19 Ocak 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

19 Ocak 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Akşam Gazi Hz. Gazi Hz. dün sarayda daire- lerinde meşgul olmuşlardır: Besim Ömer paşa ve Âkil Muhtar beyler saraya gitmişler ve Reisicumhur Hz.ne arzı tazimat etmişlerdir. Gazi Hz. Sırp sefarethanesine yaverleri Şükrü beyle kartlarını göndermişler, sefirin vefatından dolayı beyanı taziyet etmişlerdir. Tıp fakültesi Sıhhiye vekilinin riyasetinde toplanılacak Sıhhiye vekâleti, tıp fakültesin- den mezun olan genç hekimlerin cerrahi ve nisai kısımlarda zaif olduklarını nazari dikkate alarak bu derslerin takviye edilmesi lüzumunu ileri sürdüğü yazılmıştı. Halbuki vekâlet bunların staj müddetinin az olduğundan şikâyet ediyor. Dün bu mesele etrafında sıhhiye vekili Refik beyin riyasetinde fakülte (omüderrisler (o meclisinin toplanacağı yazılmış isede bu iç- tima yapılamamıştır. Bu hafta meclis toplanacaktır. Müderislerden Orhan Abdi bey, “bu hususta bir şikâyet yoktur. Daha ziyade tekâmül istenmek- tedir.,, diyor. Müderis Besim Ömer paşa da: — Bazı doktorların malümat- larının takviyesi o istenmektedir. Bu husus, sıhhiye vekili beyin riyasetinde toplanaçak mecliste müzakere edilecektir. Henüz bir şey yoktur.,, demiştir. lik tedrisat müfettiş namzetleri imtihan oluyorlar Ankara, 19 (Hususi) — lik tedrisat müfetliş namizetlerinin imtihanlarına İnkilâip mektebinde başlanılmıştır. lik tedrisat umumi “mudürü Ragıp Nureddin, Gazi muallim mektebi müdürü Avni, umumi müfettişlerden Tevfik, ma- arif müdürü Rahmi, ilk tedrisat müfettişlerinden Avni, Gazi mu- allim mektebi (omuallimlerinden Ahmet Fuat beyler imtihanda mümeyyiz bulunmaktadırlar. Imti- hana yedi muallim girmiştir. izmire bir yaban domuzu indi Izmir 19 (Hususi) — Dün gece şehir dahiline bir yaban domuzu indi. Canavar Ballı kuyu maballe- sinde dolaşırken öldürülmüştür. Tasfiye haberi (Baş tarafı birinci sahifede ) Gümrükler ve inhisarlar vekili Râna bey İstanbuldaki tetkikatı hakkında şu sözleri söylemiştir: “— İstanbula vekâletin alâkadar olduğu bütün işleri yakından görüp tetkik etmek için geldim. Tetkik mevzuu yalnız bir değildir. İnhisarların OAnkaraya nakli meselesi hakkında bir karar veril- memiştir. İnhisar idareleri memur- larının bareme tâbi tutulması hakkında evvelce meclise bir teklif vaki olmuştu. Bu teklif meclis tarafından tetkik edilmek- tedir.,, Marinetti Istanbulda Italyan akademisi âzasından ve edebiyat | futurisme (mesleğinin babası M. Marinetti şehrimize gelmiştir. Burada 3 konferans verecektir. Ikinci konferansı cuma günü Fransızca olarak verek ve dünya- daki futurisme cereyanından bahs- decektir. Para alamayınca dövdü! Gedikpaş'da balıkçı Dimitri , madam İpolu ile Hıristodan 24 lira alacağını istemiştir. Bunlar overmediklerinden dün akşam Dimitri her “ikisini “de dövmüştür. ileri sürüyorlar. Jurnal gazetesi Felemenge b memesini tavsiye ediyor. matı imal eden fabrikaların inkişaf etmekte olması düşürmeye başlamıştır . tespit edilmiştir. Nedlins-co ismi Benzin