14 Ocak 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

14 Ocak 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

A OOOO—Ç—Ç—————— e “MAAAO—————— 14 Kânunusani 1932 AKŞAMDAN AKŞAMA amaa Modern ahlâk Dün akşam, bir hanımefendi, okuduğu bir fransizca romandan bahsetti. Romanın ismi Mal d Amour; muharriri Jean Fayard... 226 ıcı sahifesinin ortalarına doğru, takriben şu fikirler yazılı. “Genç erkek, metresine fev- kalâde âşık... Halbuki, kadın havai meşrap, Oo kelebek mizaç... Daldan dala konmasını seviyor... Erkek, metresini bu zevkinden mahrum ederse, kadının bedbaht olacağını biliyor... Onu somurtkan görmek istemiyor... | Muharririn tabiri veçhile, erkek, şark usulü bir âşık olmamağa karar veriyor. Sırf, kadınını neşeli görmek için, sırf onun daima yanıbaşında bu- lunmak saadetine nail olmak için, kadının beğendiği erkekleri - onlar- dan nefret etmekle beraber - evine davet ediyor. Bu sayede metresini neşeli görmekle saadet duyuyor. Ub...,, Yukarıki fikirleri havi satırları bana okuduktan sonra, hanıme- fendi, garplı erkeklerin ahlâkla- rında, şarklı erkeklerinkine naza- mühim bir “ilerilik,, ran, nasıl olduğunu ( anlatmağa kalkıştı. Dinledim. Fakat, garbin, bu “modern ahlâk, ta şarkı takad- düm etmediğini hanımefendiye söyledim. Romanın şu suretle şarka adapte edilebileceğini bildirdim. “ Bir paşanın birinci zevcesi kocasına fevkalâde âşık.. Halbuki, paşa, havai meşrep, kelebek mizaç. Daldan dala konmasını seviyor... Birinci zevce, paşasını bu zevkten mahrum etmek istemiyor... Sırf kocasını konağında görmek, sırf onun yanı başında bulunmasını ve neşeli olmasını temin etmek için, paşanın beğendiği cariyeleri -onlardan nefret etmekle beraber- kendi elile telliyor, pulluyor ve paşanın odasına gönderiyor. ,, Bu hadiselerden binlercesinin, bizden bir nesil evvel, Istanbulda cereyan ettiğini işitip işitmediğini hanımefendiden sordum. Demek ki, garbın en modern ablâkında da onlara takaddüm etmişiz: Hani, modern sanat, resimde, musikide, edebiyatta, Hint, Çin, Acem, Türk, Arap sanayii (o nefisesinden motif'ler, unsurlar alıyorda, onları işliyor; modern'e bunlar esas teşkil edi- yor... — Ahlâkta da öyle... Bir paşa karısının ahlâkı, garp romanlarında teşhir edilen en modern, en monden ablâkl... Tanıdığım bir zat vardı: — Garpte ne var ki?...- dedi. - Her şeyin esasını bizden almışlar: Tayyare mi yapmışlar? Aslı mi- raçtır... Gemi mi yapmışlar? Asli sefinei Nuh'tur... Tahtelbahir mi yapmışiar? Aslı hazreti Yunus'u yutan balıktır... Ilb... Aceba, benimki de buna mı benzedi? (Vâ-Nü) —— Karışık yağlar Belediye hilenin önünü alabilecek mi? Istanbul piyasasında halis ye- meklik tuzlu yağ bulmak, hele son zamanlarda pek güçleşti. Halk bundan çok şikâyetçidir. Hele lokantalardan çoğu iyi yağ kul lanmıyorlar. Bu bal belediyenin de nazarı dikkatini celbetmiştir. Yapılan tetkikata nazaran yağ- lara bile karıştırılması eskisine nazaran artmıştır. İstanbulda bir takım gizli imalâthaneler, suni ve karışık yağ imal ediyorlar. Bu yüzden piyasanın yüzde yet- miş nisbetindeki istihsalâtını ka- rışık yağlar teşkil ediyor. Belediye yağ tağşişatının ne suretle yapıldığına dair tetkikat yapmıştır. Bundan bir kaç sene evvel tereyağına dut yağı, iç yağı gibi mevat karıştırılırdı. Fakat son üç dört senedenberi vejetalin karıştırmak artmıştır. Bilhassa yerli nebati yağın toptan fiati 40-50 kuruş arasında satıldığına göre mağşuş yağ ya- panlar vejetalin karıştırmağı ter- cih ediyorlar. Belediye piyasadan sik sık nümuneler alarak tahlil ettirmek suretile bilekârlığın önünü almağı düşünüyor. Neden geç kapandı Hamit bey “Bu defa kaba- hat memurlarda ,, diyor Üç gün evvel köprünün 40 dakika geç kapatıldığını, bu yüzden bir çok