19 Ocak 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

19 Ocak 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

19 Kânunusani 1932 Mlzlann zevki yemek pişirmek!.. en büyü «Bir yumurta pişirmesini bile bece- remem! » zihniyetine veda etmeli VE Meşhur sinema yıldızlarından Lelia Hyanıs mutfakıa yemek hazırlarken Geçen gün kadın mecmuaların- dan birini karıştırıyordum.Burada bir anket nazarı dikkatimi celbetti. Bir gazete muharriri sinama yıl- dızlarına müracaat ederek evle- rinde en ziyada neden zevk al- dıklarını sormuş. Yıldızların hemen bepsi şu bevabı vermişler: Yemek pişirmekten... Hollivuttaki sinama yıldızların- dan her birinin kazancı en aşağı haftada beş on binliradır. Böyle olduğu balde ve evlerinde akçıları varken yıldızlar sıksık mutfağa girip yemek pişiriyorlarmış. Bunu baş belâsı olarak değil; zevkle, bir eğlence gibi yapıyorlarmış. Bu satırları okuduktan sonra bazı hanımlarımızın iftihar maka- mında “Bir yumurta pişirmesini bile bilmem!,, dedikleri aklıma geldi ve acı acı güldüm. Hakikaten bizde son zamanlar- da yemek pişirmesini bilmiyenler hayret edilecek derecede çoğal- mıştır. Halbuki bir vakitler evler- de müteaddit ahçılar bulunduğu devirlerde en kibar hanımlar bile yemek pişirmesini bilir ve bununla iftihar ederlerdi. Bu güzel âdet her nedense ortadan kalktı. Fransızça bir söz vardır: “Bir kadın kocasını kendisine midesi vasıtasile bağlar!,, derler. Bundan maksat iyi yemek pişirmesini bilen bir kadının kocasının evine daha merbut olacağını anlatmak- tır ki pek doğrudur. Evinde temiz ve lezzetli yemek yemeğe alışan bir koca dışardaki yemekleri obeğenmez, mümkün olduğu kadar evinden başka bir yerde yemeğe kalmak istemez. “Bir yumurta pişirememl, zih- niyetinin yavaş yavaş zail olmağa başladığını, yeni neslin mutfak | işlerine alâka gösterdiğini mem- nuniyetle görüyoruz. Bu cereyanın devamını ve sinema yıldızlarından örnek alınmasını temenni ederiz. Sene başı çöreği nasıl yapılır? Bir çok kimseler sene başı çöreğini çok severler. Fakat her zaman bunu bulmak kabil değildir. Halbuki bu çöreği yapmak pek kolaydır. Aşagıda tarif ediyoruz : Harcı: Yarım okka un, 100 dirhem şeker, 50 dirhem tereyağı, 4 yumurta, bir kaşık bira mayası, Tere yağı gayet iyi kızdırılarak, ortası açılan una dökülecek ve karıştırılacak. Diğer bir kapta yumurtalar köpürtülerek içerisine şeker atılarak karıştırılacak, maya ile beraber una ilâve edilecek. Gayet iyi yuğurulacak hamurun üzeri örtülerek kabarıncaya kadar bırakılacak. Sonra yağlanmış bir tepsiye koyarak üzerine yumurta sürdükten, susam serptikten sonra fırına konacaktır. Portakal kabuğu şekerlemesi Portakal kabuklarını soymalı, ve bir geçe suda brakmalı, taze su ile ateşe koyarak bhaşlamalı. Haşlanmış kabukları tartmalı, aynı miktar şekeriaz suile ateşe koymalı, şeker eriyince kabukları içine atmalı ve iki saat, arasıra karıştırarak, kaynatmalı. Ateşten indirerek ohalde brak- malı. Ertesi gün tencereyi ateşe koymalı ve şekerleninceye kadar kaynatmalı. Kabukları birer birer çıkarmalı ve kuruması için bir iki gün bek- lemeli. Kabuklar kuruduğu zaman teneke kutuya dizmeli.