19 Ocak 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

19 Ocak 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

19 Kânunusani 1932 Akşam > Sahife 3 AKŞAMDAN AKŞAMA Gelin hanımın sofuluğu Size, geçen ramazanâ ait bir hatıramı anlatacağım. Bizim tanıdıklardan bir hacı hafız esseyyit Musta efendi var- dır. Adamcağız zengin mi zengin... Han, hamam, apartıman, Kredi Liyone, Bank Otoman, hep bun- dal... Abretini nasıl hacılıkla, hafızlıkla, o esseyyitlikle o tahkim etmişse, dünyalığını da o derece muhkem mesnetlere istinat ettir- miş hasılı kelâm... Bu hacı, hafız, esseyyit Musta efendinin ne derece oruç, namaz, tesbih, tehlil, dua meraklısı oldu- ğunu söylemeğe hacet yok. Musta efendi, bizzat ibadet ve taatla meşgul bulunmakla iktifa etme- mektedir. Hane halkını da “nush ile, , - olmadi, - “Kötekle,, so- fuluğa cebretmektedir. Heyhajl Dünyada ne garip ak- silikler olur! Musta efendinir, biricik oğlu Murat beye, son derece zafı vardır. Murat bey, babasından bulduğu yüzle ne halt etse beğenirsiniz? Kendikendi- liğinden, - görücüsüz, o sağlıksız, tahkikatsız, - monden bir Şişli'li kızla evleniverdi. Sinema, dans, moda meraklısı tam asri bir Şiş- li'li kızla... Aman efendim.. Görmeliydiniz hacı, hafız, esseyit Musta efendi- deki kederi... —Biz bu şırfıntile evde ne yapacağız? Bize bu oyunu oyna- mak! Murad'a yakışır mıydı?- diyerekten homur homur homur- danıyor... Fakat, vaktaki ramazan geldi, adamın yüzü güldü. Başladı efendim: Var mı bizim gelin hanım; yok mu bizim gelin hanım... — Meğerse ben ne kadar al- danmışım... Meğerse bizim gelin hanım ne müslüman evlâdı imiş... Meğerse bizim gelin tam cennet- Tilemiş... Sevincinden ağzı kulaklarına varıyor... - Ne o? — Gelin hanım oruç tutuyormüş! Artık efendim, hediyeler, be- hiyeler... (Kayinpeder eve ha taşıyor ha taşıyor. Bayrama kadar bu hal devam etti. Bayramda, hacı hafız essey- yit Musta efendi astı bir karış suratı. Gene homur da homur. — Ne oldu, efendi hazretleri, ne var? — Bizim gelin, bu gün gene oruçlu! — Aman, nasıl olur, hacı efendi? Bu gün bayramın birinci günül Oruç tutmak şeran ha- ramdır. Gelin hanıma söyleme- diniz mi? Bu yanlış orucu derhal bozsunl — Söyledim. Söyledim amma, © orucu ibadet olsun diye tut- muyormuş ki.. Zayıflık modasına uymak için rejim midir, ne karın ağrısıdır, onun için tutuyormuş. Faydasını görmüş.. “İster ramazan olsun! İster bayram! Bana ne? devam edeceğim... Bayram geldi diye yeniden uburluğa başlayıp şişmanlıyamam a...,, diyor. Ayak diriyor. Kat'iyyen orucunu boz- (Vâ-Na) mıyor, — Bu nasıl şey Amca Bey, “kızımla evleneli daha bir hafta oldu... 4m. Haliç şirketi Belediye, şirketten bir müddet hisse almıyacak Haliç şirketinin mali ve iktisadi vaziyetini yeniden tetkik etmek üzere iktisat vekâleti tarafından teşkil edilen komisyon bugün ilk içtimaıı yapacaktır. Şirketin ilk tetkikatını şehir meclisi daimi encümeni yapmış ve bir rapor hazırlamıştı. Bu rapor şehir meclisinde okunacak ve müzakere edilecektir. Vekâletin teşkil ettiği komisyon ayrı bir rapor hazırlıyarak vekâlete velecektir. Daimi encümen, şir- ketin mali vaziyetinin belediyeye taalluk eden kısmı için raporda izahat vermiştir. Encümenin bul- duğu neticeye göre şirket, evelce senede belediyeye otuz dört bin lira varıdat termin ederken bu miktar yirmi bin liraya inmiştir. Bundan başka evvelce senede yedi buçuk milyon yolcu Haliç vapurlarında (seyahat (ederken son zamanlarda vapurlar ancak beş milyon yolcu taşımışlardır. Daimi encümen, şirket vaziye- tini ıslah edinceye kadar belediye hissesinin alınmasının tehir edik mesini, ve şirket