kimselerin ayazda beklemeğe mecbur kaldığını yaz- mıştık. Belediye reis muavini Hamit bey bu hususta bir muhar- ririmize demiştir ki: — Köprünün bu defa geç kapanması memurlarımızdan bazı- larının hatası yüzünden olmuştur, Motör bozulunca Unkapanı köp- rüsünde ( bulunan romorkör derhal getirtilerek köprüyü vak- tinde kapatmak lâzım gelirken bu romorkör getirtilmemiş, köprü teehhürle kapanmıştır. Bu itibarla mesuliyeti görülen memurlar tec- ziye edilmişlerdir. Bundan sonra artık bir daha köprünün geç kapanmasına imkân vermiyecek tedbirler alınmıştır. Ticaret odasının ellinci senesi Bugün Ticaret odasının ellinci yıl dönümüdür. Bu münasebetle öğleden sonra ticaret odası sa- lonunda merasim yapılacaktır. Reislerden Habip zade Ziya bey celseyi açacaktır. Oda tetkikat şubesi müdürü Hakkı Nezihi B, odanın elli senelik mesaisi hak- kında bir konferans verecektir. ŞEHİR HABERLERİ Telgraflar Sahiplerine çabuk veril- mesi için tedbir alınıyor Muhtelif o merkezlerden çeki- len telgrafların geciktiğinden do- layı son zamanlarda bazı şikâyet- ler olmuştu. Buna meydan ver- memek üzere bazı tedbirler alın- mıştır. Bu cümleden olarak muhaberesi çok yerlere yeni hatlar ilâve ve bu hatlar hük makinelerile tak- viye edilecektir. Makul ve meşru bir sebep olmadığı halde geç çekilen ve mürselünileyhine geç teslim edilen telgraflardan Odolayı (alâkadar memurlar mesul edilecektir. Fazla telgraf verilmesi telgrafların geç çekilmesi için bir sebep telâkki edilmiyecektir. Barda ölen kadın Mevkuf Süleyman kefaletle serbes bırakıldı Geçenlerde bir gece Beyoğ- lunda bir barda Süleyman isminde birisi diğer bir arkadaşile yan- larında Sofya isminde bir de kadın olduğu halde sabaha kadar içki içmişler, sabaha karşı Sofya bir- denbire olduğu yere düşüp öl müştü. Vefata sebebiyet cürmün- den dolayı Süleyman tevkif edik mişti. Madam Sofyanın kokainden öl- düğü ve kokainin de Süleyman tarafından kadına içirildiği iddia edildiği cihetle bu hususun tesbiti için çeset morga götürülmüş, tah- kikat evrakı 6ncı istintak daire- sine verilmişti, Morgta cesede otopsi yapılmış ve morg raporu adliyeye veril- miştir. Yapılan otopside madam Sofyanın, iddia edildiği gibi koka- inden değil, fazla içki içmekten öldüğü tesbit edilmiştir. Diğer taraftan mevkuf bulunan Süleyman tahliyesi için müracaat etmiştir. Yapılan tahkikat netice- sinde Süleymanın bu talebi kabul olunarak kendisi kefaletle tahliye edilmiştir. AKŞAM ABONE ücretleri Türkiye Ecnebi BENELİK 1400 kuruş 7700 kuruş GArLIK 759 » M0 > SArLık 400 »; > 150 » 1 AYLIK map” Abone ücretleri doğrudan doğruya AKŞAM idaresi namına gönderilmelidir. Adres tebdili için yirmi beş ku- ruşluk pul göndermek lâzımdır. Ramazan 6 — Kasım: 68 S, İmsâk Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı E, 1236 2,22 7,20 9,46 nn 1,37 Va, 5,39 7,24 12,23 1449 173 18,39 Sahife 3... Zabıtai belediye Polis altıncı şube teşkilâtı değiştirilecek Kadıköy kaymakamlığına tayin edilen Ihsan beyden inhilâl eden polis altıncı şube müdürlüğüne henüz kimse tayin edilmemiştir. Altıncı şube, belediye zabıtasile meşgul olduğu için bu memuri- yete yalnız polis işlerile değil, belediye umuruna da vukufu olan bir zat tayin edilecektir. Bundan başka, son zamanlarda belediye işlerinden polise taallük eden hususların lâyıkile ifa edil- mediğinden şikâyet ediliyordu. Bu vazifelerin lâyıkile tatbiki için zabıtai belediye teşkilâtının daha muntazam bir şekle konul ması düşünülüyor. Bu hususta verilecek karar bu günlerde tat- bik edilecektir. Sabık Kadıköy (O kaymakamı İbrahim beyin mülkiye müfettiş- liğine tayin edileceği haber alın- mıştır. : üç hırsız yakalandı Kasımpaşa polis merkezi Ke- mal, Ibrahim ve Sadık isimlerinde üç kişiyi