telsiz telgrafın son fenni terakkı- yatini ihtiva eden bir verici istas- yonu ve bir alıcı istasyonu tesis edecektir. Bu istasyonların bedeli 678,458 altın frank olarak tesbit edilmiş- tir. Bu paranın ilk taksiti istas- yonların işletmeye (o konulduğu tarihten en fazla bir ay sonra ve diğer dört taksit müteakip sene- lerin ayni gününde ve beş senede tediye olunacaktır. Bu istasyonların tesisatı muka- velenamenin imzası tarihinden iti- baren on iki aylık bir müddet zarfında ikmal edileceltiği İstas- yonlar işletmeye konuldukları ta- ribten itibaren posta ve telgraf idaremizin mali addedileceklerdir. Istasyonların malzemesine ait gümrük resmide istasyonun bedeli olarak tespit edilen mebaliğe dahil edilmiştir. Bu mukavelename imza ve taatisi tarihinden itibaren mer- iyete geçecek ve yeni istasyon- ların işletmeye vazı tarihinden itibaren (20) sene devam edecek- tir. Yeni istasyonların işletilme- sine başlar başlanmaz, Eastrn telgraf kumpanyasile hükümetimiz arasında mukaveleler münfesih olacak ve bu tarihten itibaren Istanbul - Odesa kablosunun nıs- file Çeşme - Sakız kablosunun Türkiye kısmı ve bu kabloların karaya çıktıkları noktalarda Is- tanbul ve İzmir telgraf mer- kezleri arasında ki kara hatları, bu kabloların işletilmesine müte- allik bulunan malzeme, Boğaziçi- nin iki sahilini birbirine rapteden kablolar müstesna olmak şartile (bunlar posta ve telgraf idaremize intikal edecektir) Eastren kum- panyası Türkiyedeki bütün tesisa- tına serbesçe sahip olabilecektir. Eastren kumpanyası servisinin telgraf idaremiz tarafından tesek lümünde mezkür kumpanya bu tarihte mevcut tekmil türk me- murlarını telgraf idaremizin emrine verecektir. Telgraf idaresi bu memurları 30 eylül 1934 tarihine kadar istihdamı mukaveledeki bir madde ile teahhüt etmektedir. Bu memurların maaşlarının yarısı telgraf idaremiz yarısı da yeni kumpanya. tarafından (o tesviye edilecektir. Esrar ve kaçak iskambil Yeşiltulumba meydanında dolaş- makta olan Mehmet ile arkadaşı Ibrahimin vaziyetlerinden şüphe edilerek üzerleri faranmıştır. Her ikisinin de ceplerinden esrar ve destelerle kaçak iskambil kâğıdı bulunmuştur.