14 Ocak 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

14 Ocak 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

14 Kânunusani 1932 Buhranın tesiri Ihracat eşyasından az para geliyor Tütün, pamuk, ofyon ihracatımız Iktisadi buhran ihracat madde- lerimizin fiatlerini düşürmüştür. Bugünkü fiatlerle birkaç evvelki fiatler arasında mukayese edilecek olursa, buhranım şiddet ve mahiyeti daha iyi anlaşılır. 925 de sene tütün ibracatından memleketimize 60 milyon 244 bin lira girmişti, 931 senesinde 22 milyon 673 bin lira girmiştir. 925 de pamuk ihracatımız 14 milyon 905 bin liraydı. 931 de 5 milyon 473 bin lira olmuştur. 925te 7 milyon 451 bin lirahk afyon satmışlık. 931 de bu mikdar 2 milyon 620 bin lira olmuştur, 925 te yün ihracatımız 2 mil yon 539 bin liraydı. 931 deki ihracatımız 1 milyon 660 bin lira olmutuur. İzmirin ticareti 10 günlük ihracak itha- lâttan 537 bin lira fazla İzmir, 12 — 21 kânunuevvelden 31 kânunuevvele kadar on gün zarfındaki liman faaliyetimiz şa- yani kayt neticeler vermiştir. Bu tarihteki ithalâtımız yapıfan istatistiğe göre 448,685 liradır. Aynı taribteki ihracatımız ise 986,608 liradır. Bu hesaba mazeran ibracatr mız ithalâtımızdan 537,923 lira fazladır. Amerika âyan meclisine bir kadının intihabı Vashington, 13 (A.A.) — lik defa olmak üzere Amerika âyan meclisine bir kadın intihap edik miştir. Arkansas - Little Roek'daki bir kısım intihap esnasında de- mekratlardan vefat eden âzanın yerine zevcesi Mistres Caraway âzalığa intihap olunmuştu. ..|... Bulgar tütünleri Avusturya mamulâtile mübadele edilecek Sofya 13 — Bulgar milli ban- kasile Avusturya devlet bankası arasında aktedilen bir mukavele mucibince, bulgar tütünlerinden bir parti Avusturya sınai mamu- lâtile mübadele edilecektir. Mez- kür mukavelenin teferrüati henüz malüm değildir. Sofya 13—Bulgaristan da 1931 senesinde tütün riyal 349.700 dekar (geçen sene 320.629 dekar- dı) tutmuştur. Zeriyat sahasının tavessüü şimali (Bulgaristan da tütün ekilmesinin bir neticesidir. Umum mahsul 32 milyon kilo- dur. Geçen seneki mahsul 26,8 milyon kilo idi. 1931 senesinin ilk İl ayı zar- fında 2.373,3 milyon leva kıyme- tinde 22,6 milyon kilo tütün ihraç edilmiştir. Geçen senenin aynı müddeti zarfında ihracat 2.353,8 milyon leva kıymetinde 19,6 milyon kilo tutmuştur. Izmirde tahmil ve tahliye ücretleri Izmir tahmil ve tahliye ve körfez ücretleri tarifeleri yeniden tanzim edilmiştir. Yeni tarifede pek çok eşyaya ait tahmil ve tahliye ücretleri indirilmiştir. Zenci trupu Kara belde fantazisi 8 tabloluk rövü Zencilerde şarkı söylemek ve raksetmek, yeyip içmek gibi hayati bir ibtiyaçtır. On asırdaberi zen- ciler musiki ve raks zevklerini muhafaza etmişlerdir. Fakat bu zevk, yıllarla beraber incelmiş , yükselmiş ve zenci musikisi ile dansı, Amerika'dan taşıp, bize kadar gelmiştir. Zenci musikisi, artık, medeni musikinin kaidelerine uygun ol- makla beraber, irsi valşiliğini kaybetmemiştir. Bazen ağır, durgun bir ahenk birdenbire kesilyor. Zençi kızların tiz perdeden fer- yatları duyuluyor. Eller, etli, dol- gun kalçalarda temp& tutuyor. Bacaklar yay gibi geriliyor, beller bükülüyor ve dans başlıyor ... Ağır ağır başlıyan vücut kıv- raklıkları, yavaş yavaş cehennemi bir hızla harekete geçiyor. Harpten sonra bü- tün Avrupayı bu zanci dansi istilâ etti, Çarliston yalnız barlara değil, Jozefin Beker sahneye çıktıktan sonra en kibar salonlarda Moda oldu. Dün gece Tekebaşı modern tiyatrosunda tam zenci bir caz- bantla, zenci ve habeşlerin rövü- sünü seyrettik. NS» Sahnenin bu kara A yıldızlarını seyretmek 4 cidden zevkli bir a şey. Luiz Hopkins, Snowlet, Fransi Moraes, meşhur Al Johnson'u omükemmelen taklit ediyorlar. Douglas'ın ayak oyunları, topuklarmı