hesaplarının daimi surette tetkiki için bir murakip tayinini muvafık gör- müstür. Belediyenin Haliç şirketi meselesinde alacağı vaziyet şehir meclisinde kararlaştırılacaktır. Tapuda işler Veznede neden çok beklemek lâzım geliyor? Maliye vekâletinin emri üzerine tapu veznedarı veznede iki bin liradan fazla para bulundurmak- tan (omenedilmiştir. Bu emrin tatbikindenberi veznede iki bin lira toplanınca veznedar derhal vezneyi bırakıyor ve parayı yatır- mak üzere bankaya koşuyor. Vez- nedar bankadan dönüp gelinceye kadar vezneye para teslim edecek olan iş güç sahipleri veznedarı beklemek mecburiyetinde kalıyor- lar. Bu emrin tatbikinden dolayı şikâyetler çoğalmıştır. Tapu idare- sinde işlerin süratle yapılması icin verilen müteaddit emirler, sırf bu gipi tetbirlerden dolayı neticesiz kalmıştır. Iki bin liradan fazla paranın veznede toplanması caiz değilse parayı bankaya götürüp tevdi edecek bir mutemet tayin etmek icap eder. Maliye vekâletinin* ehemmiyetle oOnazarı (dikkatini celbederiz. ŞEHİR HABERLERİ Süt meselesi Şehir meclisi sıhhiye encümeni bir rapor hazırladı Şehir meclisi sıhhiye encümeni süt meselesinin halli için mecliste münakaşa edilmek üzere bir rapor hazırlanmıştır. Raporda süt istihsal ve satışının şimdiki şe- killeri hakkında izahat verildikten sonra bu hususta müracaat edil- mesi lâzım gelen çareler anlalıl- mıştır. Encümen, sütün açık satılma- sını sureti katiyede doğru bul- muyor. Sütün mutlaka kapalı sişelerde satılmasını ve tasfiye edilmesini zaruri görüyor. Süt meselesinin halli için lâzım gelen tahsisatın menbaı da encü- mene gösterilmektedir. Kaçakçılık Zabıtaya silâh çeken kaçakçı yakalandı Bilumum polis merkezleri kaçak- çılık vakaları etrafında ehemmi- yetle faaliyette bulunmaktadır. Beşiktaş polis merkezi Hüseyin isminde . birisini tevkif etmiştir. Hüseyin o kaçakçılığa ( teşebbüs ve polis (o memurlarına karşı silâh kullanmak o cürümlerinden maznundur. Hüseyin tahkikat evrakile bir- likte adliyeye teslim edilmiştir. Evrak istintak dairesine verilmiş- tir. Hadise ehemmiyetle tahkik edilmektedir. Şişli Halk--fırkasında . konferans C.H.F. Şişli idare heyeti riya- setinden: Fırkamız salonunda 21 k. sani 932 perşembe günü ak- şamı saat (9) buçukta mü- derris Muzaffer bey tarafından bir konferans verileceğinden arzu buyuranların (ovakti o mezkürda Osman beyde Rumeli '(Cabi) cad- desindeki: Fırka merkezine teşrif- lerini rica ederiz. AKŞAM ABONE ücretleri > Türkiye Ecnebi BEwELİK 1400 kuruş (— 2700 kuruş GArux 750 » 460 > SArLIK 400 » 800 » 1lAyLık 150 > ee me Abone ücretleri doğrudan doğruya AKŞAM idaresi namına gönderilmelidir, Adres tebdili için yirmi beş ku- ruşluk pul göndermek lâzımdır. Ramazan Il — Kasım: 73 5. İmsâk Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı E. 1230 214 7,16 945 12 136 Va. 5,38 7,22 1225 1454 178 1844 Dangul, dungul! Şehir metlisi âzası şubata hazırlanıyor Şehir meclisinin şubat içtimaın- da hararetli müzakereler olacağı anlaşılmaktadır. Bir çok âza şim- diden söz söylemeğe hazırlanıyor. Bu hususta meclis âzasından doktor Hikmet bey bir muharri- rimize demiştir ki: — Meclisin şubat ictima devre- sinde çok hararetli münakaşalar olacaktır. Âza bu devre için çok hazırlanmıştır. Şebre taalluk eden her türlü işlere temas edilecek ve behemehal halli çareleri ara- nacaktır. Arkadaşlarımız arasında birçok zevat varki söz söylemekten çe- kiniyorlar. Buna sebep bu arka- daşların işlere lakayt olmasından değil, Adalı Avni bey, Nazmi Nuri bey gibi azânın yaptıkları ede- biyattan, belâğat oyunlarından ürkmeleridir. Bu zevat şimdiye kadar söz söylemeğe