yerine.. İspirto kullanılması için bir karar Ankara 19 (Hususi) — Haric- ten her sene memlekete ithal edilmekte olan tenvir, teshin ve kuvvayı muhrikede kullanılan 15 milyon İiralık benzin ve gaz yağının yerine, dahilde istihsali kabil bazı maddelerin kullanıl- masına karar verilmiştir. Bu da hurda incir, üzüm ve satılmıyan meyva, patatesten ve mısırdan istihsal edilecek ispirto ile temin olunacağtır. izmirde meclisi umumi intihabatı Izmir 18 (A.A.) — Vilâyetimiz meclisi umumi intihabatı başla- mıştır. İntihabat, namzet gösle- rilmeksizin serbest cereyan etmiş- tir. Bergama, Dikili, Foça, Mene- men, Kemalpaşa kazalarında in- tihabat ikmal edilmiştir. Yarın Seferihisar ve Urla kazalarında intihabat yapılacaktır. Recep beyin tetkik seyahati Ankara, 18 — Cumhuriyet Halk fırkası umumi kâtibi Recep bey refakatinde umumi kâtibi Ziya bey olduğu halde çarşamba günü tetkik ve teftiş seyahatine çıka- caktır. Recep bey bu seyahatine Adanadan başlayacek ve Konya Isparta Denizli Muğla ve İzmire gidecektir. Darülfünun için getirtilen mütehassis Ankara 18 — Darülfünunun ıslahı ile meşgul olacak mütehassıs M. Albert Malche geldi. Maarif erkânile temaslara başladı. Öğle- den sonra İsmet paşa kız enisti- tüsünü ziyaret etti. Ankara hukuk fakültesi programlarile de meşgul olacaktır. Bir ingiliz grubu yapılacak binaları inşaya talip Ankara 19 (Hususi) — Bir ingiliz grubu yeni yapılacak bina- ların inşasına talip (olmuştur. Grup mümessili M. Bari bu hu- susta hükümet erkânile görüşmüş- tür, M. Bari yarın akşam Londraya hareket edecektir. ERE A ER A RA AE Almanya gizlice harb hazırlanıyormuş? Felemenkteki alman fabrikaları mütemadiyen harp levazımı imal etmekte imiş Paris 18 (Hususi) — Bazı gazateler Almanyanın gizlice harbe hazırlandığını iddia ediyorlar. Bu gazeteler Almanyanın muharebe için lâzım gelen silâhları Felemenkte imal ettiğini, bunların pek az bir zamanda Almanyaya nakledilebileceğini dererek uzun tetkikat yaptırmıştır. Bu tetkikat, Almanyanın zahiren silâhsız görünmesine rağmen hakikatte mükemmel surette silâhnelanabileceği neticesine varmıştır. Jurnal bunun için Fransız- lara uyanık bulunmasını ve silâhların terkedil- Son zamanlalarda Hollandada harp levazı- Fransayı Rotterdamdaki fabrikalarmın gece gündüz çalışmakta olduğu altında gizlenen “Zeiss, 19 Kânunus: ni 1932 TTelgraflar kak görülüyor. ir muhabir gön- varestedir. günden güne endişeye krup Tevfik Rüştü bey Hariciye vekili Tahranda merasimle karşılandı Tahran 18 — Türkiye hariciye vekili Tevfik Rüştü bey, Iş ban- kası müdürü Celâl beyle birlikte buraya vasıl olmuştur. Tevfik Rüştü bey Pehlevi iskelesinde Iran hariciye müsteşarı tarafından istikbal edilmiştir. Oradan otomo- billerle hareket edilmiş, fakat yollarda karin çokluğundan Kaz- vinde durmağa mecbur olmuştur. Derhal çıkarılan amele yolları açmış ve Tevfik Rüştü bey bir gün sonra yoluna devam edebil- miştir. Türkiye hariciye vekili Tahran hariciye nazırı ve halk tarafından istikbal edilihiş ve ikametine tah- sis edilen otele inmiştir. Tevfik