tahtaya vurerak çe kardığı ahenki insana dinlenme- sine doyulmaz bir zevk veriyor. Bu zenci dansı ve zenci raksı, hummalı, heyecanlı, mükemmel bir şey. Bulgar - Yugoslav münasebatı Sofya, 12 (A. A.) — Istanbul Balkan konferansının kararı mu- cibince Bulgar ve Yugoslav milli grupları arasında kânunusanide Belgratta icrası mukarrer temaslar, şimdiki halde vaziyetin bu mülâ- katlara müsait olmadığına dair Yugoslavya (Ogrupundan gelen mektup üzerine E tehir edilmiştir. Bir deniz faciası Stokholm 12 (A. A.) — Beş delikanlmın binmiş olduğu bir sandal, Vaestervik açıklarında bir fırtma esnasında kaybolmuştur. Bir buz kıran gemisi, bunları ara- mışsa da tabarriyatı semeresiz kalmıştır. ar az Yunanistanda iskonto fiyatı arttırıldı Atina, 1I2(A. A.) — İskonto fiyatı yüzde on birden on ikiye çıkarılmıştır . Hindistanda Hint kadınları mücadele ediyor Kadınlar polisle çarpıştı bir çok yaralı var Bombay 13 — Hükümetin şid- detli tedbirlerine rağmen nüme- yişler devam ediyor. Bu defa kadınlar ortaya atılmışlardır. Bun- lar polise karşı durmakta ve ingiliz eşyası aleyhinde nümayişler yapmaktadırlar. Bir çok şehirlerde bu yüzden müsademeler olmuştur. Pek çok yaralı kadın vardır. Polis 50 kadar kadını tevkif etmiştir. Gandinin tahliye edileceği ha- beri tahakkuk etmemiştir. Londra 13 — Birmayanın Hin- distandan ayrılarak müstakil bir hükümet haline ifrağı kararlaş- tırılmıştır. Bir kanunu esasi tan zimi için toplanan yuvarlak masa konferansı mesaisini bitirmiştir. Yeni hükümet 14 milyon nufus ludur. Vergiler İngilterede varidat geçen seneden fazla Londra, 13 — Londou gazette hazine varidatından bahsederken vergi hasılâtının arttığını yazıyor. Irat vergisi iptida 3 milyon ingiliz lirası bir azlık göstermiş ise de 9 kânunusanide bu azlık silinmiş ve geçen seneye nispetle 6 milyon 750 bin ingiliz liralık fazlalık göstermiştir. Eşyadan 3İ kânunu- evvel 931 tarihine kadar tahsil edilen munzam resimler varidatı 1930 senesinde aynı zamana nisbetle 3 milyon 750 bin lira fazladır. Merkezi Amerikada şiddetli bir fırtına Birmingham 13 (A.A) — Dün akşamdan beri Alabama Missisipi hududu üzerinde esmekte bulunan müthiş fırtına neticesinde şimdiye kadar 3 kişi ölmüş ve yüzden fazla insan da yaralanmıştır. Siyasi cinayetler Sofyada da yeniden bazı kimseler öldürüldü Sofya 13 (A.A.) — Dün Proto- gueroff hizbine mensup bir Ma- kidonyalı ibtilâl rüesasından Mi- chailoffun taraftarlarından birisi tarafından öldürülmüştür. Katil, tevkif olunmuş ve Maki- donya dahili ihtilâl teşkilâtının emri ile hareket etmiş olduğunu söylemiştir. Diğer taraftan, geçen gece de bir makidonyalı 3 şahsın taarru- zuna uğramışsa da bunların atmiş oldukları kurşunlar isabet etme- miştir. Thdoroffa karşı yapılan suikastların bu üçüncüsüdür. Romanyada hububat Romanya ziraat nezareti tara- fından toplanan malümata naza- ran bu memlekette şimdi kabili ibraç 50,000 vagon hububat var- dır. 1931 senesi mahsulü 350,000 vagon alınmıştır. Bundan 220,000 vagon memleketin dahilinde alı- konulmuştur. 72,000 vagon şim- diye kadar ihraç edilmiştir. Mısır mahsulü ise 700,000 va- gona baliğ olmuştur. (Bundan 400,0007vagonu dahilde sarfolun- muştur. İhraç için 300,000 vagon Istok kalmıştır. Paza. AKŞAM'ın tefrikası: No 95 Şehri, paşanın geldiğini duyunca selâmlık odasına koştu. Konağın içinde başlıca nefesi mütekellim hanım efendi olduğuna iman etmiş oolmakla beraber o paşayi da idare etmek, onun o tevecci- bünü de gaip etmemek poleti- kasını güdüyordu. Ne kadar olsa paşa, paşa idi. Kırk yıl daba bu konağın içinde çile çekecek değildi. Ne de olsa bir memu- riyete e gidecek, kendine bir ev bark (kuracak, hattâ evlenecek, hiç değilse meş- rebine muvafık bir odalık -bula- caktı. — Ihvanı