* Bu suretle yapılan portakal kabuğu şekerlemesi gayet midevi- dir ve bir sene mükemmelen muhafaza edilir. i elbiseleri, şapkaları ayakkapları, i Avrupanın bütün büyük şehir- lerinde şöhret bulmuş kadın ter- zileri gibi münhasıran çocuk mo- dası ile meşgul olan terziler vardır. Bunlar yedi yaşına kadar erkek, 18 yaşına kadar kız çocukların çamaşırları ile uğraşırlar. Bazı , terziler çocuklara yeni modeller icat etmekle kalmaz, annelerinin giymediği bir balo el- bisesinden yahut bir mantodan çocuğa göre şık bir elbise ya manto uydurur. Çocuklara, annesinin iki robun- Zarif bir kaç çocuk elbise modeli dan artmış kumaş parçaları ile küçük ve şık bir elbise yapmak kolayca kabildir. Bu sene çocuk elbiselerinde göze çarpan şey beyaz işlemeli yakaları ve sedef düğmelerdir. Etekler on yaşına kadar diz ka- pağından yukarıdır. On ikisinde diz kapağına iner. Lacivert ve kırımzı yünlü etek- lerle renkli işlemeli beyaz ipekli bluzlar çocuklara en çok yaraşan bir kostümdür. Bu elbisenin bir iyiliği de erkek ve kız iki karde- şin ayni şekilde giyinebilmeleridir. Erkek içinde lacıvert ya kırınızı yünlü pantalonla rengi işlemeli beyaz ipekli bluz pek zariftir. Çocuk ayakkabılarında siyah rugan iskarpin, kahve rengi at- malı yahut baglı ayakkabı en çok giyilivor. Beyaz kundurayı ancak bebekler, iki üç yaşında- kiler giyebilirler. Şapkalara gelince, erkekler için bere yahut kasket en münasıp olanıdır. Kızlar için mantonun renginde fötr kloş şapka, yakut yakasının kürkünden yapılan kü- çük toklar çok zariftir. Havagazı Fazla sarfetmemek için ne yapmalıdır? Havagazı ile yemek pişirmek hemen her yerde teammüm etmiş- tir. Bu usul temiz ve kolay olma- sına rağmen pahalıdır. Bunun için gazı az sarfederek fazla fayda temin etmek (çarelerini aramak lâzımdır. Gaz ocakları yanarken en çok dikkat edilecek nokta alevin mavi olmasıdır.Alevin kırmızı çık- ması gazın boru içinde de yanma- dığına alâmettir. O vakit hararetin yüzde ellisi kaybolur, gazı sön- dürüp baştan yakmak lâzım gelir. Gazın alevi ocakta duran ten- cerenin etrafından taşmamalıdır, tencerenin yukarısına kadar çıkan alevin pişen yemeğe hiç faydesi yokjur, boş yere yanar. Her zaman alev tencerenin yalnız dibi kadar olmalıdır. Tencerede pişen yemek, yahut su kaynamağa başladığı zaman gazı kısmalı, hafif hararetle pişen yemeğin eski hararet derecesinde devamını temin eder. Gazın güzel yanabilmesi için haftada bir defa havagazı ocak- larını sert bir fırça ile temizle- meli, deliklerini açmalıdır. Ocaklarla boruların arasına konulan lâstik boruların delik ve çatlak olmamasına dikkat etmeli, oralardan gaz çıkmadığını anlamak için arasıra yanar bir kibriti lâstik boru ve havagazı çeşmelerinin | etrafına gezdirmeli. Bir bozukluk varsa küçük bir alev görülür. Eğer alev çeşmeler etrafında ise lâstiği sıkıştırmak lâzımdır. Beo- zukluk