19 Ocak 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

19 Ocak 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Tütün kongresi Tütün buhranı nasıl izale edilebilir? Ticaret odası bir rapor hazırlıyor Ankarada 9 şubatta tütün kongresinin toplanacağı yazılmıştı. Ticaret odası kongre için bir rapor hazırlamaktadır. Raporda bu seneki tütün buhranının se- bepleri izah edilmektedir. Vaz- iyetin ıslâhı için istıhsalâtın tah- didi en büyük çare olarak kabul edilmektedir. Anadolunun ekseri yerlerinde köylü tütün para ediyor diye tütün ekinine rağbet göstermek- tedir. Samsunun arkasındaki vilâ- yetlerde tütün ekmişlerdir. Halbuki Oharpten evvel vilâyetlerde tütün ekilmiyordu. Raporda tütün işinin ıslâhı icin yalmz mevzii tedbirlerin kâfi olmadığına işaret edilmektedir. Tütün buhranı Balkan memle- ketleri arasında müşterek tedbir- lerle halledilecektir. Ibracat ofisi de tütün kongresi için bir rapor (hazırlamaktadır. Bu raporda tütünün hariç piya- salardaki vaziyeti tetkik ve izah edilecektir. Kaçakçılık İzmirdeki mahkeme işe başladı bu Şehrimizde teşkil edilmiş olan (Kaçakçılık hâkimliği)ne vekâleten tayin edilen Ağırceza mahkemesi azasından Edip bey dünden itiba- ren vazifeye başlamıştır. Kaçakçılık hâkimliğinin işe baş- ladığından omüddei umumilikçe Adliye vekâtine malümat vermiştir. Kaçakçılık hâkimliği, üçüncü istintak (dairesinin (bulunduğu mahaldedir. ç Sabık Ispanya kralı İsviçrede Fontambireu, 18 (A.A.) — Sa- bık Ispanya kralı, dün sabah. saat 10 da İsviçrede kâin Nurende | bulunan ve zatürreeden muztarip prenses: Mario - Christinenin nez- dine gitmiştir. Konyada spor Mektepliler arasında lik maçları Konya, 15 (Hususi)— Konyada lik maçları bü cumadan itibaren başlamıştır. Öğleden evvel sanat- lar mektebi ile mubtelit orta mektep sporcuları arasında maç yapılmıştır. Neticede (8-2) san- atlar mektebi orta mektep genç- lerine galip gelmiştir. 1931-1932 senesi lik maçlarına Konyanın iki kuvvetli takımı olan lise ile erkek muallim mektebi sporcuları bu cuma ögleden sonra karşılaştılar. Havanın o soğukluğu seyirciler üzerinde tesir yapma- yordu. Tahminen 6 bin seyirci vardı. Maç baştan nihayete kadar heyecan içinde cereyan etti, Ilk anlar topun hâkimiyeti erkek muallimdeydi. Gene ilk sayıyı erkek muallim mektebi yaptı. Yavaş yavaş liseliler canlandılar. Aleyhlerine olan ilk sayıdan sonra artık topa hâkim oldular. Neticede lise, erkek müallim mektebine (3-2) sayile galip geldi. Sovyet Rusyada yeni bir vergi Moskova, 18 (A.A.) — Hükü- met, 1932 senesinde gerek şehir- lerde ve gerek kasabalarda bir defada ahnacak bir vergi ihdasına karar vermiştir. Bu vergi, şehir- lerde nseskenler inşası ve kasa- balarda iktisadi ve hırsi inşaat yapılması plânının tatbikini temin için tahsil olunacaktır. 4mm. “ | gün refakatinde küffü olmıyan GÜNÜN HABERLERİ Konyada grip Mekteplerdeki talebenin üçte ikisi hasta Konya, 17 (Hususi) — Burada grip gittikçe artmaktadır. Mek- teplerdeki talebenin üçte ikisinin hasta yattıkları anlaşıldı. Hastalık hafif geçiyor. Askeri orta mektepte bir me- nenjit vakası zuhur etmiştir. Mektekte icap eden tedbirler alınmıştır. Suriye matbuatı Cumhuriyet istiyor Şam 17 (A.A.) — Sabık Mısır Hidivi Abbas Hilmi paşanın Suriye tahtına geçirilmesi meselesi Suriye matbuatında uzun uzadıya müna- kaşalara sebebiyet vermektedir. Bunlardan bazıları krallığa şiddetle itiraz etmekte ve Suriye için