Rüştü bey Iran erkânı hükümetini ziyaret etmiş, bunlar tarafından bu ziyaret iade edil miştir. Türk hariciye vekili ve Celâl bey bu akşam şahın iftarına da- vetlidirler. Yarın belediye, çar- şamba akşamı hariciye nazırı ziyafet vereceklerdir. Perşembe akşamı sefarethanede bir balo verilecektir. Iran gazeteleri bu ziyaret omünasebetile uzun ve dostane makaleler yazıyorlar. Iran şahına bir hediye Verilen bir habere göre Gazi Hz. Iran şahına bir tayyare hediye edecektir. Bu tayyare Kayserideki fabrikada yapılıyor. Tayyare uçuş talimine mahsustur, Tevfik Rüştü bey Rus arazisinden geçerken Tahran 18 (A.A.) — Türkiye Harciye vekili Tevfik Rüştü bey- efendi pazar günü saat 14de Tahrana muvasalet etmişlerdi. Müşarünileyh Iran mahafili remi- yesi tarafından huduttan itibaren samimi ve mükemmel bir hüsnü kabul gösterilmiştir. Müşarünileyh Sovyet arazisinden geçerken dost memleket memu- rini tarafından fevkalâde kolay- lıklar irae edilmiş ve M. Litvinof Karahan Okendilerini ( telgrafla 7 selâmlamıştır. fabrikalari berri ve bahri harp dürbünleri imal ediyor. Minimaks yangın itfa âletlerinin bir gün sırası gelince alev fışkıran âletler haline ifrağ edilip harp meydanlarına sevkedileceği muhak- Hollanda fabrikalarının Alman sermayesi ve Alman müşterilerle alâkası olduğu şüpheden Muhtelif fabrikalar muneleri, komprime zehirli gaz makinaları inşaatınn tecrübeleriyle meşguldürler. Bu ;vaziyet karşısında Fransanın korkmaması imkânsızdır. Fransızları asıl telâşa düşüren Hollandanın Versailles muahedesile bağlı olmamasıdır. Istediği memlekese, istediği malzemeyi satmakta hürdür. Almanya gibi askeri bütçesi müphem olan bir memleketin kapı komşusunda bu derece mühim ve çok harp malzemesi imalâtı da ayrıca nazarı dikkati caliptir. Almanyanın harbe hazırlandığı muhakkak gibidir. tabtelbahir nü- hâlinde hava bombaları, Murahhaslar perşembe günü hareket ediyorlar Pariste düyunu umumiye hâmil- ler vekillerile müzakereye memur edilen murahhaslarımızdan Nurul- lah Esat bey busabah Ankaradan şehrimize gelmiştir. £ Saracoğlu Şükrü bey de yarın sabah şehri- mize gelecektir. Iki murahhas perşembe günü Semplon sürat katarile Parise hareket edecek- lerdir. Ankara, 18 (A. A.) — Sabık meliye vekili Saraç oğlu Şükrü beyefendinin Amerikaya hareket edeceklerine dair Istanbul gaze- telerinden naklen bir Avrupa telgraf ajansının verdiği havadisi Anadolu ajansı katiyetle tekzibe mezundur. Hamillerle müzakere Ankara, 19 (Hususi ) — Gele- cek pazartesi Pariste hamiller mümessillerile müzakereye başla- nacaktır. Izmir rıhtım şirketinde tetkikat Izmir 19 (Hususi) — Hükümet tarafından işletilen rıhtım şirketi muamelâtındaki tetkikat devam etmektedir. Şimdiye kadar yapılan tetkikat neticesinde şirket mua- melâtında doğru bulunmayan bazı işler görülmüştür. Bu meyanda şirket erkânından birini şirket hesabına 300.000 frank çektiği anlaşılmıştır. Ankara, 18 — Vekâletler 932 bütçesinde yapacakları tasarruf hakkında tetkikat icrasına başla- mışlardır. (Vekiller heyeti 15 şubattan itibaren müteaddit