yakalamıştır. Bunlar bir kumpanya halinde çalışarak muh- telif yerlerden hırsızlık yapmakla maznundurlar. Üç maznun adliye- ye teslim edilmiştir. Carih kadın Mecruhun yarası hakkında rapor bekleniyor Evvelki gün Dolapderede Bel- kis isminde bir kadın dostu Hakkı ile kavga ederek Hakkıyı bıçakla yaralamıştı. Polis merkezi Belkisi adliyeye teslim etmiş, 1 inci istintak dai- resi tahkikata başlamıştır. Mecruh Hakkı hakkında zabıta doktoru tarafından kati rapor verildiği cihetle istintak dairesi Belkisi polis müteferrikasına sev- ketmiştir. Zabıta doktorunun ra- poru alındıktan sonra Belkis bu raporla birlikte tekrar adliyeye sevkedilecektir. Bir kadın tıbbi müşahede altına alındı Çorumda Ziynet isminde bir kadın, bir adam öldürmüş ve yapılan muhakeme neticesinde 8 sene 4 ay müddetle hapse mahküm edilmiştir. Ziynet hapis- haneye konulduktan bir müddet sonra delilik alâimi göstermiştir.Ço- rum müddeiumumiliği Ziynetin mü- şahede altına alınmasına lüzum görmüş ve kadın mahfuzen geti- rilerek adliyeye teslim edilmiştir. — | EZEir çarpada | Yeni âşıklar, yeni aşk hikâyeleri Eskiden maceraları dillere des- tan olan meşhur âşıklar, maceraları nesilden nesile anlatılan meşhur sevgililer vardı. Ferhadın Şirin için dağları delip bir şehirden öteki şehre su getirmesini hepi- miz biliriz. Leylâsı için dağlara çıkıp, Obaşında kuşların yuva yaptığı o Mecnun (o bilmediğimiz bir delikanlı değildir. Keremin Aslı Han için nasıl çayır çayır yandığını hep işitmişizdir. Arzunun dağlarda, kuşlarla, rüzgârlarla, akan sular, parlıyan (yıldızlar, tepesi dumanlı karlı dağlarla konuşmasına, onlardan sevgilisi sormasına cüret etmişizdir. Yusuf ile Zelihanın maceraları hepimiz için malümdur. “ Kleopatra ,, ile Antuvanın, Romeo ile Jüliyetin aşkları da bu kadar meşhurdur. Fakat son seneler içinde ortaya yeni yeni âşıklar, yeni yeni maşu- kalar çıktı... Yeni yeni aşk mace- raları bu eski efsaneleri unut- turdu... Eski nesil “meşhur aşk hikâyesi,, denilince bu hikâyeleri hatırlarlardı.. Şimdikiler aşk hi- kâyesi deyince anlatmağa baş- liyorlar : — Jon Cilbertle Greta Garbo çok sevişmişler fakat... — Marlen Ditrich Şternbergi Seviyormuş, bunun için Avrupa- dan Amerikaya gitmiş... — Pola Negri hâlâ Rodolf Valântinonun aşkını çekiyormuş... — Joan Kravfort Duglasın oğlu ile deli gibi sevişiyorlarmış... Gördünüz mü yeni âşıkları. Leylâ ile mecnun yerine Pola Negri ile Rodolf Valantino, Ferhat ile Şirin yerine Joan Gilbertle Greta Garbo, Kerem ile Aslı yerine Jean Kravfort ile küçük Duglas... Hikmet Feridun Otomatik baskülden para çalmışi Hasan isminde birisi geçen gün Sultanahmette otomatik baskül den para çalarken yakalanmıştı. Hasan tahkikat evrakile beraber sulh ceza mahkemesine verilmiş- tir. Mahkeme tevkif müzekkeresi keserek Hasanı tevkifhaneye sev- ketmiştir. Otomobil kazaları ve kaçak etler Son zamanlarda otomobil ka- zaları çoğaldığından vali Muhiddin bey kendisi bu işle meşgul ol- mağa başlamıştır. Şoförlere verilecek ruhsatname- leri Muhiddin bey tetkik edeceği gibi icabında bunların istirdadına da karar verecektir. Bu suretle şoförler dahâ sıkı bir inzibat altına alınacaklardır. Muhiddin bey kaçak etler ve bu etleri yakalıyanlara verilecek ikramiye ile de meşgul olmakta- dır. —— — Amca Beye göre... Peder — Kararımız karar | Amca Bey, birlik yapıp şu kadın milletine duman attıracağızl... | Valide — Göreceksin Amca Bey, bizim birlik erkeklerin başı- nane çoraplar örecekl.. Kaynana — Bir birlik yapmayı düşünüyoruz Amca Bey, şu ge linlerle, odamatlarla uğraşmak için başka çare yok Mahdum — Evdekilerin elin- den illâllah Amca Bey, kardeşle- rimle beraber bir birlik yapmak istiyoruzl.. — —— — Aman efendim, bunlar birlik değil, ayrılık, ayrılıki