cumhuriyetten başka bir şekli idare tanımayacaklarını yazmakta oldukları halde bazılart bu haberi hüsnü suretle karşılamaktadırlar. Prens Nicola Romen prensi zevcesile birlikte Pariste Prensin zevcesi ve bir avukatın mutallakası madam Savean Paris, 18 (A.A.) — Kral Ca- rolun biraderi prens Nicola, bu- zevcesi Mme. Savean' olduğu hal- de buraya gelmiştir. Prens hasta | valdesinin bulunduğu Münihten gelmektedir. Prensin son zamanlarda Roman- yada bulunduğu sirada vukua gelen hadiseler, biraderi Karolun telâk hususundaki israrları, göz hapsine alınmasi ve nihayet sev- diği ile Romanyayı terke karar vermiş olduğu malümdur. Çinde harp Japon kumandanı “Hareket devam edecek,, diyor Tokio (Hususi) — Japon tay- yareleri cenubi Mançuride bir mühimmat deposunu bombardı- man etmiştir. Şimdiye kadar 52 kişi ölmüştür. Tokioya gelen Japon kamandanı Mançurideki harekâtım hünüz bitmemiş oldu- ğunu söylemiştir. Rus - Japon ademi tecavüz misakı Tokio, 18 (A.A.) — Rusya ile Japonya arasında bir ademi teca- vüz misakı teklifinin bugünkü nazırlar meclisinde tetkik edile- ceği söyleniyor. Havai adalarında vaziyet Honolulu 18. (A. A) — Ame- ika ayan meclisi, Havai adala- rındaki tahkikatın tarihine ve adliye nmazarının tahkikatı neti- cesine intizar (etmeğe karar vermiştir. Feyezanlar İngilterede bir çok erazi su altında Fırtınadan telefon muhaberatı kesildi Londra, 19 (A.A.) — Son za- manlarda yağan şiddetli yağmur- lar Tyron ve Domega kontlukla- rında mühim feyezanlara sebe- biyet vermiş ve oralarda yüzlerce hektar çayır sular altında kal- mıştır. Kourne nehri taşmış ve Stra- bane'nin alçak mahalleri sakinleri, evlerinin üst katlarına iltica etmeğe mecbur olmuşlardır. Son derece şiddetle esen fırtına telefon muhaberatını bozmuştur. Memleketin bir çok yerlerinde maddi hasar vukubulmuş olduğu haber veriliyor. Missisipinin feyezanları Glendora, 18 (A.A) — Hauttippi meselesinden 200 kişi, feyezanlar yüzünden evlerinde mahsur kal- mışlardır. Fayezanım sahası 220 | kilometre olup 6 kontluğu' istilâ etmiştir. Nüfusça telefat vukuuna dair hiçbir Kaber yoktur. Berlin - İstanbul Yeni tayyareler bir günde gideck Berlin, 18 (A.A.) — Deuwsche Luft Hansanın azami 350 kilo- metre ve vasati 300 kilometre suratinde gayet seri tayyareler inşa etmek ve bunları kullanmak tasavvurunda bulunduğu haber veriliyor. Posta tayyareleri, 300 kilo ve eşya yolcu tayyareleri 600 kilo alacak 6 ilâ 8 yolcu nakledecektir. Bu tayyareler, Berlin- Kopenhag, Berlin - Viyana, Berlin - Ams- | terda, Berlin --Zurih ve yahut Berlin: - Prague yollarını 3 saatte ve Berlin İstanbul, Berlin- Atina, Berlin - Kadix ve Berlin- Moskova yollarını 1 günde katedecektir. Faşistler Avusturyada hükümeti ele geçirmek için tahrikât Viyana, 18 (A.A.) — Son za- maplarda yapılan silâh müsadere- leri ve dahiliye nazırı M. Winkler aleyhine müteveccih bir suiskastin meydana çıkarılması, mütemadi bir galeyana sebebiyet vermek- tedir. Santg Und Montağs Zeitungta intişar etmiş olan bir makalede dahiliye nazırı, teslihat deliliğinin eksilmeyip bilâkis artmış olduğunu beyan etmektedir. Nazır, suikast tehditlerinden perva etmeksizin, asayişi muha- faza etmekten ibaret olan ve si- yasi askeri mahiyetteki bir takım hususi teşkilâta ait olmayıp dev- lete ait bulunan vazifesini ifaya devam edecektir. Diğer taraftan, Viyananın faşis- me karşı kendisini müdafaa etme- sini talep eden sabık başvekil