içti- malar yapacak, 9 aylık varidatı nazari dikkate alarak 932 bütçe- sinij hazırlıyacaktır. Varnadan gelen kuş Menemende vuruldu Izmir, 19 (Hususi) — Süleyman efendi isminde bir avcı Menemen ovasında bir lokese kuşu vurmuş- tur. Kuşun ayağında bir etiket vardır. Bu etikette “Varna, ke- limesi yazılıdir. Kuşun Bulgaristan- dan geldiği tahmin edilmektedir. /Merhum Derviş Pş. Cenaze merasimi dün ibtifalâtla yapildı Vefatini teessürle yazdığımız müdafaai milliye vekâleti sabık müsteşarı Derviş paşanın cenaze merasimi dün ihtifalât ile yapıl mıştır. Cenazede Reisicumhur haz- retleri namına umumi kâtip Tevfik ve baş yaver Rüsuhi beylerle kol ordu kumandanı Şükrü Naili paşa, Kılıç Ali, Cevat Abbas, vali Muhiddin beyler, kolordu erkânı harbiye reisi, kolordu şube müdürleri ve şehrimizdeki askeri ümera ve erkânla diğer bir çok zevat bulunuyorlardı. Cenaze Maç- ka kabristanına defnedilmiştir. Cenaze defnedildikten sonra kabir başında Şükrü Naili paşa Derviş paşa merhumun askeri hayatından, memlekete hizmetle- lerinden, meziyetlerinden kısaca bahsetmiş ve sözü İstiklâl har- birde başkumandanlık karargâ- hında erkânı harbiye vazifelerinde bulunan oCevbet Kerim beye bırakmıştır. Cevdet Kerim beyden sonra sabık Gümüşane mebusu Ali Fethi bey de bir nutuk söyle- Cz übadiller Idare heyetinde bazı istifalar oldu Son zamanlarda gayri mübadil- ler cemiyeti idare heyeti âzası arasında bazı istifalar olmuştur. Bu meyanda idare heyetinden Halil paşa da istifa etmiştir.Halil paşanın istifasına şu meselenin sebep olduğu söylenmektedir. Halil paşa ile altı gayri müba- dil. ellerindeki bonuları birleş- tirerek İzmirdeki meşhur Trikupis çiftliğini 409 bin liralık bono mukabilinde satın almışlardır. Bazı mübadiller bu çiftliğin 600 bin lira edebileceğini ve müza- yedenin operakende (yapılması daka doğru olduğunu ileri sür- müşlerdir. İşte Halil paşa bunun üzerine istifa etmiştir. Şimdi bir çok gayri mübadiller ellerindeki bonoları “birleştirerek müzayedeye iştirak etmeği düşün- mektedirler. Suriyede türk çıkolatalarına rağbet fazlalaştı Suriyeden Türk çıkolatalarına karşı talepler artmıştır. Çıkolata fabrikaları Suriye gümrük tari- feleri hakkında Ticaret odasından malümat istemişlerdir. Bugünkü hava Yeşilköy rasat merkezinden verilen malümata göre bugün hava bulutlu olacaktır. Rüzgâr şimal istikametinde mutedil olarak esecektir. Rüzgârin metrodür. dereceydi. Yangın başlangıcı Dün akşam saat yirmi dörtte Aksarayda Kemal paşa cadde- sinde bir evin tavan ve çatısı tutuşmuş fakat yangın derhal itfaiye tarafından söndürülmüştür. Itfaiye gitti, yangını bulamadı * Bu günlerde gene itfaiye bazan beyhude yere işgal edilmektedir. Küçük pazarda yangın olduğu itfaiyeye haber verilmiş, itfaiye Küçükpazara gitmiş, fakat ortada ateşe benzer bir şey görmediğin- den geri dönmüştür. Tahkikat yapılıyor. Bir motör battı Kasımpaşada İlyas kaptanın motörü sahile odun boşaltırken H-"- vapurile o çarpışmıştır. Bu mü: “lemenin tesirile motör bat- saniyedeki sürati 9 Bu sabah hararet 5 mışı..