kadi- meden Haşmet bey efendinin ziyaretlerine gitmiştim! Diyerek paşanın odasına daldı. Paşa, mihnet ortağını derhal yanına oturttu, kolunu omuzuna atmış, kafasını kafasına dayamıştı. Paşa, karpsındekine lâf söy- letmeden ve fasıla vermeden iyice içini dökmeğe başladı. Söyledi, söyledi. Nihayet: — Şehriciğim, Eflâtun gibi akıllısın, Lokman hekim gibi bilgilisin. Oiçine doğanı açıkça söyle; icap ediyorsa neşteri al, | şurayı deş; dertten beni kurtar! dedi, Şehri, ağzındaki karanfili evire çevire vadii hitabete daldı; — Paşacığım, bütün bu biyle ve desais hep çiftliğin etrafında dönüyor. Karihai ilham sabihai şebriyariden nail buyuruldukları bu mülk yok mu, işte merdümeki hasret olan o. Allahu alem bissa- savap fakat zannı hakiranemce, iffetvesimeye (o verilen (o senede, çiftlik kaydını da derkenar bu- yursanız akar sular duracak. Bu kâr ve zar zail olup derbal telifi beyn hasıl olmazsa vechi felekdi- demi femi mübarekenizden cıka- cak luap ile tevbih buyurun! Meşruhatım sübut bulmazsa çake- rinize, Mithat paşa, Ahmet Rıza bey, damat Mahmut paşa mensu- biyetini izafe ile.. Paşa, gözleri yerinden ve vü- cudu kanepeden fırlamış: — Şehri, aklını mı oynatıyorsun? Yüreğime mi indireceksin? Yeter!.. Kâfil.. Susl.. Emrile ağ- zını kapatmıştı. Bir iki aksırıp öksürdü. Bir sigara yaktı. Bitap söyleniyordu: — Haltın büyüğünü ettik; gönr- leğimden (Omaadası hanımındır diyerek bir biflmem ne yedik. Bu kadar rezaletin üzerine, mükâfat olarak, çiftliği de bahşedecek miyiz? Şebri, yutkundu, yutkundu, yutkundu. Müsaade alarak helâya gidip geldikten sonra bir sigara daha yaktı. Bir defa daha yutkundu ve tükrüğünü yutar yutmaz, kendini unutmuş gibi haykırdı: — Korkma, at imzanı paşami Paşa, etrafı) dinleye dinleye yüzüne bakıyor, şehri, göğsünü Sahife 5 14 Kânunusani 1932 KIVIRCIK PAŞA Büyük Milli Roman Müellifi: Sermet Muhtar Şehri sağına soluna bakmadan içeriye daldı gere gere sözünü tamamlayordu: — Tarafı aciziden tesvit edilen senedi mahudde (sırtımdakı göm- lekten maada, fizemanina tahtı tasarrufumda bulunan emval ve emlakin ...) cümlesinden sonra semeni gelmesi mevcuttur. Se- men zan edilmesi ve farkına va- rılmaması için vazi etmiştim. İşi kimse çakmadı Behlülu nadan ve bibehreside anlamadı. — Pek âlâ, yaniya açıkçası.. — Emval ve emlaki valâlarının sekizde biri lâşey hükmündedir. Bu miktarı, bendegânınıza sa- daka olarak da ihsan buyura- bilirsiniz | Paşa, meseleyi hakkile kavra- yamadığı için soruyordu: — Dediğine bakılırsa elimizi, ayağımızı kıskıvrak köstekleyen senet , karıya zırnık vermiyor, öyle mi? — Öyle, baş tacım! — Şaka etme; domuz topunun sırası değil. (Devamı var) Parası olanlar ne yapmalı? Umumi harptenberi iktisadi ve mali sahalarda müvazene çok bozuldu. Paraların kıymeti düştü, altüst oldu. İstinat edecek bir esas kalmadı. Esham ve tabvilâta gelince: Amerikadaki büyük buh- randan beri bu yüzden mahvolan servetlerin haddü hasabı yok. Milyoner olan iki gün içinde ek- meksiz kaldı. Eşya fiatleri de bu hercümerçten azade kalamadılar. Velhasıl diyebiliriz ki, parası olan bir adam kendisine nasıl bir irat temin edebileceğini tayinde âciz kaldı. Mabkayı © tevdi edilen para için alınacak */,2, 3 faiz neye yarar? Dünyanın her tarafında olduğu gibi selek tbizi de enistifa- deli veen sağlam iradı emlâk temin etmektedir. Buhrandan en az mutazarrır olanlar emlâk sabip- lerdir. Kiralar bir miktar tenezzül etse bile gene kâfi derecede bir irat iebiyorne ve istedikleri zaman kolaylıkla mülklerini nakte tahvil edebilirler. Kendilerine sağlam irat temin etmek isteyenlere (e tavsiyemiz: Paranızı emlâke yatırınız! Bunu size en iyi şeraitle temin edecek müessese: Bahçekapı, Taş han 20-21-22 numarada Umum Em- lâk Acentesidir.