M. Rennerin nutkunu dinledikten sonr eşağı Avusturya sosyal de- mokrat bürosu bir karar sureti kabul etmiştir. Bu karar suretin- de Heimwehrenlerin viyanayı ele geçirmek ve demokratların kanu- nu esasisini tabrip etmek emelile bir darbei hükümet hazırlamakta oldukları beyan edilmektedir. Bu karar sureti, fırka mensup- larının teyakkuzlarını artırmağa ve aşağı Avusturya amele sınıfını da Heimwehrenlerin her türlü taar- ruzlarına karşı sermayeyi himaye eylemeğe davet etmektedir. . ucunda diz çöken Sürpik dudu: AKŞAM'ın tefrikası: No 100 Sahife 5 19 Kânunusani 1932 KIVIRCIK PAŞA Büyük Milli Roman Müellifi: Sermet Muhtar Apdesti münfesih aldın ve lâkin cümleten münşehir olduk... — Yola geldin mi avurdu kınalı! — Canaille ! Va m'attendre sous lorme. — Tallâka, yutalliku, tatlikan, mutallikun, matallekun... Hürmüz bir çıban başı kopar- | mıştır. Olduydu, olmadıydı!. Bir dahal, | Şunum açıkçasını söyle, boşadım desene be herif |. gibi yaygaralar ortalığı kaplarken, Şehrinin ayak — Yaş yaş sıcak sıcak gelorsa bu nedir? diye yerinde fırladı. Yer sırsıklamdı. Şehri altını ıslatmıştı. Bir parti daha burunlar, ağızlar tıkandı, çeneler açıldı: — Aman ne keskin. Nişadır ruhundan beter. — Vakit geçiştirmeden muşam- bayı silmeli. Vallahi kavulur da kabuk gibi açılır. — Artin efendiden çok müşa- hade etmişim. İçkili işi mermer taşa bilem kezzap gibi işler. — Billâhi kalfa, ne elimi süre- rim, ne de temizlerim. — Sana da olmuş olanlar, bacı silsin diyen var mı? — Ne garibelerl Demek ( cha- touillement ) de (osonda tesiri yapıyor! " — Bukadar garipsiniz be abla- lar. Biriniz olsun şu agucuğun sübeğini koyamadınız mı? Yuf alayınızın ervahınal.. — Aptesti münfesih oldu ve lâkin cümleten münşerih olduk! Hammefendi, dögünmeğe baş- Tamiş: — Bakındı, şimdi başıma gelen işe. Her yer battı, berbat oldu; herkes te bastı, bir âlâ ortada a ö e e Ankarada muhtelif devletler için mekik dokudu. Şartlanmadan, paklanmadan) kimseye içeri ayak attırmam diye ferter tepiniyor, herkese eteklerini sıvatmış, ayak- larını çıkartıyordu. Tam o esnada İsmail ağa bir fişenk gibi içeriye savlet etti. Elinde bir zarf vardı. — Mabeyni hümayundan bir yaver bey getirdi. Müstacelmişl derken paşa meydana çıktı. Zarf Ismail ağanıa elinde bek- leye dursun, paşa geceliğiningye kürkünün eteklerini toplayarak kenar kenar geldi. Üstünde Baş- kitabetin damgası bulunan zarfı titreye titreye yirtti. Aman gözlük! Acele işe şeytan karışmaz mı? Aramyor, taranıyor, meydanlarda yok. Nihayet, bir pertevsiz yeti;ti- rildi. Tuta, tuta, paşa kâğıdı okudu. Şu yazılı idi: “Ötedenberi nezdi seniyyei velinimeti akdesice mücerrep ve müsellem bulunan şecaat ve ha- maset, dirayet ve sadakat, hallü aktü ümurdaki kiyaset ve fetaneti samilerine binaen Serdari ekrem- lik payei celili ile Rumeli vilâyatı selâsesinde müteltaşşit asakir nus- retmeasiri hümayun kumandasının ühdei devletlerine tevdi buyurul- duğunu mübeyyin iradei tacidarii cenabı hilâfetpenahf şerefsudur ve sünuh buyurulmakla......,, Eceel.. Dünya bu... Her inişin bir yokuşu olduğu gibi her somurtuşun da bir gü- lüşü olur, derler. (Devamı var) arr ATE An r karada sefa rethaneler sefaret binaları inşasına devam ediliyor. Iran hükümeti tarafındanda da yeni ve güzel bir bina inşa ettirilmiştir. Yukarıda resmini derçettiğimiz bu bina tamamen Şark üslubundadır. vi : z Yakında Ankarada bir Yunan sefarethaneside inşa edilecektir.