lâstikte ise lâstiği değiş- tirmelidir. Sa Saçlardaki kepekler Saclarınızın kepeklenmemesi için başınızı yıkadıktan sonra saçların | sabunlu kalmamasına dikkat edi- niz. Saçlarınıza çok sıcak olma- mak şartile bol su dökünüz. Çok yaşamak Meyva ve sebzelerin bu hususta tesiri Amerikalı doktor Yankuya na- zaran insanın çok yaşaması için (radyum) yemesi lâzım imiş. O zaman insanlar dört beş yüz sene yaşayabilirlermiş. Bu zamanda radyum yemek kimsenin harcı değildir. Mamafih isöan yediği şeylerin faziletini, faydasını bilerek yerse, vücudunu bir çok rahatsızlıktan koruyabilir ve bu suretle ömrünü uzatabilir. Sezbzelerden prasa, soğan, sar- musak çiy olarak yenilirse vücut kuvvetlenir, bilbassa damar has- talıklarında bunların büyük fay- daları vardır. Pancar kanı temizler. Havuç turp, şalgam vücudu tasfiye eder. Meyvalardan, üzüm kanı tazeler ve kara çigeri temizler. Limon ve portakal vücutteki safranın fazlasını alır, romatizmaya, diger sancılara faydalıdır. Dut mukavvidir. Muz başlıba- şına bir gıdadır. Elma bütün meyvaların en fay- dalısıdır, uykusuzluğa romatizmaya karaciyer (o hastalıklarına, hazım güçlügüne karşı çok iyi tesiri vardır. > Çocuklara kolay ve ucuz bir tatlı Çocukların pek hoşuna giden ve gayet mugaddi bir tatlı tarif edeceğiz: Suda kaynamış kestanelerin üst ve iç kabuklarını ayıklamalı, makineden geçirmeli, ince şekerle karıştırdıktan sonra bir tabağa koymalı, üzerine koyuca pişirilmiş | kakaolu süt dökmeli; Bu tatlının hazırlanması kolay olduğu kadar lezzeti de güzeldir. Tatlı ayni zamanda mugaddi ve nisbeten çok ucuzdur. Renklerin tesiri Hoşa gitmiyen renkler insanı sinirli yapar Danımarkalı bir âlimin yaptığı tetkikat renklerin sıhhat üzerin- deki tesirlerini meydana çıkar- mıştır. Insan beğendiği bir renge baktığı vakit kalbi tabii surette çarpar, beğenmediği bir renk ise kalbin Şiddetli ve acele çarp- masını mucip olur. Danimarkalı âlim bir çok kişi üzerinde tatbik ettiği bu keşfin- den şu neticeyi çıkarmıştır: Bazı renkler insanı sinirli ve sihhatini harap eder, bazıları da bilâkis vücuda sükünet ve rahat- hk verir. : İnsan oturduğu evde odalarının * duvarlarını sevdiği renklere boyatırsa sıhhatı mükem- mel olurmuş, hoşlanmadığı, renkli yerde oturursa sinirli ve kalp has- talığına istidadı olurmuş. Çamur lekeli şemsiyeler Kışın o ekseriyetle (şemsiyeler üzerinde çamur lekeleri peyda olur. Bunlar ne kadar fırçalansa bir türlü çıkmaz. İnce ipekli üze- rindeki çamur, fırçalanırsa çıka- cağına bilâkis kumaşın içine girer. Bu lekeleri çıkarmanın en kolay çaresi çamur kuruduktan sonra, bir kaşık ılık suya bir kaşık amonyak karıştırarak buna batı- rılan bir bezle şemsiyeyi silme'tir. Oyun kâğıtlarını temizlemek Oyun kâğitları pek çabuk kirlenir. Bunları temiz tutmak için bir kutu içinde muhafaza etmeli yahut atlas ve ya çuhadan yapıl mış bir çanta içinde saklamalı. Kâğıtlar nasıl bir müdd sonra kirlenince i ların birer kere alt ve üstlerinden geçiriniz. Kâğıtlar ter temiz olür.