niyet edince bu tarz edebiyat yapamıyacaklarını düşünüyorlar ve sözleri müessir olamıyacağı endişesile susuyorlar. Fakat artık bu tarzıhareketin şehir işleri için doğru olmadığı kanaati umumileşti. Önümüzdeki içtimada herkes samimi bildiği, düşündüğü tetkik ve tahkik ettiği herşeyi dangul dungul söyleyecek, hiç edebi- yat yapılmayacaktır. Bu itibar ile bu içtimaı sabır- sızlıkla bekleyiniz; bir çok şeylere şahit olacaksınız. ; Manitacı Vehbi 1400 lira aşırdıktan sonra yakalandı Isanbulun maruf manitacıların- dan Vehbi muhtelif cürümlerin- den dolayı bir müddetten beri polis tarafından aranmakta idi. Bu azılı sabıkalı geçen gün de Sultanhamamı civarında bir adamı yakalıyarak gene manitacılık sure- tile 1400 lirasını aşırıp ortadan kaybolmuştur. Parası aşırılan adam zabıtaya müracaat etmiş ve nihayet Vehbi yakalanmıştır. Polis merkezi Veh- binin diğer cürümlerini de tesbit ederek tanzim ettiği tahkikat evrakile birlikte adliyeye vermiştir. Evrak istintak dairesine veril- miştir. Müstantiklik Vehbi hak- kında tevkif müzekkeresi keserek tevkithaneye sevketmiştir. Kambiyo borsasında idare meclisi intihabı Kambiyo borsasında idare mec- lisi intihabına dünden itibaren başlanmıştır. Intihap bugün bite- cektir. | EEir çırpıda | Erkekler cemiyetinin gayeleri nedir? Istanbulda o “Erkeklerbirliği,, “kılıbıklar cemiyeti,, diye iki şayanı dikkat cemiyet vucude getirilmek üzere... bir çokları bu erkekler birliğinin gayesini o bilmiyorlar... Ben, İzmir gazetelerinden topla- dığım malümatla bu cemiyetin gayelerini şöyle taşbit ettim: 1 — Kadın müsriftir. Bu israfa bir çare bulmalıdır. 2 — Aile hayatında ekseriyetle yalnız erkek çalışmaktadır. Kadın akşama kadar evde rahat rahat oturmaktadır. Kadının da erkek kadar çalışmasını temin etmek lâzımdır. 3 — Kocalar her hareketlerini zevcelerinin arzusuna göre tanzim etmektedirler. Gönüllerinin iste- dikleri yere değil, zevcelerinin arzu ettikleri yere gitmekte, gö- nüllerinin diledikleri şeyleri değil, zevcelerinin hoş gördükleri şey- leri yapmaktadırlar. Kocanın ar- zularında serbest hareket etmesini temin etmek. 4 — Kadın tuvaleti erkek tu- valetine nazaran daha pahalıya çıkmaktadır. Kadın tuvaletini, erkek tuvaletine nisbetle ucuzlat- mak, daha basit hale sokmak lâzımdır. 5 — Balo masrafları bir çok aileler için bir yıkım olmaktadır. Bu balo masraflarına bir çare bulmak lâzımdır. 6 — Bazı kadınlar erkeği zalim, hunhar, sert, kaba bir mahluk olarak tanımaktadırlar. Bu kana- ati silmek erkeklerin boynunuh borcudur.. işte erkekler (o birliğinin gayesi budur. Cevap vermek hanımla- rımıza düşer. Kimin söz söylemeğe niyeti. varsa (kapısını çalmağa amadeyim.. Hikmet Feridun amana Dericilik sanati hakkında bir rapor Debağ cemiyeti dericiliğin inki- şafı hakkında hükümete bir rapor vermiştir. Bu rapor şu suretle hülâsa edilebilir. Deri sanayii son senelerde inkişaf etmiştir. Ye- dikuledeki fabrikaların sermayesi bir buçuk milyon liradır. Sanayiin daha ziyade inkişafı için sanayi ve maadin bankasının kredi vermesi isteniyor. Ciğer ve beyinler nasıl satılacak Bazı kasap dükkânlarında ciğer, beyin gibi sakatların satıldığı vakidir. Bunun temizlik itibarile bir çok mahzurları görülmüştür. Şehir meclisi daimi encümeni tara- fından verilen bir karara göre bundan sonra ciğer, baş gibi şeyler ayrı ve camekânlı bir yerde satılacak, hayvan gövdelerile bir- birine karıştırılmayacaklardır. .. Evin içine gürültüden giril- miyor... w Hır hırda hır hır... Ver wrda vr vir, — A. B. — Allah Allah!.. Daha şimdiden böyle yaparlarsa, uzun evlilik (hayatında acaba neyle vakıt ( geçirecekler?..